Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 28 kwie 2008, 7:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 kwie 2008, 7:27
Posty: 1
GG: 0

Witam wszystkich!
Mam pytanie odnośnie kół zapasowych. Czy istnieje jakiś zapis w prawie mówiący o obowiązku wożenia 2 kół zapasowych na zestaw ciężarowy?Szukałem i nic nie mogę znaleźć.
Pozdrawiam.


Post Wysłano: 28 kwie 2008, 9:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 lut 2006, 21:00
Posty: 206
Lokalizacja: Garwolin

Wg mnie nie ma takiego zapisu. W dawnej firmie ojca (cementowozy) woziło się tylko 1 koło zapasowe (od naczepy-leżało na ramie ciągnika) i wielokrotne kontrole ITD (aut było ok.50, więc te kontrole zdarzały się często) nie przyczepiły się do tego. A gdy któreś auto łapało "kapciocha" to kierowca albo kombinował jak zjechać na wulkanizacje, albo Kangoo z 2 mechaniorami i kołem na pace leciało za autem.

_________________
Wspomnień czar...
WTiE PW


Post Wysłano: 28 kwie 2008, 16:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2820
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Do mojego starszego na Słowacji sie przyczepili ze ma tylko jeden zapas

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 28 kwie 2008, 22:35
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 lis 2007, 13:18
Posty: 280
Lokalizacja: Pomorze GWE

Cytuj:
Do mojego starszego na Słowacji sie przyczepili ze ma tylko jeden zapas
Jeżeli jedna zapasówka pasuje do całego zestawu (w co wątpię) to raczej nie powinni.


Post Wysłano: 30 kwie 2008, 7:20

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 gru 2007, 10:38
Posty: 24
GG: 182652
Lokalizacja: Poznań

Cytuj:
Jeżeli jedna zapasówka pasuje do całego zestawu (w co wątpię) to raczej nie powinni.
Kolego czy ty widziałeś kiedyś zestaw z bliska??
Na oś napędową masz inne opony, podobnie na oś przednią a nie wspomnę o osiach naczepy.
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy ale o kształt bieżnika, co prawda można jechać mając założoną oponę naczepową na oś przednią ale nie polecam tej przyjemności :lol:
U nas w firmie każdy zestaw ma 2 koła zapasowe i przeważnie jest 1 naczepowe i 1 które można założyć na ciągnik i jakoś dokulać się do najbliższego wulkanizatora.


Post Wysłano: 30 kwie 2008, 11:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 lis 2007, 13:18
Posty: 280
Lokalizacja: Pomorze GWE

Koło zapasowe z definicji ma służyć do sprowadzenia zestawu do bazy\warsztatu\wulkanizacji i niema znaczenia jaki masz bieżnik ani nawet szerokość opony chodzi o felgę jeżeli jeden rozstaw (oraz odsadzenie felgi od piasty oraz otwór na piastę) śrub pasuje do naczepy i konia to jesteś wstanie kontynuować jazdę.
Rozumując twoim tokiem myślenia to trzeba by było wozić trzy koła zapasowe a to zajmuje miejsce i swoje waży chyba lepiej wozić o100 litrów paliwa więcej niż tachać komplet kół zapasowych z których korzystać będziesz raczej rzadko.


Post Wysłano: 30 kwie 2008, 18:33
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 paź 2006, 16:04
Posty: 123
Lokalizacja: MIELEC

Wg. polskich przepisów obowiązek posiadania koła zapasowego dotyczy tylko autobusów 8)

_________________
Boże chroń nas przed diabłami,oznaczonymi zielonymi mundurami!


Post Wysłano: 30 kwie 2008, 18:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 01 kwie 2007, 16:40
Posty: 1200
Lokalizacja: Bełchatów

Cytuj:
Wg. polskich przepisów obowiązek posiadania koła zapasowego dotyczy tylko autobusów 8)
Oraz ADR

_________________
ego


Post Wysłano: 30 kwie 2008, 20:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 paź 2007, 21:16
Posty: 56
Lokalizacja: Pasłęk

Cytuj:
Cytuj:
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy
Hm kolega nie widzial zestawu z bliska, ale ty chyba tez nie. Widziales kiedys 315 lub 295 na naczepie? No chyba ze zalozona odwrotnie zeby mozna bylo zjechac. Naczepa zazwyczaj ma 385. Mega chyba 425, ale pewien nie jestem.


Post Wysłano: 30 kwie 2008, 21:23

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 01 kwie 2007, 16:40
Posty: 1200
Lokalizacja: Bełchatów

Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy
Hm kolega nie widzial zestawu z bliska, ale ty chyba tez nie. Widziales kiedys 315 lub 295 na naczepie? No chyba ze zalozona odwrotnie zeby mozna bylo zjechac. Naczepa zazwyczaj ma 385. Mega chyba 425, ale pewien nie jestem.
Mega z reguły 435/50/19,5 lub 385/60/19,5

_________________
ego


Post Wysłano: 30 kwie 2008, 22:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2007, 11:11
Posty: 301
GG: 0

Cytuj:
wozić trzy koła zapasowe
Czemu 3 :?: 1 do naczepy i 1 do ciągnika chyba że ma szerokie opony na przodzie to 3 :wink:


Post Wysłano: 01 maja 2008, 2:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 lis 2007, 13:18
Posty: 280
Lokalizacja: Pomorze GWE

Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy
Hm kolega nie widzial zestawu z bliska, ale ty chyba tez nie. Widziales kiedys 315 lub 295 na naczepie? No chyba ze zalozona odwrotnie zeby mozna bylo zjechac. Naczepa zazwyczaj ma 385. Mega chyba 425, ale pewien nie jestem.
Dziękuje za przypisywanie mi takich ciekawostek. Ale raczej ja tego nie napisałem.
Cytuj:
Cytuj:
wozić trzy koła zapasowe
Czemu 3 :?: 1 do naczepy i 1 do ciągnika chyba że ma szerokie opony na przodzie to 3 :wink:
Wyrwane z kontekstu ale…
Cytuj:
Na oś napędową masz inne opony, podobnie na oś przednią a nie wspomnę o osiach naczepy.
Cytuj:
Kolego czy ty widziałeś kiedyś zestaw z bliska??
Czy ktoś z forum zechciał by mi go narysować? Czasem mam wątpliwości i wtedy zerkał bym sobie na niego. A niech se dynda w kabinie (powieszę na szybie) będzie weselej.


Post Wysłano: 01 maja 2008, 8:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 gru 2007, 10:38
Posty: 24
GG: 182652
Lokalizacja: Poznań

Kolego radzę czytać ze zrozumieniem i wszystko bo takie cytowanie fragmentów i wybiórcze traktowanie postu jest, moim zdaniem, uwłaczające poziomowi inteligencji średnio zaawansowanego wytresowanego szympansa, a nie jeżeli dobrze zrozumiałem, kierowcy. :twisted:
A co do różnic opon w zestawie to chodziło mi bardziej o kształt bieżnika. Niewiem jak się zapatrujesz na kwestię wykształcenia kierowców ale powinieneś wiedzieć tyle że bieżnik w oponie nie służy tylko do ozdoby :!:


Post Wysłano: 27 lis 2008, 2:43

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2005, 23:07
Posty: 25
GG: 0

Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy
Hm kolega nie widzial zestawu z bliska, ale ty chyba tez nie. Widziales kiedys 315 lub 295 na naczepie? No chyba ze zalozona odwrotnie zeby mozna bylo zjechac. Naczepa zazwyczaj ma 385. Mega chyba 425, ale pewien nie jestem.

Kolega chyba tez za dużo nie widział. A może widział coś takiego co się nazywa bliźniaki tak jak na napędowej na naczepach też bywają a na przyczepach bardzo bardzo często. Ciągniki to nie jedyne pojazdy na drogach :P

A co do 3 kół dopuszcza się zastosowanie koła z przedniej osi na napędowej. Więc u mnie w zestawie wystarczy 1 zapas wszędzie mam 315/80/22,5 i całe szczęści.
A co do przedniego koła 385/65/22,5 to można na czas dojazdu do wulkanizatora założyć 315/80/22,5 bo raczej nikt nie ma w zapasie takiego koła z felgą o takim osadzeniu.

_________________
http://www.transportdrewna.fora.pl/


Post Wysłano: 27 lis 2008, 7:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6328
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
Wg. polskich przepisów obowiązek posiadania koła zapasowego dotyczy tylko autobusów 8)
to chyba jakaś pomyłka.
o wyposażeniu pojazdów mówi Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw 32).
paragraf 11. ustęp 5, 6 i 7.

akurat tylko motocykle i autobusy miejskie nie muszą mieć w świetle przepisów koła zapasowego.

natomiast służby czeskie i słowackie trzeba traktować z przymróżeniem oka. ponieważ oni mają swoją logikę nie zawsze pokrywającą się ze sposobem myślenia przeciętnego europejczyka.
w całej Europie są dopuszczone do użytku opony bieżnikowane i stosuje się je powszechnie. sam karkas, czyli opona na którą nakłada się nowy bieżnik może być obojętnej marki, jednak na tej samej osi musi być ten sam bieżnik. i tak firma w której pracuję stosowała opony bieżnikowane przez znaną firmę BOSS, która swój znaczek umieszczała na boku opony.
jednak nadal na oponach są oznaczenia producenta i na jednej osi bywają opony różnych firm, Michelin, Barum, Goodyear itp. i o to zwykle czepiali się słowaccy pogranicznicy jeszcze za czasów granic. nie znam przepisów słowackich, ale musza być one spójne z europejskimi i gdy któregoś razu, gdy zatrzymali naszego kierowce (żądając parę koron na piwo) zadzwoniłem do polskiej ambasady do Bratysławy. interwencja była szybka i skuteczna, na rok mieliśmy spokój.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 27 lis 2008, 8:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Rozdział 10

Warunki dodatkowe dla samochodu ciężarowego przystosowanego do przewozu osób

7) ogumione koło zapasowe; koło to może być umieszczone na powierzchni ładunkowej, jeżeli konstrukcja samochodu przewiduje umieszczenie tam tego koła;


Cytuj:
paragraf 11. ustęp 5, 6 i 7.
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.
7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.


edit:
Mam niedoparte wrażenie, że "pomysł" iż poj. cięzarowy nie musi mieć koła zapasowego nie wziął się znikąd.
Teraz już sam nie wiem, ale świta mi coś z kursu na ten temat.
Chyba faktycznie coś było o kole, "ale że głupotą by było nie wozić...", a że w odniesieniu do autobusów trzeba...

Nie wiem skad mi sie to wzielo ale faktycznie cos takiego dzieś zasłyszałem, ale nie ma co wprowadzać zamętu, zresztą i tak chyba nikt nie zamierza jeździć bez koła;-)


Post Wysłano: 27 lis 2008, 10:12
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 sty 2006, 16:05
Posty: 839
Samochód: kadetem tera

Cytuj:
Cytuj:
wozić trzy koła zapasowe
Czemu 3 :?: 1 do naczepy i 1 do ciągnika chyba że ma szerokie opony na przodzie to 3 :wink:
Jak jeździliśmy z 4 osiówką na niskoprofilowych oponach woziliśmy 6 kół do samej naczepy i jedno do ciągnika, bo przez jedną noc zdarzało się po 3 wymieniać.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=YTdDuklzIxk

"MAM WYJE BANE NA TIRY!"


Post Wysłano: 27 lis 2008, 13:26

A co powiecie na to: jeździłem kilka razy solówką. Man z izotermą z 2000r. Fabrycznie auto jest bez koła zapasowego. Co w takim przypadku?


Post Wysłano: 27 lis 2008, 16:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6328
Lokalizacja: Wrocław

pojazdy, które według polskiego prawa mają obowiązek posiadać koło zapasowe to:
- autobus,
- przyczepa rolnicza,
- pojazd ciężarowy przystosowany do przewozu osób,
taksówka,
- samochód ciężarowy,
- przyczepa rolnicza przystosowana do przewozu osób,
- pojazd do nauki jazdy i egzaminowania,
- pojazd podczas przewożenia materiałów niebezpiecznych ADR.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 28 lis 2008, 20:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 mar 2005, 23:07
Posty: 25
GG: 0

Czyli reasumujące to co Cyryl napisał ciągnik musi posiadać ale naczepa już nie.
A co groźi za brak koła zapasowego ? Bo to że ciągnik to rozumiem żeby było w razie czego ściągnąć zestaw z drogi.
A co jeśli ze względów ekonomicznych uważam że koło zapasowe jest mi nie potrzebne, bo po co mi dodatkowy balast ? I jak mieć zapas w ciągniku przy dwóch wielkich zbiornikach ? Czy jeśli będę go miał w naczepie czy też niebieski lub krokodyl do tego się doczepi.
Wiem że narazie nikt tego się nie czepia bo w większości i tak o tym nie wiedzą ale co może być za rok lub dwa. Przecież to zawsze może być w razie czego jak nic nie znajdzie w stanie technicznym.

_________________
http://www.transportdrewna.fora.pl/


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: