Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 21 sty 2010, 9:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

może inaczej, to są naprawy niestandardowe, których niestosuje się w normalnej eksploatacji.

geometrię sprawdza producent i po jakiś wyjątkowych naprawach (jak wspomniałem prostowanie ramy).

nie widzę potrzeby, gdy opony zużywają się poprzez, jak kilku kolegów tu stwierdziło łącznie ze mną, na skutek nie zbyt dobrej eksploatacji pojazdu przez kierowcę kierować pojazd na sprawdzenie geometrii.
dlatego że wystarczą oględziny mocowania osi i zastanowienie się nad sposobami jazdy.

w firmach w których dotąd pracowałem miałem styczność z około 100 naczep, pokaźna część z nich była wiekowa i miała najróżniejsze usterki, geometrię sprawdzaliśmy tylko w jednej naczepie po prostowaniu ramy i było OK.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 21 sty 2010, 9:48
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 sty 2010, 15:01
Posty: 116
GG: 0
Samochód: MAN

Cyryl a jeśli chodzi o sposób jazdy to tylko tak jak napisałeś, ostre skręty? Czyli wystarczy tak jeździć żeby nie za bardzo używać kierownicy? :) Czy coś jeszcze? Co masz na myśli tak dokładnie, jak więc jeździć?

_________________
B - sierpień 2006, C - lipiec 2009, E - wrzesień 2009
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec” (George Carlin)
Na nic koni kupa, gdy kierowca dupa!


Post Wysłano: 21 sty 2010, 9:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

zamiast zawracać na raz trzeba zawracać na trzy jak na egzaminie. trzeba umiejętniej dobierać miejsca nawracania.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 22 sty 2010, 1:50

Może i wsadzę kij w mrowisko, ale zaryzykuję. Otóż w naczepach jest możliwość ustawienia geometrii kół i coponiektóre firmy to robią. Sam, nim usiadłem za kółko przez tydzień miałem "docierkę" na warsztacie i tak się akurat złożyło, że przyszły nowe naczepy. Jak nic każda, podkreślam każda, która przyszła wjeżdżała na stanowisko diagnostyczne, kontrola hamulców, oświetlenia, kontrola geometrii i ustawianie na laserze osi na przysłowiowe zero.
Były to osie SAFa i tak, jak kolega kamilx92 napisał była to regulacja przy mocowaniu osi.


Post Wysłano: 22 sty 2010, 7:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

no więc dobra,

jest coś takiego, jak wspomniałem robią to tylko niektóre serwisy autoryzowane, więc ceny są wyjątkowo wysokie.
w nowych pojazdach jest to dokonywane, aby zabezpieczyć się przed roszczeniami reklamacyjnymi, jest sprawdzenie pomontażowe.

ale w normalnej ekslpoatacji nie zdarza się (prawie nie zdarza się) aby tą geometrię sprawdzać lub ustawiać. chyba, że oś była wymieniana.

to tak jak w przypadku większego zużycia paliwa radzić sprawdzenie luzu sworznia tłokowego.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 22 sty 2010, 9:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lis 2008, 15:19
Posty: 353
GG: 3745303
Samochód: VOLVO FH12, 420.

Chyba robie tzw OT, ale cos mi sie wydaje ze Marix ma troche racji, np zjazdy i wjazdy na drogi dwupasmowe zawsze sa w prawo...


Post Wysłano: 22 sty 2010, 10:08

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 lip 2008, 14:09
Posty: 144
GG: 7250824
Samochód: Mercedes 814D

Cytuj:
Chyba robie tzw OT, ale cos mi sie wydaje ze Marix ma troche racji, np zjazdy i wjazdy na drogi dwupasmowe zawsze sa w prawo...
Ale ronda już w lewo :wink:

_________________
Nie, nie mam 13 lat...


Post Wysłano: 22 sty 2010, 14:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lis 2008, 15:19
Posty: 353
GG: 3745303
Samochód: VOLVO FH12, 420.

Ale wjezdza sie i wyjezdza z ronda w prawo.:)


Post Wysłano: 22 sty 2010, 17:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 sty 2010, 15:01
Posty: 116
GG: 0
Samochód: MAN

Cytuj:
to tak jak w przypadku większego zużycia paliwa radzić sprawdzenie luzu sworznia tłokowego.
hehe :) wiem, że to tylko porównanie i chcę po prostu dodać, że luz sworzni łączących tłoki z korbowodami i ogólnie luzy całego układu korbowo-tłokowego sprawdza się na przykład w wojsku podczas remontu konserwacyjnego, który przeprowadza się co 5 lat, a więc wcale nie tak rzadko. W cywilu natomiast, faktycznie jest to wykonywane przy remontach silników, które przeprowadza się wtedy, gdy już jest to naprawdę wymagane-różnica w systemie eksploatacji.

_________________
B - sierpień 2006, C - lipiec 2009, E - wrzesień 2009
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec” (George Carlin)
Na nic koni kupa, gdy kierowca dupa!


Post Wysłano: 22 sty 2010, 23:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sty 2008, 23:41
Posty: 163
GG: 0

Kolego awensis27 weź jakąś długą prostą listwę (np aluminiową listwę z naczepy) i przyłóż ją do kół i sprawdź czy ona dolega do opon jednakowo na obu sąsiadujących osiach, potem sprawdz następną parę osi. Jeśli listwa dolega idealnie to być może osie idą w jednej linii, ale jeśli np listwa dotyka jednego koła w dwuch miejscach a drugiego tylko w jednym zaś w drugim miejscu gdzie listwa powinna dotykać jest np.2-3mm szpara to te osie na pewno nie idą w jednej linii, co zatym idzie jedna oś jedzie na wprost a to druga cały czas skręca co może doprowadzić do zużycia opon. Jeśli zaobserwujesz takie zjawisko, to sprawdz czy; cybanty są dokręcone,czy półresor wizualnie jest prostopadły do osi czy kielich poduchy centralnie wchodzi w poduchę.
Jeśli wszystko powyższe jest ok nie ma luzów na śrubie która jest osią obrotu półresora a nadal uważasz że osie nie jadą w tym samym kierunku to możesz to skorygować poprzez poluzowanie śruby na początku półresoru i przesunięciu takich blaszek ze skośnym prowadzeniem, przesunięcie półresara na tej śrubie do przodu ( lub tyłu) sprawi że można ustawić osie by jechały w jednej linii. Ja coś takiego robiłem w naczepie KRONE z osiami EKO+ tyle że co do regulacji tych osi to pojechałem do warsztatu diagnostycznego gdzie założyli mi lasery na koła i przy 3mm niedolegania opony do listwy okazało się że ta oś na długości naczepy ma odchył o prawie 3cm w stosunku do osi naczepy. Koszt regulacji dwóch osi to 500zł netto


Post Wysłano: 23 sty 2010, 0:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2008, 15:18
Posty: 55

Kolego and4tu dziękuję,oczekiwałem właśnie jakiegoś prostego sposobu żeby to sprawdzić samemu a dopiero dać fachowcom do dokładnej analizy. To jest naczepa Gras,nie biła nigdy bita i nie miała żadnego zdarzenia. Oczywiście co do zawracania to styl jazdy nie uległ zmianie a ilość wymienionych opon owszem.

Temat uważam za zamknięty. Dzięki w imieniu kierowcy za spostrzeżenia

_________________
Jak się nie ma co się lubi,to sie lubi co się ma.

MAN Lion's Coach viewtopic.php?f=44&t=16031


Post Wysłano: 23 sty 2010, 6:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

jeszcze jedna uwaga co do szukania przyczyn usterek w aucie.
są dwie metody, jedna szukanie przyczyny jak najdalej łacznie z najbardziej nieprawdopodbnymi rzeczami i najbardziej kosztownymi sposobami sprawdzenia. drugi systematyczne wykluczanie krok po kroku najprostszych rzeczy i przystępowanie do skomplikowanej i kosztownej diagnostyki gdy już wykluczyliśmy te proste rzeczy. a zaczynamy od własnej osoby, czy czegoś nie spieprzyliśmy.

z doświadczenia mogę powiedzieć, że połowa usterek w naszych autach, osobowych też są wynikiem naszej i mechaników działaności.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 24 sty 2010, 15:43

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 kwie 2009, 16:52
Posty: 74
GG: 0

zainteresowanych minimalizacja zuzycia opon z przyczyn mechanicznych jak np. ustawienie osi wzgledem ramy odsylam do lektury stron BPW Limited Axles/Suspension Heavy Trailers, lub ROR Produkt Range, lub ROR Axles & Brake Service Manual i wiele innych jak np. SAF, Mercedes, itd. pzdr


Post Wysłano: 27 sty 2010, 21:36

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sty 2008, 23:41
Posty: 163
GG: 0

Kolegoavensis27 napisz czego się doszukałeś w tej naczepie, wszyscy się rozpisywaliśmy o zbieżności czy ustawianiu osi, a może dwie pierwsze osie kiepsko hamują i ostatnia oś robi to za nie przez co lecą opony.


Post Wysłano: 27 sty 2010, 23:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 lis 2007, 13:18
Posty: 280
Lokalizacja: Pomorze GWE

Fakt zawracanie w miejscu i jakość opon oraz Hamowanie!! Warto sprawdzić czy wszystkie osie równo hamują (ostatnia powinna minimalnie szybciej brać). Jeżeli naczepa ma sprawne ABS-y to niema tematu :)


Post Wysłano: 28 sty 2010, 0:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 sty 2010, 15:01
Posty: 116
GG: 0
Samochód: MAN

No tak nikomu nie przyszła do głowy najprostsza rzecz :D

_________________
B - sierpień 2006, C - lipiec 2009, E - wrzesień 2009
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec” (George Carlin)
Na nic koni kupa, gdy kierowca dupa!


Post Wysłano: 29 sty 2010, 10:39

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 sty 2007, 10:44
Posty: 27
Lokalizacja: Świebodzice

Witam

Mało się tu udzielam Sam jeżdze wywrotka i myślę ,że tu prawie wszystko ci koledzy powiedzieli .

1.
1 oś zużywa się mało (jest często podwieszania na pusto)
2 oś prawie wcale
3 oś cały czas opona dotyka drogi

2.
To jest prawda że opona z prawej strony zużwa się więcej może to zabrzmi śmiesznie ,ale ruch jest u nas prawostronny i to ma przy przejechaniu km jakiś wpływ.
Oprócz tego oponę tak jak na wywrotce Ja obracam ją na tej samej felce w tym samym miejscu co jest ,bo od wewnątrz się mniej zużywa.

3.
Jak ktoś tam wcześniej wspomiał jakoś opony ma tez duży wpływ,ale najważniejszą rzeczą jest zawracanie i to jest według mnie przyczyna zużycia opon w wywrotce ,ponieważ wielu kierowców wywrotek zawraca w miejscu bo wywrotki są krótsze i łatwiej zawrócić nią za jednym razem niż plandeką . Ja jak widzę jak to niektórzy robią to aż się łzy cisną ,jak skręca w prawo lub w lewo to ta opona której kierowca nie widzi na ostatniej osi prawie dotyka asfaltu i dużo nie brakuje aby opona zeszła z felgi(osobiście widzałem jak ktoś tak zawracał i opony zeszły z felg).
Proponuje ,żeby samemu tak ostro skręcić i w pewnym momencie tego największego skrętu zatrzymać auto i iść zobaczyć oponę na ostatniej osi jak wygląda to wtedy da do myślenia.
Najlepszym rozwiązaniem jest zawracać dużym łukiem ,albo jak się nie da to na dwa razy czy na trzy razy jak to kiedyś uczyli zawracać na egzaminie na prawo jazdy.


Powodzenia

_________________
carson city


Post Wysłano: 29 sty 2010, 21:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 mar 2008, 16:34
Posty: 712
Lokalizacja: SM

Z moich obserwacji wynika tak:
-Wywrotki zazwyczaj są krótsze, przez co każdy zakręt pokonuje się "ostrzej"
-Mogą być wybite sinenblocki(mocowanie pół resora) przez co oś będzie chodzić
-mogą być łożyska zużyte, przez co koła się "telepoczą"
-złe ciśnienie w oponach
-wspomniane przez ciebie przeładowanie:)
-zdarzyło mi się, że w jednej naczepie pół resor jeden był troszkę dłuższy od tego z drugiej strony. Oś nie szła prosto
-zły styl jazdy(wspomniane zawracanie w miejscu)
-zbyt wysoko ostawione siodło, przez co naczepa jedzie "pod górkę" i tylnia oś dostaje po pupci( to akurat raczej dotyczy pojazdów na resorze, choć poduszek również:))
-złe ustawienie hamulców


zwróć uwagę jak ci się zużywają( lewa część opony czy prawa, może równomiernie?)


Post Wysłano: 17 mar 2010, 21:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 mar 2010, 19:59
Posty: 5
Samochód: DAF XF 95

Panowie mam takie pytanie kto sie orientuje czym sie różni oś BPW od ośi BPW-eco


Post Wysłano: 17 mar 2010, 22:03
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 kwie 2006, 18:17
Posty: 692
GG: 8426213
Samochód: Scania R420
Lokalizacja: Bochnia

Cytuj:
Panowie mam takie pytanie kto sie orientuje czym sie różni oś BPW od ośi BPW-eco
Oś BPW-Eco jest zrobiona z innych materiałów przez co jest m.in. bardziej lekka niż oś BPW.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: