OK. Już znalazłem wypowiedź:
Cytuj:
O Tym Każdy Kierowca Powinien Pamiętać
Wpisał Mariusz Miąsko
Niedziela, 11. Styczeń 2009 13:48 - Zmieniony Niedziela, 11. Styczeń 2009 15:17
Czy to prawda że "skrócony" tygodniowy odpoczynek nie koniecznie musi wynosić 24 godziny?
Ile tak naprawdę trwa skrócony tygodniowy odpoczynek oraz jakie rodzi konsekwencje dla
kierowców oraz przewoźników?
Zgodn ie z definicją „ skróconego tygodniowego okresu odpoczynku” wynikającą z
rozporządzenia 561/2006/WE oznacza on odpoczynek trwający krócej niż 45 godzin, który
można, na warunkach ustalonych w art. 8 ust. 6, skrócić do nie mniej niż 24 kolejnych godzin" Z
uregulowania tego wynika szereg niezwykle istotnych dla kierowcy oraz przewoźnika
konsekw encji:
Po pierwsze: Wbrew obiegowej opinii odpoczynek skrócony (pomimo przekonania znacznej
części kierowców) wcale nie musi trwać 24 godziny. Ile zatem najdłużej może trwać "skrócony"
odpoczyn ek tygodniowy? Zgodnie z zacytowanym powyżej uregulowaniem może on trwać
dowolny czas w przedziale czasowym pomiędzy 24 a 45 godzin. Dlatego więc „ skrócony”
odpoczynek tygodniowy może trwać nawet 44 godziny 59 minut.
Po drugie: Zapis niniejszego przepisu należy rozumieć w kontekście art 8. 6 niniejszego
rozporz ądzenia, który mówi że: „ Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym
odpoczy nkiem. Jeśli więc dokonamy skrócenia odpoczynku tygodniowego do 24 godzin to
kierowca musi dodatkowo odebrać 21 godzin odpoczynku wynikającego z różnicy pomiędzy 45
godzinami odpoczynku regularnego a 24 godzinami odpoczynku skróconego. Inaczej mówiąc –
kierowca oraz organizator transportu aby ustalić ilość godzin, które należy zrekompensować
(oddać) kierowcy powinien ustalić ile godzin trwał odpoczynek skrócony i odjąć tę wartość od 45
godzin. Przykładowo - jeśli kierowca odebrał 24 godziny odpoczynku skróconego to wyliczenie
wygląda następująco 45 godz. – 24 godz. = 21 godzin (które należy kierowcy zrekompensować).
Jednak jeśli odpoczynek skrócony trwał np. : 35 godzin to algorytm wygląda następująco: 45
godz. - 35 godz. = 10 godzin (które kierowcy należy zrekompensować) a jeśli odpoczynek
skrócony trwał np. : 44 godziny to algorytm będzie następujący 45 godz. - 44 godz. = 1 godzina,
(która musi być zwrócona kierowcy).
Po trzecie: należy pamiętać, że zgodnie z art 8. 8. „ jeżeli kierowca dokona takiego wyboru,
dzienne okresy odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą można
wykorzystywać w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego
kierowcy i pojazd znajduje się na postoju”.
1 / 2
O Tym Każdy Kierowca Powinien Pamiętać
Wpisał Mariusz Miąsko
Niedziela, 11. Styczeń 2009 13:48 - Zmieniony Niedziela, 11. Styczeń 2009 15:17
Z powyższego wynika, że w pojeździe kierowca może odebrać odpoczynek, który trwa 44 godz.
59 minut ale nie może już odebrać odpoczynku trwającego 45 godzin – czyli trwającego
zaledwie o minutę dłużej. Należy zauważyć, że kierowca w ramach skróconego odpoczynku
może odbyć nawet dwie noce w pojeździe. W tym kontekście trzeba zauważyć, że ewentualne
zarzuty organu kontrolnego że kierowca spędza w dwa kolejne noclegi w pojeździe są
bezzasadne jeśli odpoczynek trwał choćby minimalnie krócej niż 45 godzin. Na marginesie
należy przypomnieć, że w całym okresie odbieranego odpoczynku organ kontrolny nie może
realizować żadnych czynności kontrolnych bo skutkowało by to przerwaniem odpoczynku.
Mógłby ktoś to potwierdzić?