Witam mam problem z retarderem w scani solówce 114 99 r. objawy były takie ze raz zapalała sie żółta kontrolka ABS RET i po jakims czasie gasła i podobnie z retarderem był moment ze przestawał działac az w końcu przestał działac czy to problem elektryki czy sprawa mechaniczna bardzo prosze o pomoc pozdrawiam
dziekuje za zainteresowanie prosze powiedz mi jak mam sprawdzic te błedy scanie posiadam od kwietnia tego roku i dopiero sie ucze wszystkiego. Jak czytalem na forum to cos czeba liczyc ale kiedy nacisnac i co nacisnac raz mi sie przez przypadek nacislo klawisz EDC i zaczeło wszystko migac. Tam sa klawisze podpisane do danej funkcji czy naciskajac dany klawisz zacznie migac kontrolka i czeba liczyc ile razy migła????pozdrawiam
Na włączonym zapłonie, przyciskasz (troszkę dłużej) przycisk, np. ABS i liczysz mrugnięcia, tj. najpierw długie mrugnięcia, potem krótkie ( przykład 2 długie mrugnięcia i 6 krótkich to kod 26), nie wciskaj wszystkich naraz tylko po odczytaniu wszystkich kodów, np. ABS moze pokazać 2,3 albo i więcej błędów wciskasz następny przycisk i juz mniej więcej wiadomo o co kaman.
_________________ Wysłano z budki telefonicznej...
fajnie fajnie dzieki za pomoc postaram sie jutro sprawdzic te nr. kodów albo zaraz pójde sprawdzic to bede pisal bo mnie ten retarder strasznie meczy pozdrawiam.
witam to znowu ja naliczyłem troche tych liczb po właczeniu przycisku RET naliczyłem 468 i dluzsza przerwa 32 i dłuzsza przerwa 49 w skrucie to 4.6.8...3.2...4.9 mam nadzieje ze to nic powarznego czekam na odpowiedz
Kod usterki 32
Usterka:
Układ ABS wysłał sygnał do modułu
sterujacego, ze przez co najmniej 5 minut
zablokowane były koła. Taka sytuacja
powinna byc niemozliwa i wskazuje na
usterke.
Przyczyna:
Prawdopodobnie usterka w przewodach,
najpewniej zwarcie na masie pomiedzy
stykiem 35 modułu sterujacego a stykiem
modułu sterujacego układu ABS. Usterka
moze sie równiez pojawic w samym
układzie przeciwposlizgowym. W takim
przypadku kody usterek zostana zapisane w
module sterujacym układu ABS.
Uwagi:
Hamowanie retarderem nie moze miec
miejsca gdy działa układ ABS. W
przypadku pojawienia sie tej usterki dla
modułu sterujacego nie ma róznicy
pomiedzy objawami usterki a zwykłym
zadziałaniem układu ABS. Dlatego wiec
retarder zostaje odłaczony tak długo, jak
długo obecna jest usterka. Kontrolka
zgasnie natychmiast po usunieciu usterki.
Kontrolka retardera zgasnie po zniknieciu
usterki.
Rozwiazanie:
Rozpoczac posługujac sie komputerem.
Przejsc do testu sygnału wejsciowego i
sprawdzic czy sygnał z układu ABS dociera
do styku 35 w module sterujacym. Nalezy
zauwazyc, ze sygnał ten jest przeciwstawny,
tak wiec hamowanie retarderem mozliwe
jest wyłacznie wtedy, jesli sygnał napiecia
jest wysoki (około +24 V). W trakcie pracy
układu ABS obwód zostaje uziemiony
wewnatrz modułu sterujacego ABS i
napiecie w takiej chwili spada do zera.
Sprawdzic złacza i przewody pomiedzy
modułami sterujacymi retardera i ABS.
Kod usterki 49
Usterka:
Moduł sterujacy otrzymał sygnał alarmowy
z układu ABS. (Dotyczy wyłacznie
pojazdów wyposazonych w ABS).
Przyczyna:
Prawdopodobnie usterka w układzie
przeciwposlizgowym (ABS), uszkodzona
kontrolka ABS na tablicy wskazników lub
usterka w przewodach pomiedzy modułem
sterujacym ABS i stykiem 14 modułu
sterujacego retardera.
Uwagi:
Aktywacja retardera za pomoca pedału
hamulca nie zadziała dopóki usterka jest
obecna. Kontrola predkosci przy zjezdzie z
pochyłosci równiez przestanie
funkcjonowac, z drugiej strony jednak inne
funkcje dzwigni beda aktywne. Jesli
zapisany został kod usterki 49, kontrolka
bedzie sie swieciła dopóki nie zgasnie
kontrolka ABS. W niektórych przypadkach
wymaga to okreslonej predkosci, nie
mniejszej niz 7 km/h.
Nalezy pamietac, ze w EBS (od wersji 2.2),
kontrolka ABS/EBS moze sie swiecic bez
odłaczonego sterowania retarderem za
pomoca pedału hamulca. Dla tych układów
sterowanie pedałem hamulca zostaje
odłaczone po przerwaniu wysyłania przez
EBS do retardera komunikatu CAN "ABS
w pełni funkcjonalny".
Kontrolka retardera zgasnie po zgasnieciu
lampki ABS/EBS.
Rozwiazanie:
Rozpoczac od sprawdzenia układu ABS.
Nastepnie sprawdzic złacza i przewody.
Jesli pojazd nie jest wyposazony w ABS i z
tego wzgledu przewody na styku 14 modułu
kontrolnego nie sa kompletne, usterka jest
w module sterujacym.
Opis kodów ksiązki serwisowej .Życze powodzenia
dziekuje za wiadomosci i za porady co do kodów i usterki szczeze mówiac to po przeczytaniu mam mały mętlik co wazne ze kontrolki ABS i RET po zapaleniu samochodu wogule nie swieca byl jakis czas ze w czasie jazdy sie na chwile zapalały kontrolki ABS RET ruwnoczesnie i po czasie gasły ale niewiem czy w danym momencie jak swieciły kontrolki to działał RET. Mysle ze tak jak mówisz koniecznie musze zaczac od styków na kołach. Moduł sterujacy gdzie sie znajduje??? Jak przejze wszystko to napisze jakie sa rezultaty a ten kod 468 co oznacza?
witam sprawdziłem stan oleju w retarderze i jest ok. sprawdziłem wszystkie wtyczki przy kazdym kole i sa ok. zero jakiegos tam zabrudzenia. Tam przy kole jak sprawdzałem wtyczki wychodzi przewod ktory idzie bezposrednio do kola i prawdopodobnie tam jest jakis czujnik do ABS RET??? zeby sprawdzic te czujniki bede musiał sciagnac kolo. Kolega pisał ze uszkodzona kontrolka na tablicy to tez przyczyna usterki ale u mnie wszystkie kontrolki zapalaja sie przy zapalaniu i pochwili gasna tak jak ABS RET. Cos mi sie wydaje ze bez podłaczenie scani do kompa i przejazdzka do serwisu bedzie mnie czekac. Czekam na opinie kolegow pozdrawiam
Wiatam!!! Od jakiegos czasu podczas jady zapal sie kontrolka RET i gasnie .Retarder działa poprawnie wszystko jest ok .Wyswietla sie kod 4-6-8-2....2-9 ABS sprawny zadnych usterek .Scania 114 380 2002r .Co to moze byc?
Kod usterki 29
Usterka:
Przez 30 minut moduł sterujacy nie
otrzymał potwierdzenia o zwolnieniu
pedału sprzegła. Taka sytuacja powinna byc
niemozliwa i wskazuje na usterke.
Przyczyna:
Prawdopodobnie usterka przełacznika
pedału sprzegła lub przewodach
prowadzacych do styku 50 lub przekaznika,
który moze sie pomiedzy nimi znajdowac.
Nalezy wziac takze pod uwage mozliwosc,
ze kierowca opierał stope na pedale
sprzegła podczas jazdy.
Uwagi:
Kontrola predkosci przy zjezdzie z
pochyłosci nie funkcjonuje dopóki
przełacznik pedału sprzegła nie potwierdzi
modułowi sterujacemu informacji o
zwolnieniu pedału sprzegła. Dotyczy to
wyłacznie pojazdów wyposazonych w
kontrole predkosci przy zjezdzie z
pochyłosci oraz tych, w których retarder
moze byc sterowany pedałem hamulca.
Kontrolka gasnie natychmiast po odebraniu
przez moduł sterujacy informacji z
czujników o zwolnieniu pedału sprzegła,
lecz zaswieca sie ponownie, jesli pedał -
zgodnie z informacjami czujnika - wcisniety
bedzie ponownie przez co najmniej
2 minuty.
Kontrolka retardera gasnie chwilowo, w
innym przypadku nalezy wykasowac.
Rozwiazanie:
Sprawdzic przełacznik pedału sprzegła,
przekaznik (jesli zainstalowany), złacza i
przewody.
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 32 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę