Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 23 kwie 2008, 18:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 lip 2006, 19:43
Posty: 6
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Witam,

Mam dość nietypowe pytanie, właściwie to wydaje mi się że znam odpowiedź na nie, ale chciałbym się zapytać ludzi bardziej doświadczonych.
Chciałem jechać do Niemiec z lawetą po autko i teraz moje pytanie, posiadam kategorie B oraz C. Czy w takim przypadku mogę ciągnąć lawetę, czy potrzebuje w dalszym ciągu +E ??

Jeśli było to już poruszane na forum to sorry, ale szukałem i nie znalazłem :/

Pozdrawiam
Mateusz

_________________
Pozdrawiam


Post Wysłano: 23 kwie 2008, 18:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Niestety aby ciągnąć przyczepę ciężką powyzej 750kg DMC trzeba mieć E nawet do kategori C

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 23 kwie 2008, 19:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Posty: 1532
Samochód: fabia

Zależy jeszcze czym jedziesz. Jeżeli DMC samochodu ciągnącego i przyczepy łącznie nie przekroczy 3,5t to w świetle prawa polskiego, nie musisz posiadać prawa jazdy kat. E. Nie jestem przekonany jak potraktują to w Niemczech.

_________________
Czerwone i bure


Post Wysłano: 23 kwie 2008, 22:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 kwie 2008, 1:43
Posty: 11

A czy majac C+E mozna jezdzic na samochodach mniejszych z laweta? Czyli jak na B+E? Bo logicznym wydaje sie, ze mozna, ale nie jestem przekonany, bo u nas w kraju absurdow nie brakuje.


Post Wysłano: 23 kwie 2008, 23:09
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Posty: 1532
Samochód: fabia

Cytuj:
A czy majac C+E mozna jezdzic na samochodach mniejszych z laweta? Czyli jak na B+E? Bo logicznym wydaje sie, ze mozna, ale nie jestem przekonany, bo u nas w kraju absurdow nie brakuje.
Jak zrobisz C+E to automatem dostajesz B+E - nawet będziesz miał to wbite na plastiku.

_________________
Czerwone i bure


Post Wysłano: 24 kwie 2008, 0:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 kwie 2008, 1:43
Posty: 11

To super! Bo slyszalem, ze trzeba oddzielnie zrobic B+E, co wydawalo mi sie debilne. Dzieki za info.


Post Wysłano: 24 kwie 2008, 10:07
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Kategoria C+E obejmuje wszystkie kategorie czyli B+E, C+E i D+E.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 24 kwie 2008, 10:15
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 paź 2006, 20:52
Posty: 196
GG: 90800
Samochód: Romet V8 4.3 TDI
Lokalizacja: POS

A wracając do tematu ....
Wynajęcie busa z platformą kosztuje około 200zł/doba.
Może to jest dobre rozwiązanie ??

_________________
Tiry na tory, lokomotywy w pokrzywy
Jeśli nie chcesz wiedzieć jak rozpocząć inwestowanie w trakcie studiów i zapewnić sobie finanse na całe życie to nie klikaj....
Tutaj też nie klikaj :)


Post Wysłano: 25 kwie 2008, 21:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 lut 2007, 19:38
Posty: 96
GG: 0
Lokalizacja: KWI

Cytuj:
Kategoria C+E obejmuje wszystkie kategorie czyli B+E, C+E i D+E.
Pod warunkiem ze sie posiada D :P

_________________
[CE][DE]


Post Wysłano: 26 kwie 2008, 11:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Post Wysłano: 07 maja 2008, 12:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 sty 2007, 20:02
Posty: 494
GG: 2172953
Samochód: najlepszy samochód świata. Służbowy
Lokalizacja: Oslo / Gdańsk

Cytuj:
Zależy jeszcze czym jedziesz. Jeżeli DMC samochodu ciągnącego i przyczepy łącznie nie przekroczy 3,5t to w świetle prawa polskiego, nie musisz posiadać prawa jazdy kat. E. Nie jestem przekonany jak potraktują to w Niemczech.

Nie jestem pewny, ale na 99% przyczepa musi być przyczepką lekką, tj o DMC < 750kg + zestaw musi mieć DMC < 3,5t (tak jak wspomniałeś) Wtedy wystarczy kat. B.
Co do Niemiec, to kiedyś w Kołbaskowie nie chcieli mnie przepuścić busem z przyczepką lekką, mimo iż DMC zestawu było mniejsze niż 3,5t. Jako że nie znam niemieckiego, to nie wiem jaki był tego powód. W Lubieszynie mnie normalnie puścili. Ktoś mi mówił (nie wiem ile w tym prawdy) że przyczepka dwu osiowa nie jest w niemczech traktowana jako lekka. To było dawno temu, możliwe że coś się od tamtego czasu zmieniło, no i oczywiście miałem wtedy tylko kat. B

_________________
Pozdrawiam - Łukasz
Był DAF XF 105.510 SSC 6x2 <- Kto śmiał to usunąć? :(
Mam uczulenie na dzieci Neo, i pseudokierowców z prawego fotela!


Post Wysłano: 07 maja 2008, 17:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Posty: 1532
Samochód: fabia

Cytuj:
Nie jestem pewny, ale na 99% przyczepa musi być przyczepką lekką, tj o DMC < 750kg + zestaw musi mieć DMC < 3,5t (tak jak wspomniałeś) Wtedy wystarczy kat. B.
Ja swoją wypowiedź opierałem na tym:
http://www.grupa33.jgora.pl/Article69.phtml
Cytuj:
Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem w nim wymienionym z przyczepą lekką do 750 kg. Konwencja o ruchu drogowym, sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z dnia 24 lutego 1988 r.) mówi, że do pojazdów samochodowych kategorii "B", wymienionych w załącznikach 6 (Krajowe prawo jazdy) i 7 (Międzynarodowe prawo jazdy) do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów)
Według mnie to całkiem sensowne.
Cytuj:
Co do Niemiec, to kiedyś w Kołbaskowie nie chcieli mnie przepuścić busem z przyczepką lekką, mimo iż DMC zestawu było mniejsze niż 3,5t. Jako że nie znam niemieckiego, to nie wiem jaki był tego powód. W Lubieszynie mnie normalnie puścili. Ktoś mi mówił (nie wiem ile w tym prawdy) że przyczepka dwu osiowa nie jest w niemczech traktowana jako lekka. To było dawno temu, możliwe że coś się od tamtego czasu zmieniło, no i oczywiście miałem wtedy tylko kat. B
Niestety nie znam prawa niemieckiego, ale na naszym forum kilkakrotnie czytałem, że u nich próg kategorii B to 2,8t, a nie jak u nas - 3,5t.

_________________
Czerwone i bure


Post Wysłano: 07 maja 2008, 21:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sty 2008, 1:42
Posty: 60
Lokalizacja: Wrocław / Monachium

Cytuj:
Niestety nie znam prawa niemieckiego, ale na naszym forum kilkakrotnie czytałem, że u nich próg kategorii B to 2,8t, a nie jak u nas - 3,5t.
bzdura panowie ...
oryginalny zapis z kodeksu niemieckiego do kat. B:
"Motorwagen und dreirädrige Motorfahrzeuge mit einem Gesamtgewicht von nicht mehr als 3500 kg und
nicht mehr als acht Sitzplätzen ausser dem Führersitz; mit einem Fahrzeug dieser Kategorie darf ein Anhänger mit einem Gesamtgewicht von nicht mehr als 750 kg mitgeführt werden;
Fahrzeugkombinationen aus einem Zugfahrzeug der Kategorie B und einem Anhänger von mehr als 750 kg, sofern das Gesamtzugsgewicht 3500 kg und das Gesamtgewicht des Anhängers das
Leergewicht des Zugfahrzeuges nicht übersteigen."
źródło: http://www.lernefahren.li/images/formul ... gorien.pdf
tłumacząc na polski: Samochód i trzykołowy pojazd z wagą całkowitą nie większą niż 3500 kg i nie więcej niż z 8-mioma miejscami z wyłączeniem kierowcy; z pojazdem tej kategorii można ciągnąć przyczepę, której waga całkowita nie przekracza 750 kg. Zestaw z pojazdu ciągnącego kategorii B z przyczepą cięższą niż 750 kg, o ile nie zostanie przekroczona waga całkowita zestawu 3500 kg i waga całkowita przyczepy nie przekroczy ciężaru własnego pojazdu ciągnącego.

przetłumaczyłem to w biegu, więc mogłem gdzieś strzelić byka (literówka czy coś podobnego), ale sens w 100% się zgadza.


Post Wysłano: 07 maja 2008, 22:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2007, 18:25
Posty: 350
GG: 4604681
Lokalizacja: 50° 42’ 24,3” N 22° 24’ 38,8” E

To już wiadomo dlaczego kolegę cofnęli. Miał zestaw 4 osiowy, a na B jest tylko do 3 i była cofka. Tu cały pies pogrzebany. BTW dobrze wiedzieć :)

_________________
Każda maszyna jest warta tyle ile wart jest człowiek który ją obsługuje!!!

So Others May Live


Post Wysłano: 07 maja 2008, 23:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sty 2008, 1:42
Posty: 60
Lokalizacja: Wrocław / Monachium

rozumiem poczucie humoru ... :) ale skąd wiesz, że on miał zestaw 4-osiowy ? pisał o przyczepie lekkiej, no chyba, że bus był trzyosiowy :) ...
poza tym w niemieckim prawie jazdy nie ma mowy o osiach ...
chodzi o samochód i trójkołowy pojazd ...

z tego co pamiętam w polskich przepisach jest podobnie ... dochodzą jeszcze pojazdy wolnobieżne ...

powodów nie przepuszczenia przez granicę mogło być sporo ...
wystarczy, że w przyczepie brakowało np światła odblaskowego, albo hamulca najazdowego, albo co całkiem prawdopodobne dodatkowego zabezpieczenia na haku - linki (Niemcy mają hopla na punkcie podwójnych zabezpieczeń :) )

kiedyś na moich oczach niemiecka straż graniczna mierzyła kolesiowi przyczepę ... widać, że sam ją zmajstrował i razem z busem, który ją ciągnął było to chyba dłuższe niż ciągnik siodłowy z naczepą :) a Niemcy latali z metrówką i mierzyli :) ale był ubaw ...


Post Wysłano: 08 maja 2008, 0:41
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 sty 2007, 20:02
Posty: 494
GG: 2172953
Samochód: najlepszy samochód świata. Służbowy
Lokalizacja: Oslo / Gdańsk

Cytuj:
rozumiem poczucie humoru ... :) ale skąd wiesz, że on miał zestaw 4-osiowy ? pisał o przyczepie lekkiej, no chyba, że bus był trzyosiowy :) ...
Racja, nie napisałem że jechałem z przyczepką lekką dwuosiową

Cytuj:
powodów nie przepuszczenia przez granicę mogło być sporo ...
wystarczy, że w przyczepie brakowało np światła odblaskowego, albo hamulca najazdowego, albo co całkiem prawdopodobne dodatkowego zabezpieczenia na haku - linki (Niemcy mają hopla na punkcie podwójnych zabezpieczeń :) )
Nie nie, nic z tych rzeczy. Szkop pokazywał w moim prawie jazdy, że muszę mieć kat. B + E. Tylko o to mu chodziło.

_________________
Pozdrawiam - Łukasz
Był DAF XF 105.510 SSC 6x2 <- Kto śmiał to usunąć? :(
Mam uczulenie na dzieci Neo, i pseudokierowców z prawego fotela!


Post Wysłano: 08 maja 2008, 1:11

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sty 2008, 1:42
Posty: 60
Lokalizacja: Wrocław / Monachium

jeżeli to była dwuosiowa przyczepa, to aby czasem jej DMC (a nie waga) nie było większe niż 750 kg ? bo dwuosiowa przyczepa z DMC 750 kg to trochę przekombinowane ... druga oś zwiększa wagę i zmniejsza znacznie ładowność, sama taka przyczepka to pewnie ponad 300 kg wagi i ładowność mniej niż 450 kg. taka jedna mała ośka jest w stanie przenieść ponad 500 kg, więc po co ta druga ? ... nie znam się na takich przyczepkach, tak sobie tylko gdybam :)
a może zestaw przekraczał 3,5 tony ?


Post Wysłano: 08 maja 2008, 8:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Posty: 1532
Samochód: fabia

Cytuj:
Ktoś mi mówił (nie wiem ile w tym prawdy) że przyczepka dwu osiowa nie jest w niemczech traktowana jako lekka.
Cytuj:
Racja, nie napisałem że jechałem z przyczepką lekką dwuosiową
No więc o co chodzi?
Cytuj:
jeżeli to była dwuosiowa przyczepa, to aby czasem jej DMC (a nie waga) nie było większe niż 750 kg ? bo dwuosiowa przyczepa z DMC 750 kg to trochę przekombinowane ... druga oś zwiększa wagę i zmniejsza znacznie ładowność, sama taka przyczepka to pewnie ponad 300 kg wagi i ładowność mniej niż 450 kg. taka jedna mała ośka jest w stanie przenieść ponad 500 kg, więc po co ta druga ?
Takie przyczepki to wcale nie rzadkość. I podejrzewam, że chodzi o to samo co w przypadku dostawczaków: zmieszczenie się w limitach określonych przepisami. A to, że ona będzie wozić 2x większe ciężary jest odrębną sprawą - i tak nikt jej nie będzie ważył.

_________________
Czerwone i bure


Post Wysłano: 09 maja 2008, 10:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sty 2008, 1:42
Posty: 60
Lokalizacja: Wrocław / Monachium

Cytuj:
Takie przyczepki to wcale nie rzadkość. I podejrzewam, że chodzi o to samo co w przypadku dostawczaków: zmieszczenie się w limitach określonych przepisami. A to, że ona będzie wozić 2x większe ciężary jest odrębną sprawą - i tak nikt jej nie będzie ważył.
to całkiem możliwe, nawet nie zwracałem uwagi na takie przyczepki. a do tematu podszedłem bardziej teoretycznie :) a tu teoria sobie, a życie sobie :) chociaż czasami ktoś gdzieś przyczepia się do teorii :) dobrze, że już nie ma granic ...


Post Wysłano: 08 lip 2008, 10:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lip 2008, 20:35
Posty: 6

mozesz MAteus ale pod wyjatkiem ze masz prawo na tira z przyczepa jak masz to mozesz spokojnie jechac Poozdrawiam


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 28 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: