Offline
Użytkownik
Rejestracja: 23 mar 2008, 13:30
Posty: 8
GG: 0
Samochód: Mercedes
Mercedes Actros MPII oferuje następujące mechanizmy zmiany biegów:
-mechanizm manualnej zmiany biegów (HPS), nie występował w kompletacji z kabiną Megaspace,
-mechanizm zmiany biegów Telligent ( występuje pedał sprzęgła)
-mechanizm automatycznej zmiany biegów Telligent (brak pedału sprzęgła)
- Mercedes PowerShift ( występuje w wersji 12 i 16 biegowej)
Mechanizm zmiany biegów Telligent dysponuje 16 biegami do przodu oraz 2 biegami wstecznymi. Biegi mogą być wybierane przez układ elektroniczny lub przez kierowcę. Po każdej dokonanej zmianie biegów słychać odgłos z głośnika. Mechanizm oferuje 4 możliwości zmiany biegów:
1. Bezpośrednia zmiana biegów przez układ Telligent,
2. Zmiana biegów przez układ Telligent z preselekcją,
3. Bezpośrednia zmiana biegów przez kierowcę,
4. Zmiana biegów przez kierowcę z preselekcją.
W przypadku zmiany biegów przez układ Telligent układ elektroniczny dobiera optymalny bieg. Kierowca określa kierunek zmiany biegów przesuwając odpowiednio dźwignię.
Ad1.:
-wcisnąć pedał sprzęgła do oporu,
-przesunąć dźwignię zmiany biegów do wyczuwalnego oporu do przodu (zmiana na wyższy bieg) lub do tyłu (zmiana biegu na niższy) i przytrzymać,
-na wskaźniku miga optymalny bieg wybrany przez układ elektroniczny,
-odczekać aż wybrany bieg zostanie włączony, czyli słychać odgłos z głośnika i na wyświetlaczu wskazywane jest włączone przełożenie,
-puścić dźwignię zmiany biegów
-zwolnić pedał sprzęgła.
Ad2.:
-przesunąć dźwignię zmiany biegów do wyczuwalnego oporu do przodu (zmiana na wyższy bieg) lub do tyłu (zmiana biegu na niższy) i puścić, wybrany bieg zostaje zachowany w pamięci przez około 10 sekund,
-wcisnąć pedał sprzęgła do oporu, zmiana biegu została wykonana gdy z głośnika słychać odgłos przełączania i na wyświetlaczu wskazane jest włączone przełożenie,
-zwolnić pedał sprzęgła.
Ad3.:
W tym przypadku kierowca wybiera kierunek przełączania i przełożenie za pomocą dźwigni zmiany biegów i przycisku funkcyjnego! Możemy włączać przełożenia na wyższe o 1/2, 1, 1 1/2, lub 2 biegi.
ETAPY ZMIANY BIEGÓW NA WYŻSZY:
1/2 biegu w górę: pociągnąć przełącznik półbiegów do góry
1 bieg w górę: nacisnąć przycisk funkcyjny i przytrzymać, przesunąć dźwignię zmiany biegów do przodu. W przypadku preselekcji: pociągnąć przełącznik półbiegów dwa razy do góry
1 1/2 biegu w górę: nacisnąć przycisk funkcyjny i przytrzymać, pociągnąć przełącznik półbiegów w górę i przesunąć dźwignię zmiany biegów do przodu. W przypadku preselekcji pociągnąć trzykrotnie przełącznik półbiegów do góry.
2 biegi w górę: nacisnąć przycisk funkcyjny i przytrzymać, przesunąć dźwignię dwukrotnie do przodu. W przypadku preselekcji pociągnąć przełącznik półbiegów czterokrotnie do góry.
Analogicznie zmiana biegów wygląda przy redukcji, z zachowaniem zmiany kierunku dźwigni i przełącznika półbiegów.
Bezpośrednia zmiana biegów przez kierowcę bez preselekcji:
-wcisnąć pedał sprzęgła do oporu,
-przesunąć dźwignię zmiany biegów do wyczuwalnego oporu (zgodnie z wyżej opisanymi ETAPAMI ZMIANY BIEGÓW) Po puszczeniu dźwigni zmiany biegów lub przełącznika półbiegów wybrany bieg zostaje zapisany na około 10 sekund w pamięci i jego wskazanie miga na wyświetlaczu. Zmiana biegu została wykonana gdy z głośnika słychać odgłos przełączania i na wyświetlaczu wskazane jest włączone przełożenie.
-zwolnić pedał sprzęgła.
Ad4.:
-włączyć bieg zgodnie z ETAPAMI ZMIANY BIEGÓW opisanymi powyżej, wybrany bieg zostanie zachowany w pamięci przez około 10 sekund od chwili puszczenia dźwigni i jego wskazanie miga na wyświetlaczu ( wybrany wstępnie bieg można zmienić przez ponowne krótkie uruchomienie dźwigni zmiany biegów lub przełącznika półbiegów, wybrany wstępnie bieg można skasować poprzez przyciśnięcie przycisku biegu neutralnego)
-wcisnąć pedał sprzęgła do oporu, zmiana biegu została wykonana gdy z głośnika słychać odgłos przełączania i na wyświetlaczu wskazane jest włączone przełożenie.
-zwolnić pedał sprzęgła.
WŁĄCZANIE POŁOŻENIA NEUTRALNEGO:
- zahamować i zatrzymać pojazd
- wcisnąć pedał hamulca lub zaciągnąć hamulec pomocniczy
- nacisnąć przycisk położenia neutralnego i przytrzymać, na wyświetlaczu miga "N"
- wcisnąć pedał sprzęgła do oporu, zmiana została wykonana gdy na wyświetlaczu wskazywane jest "N",
- puścić pedał sprzęgła i przycisk położenia neutralnego.
WŁĄCZANIE BIEGU WSTECZNEGO:
Nie można wstępnie wybrać biegu wstecznego (preselekcja) i należy włączać z położenia neutralnego po zatrzymaniu pojazdu. Silnik powinien pracować z prędkością obrotową biegu jałowego.
- wcisnąć pedał hamulca lub zaciągnąć hamulec pomocniczy,
- nacisnąć przycisk funkcyjny i przytrzymać
- przesunąć dźwignię zmiany biegów do wyczuwalnego oporu do tyłu
- wcisnąć pedał sprzęgła, zmiana biegu została wykonana gdy z głośnika słychać odgłos przełączania i na wyświetlaczu wskazany jest włączony bieg "R"
- puścić pedał sprzęgła
Po włączeniu biegu wstecznego uruchomienie przełącznika półbiegów powoduje tylko zmianę przełączania grupy półbiegów ( szybka lub wolna)
Mechanizm automatycznej zmiany biegów Telligent może pracować w trybie ręcznej lub automatycznej zmiany biegów. Sposób działania skrzyni biegów można wybrać za pomocą przycisku wybierania trybu zmiany biegów. Preselekcja trybu zmiany biegów nie jest możliwa, jednak tryb zmiany biegów można podczas jazdy w każdej chwili przełączać.
RUSZANIE i ZMIANA BIEGÓW w trybie automatycznej zmiany biegów:
- wcisnąć pedał hamulca lub zaciągnąć hamulec pomocniczy,
- nacisnąć przycisk funkcyjny, przytrzymać i przesunąć dźwignię zmiany biegów do przodu. Układ sam dobierze odpowiedni bieg do ruszania, w zależności od stopnia obciążenia pojazdu. Zmiana biegu została wykonana gdy na wyświetlaczu wskazany jest włączony bieg,
- puścić pedał hamulca lub zwolnić hamulec pomocniczy i powoli nacisnąć pedał przyspieszenia
ZMIANA BIEGÓW NA WYŻSZY:
Na zmianę biegów w trybie automatycznym można wpływać poprzez położenie pedału gazy:
- lekkie wciśnięcie pedału gazu: wczesna zmiana biegu na wyższy
- silne wciskanie: późna zmiana biegów na wyższy.
KICKDOWN
Za pomocą funkcji KICKDOWN można uzyskać maksymalne przyspieszenie pojazdu. Aktywuje się funkcję poprzez wciśnięcie gazu całkowicie pokonując punk oporu, układ elektroniczny w razie potrzeby zmieni bieg na niższy. Dezaktywacja poprzez zwolnienie pedału gazu.
RĘCZNA ZMIANA BIEGÓW PODCZAS TRYBU AUTOMATYCZNEGO
- Przesunąć dźwignię zmiany biegów do wyczuwalnego oporu do przodu lub do tyłu, układ elektroniczny sam dobiera odpowiedni bieg.
lub
- nacisnąć przycisk funkcyjny, przytrzymać i przesunąć dźwignię do przodu lub do tyłu, układ elektroniczny zmienia bieg na wyższy lub niższy o 1!!!!
lub
- pociągnąć przełącznik półbiegów w górę lub w dół
ZATRZYMANIE POJAZDU:
- zahamować i zatrzymać pojazd,
- wcisnąć pedał hamulca lub zaciągnąć hamulec pomocniczy.
Po zatrzymaniu pojazdu w trybie AUTOMATYCZNYM aktualny bieg pozostaje włączony przez 90 sekund. Po tym czasie jeśli nie został krótko naciśnięty pedał gazu lub przycisk funkcyjny układ elektroniczny włącza przełożenie neutralne. Jeśli pojazd zostanie zatrzymany z włączonym biegiem od 5. do 8. bieg ten również będzie zachowany przez 90 sekund, w tym celu jeśli chcemy ruszyć przed upływem 90 sekund należy wybrać odpowiedni bieg z grupy od 1. do 2.
WŁĄCZANIE POŁOŻENIA NEUTRALNEGO:
- zahamować i zatrzymać pojazd
- wcisnąć pedał hamulca lub zaciągnąć hamulec pomocniczy
- nacisnąć przycisk położenia neutralnego i przytrzymać, na wyświetlaczu wskazywane jest "N"
WŁĄCZANIE BIEGU WSTECZNEGO:
Nie można wstępnie wybrać biegu wstecznego (preselekcja) i należy włączać z położenia neutralnego po zatrzymaniu pojazdu. Silnik powinien pracować z prędkością obrotową biegu jałowego.
- wcisnąć pedał hamulca lub zaciągnąć hamulec pomocniczy,
- nacisnąć przycisk funkcyjny i przytrzymać przycisk funkcyjny, przesunąć dźwignię do wyczuwalnego oporu do tyłu, zmiana biegów zostaje wykonana gdy na wyświetlaczy wskazywane jest "R"
- puścić pedał hamulca lub zwolnić hamulec pomocniczy i powoli nacisnąć pedał gazu.
Po włączeniu biegu wstecznego uruchomienie przełącznika półbiegów powoduje tylko zmianę przełączania grupy półbiegów ( szybka lub wolna)
RUSZANIE i ZMIANA BIEGÓW w trybie manualnej zmiany biegów:
Przy ruszaniu można z położenia neutralnego skrzyni biegów włączać tylko biegi od 1. do 4.
RUSZANIE:
- wcisnąć pedał hamulca lub zaciągnąć hamulec pomocniczy
- nacisnąć przycisk funkcyjny, przytrzymać i przesunąć dźwignię zmiany biegów do przodu. Zostaje wybrany 2. bieg i szybka grupa półbiegów. Zmiana biegów została wykonana, gdy na wyświetlaczu wskazany jest bieg
- puścić pedał hamulca lub zwolnić hamulec postojowy i powoli nacisnąć pedał gazu.
ZMIANA BIEGÓW
a) wybieranie biegu przez układ elektroniczny:
- przesunąć dźwignię zmiany biegów do wyczuwalnego oporu przodu lub do tyłu. Zmiana biegów została wykonana, gdy na wyświetlaczu wskazany jest bieg
b) wybieranie biegu przez kierowcę:
Kierowca za pomocą przycisku funkcyjnego i dźwigni zmiany biegów lub przełącznika półbiegów określa kierunek przełączania i przełożenia.
Zmiana biegów została wykonana, gdy na wyświetlaczu wskazany jest bieg.
Zebrane informacje wsparte są na podstawie analizy instrukcji obsługi z 2006 roku oraz własnych doświadczeń.
Ostatnio zmieniony 25 sie 2008, 9:57 przez Łukaszz, łącznie zmieniany 1 raz. |
Tematy połączone. |