Cytuj:
...Szukałem artykułu który wyjaśni wszystko lepiej ode mnie i proszę:
http://www.technikajazdy.info/techniczn ... -obrotowy/
może ten artykuł nie jest najszczęśliwiej napisany, ale proszę zwrócić uwagę na wykres jaki wcześniej zamieściłem:
widzimy tu, że moment przy niższej prędkości obrotowej osiąga maksimum. jeżeli będziemy zwiększać obroty moc wzrasta czały czas przy maksymalnym momencie. jednak przy osiągnięciu maksymalnej mocy (góra krzywej jest płaska - to jest charakterystyczne cecha silników Diesel-a) zwiększając obroty nic nie osiągamy. moc zostaje ta sama, a moment obrotowy maleje.
gdybyśmy na ten wykres nałożyć jeszcze wyres zużycia paliwa wynikałoby, że dlasze zwiększanie prędkości obrotowej, to tylko wylewanie ropy.
wniosek:
we współczesnych silnikach pojazdów ciężarowych jechanie z prędkościa obrotową powyżej 1400rpm jest marnotrawstwem, nawet pod górę.
w silnikach z zapłonem iskrowym wygląda to inaczej. wykres mocy nie jest płaski, więc zwiąkszenie prędkości obrotowej pozwala na zwiększenie mocy o niewiele, ale zwiększenie.
ponieważ w wyczynie nawet każde dodatkowe 5-10KM nad konkurencją jest ważne, zużycie paliwa schodzi na dalszy plan. natomiast jeżeli chodzi o dlugotrwałą pracę silnika (mniej przyspieszeń, mniej zatrzymań na tankowanie) np. 24h Le Mans, tutaj już Diesel staje się konkurencyjny.
natomiast jeżeli chodzi o pomiar mocy silnika spalinowego, to wygląda trochę inaczej niż w tym tekście:
1. norma SAE J1995 moc - pomiar jest dokonywany bez filtra powietrza, tłumika, sterowania. Mierzy maksymalną możliwą do osiągnięcia moc silnika.
2. norma SAE J1349 moc - pomiar jest dokonywany przy użyciu standardowego filtra powietrza, tłumika oraz systemu sterowania.
3. moment obrotowy jest również mierzony przy zastosowaniu standardowego filtra powietrza i tłumika.
z tego widać to co większość kolegów pewnie się domyśla: im wyższa norma EURO moc rzeczywista silnika odbiega od podawanej. zastosowanie filtrów, wymyślnych tłumików i katalizatorów obniża moc silnika, którego moc podana w danych technicznych jest mierzona albo bez tłumika, filtra powietrza lub ze standardowym zestawem. więc stare 370KM przy EURO 0 odpowiada mniej więcej dzisiejszym 410-420KM EURO 4.