Cytuj:
odnośnie pytania ....tak wciskam
na mój chłopski rozum to jest tak że jeśli jedziemy 50km/h i hamujemy do 20km/h hamulcem bez sprzęgła to przeciązamy silnik i sprzęgło bo mamy taki sam efekt jakbyśmy np przy 30km/h wrzucili piątke z tym że w takim przypadku raczej zgaśnie(benzyna napewno nie wiem jak diesel).....po prostu przeciązamy silnik przecież teoretycznie przy wrzuconym 4 biegu i prędkości 20km/h to silnik ma obroty niższe niż biegu jałowego no więc.......
Przeciązałbyś silnik gdybyś jadąc na tej czwórce 20 kmh dodał gazu.
Przy hamowaniu silnik zamienia się w hamulec i zamiast przekazywac moment obrotowy na koła, to otrzymuje ten moment z kół i między innymi poprzez własne opory powoduje wytworzenie ujemnego momentu.
Generalnie wcale taka krzywda się silnikowi nie dzieje, poza tym to czego ucza na nauce jazdy faktycznie jest przesadzone i wypadałoby wysprzęglić nie tuż przed zatrzymaniem, a po prostu w momencie który uznamy za stosowny. Wiadomo, ze jazda gdy autem już telepie jest bezsensowna.
Poza tym jak lecisz 100 kmh i używasz do hamowania silnikiem czworki, to nikt Ci nie każe jechać na czwórce aż do zatrzymania. Kiedy hamowanie na czwórce przestanie być efektywne, można zredukować na trójke, dwójke i tak dalej jednak oczędności poczynione na hamulcach są wątpliwe, bo dostaje po dupie sprzęgło, szczególnie jak nie zwiększamy obrotów przed redukcją.
Ja stosuję technikę taką, że jak jade 100 kmh na piątce i widze, że kilometr wcześniej zapaliło, bądź pali się czerwone to pozostaje na tym piątym biegu i rozpoczynam delikatne hamowanie hamulcami (co denerwuje nie wiedzieć czemu innych kierowców, bo oni wolą gwałtownie hamowac przed sygnalizatorem i stanąc)
ja sie dotaczam do skrzyżowania 50-60 kmh (najczęsciej jestem jeszcze 100-200 metrów przed nim) jak zapala sie zielone i oszczedzam nie tylko na sprzęgle i hamulcach, ale na paliwe (zamiast sie rozpędzac od zera to zarzucam czwórke i po chwili znowu mam 100 km/h)
Poza tym przez cały czas hamowania silnikiem na piątce teoretycnie silnik nie dostaje paliwa.