Scania klasy D to pojazdy dystrybucyjne przeznaczone do transportu krajowego realizowanego na krótkich dystansach.
Najczęściej jest to ciężarówka z nadwoziem sztywnym do dystrybucji miejskiej. Zastosowano tu lekkie i wytrzymałe ramy nośne, które mogą znajdować się na wysokości normalnej N lub obniżonej L, przydatnej do budowania pojazdów o dużej przestrzeni ładunkowej.
Scania D to pojazd dwu- lub trzyosiowy zdolny do tworzenia zestawów drogowych o masie całkowitej do 36 ton. Samochody 4x2 są cenione szczególnie za niską masę własną podwozia. Trzyosiowe pojazdy, zdolne do zabrania większego ładunku, mogą być budowane także w wersjach z kierowaną osią podporową umieszczoną przed lub za osią napędową.
Scania o przeznaczeniu dystrybucyjnym napędzana jest przez silniki 9-cio litrowe o mocach 230, 260 i 300 KM. W układzie napędowym, oprócz klasycznych, manualnych skrzyń biegów o 8-miu, 9-ciu i 12-stu przełożeniach, można zainstalować także 6-cio biegową skrzynię automatyczną Allison.
Zarówno przednie, jak i tylne osie pojazdów klasy D mogą być zawieszone na resorach parabolicznych lub na poduszkach powietrznych. Zawieszenie pneumatyczne tylnej osi jest jednym z najważniejszych czynników umożliwiających płynny załadunek i wyładunek, zapewniając możliwość wzdłużnego pochylenia całego pojazdu. Zastosowanie zawieszenia pneumatycznego również dla przedniej osi daje kilka innych korzyści. Jedną z nich jest zwiększenie komfortu jazdy, dzięki czemu jeszcze lepiej chronione są ładunki szczególnie wrażliwe na wstrząsy.
(C)
http://www.scania.pl