Cytuj:
muszę powiedzieć, że koledzy mylą transport na potrzeby własne i transport do użytku osobistego z własną interpretacją nie mającą nic wspólnego ze stanem prawnym.
transport na potrzeby własne to:
"wykorzystywany do przewozu materiałów lub urządzeń niezbędnych kierowcy do jego pracy, pod warunkiem że prowadzenie pojazdu nie jest jego podstawowym zajęciem".
Mogę zapytac gdzie znalezc taka definicje "transportu na potrzeby własne"?
Ustawa z dnia 6 wrzesnia 2001r. o transporcie drogowym.
Art. 4. ust. 4
(...)
niezarobkowy przewóz drogowy – przewóz na potrzeby własne – każdy
przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego
lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego
przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez
przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności
gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:
a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez
przedsiębiorcę lub jego pracowników,
b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami
samochodowymi,
c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego – rzeczy przewożone są
własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione,
wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone
lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z
przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a
także przewóz pracowników i ich rodzin,
d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w
zakresie usług turystycznych;
Ta definicja, która Pan podał to art. 39a ust. 3 pkt. 10. Artykuł ten mówi o tym jakie dokumenty powinien posiadac kierowca w zależności od tego jaki przewóz wykonuje, ale nie jest to definicja transportu na potrzeby własne.
Cytuj:
przypomnę, że w przypadku transportu do użytku osobistego jak i przewozu na potrzeby własne kierowcę nie obowiązują dodatkowe wymagania (wiek 21 lat, kurs na przewóz rzeczy, dopuszczenie przez lekarza).
No i własnie o tym czy dodatkowe wymagania obowiązują mówi artykuł, z którego zacytował Pan swoja definicje.
Ale wydaje mi się, że ust. 3 tego artykulu wyraznie mówi, że badania psychologiczne i zdrowotne są nam potrzebne do wykonywania wszystkich przewozów.
W tym artykule nie ma mowy o przewozie na potrzeby własne. Jest to artykuł dosyc nowy wprowadzony Ustawa z dnia 17 listopada 2006 o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy — Prawo o ruchu drogowym.
I z tej ustawy z art. 5 wynika, że do czasu wejścia w życie nowych przepisów dot. kwalifikacji wstępnej/okresowej przy przewozie na potrzeby własne kierowca powinien posiadac zaswiadczenie o zatrudnieniu wg. wzoru Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 22 grudnia 2003r. Na tym zaswiadczeniu jest mowa o tym, że kierowcę wykonującego transport na potrzeby własne nie obowiązuje wiek pow. 18 lat oraz nie obowiązuje go kurs na przewóz rzeczy (ale badania tak).
Podsumowując to przy przewozie na potrzeby własne:
Kierowca musi byc zatrudniony na umowe o prace, musi miec badania psychologiczne i lekarskie, nie musi miec kursu na przewóz rzeczy (to sie zmieni jak bedzie obowiazywac kwalifikacja wstepna), nie musi miec 21 lat, towar przewozony przez firme musi byc przez nia kupiony/sprzedan/wydobyty/wyprodukowany, firma nie moze pobierac od klienta zaplaty za transport
W ustawie znajdujemy wyłączenia, które nie są ani transportem zarobkowym, ani transportem na potrzeby własne można to nazwac transportem osobistym. Wtedy nie potrzebujemy ani licencji, ani zaswiadczenia o transporcie na potrzeby wlasne. Kierowce wykonujacego taki transport obowiazuja tylko badania lekarski i psychologiczne.
Z tym, że nie jestem pewny czy mam rację bo ja tylko przekartkowałem pary aktów prawnych, gdybym się mylił to mnie poprawcie.
Pozdrawiam