Nie jestem praktykiem, bo moje doświadczenie zamknęło sie w 25 godzinach jazdy na kursie, ale pozwole sobie poteoretyzować. Odpowiedź na Twoje pytanie nie jest jednoznaczna.
Ilośc niezbędnego miejsca zalezy od sposobu w jaki chce się zakręt pokonać.
Pierwsza opcja, to kiedy jedziemy do samego zakrętu swoim pasem ruchu, przy prawej krawędzi jezdni, czyli pierwszy wymiar wynosi powiedzmy 3 metry, tyle ile potrzeba aby zmieścił sie zestaw na szerokośc.
W takim przypadku będzie potrzeba naprawdę sporo miejsca, aby naczepa/przyczepa nie skosiła czegoś, bądź nie wjechała na krawęznik, szczególnie że mamy do czynienia z krawęznikiem o kącie 90 stopni.
Tak więc szerokośc drogi "pionowej" w takim przypadku będzie musiała być..... na moje oko wystarczy, że koła naczepy znajdą się na wysokości zalamania krawęznika i już można łamać.
Długość zestawu do kól naczepy to jakieś 16 metrów i taką mamy pozycję do skrętu. całe 16 metrow szerokośc drogi zajęliśmy, a trzeba jeszcze wykonać pełny skręt.
A że ciągnik siodłowy to nie czołg i w miejscu sie nie obróci, to przyjmijmy że potrzeba jeszcze 5 metrów na wykonanie manewru.
Razem potrzeba metrów około 20 i jest to wartośc minimalna.
Sytuacja wygląda zupełnie inaczej kiedy pozycja poczatkowa zestawu jest znacznie bardziej oddalona od prawej krawędzi jezdni.
Przyjmijmy, że szerokość jezdni "poziomej" to standardowa droga jednojezdniowa dwukierunkowa, przyjmijmy, że pas ma 3 metry, analogicznie do pierwszej sytuacji, co razem daje 6.
Przyjmijmy, ze zestaw ustawia się całkowicie przy lewej krawędzi, a więc ma po prawej stronie 3,5 metra zapasu.
to sporo.
Oszacowanie ile metrów szerokości musi mieć teraz jezdnia pionowa nie jest już takie proste.
Wydaje mi się, że wystarczy z 10 metrów.
Nie jest bez znaczenia czy rozpatrujemy zestaw ciągnik z naczepą, czy solówka z przyczepą.
Ciągnik z naczepą potrzebuje wiecej miejsca, ze względu na to w którym miejscu zestaw się łamie.
Rysunek przedstawiajacy problem:
Jak długo trzeba jechac na prostych kołach, jeśli nie mamy jak oddalić się od krawędzi jezdni.
Sytuacja druga
Uploaded with
ImageShack.us