Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 04 mar 2006, 19:58
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

Rok 1990 przyniósł nie tylko rewolucje w postaci przemian ustrojowych w Polsce czy zjednocznia Niemiec. Był to rok rewolucji także w transporcie. Dlaczego?

Odpowiedź jest prosta. Koncern Renault pokazał światu swoje najnowsze dziecko, model AE (Aerodynamique, Economic). Pojazd znacznie odbiegał od maszyn konkurencji. On nawet ich nie przypominał!
Ale zacznijmy od poczatku. Pojazd przygotowywano do produkcji przez 7 lat, przy jego tworzeniu użyto na szeroką skalę technologii komputerowej, a prototypy przejechały do '90 roku niemal 6 mln km w przeróżnych warunkach. Pomogło to dopracować maszynę i sprawdzić rozwiązania w niej zastosowane.
AE (od 1992 Magnum) podczas premiery wydawało się być niemal pojazdem kosmicznym. Wielka, pudełkowata kabina umieszczona wysoko nad drogą, zupełnie oddzielona od części silnikowej sprawiały niesamowite wrażenie! Niektórzy doszukiwali się podobieństw do "caboverów" zza oceanu. Faktycznie, stopnie umieszczone za przednią osią, poręcze umieszczone na zwenątrz, wykorzystanie tworzyw sztucznych na szeroką skalę czy wielka, płaska ściana przednia są rozwiazaniami spotykanymi w USA.
Po otorzeniu drzwi naszym oczom ukazywał się równie kosmiczny widok. Szoferka miała całkowicie płaską podłogę i niezwykłą, podwieszaną deskę rozdzielczą o oryginalnym kształcie (Ergovision). Po dostaniu się do środka i zajęciu miejsca za kierownicą w pełni regulowanym i podgrzewanym fotelu Commandair stwierdzamy, ze nowe miejsce pracy kierowcy jest wspaniale wyposażone, a kierownica także posiada szeroki zakres regulacji. Mamy tu nie tylko standardowe wkaźniki i przełączniki, ale także urządzenia informujące o parametrach pracy pojazdu i alarmujące w razie pojawienia się zakłóceń. Dostępny jest także komputer pokładowy. W szoferce jest wiele przemyślanych schowków, szuflad i szafek. Płaska podłoga i wysoki dach poprawiają wrażenie przestronności i znacznie ułatwiają przemieszczenie się wewnątrz ciężarówki. Za fotelami znajduje się szeroka (76 cm) leżanka, a nad nią wisi jeszcze jedna (tak samo szeroka).
Pod naszymi stopami pracowały silniki MIDR lub MACK. MIDR osiągał z 12l pojemności moc 380, 385 lub 420KM, Amerykanin natomiast z 16,5l pojemności uzyskiwał 500, 520, a nawet 560KM. Za przenoszenie mocy na asfalt odpowiadała 18 biegowa skrzynie B18 produkcji Renault. Z własnej produkcji pochodziły także mosty napędowe. Skuteczne zatrzymywanie komfortowego kolosa gwarantowały tarczowe hamulce osi przedniej i bębnowe tylnej. Renault jako pierwszy producent wprowadził takie rozwiązanie do ciężarówek tej klasy. Dostępny był także zwalniacz legendarnej firmy Telma o 5, wybieranych przez kierowcę stopniach hamowania (w zależności od stromizny zjazdu i masy zestawu).
Ciężarówka była dostępna jako ciągnik siodłowy oraz podwozie o różnych długościach ramy i różnych konfiguracjach układu napędowego (4X2, 6X2, 6X4).
Seria AE Magnum ugruntowała pozycję RT na rynku. W 1991 roku AE uhonorowano prestiżowym tytulem "International Truck of the Year". Zdobyła sobie wielu zwolenników oraz grono przeciwników, którzy głosili różne, bzdurne opinie dotyczące tej nowatorskiej konstrukcji. Taka była cena innowacyjności jaką zapłaciło Renault...
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

Na przełomie lat 1996/97 zmieniono stylistykę dolnej części nadwozia. Wprowadzono nową, klasyczną deskę rozdzielczą Integrale (od niej pochodzi nazwa serii), nowe silniki Mack E-Tech o mocach 390, 430, 470, 560KM. Udoskonalono także układ hamulcowy, możliwe stało się zamówienie tarcz na wszystkich osiach. Skrzynię B18 zastąpiono 16 biegowym ZF'em, a później pojawiła się możliwość zakupu auta z automatem Optidriver.
Obrazek Obrazek

Rok 2001 przyniósł gruntowną modernizację modelu Magnum. Bestseller Renault otrzymał nowy przód kabiny, nową generację silników Mack E-Tech o mocach 400, 440 lub 480KM. Silniki wzbogacono o technologię kontroli Infomax oraz system sterowania pracą jednostki V-Mac III. Przeprojektowano też wnętrze kabiny, dodając kilka przyjemnych rozwiązań, które oferowano w zalezności od wersji. Skrzynią biegów pozostał ZF16S ze wspomaganiem Servoshift. Wprowadzono też skrzynię automatyczną Optidriver o 12 przełożeniach.
Obrazek Obrazek Obrazek

Ostatnia modyfikacja Magnum miała miejsce wiosną 2005 roku. Zmiany dotknęły głównie tego, czego nie widać gołym okiem, ale także kosmetycznie poprawiono stylistykę maszyny. Wprowadzono jednostki DXi o pojemności 12,1l i mocach 440 lub 480KM. Skrzynia to nadal sprawdzony ZF16S z Servoshiftem lub Optidriver II generacji. Nowe pojazdy mają hamulce tarczowe wszystkich osi oraz mnóstwo systemów elektronicznych dostępnych w standardzie. Poprawiono zawiszenie wysokiej kabiny co zlikwidowało tendencję do "bujania", którą odznaczali się poprzednicy. Magnum stał się jeszcze bardziej komfortowy, bezpieczny i dynamiczny. Zwiększono także o 5 cm rozstaw kół co wpłynęło na poprawę stabilnosci oraz ułatwiło dodatkowo wsiadanie do kabiny. We wnętrzu (i nie tylko) dodano nowe schowki. W nowym modelu łatwiej i wygodniej nie tylko się podróżuje, ale także dokonuje czynności obsługi codziennej i serwisowej.
W 2006 zmianie uległ panel wskaźników oraz kierownica podobne do tych, z Premium 2 generacji. Pojawiły się nowe 13 litorwe silniki DXi o mocach 460 oraz 500KM spełniające normy Euro4 i 5. Zaprezentowano także limitowany, ultraluksusowy model Vega.

Obrazek Obrazek Obrazek

Przez lata produkcji Magnum wrósł niemal w krajobraz naszych, europejskich tras. Nowatorska koncepcja dowiodła swojej słuszności i doskonałosci...

Źródła zdjęć: lkw-infos.net
ziomki-trucks.tk
camionoccasion.ch
zdjęcia własne

Autor: Mihu. Tekst jest chroniony prawami autorskimi.


Ostatnio zmieniony 10 lis 2007, 20:40 przez Mihu, łącznie zmieniany 5 razy.

Tytuł:
Post Wysłano: 04 mar 2006, 20:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 paź 2005, 14:33
Posty: 326
Lokalizacja: Suwałki, Dublin

No Mihu w końcu musialeś napisac ten artykuł ;) Widze ,ze sie napracowałes ale wyszło ci to bardzo dobrze... :) Co do samej Magnum to chyba znacie moje zdanie...Jednak ostatnia wersja Dxi jest przyzwoitym samochodem 8)

_________________
International Haulage


Tytuł:
Post Wysłano: 04 mar 2006, 20:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Nom świetny temat. Aż chce się czytać. Ja mam podobne zdanie o Magnum co R, ale nowa generacja już mi się nawet podoba. Bo AE i Integral to nie bardzo (wizualnie). Napewno dużym atutem nowego Magnum są nowe motory DXi, które napewno nie zawiodą kierowcę w czasie jazdy. :wink: :wink:


Tytuł:
Post Wysłano: 04 mar 2006, 23:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 mar 2005, 16:23
Posty: 359
Lokalizacja: Łódź

Świetny artykuł, gratulacje Mihu. Magnum to moim zdaniem bardzo dobre auto, najnowszej wersji Dxi nie mam prawie nic do zarzucenia. Prawie, bo według mnie konstruktorzy mogliby "podnieść" trochę dach, rezygnując ze spoilera dachowego, który obecnie i tak jest tylko wyposażeniem opcjonalnym. Takie rozwiązanie powiększyłoby, i tak już dużą, przestrzeń we wnętrzu kabiny i pozwoliło na umieszczenie dodatkowych szafek i schowków.


Tytuł:
Post Wysłano: 05 mar 2006, 16:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

Zdjęcia Renault Trucks reklamujące rodzinę AE Magnum z poczatku lat 90'tych:

ObrazekObrazekObrazek

Źródło: Renault Trucks


Tytuł:
Post Wysłano: 05 mar 2006, 18:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 sie 2005, 10:41
Posty: 587
GG: 0
Samochód: MAN TGA XXL
Lokalizacja: Gliwice

Artykuł bardzo dobry, masz normalnie talent do pisania takich rzeczy...;) Co do Magnum to miałem okazje jeździć 2 wersjami mianowicie AE oraz Integral...;) Z wyglądu zewnętrznego te modele nawet ujdą we wnętrzu za to jest dosyć przyjemnie...;) Najbardziej z wszystkich modeli chyba jak i reszcie podoba się najnowszy model taki jak ten którym jeździ Miha tata...;) Chodziły plotki że w połowie tego roku mają zmienić kabine Magnumki, poczekamy to zobaczymy co Francuzi wymyśla...;)


Tytuł:
Post Wysłano: 27 mar 2006, 22:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 maja 2005, 20:22
Posty: 80
Lokalizacja: z pierwszej linii frontu

Bardzo przyjemnie się to czyta ;)
Wydaje mi się, że najważniejszą i najbardziej istotną zmianą to nowe sztywniejsze zawieszenie, nie można już zarzucić nowemu Magnum, że buja na zakrętach ;) Gdzieś kiedyś wyczytałem, że kierowcę Magnum można poznać po brudnych rękach. Chodziło oczywiście o zewnętrzne uchwyty, ale jak dla mnie to one dodają tylko uroku "Lokomotywie" ;)

_________________
_Życie, mierzone w kilometrach _
Nie czujesz, że żyjesz, dopóki nie osiągniesz granicy możliwości.


Tytuł:
Post Wysłano: 24 kwie 2006, 20:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 lut 2006, 22:44
Posty: 26
Lokalizacja: Dobczyce

Z tego co wiem szykują się niewielki zmiany w wyglądzie wewnętrzym. Dxi13 ma być eor 4 i 5 i wiem że jedna z odmian to moc 500 koni. Na jesień szykują sie zmiany :D

_________________
Magnum rulezzz


Tytuł:
Post Wysłano: 25 kwie 2006, 9:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 lut 2006, 16:55
Posty: 1362
Samochód: Duży
Lokalizacja: WLKP

To ja też to widziałem-na jakiś targach w tamtym roku stała czarna MAGNUM-ka z silnikiem 500km,Euro-5....To,że MAGNUM dostanie silnik D13A od VOLVO,to jest pewne-tylko mówiono coś o zmianach kabiny(nie wiadomo czy zewnętrznych czy wewnętrznych....)Czas pokaże.... :D Ale nie wiem czemu,ale mam przeczucie,że ta prezentacja jest blisko.... :twisted:

_________________
Fan Transportu

Nowe spodnie - 300zł,
Nowy telefon - 1500zł,
Obecność na WC - bezcenne...


Tytuł:
Post Wysłano: 29 kwie 2006, 18:18

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 sie 2005, 18:35
Posty: 453

Dla mnie magnum AE jest złotym samochodem, a mój tata moze dostanie nowa magni juz stoi na placu biała z halogenami na dachu 440 dxi


Tytuł:
Post Wysłano: 06 maja 2006, 23:22

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 lut 2006, 16:55
Posty: 1362
Samochód: Duży
Lokalizacja: WLKP

Właśnie oglądałem dokładnie nową MAGNUM-kę DXi 13.... :shock: :D W środku zmieniono całkowicie panel wskażników(taki sam jak w nowej Premium-ce),nowa jest kierownica,sterowanie automatem przy kierownicy(nareszcie trochę wolnej przestrzeni na tej podstawie co był lewarek automatu-a szczerze to 1 raz widziałem przy fotelu kierowcy MAGNUM podłokietniki.... :lol: )....Ciekawie wygląda to wszystko i do tego najsłabsze MAGNUM ma teraz 460km,a co ciekawsze najmocniejsze ma 500km i 2450Nm momentu obrotowego.... :x

_________________
Fan Transportu

Nowe spodnie - 300zł,
Nowy telefon - 1500zł,
Obecność na WC - bezcenne...


Tytuł:
Post Wysłano: 07 maja 2006, 9:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6313
Lokalizacja: Wrocław

chciałbym zwórcić uwagę na jedną rzecz:
Renault AE Magnum jako pierwszy samochód ciężarowy posiadał kabinę całkowicie oddzieloną od pozostałej części pojadu. w samochodach z tamtej epoki elemety innych układów były również elementami kabiny, a zawieszenie jej przypominało zamocowanie silników, czy skrzyń biegów.
w Renault kabina miała zawieszenie na poduszkach pneumatycznych ze stabilizatorami.
pamiętam pierwsze spotkanie z tym autem, które szokowało wyglądem. jednak to wrażenie potęgowane było po zajęciu miejsca za kierownicą, widoczności takiej nie ma chyba żadne auto i wyglądem wnętrza kabiny.
natomiast po odpaleniu silnika (wyciszenie na niespotykanym poziomie) dopiero to zawieszenie dające niesamowity komfor powodowało, że człowiek wysiadał oszołominy - tak ogłuszony wsiadał z powrotem do swojego Jelcza i ruszał w drogę.
Oczywiście Renault nie ustrzegł się może nie błędów, co nie zbyt szczęśliwych rozwiązń.
otóż kabina była w standarcie podnoszona elektrycznie i nie było to zupełnie złe, ale w połączeniu ze schowanymi pod kabiną filtrami paliwa, powodowało, że w okresie zimowym, gdy słabły baterie, a filtry zamarzały kierowca był bezbronny.
w późniejszych modelach można było już zamówić podnoszenie kabiny ręczne (siłownikiem hydraulicznym), a dotęp do filtrów jest możliwy bez podnoszenia kabiny.


Ostatnio zmieniony 11 maja 2006, 13:21 przez Cyryl, łącznie zmieniany 2 razy.

Tytuł:
Post Wysłano: 21 gru 2006, 17:27
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 sty 2006, 16:10
Posty: 407
GG: 0
Samochód: duży z naczepą
Lokalizacja: Opolskie

Jest i jedno AE 500 z moich rejonów:

Obrazek

(C) Truckliner

_________________
Jezus też palił !!! wszyscy palili !!! to prawda, tym wszystkich których "uzdrowił"? dał poprostu pare gramow ze swojej plantacji!! ot cała prawda!


Tytuł:
Post Wysłano: 24 sty 2007, 20:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2006, 18:12
Posty: 171
GG: 8161983
Lokalizacja: Kalisz/PPL

Magnum to już żywa legenda. Świetny dział. Pozdrowienia dla wszystkich userów.


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lut 2007, 19:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 21 lut 2007, 22:37
Posty: 48
Lokalizacja: Szwagrów

Niezły opis niezłe fotki. gnębi mnie pytanie czy silniki DXI czyjej są produkcji?

_________________
Szerokości


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lut 2007, 21:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 cze 2006, 13:06
Posty: 21
Lokalizacja: Skawina

silniki DXi są produkcji VOLVO nawet na jakiś zbiornikach lub pojemnikach znajdujących się przy tym samochodzie jest napis VOLVO,poprostu RENAULT to ona sie tylko nazywa


Tytuł:
Post Wysłano: 24 lut 2007, 15:32

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 sty 2007, 12:36
Posty: 27
Lokalizacja: Bydgoszcz

Mówcie co chcecie: Magnumka może sobie być większa, wygodniejsza, dla niektórych ładniejsza, ale dla mnie może liczyć tylko na 2 miejsce.

Bo wolę Premium Route, oczywiście Global. Mimo, że mniejsze, to po prostu lepsze. Bynajmniej dla mnie.

Poza tym, podoba mi się ten słynny kanciasty styl desek rozdzielczych Renault, z przełomu lat 80. i 90. Kosmos


Tytuł:
Post Wysłano: 05 mar 2007, 13:02
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 paź 2006, 0:29
Posty: 212
GG: 12409274
Samochód: Audi 80 2.0E
Lokalizacja: Jasło/Podkarpackie

No to jeszcze najnowsza wersja legenty...

Obrazek

_________________
Życie jest zbyt krótkie by jeździć innymi samochodami niż Scania...


Ostatnio zmieniony 03 sie 2008, 12:57 przez Łukasz Traker, łącznie zmieniany 2 razy.

Tytuł:
Post Wysłano: 05 mar 2007, 20:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 paź 2006, 0:29
Posty: 212
GG: 12409274
Samochód: Audi 80 2.0E
Lokalizacja: Jasło/Podkarpackie

Fajne znalazłeś te Magnumki r, podobają mi się te czarne z napisem "NEW RENAULT MAGNUM".
Wybrałem jeszcze kilka udanych zdięć mojego autorstwa.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

A to taka fotka ku przestrodze, bo mimo że Magnum wygląda jak twierdza wcale nie jest nie zniszczalne.

Obrazek

P.S. Jeżeli ktoś chce zdięcie w rozdzielczości 1014x768 moge udostępnić. :wink:

_________________
Życie jest zbyt krótkie by jeździć innymi samochodami niż Scania...


Tytuł:
Post Wysłano: 05 mar 2007, 21:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 07 lut 2007, 11:51
Posty: 358
GG: 4107185
Lokalizacja: Zamość/Warszawa

sam ustrzeliłeś jedną z tych z napisem "New Renault Magnum" - z tym, że na napis naklejono "DOM -TRANS" ;)

widziałem właśnie tak pomalowaną magnumkę na rozładunku w hiszpanii, stała pod rampą, przez cały czas spędzony w kolejce się jej przyglądałem, naprawde pasuje ten kolor i jeszcze była z białą lodówką ... miodzio ;)

_________________
http://trucksphoto.eu
http://como-it.pl || http://busy.info.pl || http://www.wpaluszku.pl


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: