Strona 1 z 1 [ Posty: 17 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 24 gru 2010, 22:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 maja 2008, 11:46
Posty: 489
GG: 8812652
Samochód: Czerwony
Lokalizacja: Śląsk/Zagłębie

Prawa jazdy jednak nie zdrożeją bo pozostaną bez podatku VAT!
Dotyczy to kat. B, C, D, E.
Tylko kat. A będzie obciążona podatkiem VAT.

To odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację poselską - warto o tym wiedzieć, gdyby ośrodek szkolenia chciał kogoś naciąć na wyższą cenę!
Cytuj:
Interpelacja nr 19325 do ministra finansów w sprawie nałożenia na ośrodki szkolenia kierowców 23% podatku VAT

Szanowny Panie Ministrze!

Obecnie szkolenie przyszłych kierowców traktowane jest jak edukacja i zwolnione jest z płacenia podatku VAT. Jak wynika z doniesień prasowych, ma to się jednak zmienić, ponieważ wraz z nowelizacją ustawy o VAT resort finansów zamierza wykreślić ośrodki szkolenia kierowców z katalogu zwolnień. W rezultacie planowane jest obłożenie OSK 23-procentowym VAT-em od 1 stycznia 2011 r.

Obowiązek odprowadzania VAT-u będzie dotyczył wszystkich szkół jazdy, które w 2011 r. przekroczą limit przychodu w wysokości 150 tys. zł. Zmiana ma dostosować krajowe prawo do rozwiązań unijnych.

Przy obecnej średniej cenie szkolenia wynoszącej około 1400 zł, koszty udziału w obowiązkowych kursach wzrosną zatem nawet o ponad 300 zł.

Jednak jak wynika z oficjalnych danych statystycznych z ośrodka szkolenia kierowców WORD w Zielonej Górze, na 242 OSK, które kierują swoich kursantów na egzaminy do tego ośrodka, 91,7% z nich wyszkoliło przez 9 miesięcy tego roku mniej niż 110 osób rocznie. Biorąc pod uwagę ceny rynkowe (np. za kurs na najpopularniejszą kategorię B od 950 do 1100 zł), ośrodki te, mimo objęcia podatkiem VAT, z uwagi na wysokość osiągniętych dochodów, nie byłyby płatnikami tego podatku. Natomiast firmy większe, z lepszą infrastrukturą, liczniejszą kadrą, za ten sam produkt będą musiały żądać 23% więcej. W praktyce wychodzi, że VAT zostanie nałożony na największe i najbardziej renomowane szkoły jazdy. Zgodnie z obowiązującym prawem tylko w ograniczonym wymiarze będą mogły one odliczyć VAT od zakupu samochodów, a wcale nie będą mogły odliczyć tego podatku od paliwa. Małe szkoły będą mogły utrzymać stare ceny, tymczasem duże, bardziej profesjonalne wprowadzą podwyżki, gdyż nie będą miały wyjścia. Wobec takiej sytuacji kursanci wybiorą te mniejsze, mniej doświadczone.

Rezultat będzie taki, iż pogorszy się zdawalność egzaminów na prawo jazdy, a na drogach będzie mniej bezpiecznie. W miejsce dużych, liczących się na rynku korporacji powstaną małe, jednoosobowe firmy, które nie będą objęte VAT-em, do tego przez dwa lata będą płaciły obniżoną składkę ZUS. W konsekwencji sięgną po dotacje na tworzenie nowych miejsc pracy.

Okazuje się, że oprócz bogatych firm na podwyżce także ucierpią osoby indywidualne. Już dziś wiadomo, iż ubezpieczyciele zapowiadają, że aby zrekompensować sobie wyższe podatki, będą musiały podnieść składki ubezpieczeniowe dla kierowców. Podniesienie kosztów zdobycia prawa jazdy będzie w realiach dużym problemem szczególnie dla wielu młodych ludzi, dla których podwyżka cen może być nie do udźwignięcia. Skutkiem wprowadzenia VAT-u będzie jeszcze większe rozdrobnienie rynku. Skłoni to wielu właścicieli do zamknięcia swoich szkół jazdy. Może nastąpić taka sytuacja, iż ośrodki będą dzielić się na mniejsze firmy, tak aby w 2011 r. nie przekroczyć przychodu sięgającego powyżej 150 tys. zł. To będzie generowało kolejne problemy, gdyż w myśl przepisów każde OSK ma być co roku kontrolowane. Więcej firm oznacza, że w urzędach będzie trzeba zatrudnić jeszcze więcej urzędników, to będzie wymagało dużych nakładów finansowych i w efekcie planowanych przez rząd wpływów z VAT-u nie będzie.

Oczywiste jest to, że zamiast zwiększyć, obniży to dochody państwa. Zamiast poprawić funkcjonowanie rynku szkoleniowego, zniszczy bardziej rozwinięte ośrodki szkoleniowe i zmniejszy wpływy do kasy państwa.

Szanowny Panie Ministrze, uwzględniając moje argumenty, proszę o odpowiedź na pytanie: Czy dokonane zostały stosowne analizy wszelkich kosztów, jakie ośrodki szkolenia kierowców, a co za tym idzie także kursanci na których koszty te będą musiały być częściowo przerzucone, poniosą przy wprowadzeniu 23% podatku VAT?

Z wyrazami szacunku

Poseł Jerzy Materna

Warszawa - Zielona Góra, dnia 20 października 2010 r.


Odpowiedź: Maciej Grabowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na przesłaną przy piśmie, znak: SPS-023-19325/10, z dnia 12 listopada 2010 r. interpelację posła Jerzego Materny w sprawie nałożenia na ośrodki szkolenia kierowców 23-procentowego podatku VAT, uprzejmie wyjaśniam.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług. Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku. Uregulowania dotyczące tematyki zwolnień zostały przeniesione do treści ustawy. Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było bowiem zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie usług edukacyjnych zwolnione od podatku od dnia 1 stycznia 2011 r. będą m.in. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług).

Szkolenie osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy jest ściśle uregulowane w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Stwierdzić również należy, że usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii C, D i E są usługami kształcenia zawodowego. Również usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B z uwagi na fakt, iż jest to obecnie jeden z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy na różne stanowiska, należy uznać za kształcenie zawodowe. Nie można natomiast za kształcenie zawodowe uznać co do zasady szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A.

Podsumowując, wyjaśniam, że od 1 stycznia 2011 r. usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B, C, D i E będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedstawionej przez pana posła kwestii dotyczącej przeprowadzenia stosownych analiz w zakresie opodatkowania od 1 stycznia 2011 r. szkół jazdy informuję, że analizy takie były dokonane w resorcie, jednakże – jak już powyżej przedstawiono – sytuacja podatkowa w zakresie VAT w związku ze zmianą przepisów nie ulega zasadniczym zmianom.

Z poważaniem Maciej Grabowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów
A zatem kursy prawa jazdy kat. B, C, D, i E powinny mieć te same ceny! Ale co z Kwalifikacją wstępną/przyspieszoną/uzupełniającą?

Jeszcze raz cytat z powyższej odpowiedzi:
Cytuj:
państwa członkowskie zwalniają (..) kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie (...) prowadzone przez odpowiednie podmioty (...)

W nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie usług edukacyjnych zwolnione od podatku od dnia 1 stycznia 2011 r. będą m.in. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (...).

Stwierdzić również należy, że usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii C, D i E są usługami kształcenia zawodowego.
Skoro PJ kat. B, C, D czy E jest usługą kształcenia zawodowego i dlatego nie podlegają VAT, to i kursy kwalifikacji wstępnej/przyspieszonej/uzupełniającej można chyba za takie uznać? I też nie powinny podlegać VAT a zatem też nie powinny zdrożeć!

_________________
B, C, D. Instruktor kat. B.
http://www.kwalifikacja-wstepna.pl - wszystko o kwalifikacji wstępnej
http://www.szkolenia-okresowe.pl - wszystko o szkoleniach okresowych
http://www.walpdrive.pl - mój blog o zdobywaniu zawodowych kategorii


Post Wysłano: 24 gru 2010, 23:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 cze 2008, 21:29
Posty: 809
GG: 6974206
Lokalizacja: PODLASIE

Też mnie to bardzo ciekawi, według mnie KW jest formą podnoszenia kwalifikacji więc jak najbardziej powinna być zwolniona z podwyżki o 23% tak jak C,E,D.
Nikt nie podaje oficjalnej informacji do kursów KW.
Jedna szkoła informuje na swojej stronie że podatkiem zostaje obłożona jedynie kat.A :!: :!:

_________________
Pozdrawiam MAN Lion's Coach :)


Post Wysłano: 24 gru 2010, 23:36

U mnie kurs na C i C+E ma podrożeć o uwaga! 300 zł każdy :lol:


Post Wysłano: 24 gru 2010, 23:41
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 cze 2008, 21:29
Posty: 809
GG: 6974206
Lokalizacja: PODLASIE

Bo zapewne twoja szkoła nie wie, że wszedł taki przywilej.
No albo cenę tłumaczą wzrostem cen paliwa i innych rzeczy....

_________________
Pozdrawiam MAN Lion's Coach :)


Post Wysłano: 24 gru 2010, 23:45

Oczywiście, wzrost ceny paliw do tego ceny elementów eksploatacyjnych idą w góre i w ramach amortyzacji ceny kursów idą w górę :D Nie pozostaje nic innego jak zacisnąć mocniej pasa :P (żeby nie było, w innych szkołach ceny też trochę się wachają, w jednej ma być bez zmian, ale co z tego skoro plac jest w polu ? :lol: )


Post Wysłano: 25 gru 2010, 1:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 11 gru 2010, 13:56
Posty: 20
GG: 0
Samochód: Audi 80

Panowie tak sie sklada ze ja zaczolem KW w grudniu tego roku i na poczatku kierownik OSK mowil zebym zdazyl wplacic calosc 4500 tys zł aby uniknac podatku vat wowczas musialbym placic 5500zł ale ostatnio 2 dni temu bedac na zajeciach dowiedzialem sie ze nie musze sie spieszyc z wplata calosci gdyz moje szkolnie czyli Kwalifikacja wstepna nie bedzie objeta podatkiem vat. Jest to informacja prosto od kierownika OSK takze mysle ze musi byc pewna


Post Wysłano: 25 gru 2010, 12:44

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 maja 2008, 11:46
Posty: 489
GG: 8812652
Samochód: Czerwony
Lokalizacja: Śląsk/Zagłębie

No i super! To są ogromne pieniądze!

_________________
B, C, D. Instruktor kat. B.
http://www.kwalifikacja-wstepna.pl - wszystko o kwalifikacji wstępnej
http://www.szkolenia-okresowe.pl - wszystko o szkoleniach okresowych
http://www.walpdrive.pl - mój blog o zdobywaniu zawodowych kategorii


Post Wysłano: 25 gru 2010, 13:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 cze 2008, 21:29
Posty: 809
GG: 6974206
Lokalizacja: PODLASIE

NOOO Super WALP, czyli zarówno twoje jak i moje dociekania na ten temat okazały się słuszne :)
KW zarówno jak C,D,E jest traktowane przez OSK w ten sam sposób.

_________________
Pozdrawiam MAN Lion's Coach :)


Post Wysłano: 25 gru 2010, 18:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 lut 2008, 13:54
Posty: 41
GG: 0

czyli egzaminy tez nie podrożeją o 23%, bo juz sie martwilem ze za c+e bedzie trzeba placic sporo ponad 200, tak jakby teraz drogo nie bylo


Post Wysłano: 25 gru 2010, 21:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 27 lip 2007, 17:15
Posty: 196
Samochód: 4kołowy
Lokalizacja: Kolbuszowa | RKL |

Koledzy bardzo dziękuję za wyszukanie takich pozytywnych informacji, i to właśnie teraz w okresie świąt. :) Bez wątpienia będą one teraz radośniejsze :D zawsze to pare stówek w kieszeni zostanie.

Wesołych Świąt! 8) :wink:

_________________
Kręcić kierownicą każdy może, czasem troche lepiej, czasem troche gorzej.
Krajówka ...


Post Wysłano: 26 gru 2010, 0:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 maja 2008, 11:46
Posty: 489
GG: 8812652
Samochód: Czerwony
Lokalizacja: Śląsk/Zagłębie

Egzaminy to akurat mogą podrożeć ale nie z powodu VAT ale zmiany rozprządzenia ustalającego wyskość opłat egzaminacyjnych - już od dawna WORDY narzekają, że obecne ceny nie rekompensują im kosztów. :/

WORDy już stały się maszynkami do zarabiania kasy. WORD Katowice wymienia właśnie samochody na kat. B po 2 latach od poprzedniego przetargu. Skądś muszą mieć kasę. :/

_________________
B, C, D. Instruktor kat. B.
http://www.kwalifikacja-wstepna.pl - wszystko o kwalifikacji wstępnej
http://www.szkolenia-okresowe.pl - wszystko o szkoleniach okresowych
http://www.walpdrive.pl - mój blog o zdobywaniu zawodowych kategorii


Post Wysłano: 27 gru 2010, 2:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 lut 2010, 14:56
Posty: 146
GG: 0

Zastanawiam się jak to wytrzymają OSK, przecież ceny kursu kat. B spadły poniżej 1k zł :shock:


Post Wysłano: 27 gru 2010, 3:20

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2010, 1:45
Posty: 12
GG: 5411209
Samochód: volvo v40 TAXI caro.

ciekawy temat!!!.Ostatnio nie daje mi to właśnie spokoju!.Najpierw mój osk straszył podwyżką kat.c+e orraz tego kursu,teraz dowiedziałem sie od nich że będzie bez zmian z cenami.ale kolejny cios dostałem od nich.mają na stroce www opisaną promocje kategori c,c i e i tego kursu.za c zapłaciłem 1700ziko zdałem i ok,za c+e to samo i robie obecnie.za kwalifikacje cena w promocji to 2999zł.myślę...super!!!.idę,zapisuję się a tuu zonk!!mam 20 lat a ta kwalifikacja to tzw. przyśpieszona od 21 lat a dla mnie normalna za 4500zł ;(.ciężko wyjeżdzona kasa na osobówce i nic...tylu nie dam,musze czekać rok.ale za to pani w biurze osk właśnie mówi że cena kursu na przewóz sie nie zmieni i promocja zostanie,dobre chociaż tyle...

_________________
...ZAPYTA BÓG W SWYM NIEBIE,CO DAŁEM MU OD SIEBIE???
... byłem kim miałem być... -KIEROWCĄ :)
kat B-13.02.09
kat C-17.11.10
kat C+E-in progress.

OD SIERPNIA 2012 LICENCJA DROGOWA NA PRZEWÓZ OSÓB TAKSÓWKĄ ....wolnego Miasta GDAŃSKA.Caro taxi,białe volvo.
Ale gdzie ci klienci???? hehe :)


Post Wysłano: 27 gru 2010, 14:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 maja 2008, 11:46
Posty: 489
GG: 8812652
Samochód: Czerwony
Lokalizacja: Śląsk/Zagłębie

Nikt nie może ci zabronić zrobienia KW przyspieszonej już teraz!

Ten wiek (21 lat) powinien interesować jedynie pracodawcę, który nie może cię przyjąć np. na ciężarówkę o DMC 18 ton, jeśli skończyłeś tylko KW przyspieszoną! Ale już może cię przyjąć na ciężarówkę o DMC do 7,5 tony!

Niech ta pani w OSK nie opowiada ci więc głupot! Jej twój wiek w ogóle nie ma prawa obchodzić!

_________________
B, C, D. Instruktor kat. B.
http://www.kwalifikacja-wstepna.pl - wszystko o kwalifikacji wstępnej
http://www.szkolenia-okresowe.pl - wszystko o szkoleniach okresowych
http://www.walpdrive.pl - mój blog o zdobywaniu zawodowych kategorii


Post Wysłano: 28 gru 2010, 0:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2010, 1:45
Posty: 12
GG: 5411209
Samochód: volvo v40 TAXI caro.

mówisz???.tylko pani w osk pokazała mi umowe którą się podpisuje z nimi i tam wyraźnie takie wymaganie na przyśpieszoną jest napisane.21 lat :/.może przedstawie jej te argumenty które piszesz?!.

_________________
...ZAPYTA BÓG W SWYM NIEBIE,CO DAŁEM MU OD SIEBIE???
... byłem kim miałem być... -KIEROWCĄ :)
kat B-13.02.09
kat C-17.11.10
kat C+E-in progress.

OD SIERPNIA 2012 LICENCJA DROGOWA NA PRZEWÓZ OSÓB TAKSÓWKĄ ....wolnego Miasta GDAŃSKA.Caro taxi,białe volvo.
Ale gdzie ci klienci???? hehe :)


Post Wysłano: 28 gru 2010, 2:33
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 cze 2008, 21:29
Posty: 809
GG: 6974206
Lokalizacja: PODLASIE

Też pewien czas temu słyszałem, że aby robić KW przyspieszoną trzeba mieć dla kat.C 21 lat dla kat.D skończone 23 lata. Takie są wymagania i powiedziano mi to w ośrodku, który robi KW bardzo profesjonalnie.

_________________
Pozdrawiam MAN Lion's Coach :)


Post Wysłano: 28 gru 2010, 12:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 maja 2008, 11:46
Posty: 489
GG: 8812652
Samochód: Czerwony
Lokalizacja: Śląsk/Zagłębie

Żeby móc uzyskać kwalifikację wystarczy spełnić jeden warunek z poniższych trzech:
Cytuj:
Art. 39b. 1. Do uzyskania kwalifikacji może przystapic osoba:
1) która na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
a) przebywa co najmniej 185 dni w roku ze wzgledu na wiezi osobiste lub zawodowe, albo
b) studiuje od co najmniej szesciu miesiecy i przedstawi zaswiadczenie potwierdzajace ten fakt, lub
2) niebedaca obywatelem panstwa członkowskiego Unii Europejskiej, majaca zamiar wykonywac
przewozy na rzecz podmiotu majacego siedzibe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Nic więcej!
Nie ma mowy o wieku ani posiadanych kategorach prawa jazdy! Kwalifkację można zacząć nawet na zajęciach w szkole, gdy nie ma się w ogóle prawa jazdy ani nawet kat. B:
Cytuj:
Art. 39b1. 1. Zajecia, o których mowa w art. 39b ust. 3, przeprowadzane sa w formie:
1) zajec szkolnych dla uczniów - w szkole, jeżeli w programie nauczania jest przewidziane uzyskanie kwalifikacji kierowcy wykonujacego przewóz drogowy, albo
2) kursu kwalifikacyjnego - w osrodku szkolenia.
Ustawa o transprcie drogowym wymienia progi wiekowe kierowców, ale chodzi wyłącznie o to, kiedy pracodawca może kierowcę zatrudnić!
Cytuj:
Art. 39a. 1. Przedsiebiorca lub inny podmiot wykonujacy przewóz drogowy może zatrudnic kierowce, jeżeli osoba ta:
1) ukonczyła:
a) 18 lat - w przypadku kierowcy prowadzacego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii:
– C lub C + E, o ile uzyskał on odpowiednia kwalifikacje wstepna,
– C1 lub C1 + E, o ile uzyskał on odpowiednia kwalifikacje wstepna przyspieszona,
b) 21 lat - w przypadku kierowcy prowadzacego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii:
– C lub C + E, o ile uzyskał on odpowiednia kwalifikacje wstepna przyspieszona,
– D lub D + E, o ile uzyskał on odpowiednia kwalifikacje wstepna,
– D1 lub D1 + E, o ile przewóz wykonywany jest na liniach regularnych, których trasa nie
przekracza 50 km i o ile kierowca uzyskał odpowiednia kwalifikacje wstepna przyspieszona,
c) 23 lata - w przypadku kierowcy prowadzacego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii D lub D + E, o ile uzyskał on odpowiednia kwalifikacje wstepna
przyspieszona;
A zatem można być zatrudnionym jako kierowca w transporcie drogowym w wieku np. 19 lat, z ukończoną kwalifikacją przyspieszoną, ale wyłącznie jako prowadzacy pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii C1 lub C1+E.
Tak samo, jeśli ktoś ma skończone 21 lat a nie ma jeszcze 23 lat, ma kat. D i kwalifikację przyspieszoną, to takze może być zatrudniony w transporcie drogowym ale będzie mógł prowadzić jedynie autobusy, do których prowadzenia jest wymagane posiadanie prawa jazdy kat. D1 lub D1+E.

Czyli dla osoby pomiędzy 18 a 21 rokiem życia, mającej kat. C lub C+E, kwalifikacja przyspieszona powoduje na te 3 lata swego rodzaju ograniczenie jej uprawnień do kat. C1 lub C1+E. W papierach ma C lub C+E ale pracować może tak, jakby miała tylko C1 lub C1+E!

A dla osoby pomiędzy 21 a 23 rokiem życia, mającej kat. D lub D+E, kwalifikacja przyspieszona powoduje na te 2 lata swego rodzaju ograniczenie jej uprawnień do kat. D1 lub D1+E. W papierach ma D lub D+E ale pracować może tak, jakby miała tylko D1 lub D1+E!


Gdyby było tak, jak twierdzą te ośrodki, że kwalifikacja przyspieszona jest dla osób powyżej 21 lat (na C i C+E) lub 23 na (D i D+E), to dla kogo byłyby te ograniczenia wymienione w ustawie?

Niech ci ludzie w OSK nie myślą, tylko przeczytają ustawę!
Niech nie wymyślają idiotycznych kryteriów, których nie ma w ustawie!

_________________
B, C, D. Instruktor kat. B.
http://www.kwalifikacja-wstepna.pl - wszystko o kwalifikacji wstępnej
http://www.szkolenia-okresowe.pl - wszystko o szkoleniach okresowych
http://www.walpdrive.pl - mój blog o zdobywaniu zawodowych kategorii


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 17 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 17 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: