Cytuj:
Z tego co mi wiadomo na szosie pracują dwa mosty tylne, przy wjeździe w teren włącza się też przednie jeżeli jest taka potrzeba i trudne warunki terenowe. Oprócz tego są też blokady mostów wtedy pracują wszystkie koła jednakowo ale to już jest mniej używane przez kierowców.
To co zacytowane pasuje w 90% do opisu każdego pojazdu 8x8.
Konkretniej. Np. w MANach (i Mercedesach chyba też) o ile się nie myle ciągnie standardowo trzecia lub czwarta oś (różnicowo). Następnie można dołączyć obie przednie osie (mosty każdej z nich pracują różnicowo). Kolejno włączamy tylną międzymostówkę (blokadę międzymostową) i wtedy pracują już wszystkie 4 osie (każda jednak różnicowo).
W Mercedesach (bajbuch i actros mp1) dodatkowo blokujemy jednym pokrętłem różnicówki na wszystkich mostach, a w MANach tylko trzeciego i czwartego lub dodatkowo osobno pierwszego i drugiego mostu.
Opis zapewne nie precyzyjny i może zawierać błędy, bo nie jeździłem wieloma autami terenowymi, a nawet w tych, których dosiadałem, wszystko opiera się na obserwacjach zachowania kół w grząskim terenie.
Chętnie przeczytam tego typu opis dla Trakkera, a także może precyzyjniej napisany dla MANów F90, F2000, FE, TGA, TGS i Mercedesów Actros MP1, MP2, MP3 oraz starych bajbuchów.