kochany nasz kraj
każdy interpretuje przepisy jak mu się podoba
z racji wielu nie jasności z tymi zaświdczeniami, postanowiłem pokolei przesledzić wszystko co i jak
zaświdczenie:
http://www.mi.gov.pl/1/files/0/3790/zalacznik%20kom.pdf
Komunikat do tego zaświdczenia
http://www.infor.pl/dzienniki-urzedowe/ ... pisow.html
oczywiście ogólnie nic ciekawego, wszystko ogólnikowo.... ale najwazniejsze pkt:
Cytuj:
8. Formularz nie zastępuje dokumentów wystawionych dla kierowcy wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy i poświadczających przyczynę braku zapisów urządzenia rejestrującego z ostatniego tygodnia i 15 dni poprzedzających datę rozpoczęcia przewozów, w przypadkach nieprzewidzianych w formularzu.
przecież to logiczne że jesli w formularzu nie ma wymienionej danej przyczyny to ten formularz nie może poświadczać o tej przyczynie
no chyba tak to trzeba rozumieć
Cytuj:
9. Zaświadczenie określone w art. 31 ustawy z 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z dnia 16 kwietnia 2004 r. Nr 92, poz. 879, z 2005 r. Nr 180, poz. 1498 i z 2007 r. Nr 99, poz. 661), wystawione dla kierowcy wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy, nie jest uznawane w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej.
do pkt 9 (powyżej)
Cytuj:
Art. 31.
1. Kierowca wykonujący przewóz drogowy, który w określonych dniach nie prowadził pojazdu albo prowadził pojazd, do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR (ogólnie chodzi o prowadzenia auta z tacho i przestrzeganie godzin pracy), na żądanie osoby uprawnionej do przeprowadzenia kontroli przedstawia zaświadczenie, które zawiera następujące dane: imię i nazwisko kierowcy, okres, którego dotyczy, wskazanie przyczyny nieposiadania wykresówek, nieużytkowania karty kierowcy lub niesporządzenia wydruków, o których mowa w art. 15 ust. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85, miejsce i datę wystawienia, podpis pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonywał przewóz.
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, pracodawca wystawia i wręcza kierowcy przed rozpoczęciem przez kierowcę przewozu drogowego. W przypadku gdy kierowca w określonych dniach nie prowadził pojazdu w trakcie wykonywania danego zadania przewozowego, pracodawca niezwłocznie wystawia i przekazuje zaświadczenie na żądanie osoby uprawnionej do przeprowadzenia kontroli.
2a. W przypadku, gdy kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby, na urlopie wypoczynkowym lub gdy prowadził inny pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006, podmiot wykonujący przewóz drogowy wystawia zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 na elektronicznym oraz przeznaczonym do druku formularzu, o którym mowa w decyzji Komisji nr 2007/230/WE z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 99 z 14.04.2007, str. 14), a kierowca to zaświadczenie podpisuje.
3. Przepisy ust. 1–2a stosuje się odpowiednio do kierowcy niezatrudnionego przez przedsiębiorcę, lecz wykonującego osobiście przewozy na jego rzecz oraz do przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy drogowe, z tym że przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy drogowe przedkłada stosowne oświadczenie.
czyli tak:
1. chodzi tu chyba o zaświadczenie, za okres dłuższej pauzy ktorej nie mamy pokrycia w tacho, ale to zaświadczenie
jest nie wazne zagranicą,
2a. jest to to nasze "nieszczęsne" zaświadczenie
gdzie zaznacza się:
- okres chorobowy
- urlop wypoczynkowy (chodzi tu o urlop z tych 26 dni co należa nam się w roku)
- prowadzenie auta poniżej DMC 3,5t
NO TO LECIMY DALEJ
przyjrzyjmy sie teraz temu w jakiej sytacji powinno się wystawiać to zaświadczenie
regulują to dwie wytycznie KE
WYTYCZNA 5
WYTYCZNA 6
najważniejsze:
Cytuj:
Świadectwo obejmuje niektóre rodzaje działalności
prowadzonej w okresie określonym w art. 15 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 3821/85,
tj.:
• bieżący dzień i poprzednie 28 dni (od dnia 1 stycznia 2008 r.)
Świadectwo może być stosowane wyłącznie w przypadku gdy kierowca:
• przebywał na zwolnieniu chorobowym
• przebywał na urlopie wypoczynkowym w ramach urlopu rocznego zgodnie z
ustawodawstwem państwa członkowskiego, w którym przedsiębiorstwo posiada siedzibę
• prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub
AETR (czyli do DMC 3,5t)
czyli nie zależy wystawiać tego zaświadczenia za przerwy weekendowe
Cytuj:
Jednak jeśli z zapisów tachografu wynika, że prowadzony pojazd był wyłączony z zakresu rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR, w odniesieniu do tego okresu nie jest
wymagane stosowanie formularza.
tego za bardzo nie rozumiem
WYTYCZNA 6 odnosi się do Rejestracji czasu spędzonego na pokładzie promu lub w pociągu, gdzie kierowca ma dostęp do koi lub kuszetki.
I końcowe pytanie:
Jak udokumentować dzień wolny od pracy, np weekendy, dni wolne w ciągu tygodnia, czyli jak udokumentować odpoczynek dobowy lub tygodniowy co robiło sie poprzez żółte tarczki kiedyś....
oto odpowiedź na ten temat Ministerstwa Transportu na pytanie które zadał Pan
Mieczysław Marosz Dyrektor Biura Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji w Warszawie
http://www.stowarzyszenie.szn.pl/wp-con ... erowcy.doc
Cytuj:
Ponadto, o czym PIGTSiS została przez nas już wcześniej powiadomiona, na obszarze Unii Europejskiej obowiązuje decyzja Komisji 2007/230/WE z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. W Polsce decyzja i formularz zostaną wdrożone poprzez nowelizację ustawy
o czasie pracy kierowców, w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Dla udokumentowania przyczyny nieposiadania zapisów urządzenia rejestrującego (tachografu analogowego lub cyfrowego) w przypadkach:
a) zwolnienia chorobowego,
b) urlopu wypoczynkowego,
c) prowadzenia pojazdu wyłączonego z zakresu stosowania rozporządzenia (WE)
nr 561/2006 lub AETR,
zaleca się wyposażenie kierowcy wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy do lub przez terytorium innego Państwa Członkowskiego, w formularz z decyzji Komisji.
W tej sprawie wydany został Komunikat Ministra Transportu, zawarty w Dzienniku Urzędowym MT z dnia 5.07.2007 r. (Dz. Urz. MT Nr 8, poz. 36).
Polskie służby kontrolne akceptują ten formularz. Natomiast nie mogą ukarać żadnego kierowcy (polskiego ani zagranicznego) za brak tego formularza.
najlepsza jest końcówka
tylko problem w tym że jest to odp z 2007 roku i w obecniej chwili po nowelizacji ustawy te zaświadczenia w polsce obowiązują i mozna za brak karać,
no chyba że sie myle
nie znalazłem nowszych odp na ten temat, ale według już znowelizowanej ustawy u czasie pracy kierowcy (art.31 powyżej) w artykule 31 jest już wpis o tym zaświadczeniu, czyli w przypadkach nie opisanch w zaświadczeniu unijnym należy mieć zwykłe zaświadczenie które jest ważne tylko na terenie POLSKI
wynikaz tego że wypisywanie zaświadczenia unijnego jako weekendówki jest niezgodne z prawem i wymaganie przez ITD od kierowców takich zaświadczeń za weekendy także, bo odnosi się ono tylko do tych 3 sytuacji w nich wymienionych
no to chyba już wszystko,
nie chce nikogo w błąd wprowadzać wiec jesli się gdzieś pomyliłem to proszę o sprostowanie