Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 22 sty 2011, 20:22

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lis 2010, 12:23
Posty: 26

Witam, ponieważ do tej pory jeździłem ciężarówką w której biegi przebijało się na górną skrzynie w prawo , natomiast na egzaminie będą samochody z tym przełącznikiem i moje pytanie dotyczy tego że jeśli będę jechał już na 4biegu i będę chciał zmienić na wyższy to czy będę mógł przełączyć ten przełącznik już na 4biegu czy dopiero na luz i wtedy przełączyć na wyższą skrzynie??


Post Wysłano: 22 sty 2011, 20:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Jeden czort. Najwygodniej i najszybciej to przełącz sobie już na 4. biegu i potem dopiero sprzęgło i wrzuć 5.


Post Wysłano: 22 sty 2011, 21:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 24 maja 2010, 15:11
Posty: 176
GG: 6760669
Lokalizacja: Kraków

mnie uczono trochę inaczej. jadąc na 4. biegu najpierw sprzęgło, luz, przełącznik, 5. bieg, puścić sprzęgło


Post Wysłano: 22 sty 2011, 21:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Cytuj:
mnie uczono trochę inaczej. jadąc na 4. biegu najpierw sprzęgło, luz, przełącznik, 5. bieg, puścić sprzęgło
Szkoda na to czasu, nie wspominając o spadku prędkości podczas podjazdu pod górę załadowanym zestawem.
Na włączonym biegu przygotuj sobie przełącznik i po włączeniu sprzęgła zmieniaj tylko sam bieg

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 22 sty 2011, 22:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 25 lip 2007, 10:45
Posty: 478
GG: 5718619
Samochód: Scania R560 6x4
Lokalizacja: KaRsIn

Moim zdaniem jesteś w lepszej sytuacji jednak przycisk jest lepsza sprawą ja miałem ostatnio odwrotnie bo zdawałem na przebijanej i to jeszcze musiałem użyć niemałej siły żeby przebić na górną :mrgreen:


Post Wysłano: 23 sty 2011, 11:23
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 24 maja 2010, 15:11
Posty: 176
GG: 6760669
Lokalizacja: Kraków

nigdy się tak nie bawiłem, czyli nic się nie stanie jeśli jadąc na włączonym biegu wcisnę przełącznik bez wciskania wcześniej sprzęgła? dobrze rozumiem? 4. bieg - przełącznik - sprzęgło - 5. bieg - sprzęgło?


Post Wysłano: 23 sty 2011, 11:37
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Cytuj:
nigdy się tak nie bawiłem, czyli nic się nie stanie jeśli jadąc na włączonym biegu wcisnę przełącznik bez wciskania wcześniej sprzęgła? dobrze rozumiem? 4. bieg - przełącznik - sprzęgło - 5. bieg - sprzęgło?
Dobrze rozumiesz nic się nie stanie

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 23 sty 2011, 11:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 gru 2010, 16:37
Posty: 39
GG: 21255725
Lokalizacja: Żywiec

Cytuj:
mnie uczono trochę inaczej. jadąc na 4. biegu najpierw sprzęgło, luz, przełącznik, 5. bieg, puścić sprzęgło


tak się powinno robić bo inaczej mogą cię oblać za nie umiejętność posługiwania się mechanizmami pojazdu ....

_________________
B - 29.09.2008
C - 26.08.2010
E - 10.12.2010
KW - 17.10.2010


Post Wysłano: 23 sty 2011, 12:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Na egzaminie musisz się wykazać znajomością przede wszystkim zwyczajów w danych ośrodkach i nie dyskutując wpasować się w te zwyczaje :)

Mnie też uczono powolnej zmiany biegów, sprzęgło, luz, przełącznik, bieg.

Zresztą jeden z moich instruktorów twierdził, ze w innym wypadku może dojśc do "zablokowania skrzyni", acz nie wiem ile w tym prawdy.


Post Wysłano: 23 sty 2011, 12:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 24 maja 2010, 15:11
Posty: 176
GG: 6760669
Lokalizacja: Kraków

Cytuj:
Na egzaminie musisz się wykazać znajomością przede wszystkim zwyczajów w danych ośrodkach i nie dyskutując wpasować się w te zwyczaje :)

Mnie też uczono powolnej zmiany biegów, sprzęgło, luz, przełącznik, bieg.

Zresztą jeden z moich instruktorów twierdził, ze w innym wypadku może dojśc do "zablokowania skrzyni", acz nie wiem ile w tym prawdy.
mi mówiono to samo, powoli zmieniać bieg żeby nie zblokować skrzyni :) zwłaszcza przy przechodzeniu na górną skrzynię (po wciśnięciu przełącznika) było słychać taki cichy, charakterystyczny zgrzyt (MAN TGA) i dopiero potem 5. bieg wchodził gładko - na początku wrzucałem 5. bieg nie czekając na ten zgrzyt przejścia na wyższą skrzynię (nawet nie wiedziałem że go słychać) i wtedy skrzynia zawsze zgrzytała przy wbijaniu "piątki"


Post Wysłano: 23 sty 2011, 12:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Powód jest prosty, to jest zwykła przekładnia mechaniczna, (można to odnieść do przedniej i tylnej przerzutki w rowerze).

Nie wystarczy użyć przełącznika, musisz chwilę poczekać.

Generalnie we wszystkich ciężarówkach, nawet w takich, gdzie masz jeden zakres przełożeń biegi należy zmieniać powoli, aby uniknąć zgrzytów.

Można to odczuć nawet w dostawczakach. Generalnie do wyścigów są osobówki ;)


Post Wysłano: 23 sty 2011, 13:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Posty: 1532
Samochód: fabia

Cytuj:
mi mówiono to samo, powoli zmieniać bieg żeby nie zblokować skrzyni :)
Mity szerzone przez OSK i WORDy. Od czasów ursusa C-330, żuków i jelczów trochę czasu minęło i osobiście jeszcze nigdy nie słyszałem o jakiś przypadkach zakleszczenia czy tam zablokowania skrzyni. A ludzie biegi zmieniają w cały świat.

Nie mniej na egzaminie trzeba na to uważać, bo na podstawie takiego mitu mogą kogoś oblać.

_________________
Czerwone i bure


Post Wysłano: 23 sty 2011, 13:30
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

A mi wmawiano na egzaminie żeby nie kręcić kierownica w miejscu bo pognę drążki kierownicze :lol: , ponoć tak się stało w punto jak zdawała kursantka
Co to za różnica kiedy wy ten przełącznik przełączycie skoro zmiana nastąpi tylko w momencie kiedy lewarek ustawicie w pozycje neutralną. Przy włączonym biegu czy wciśniętym sprzęgle nie przyłączysz skrzyni z dolnej na górną i odwrotnie.
Co do Mana to ma specyficzną zmianę biegów gdyż tam występuje wspomaganie włączania biegów "Servo Sift" i to siłownik pneumatyczny włącza bieg. Dlatego jak szybko zmieniasz biegi to lewarek stawia opór jak poczekasz i przytrzymasz lewarek to sam bieg wskoczy na swoje miejsce.
Poza tym czego uczą na kursie z reguły różni się z codzienną praktyką. Na kursie uczą jak zdać egzamin a nie jak jeździć :evil:

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 23 sty 2011, 17:21

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 lut 2008, 13:54
Posty: 41
GG: 0

warto tez wziac pod uwage, ze skrzynie w pojazdach egzaminacyjnych czesto sa juz zmeczone zyciem. jadac na czworce przelacz sobie pstryczkiem na gorna i po chwili wcisnij pedal sprzegla wbijajac piatke na spokojnie


Post Wysłano: 23 sty 2011, 18:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lis 2010, 12:23
Posty: 26

Ok dzięki panowie ,ale nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie czy egzaminatorzy pytają cię o płyn hamulcowy w ciężarówce skoro hamulce są pneumatyczne?


Post Wysłano: 23 sty 2011, 18:55

Cytuj:
Ok dzięki panowie ,ale nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie czy egzaminatorzy pytają cię o płyn hamulcowy w ciężarówce skoro hamulce są pneumatyczne?
Jeśli ktoś się zestresuje i zacznie tego szukać, to egzaminator w szybki sposób może przejść do następnego egzaminowanego :>


Post Wysłano: 23 sty 2011, 18:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

W ciężarówkach jest ten płyn, z tym, że pełni inną rolę. To zbiornik płynu sterowania sprzęgłem. Układ sterowania jest bowiem pneumatyczno-hydrauliczny.

W pojazdach gdzie są hamulce hydrauliczne (myśle o osobówkach i dostawczakach), a sprzęgło nie jest sterowane linką, nie ma takowego zbiornika, gdyż układ jest połączony z układem hamulcowym i ten sam płyn jest również uzywany do pracy wysprzęglika.


Post Wysłano: 23 sty 2011, 19:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lis 2009, 18:59
Posty: 4071
GG: 1
Samochód: brak
Lokalizacja: Jawor

Cytuj:

W pojazdach gdzie są hamulce hydrauliczne (myśle o osobówkach i dostawczakach), a sprzęgło nie jest sterowane linką, nie ma takowego zbiornika, gdyż układ jest połączony z układem hamulcowym i ten sam płyn jest również uzywany do pracy wysprzęglika.
Gdzie widziałeś takie cudo??? żeby sprzęgło i hamulce były jednym układem??
Podaj przykład auta, a najlepiej fotki.

_________________
1. forowicz Wagi Ciężkiej


Post Wysłano: 23 sty 2011, 19:05
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 mar 2007, 12:14
Posty: 570
GG: 9870144
Samochód: Scania R450
Lokalizacja: Kobierno/Kalisz

Cytuj:
Ok dzięki panowie ,ale nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie czy egzaminatorzy pytają cię o płyn hamulcowy w ciężarówce skoro hamulce są pneumatyczne?
Jak ja robiłem prawo jazdy kat. C to instruktor posiadał karty z pytaniami do obsługi technicznej samochodu takie same jak mają egzaminatorzy i było tam również pytanie: "Proszę wskazać zbiorniczek z płynem hamulcowym oraz powiedzieć ile musi się go tam znajdować". A z tego co mówił ludzie się potrafią na to złapać. Z tym, że na egzaminie losuje się tylko dwa pytania z obsługi samochodu. Egzamin był w WORD Kalisz.

_________________
"Ten, który boi się zdobywać jest skazany na porażkę" - Napoleon Bonaparte


Post Wysłano: 23 sty 2011, 19:20
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Cytuj:
Cytuj:

W pojazdach gdzie są hamulce hydrauliczne (myśle o osobówkach i dostawczakach), a sprzęgło nie jest sterowane linką, nie ma takowego zbiornika, gdyż układ jest połączony z układem hamulcowym i ten sam płyn jest również uzywany do pracy wysprzęglika.
Gdzie widziałeś takie cudo??? żeby sprzęgło i hamulce były jednym układem??
Podaj przykład auta, a najlepiej fotki.
To się dobrze przyjrzyj zbiorniczkowi wyrównawczemu płynu hamulcowego gdzie jest wysprzęglik hydrauliczny zamiast linki sprzęgła to zobaczysz że z tego zbiorniczka wychodzi przewód do pompki nad pedałem sprzęgła
Cytuj:
Cytuj:
Ok dzięki panowie ,ale nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie czy egzaminatorzy pytają cię o płyn hamulcowy w ciężarówce skoro hamulce są pneumatyczne?
Jak ja robiłem prawo jazdy kat. C to instruktor posiadał karty z pytaniami do obsługi technicznej samochodu takie same jak mają egzaminatorzy i było tam również pytanie: "Proszę wskazać zbiorniczek z płynem hamulcowym oraz powiedzieć ile musi się go tam znajdować". A z tego co mówił ludzie się potrafią na to złapać. Z tym, że na egzaminie losuje się tylko dwa pytania z obsługi samochodu. Egzamin był w WORD Kalisz.
Też cię zaskoczę na egzaminie na kat D właśnie oto pytał egzaminator i wyobraź sobie ze znajduje się taki zbiorniczek z płynem hamulcowym który służy do wspomagania sprzęgła, to samo jest w ciężarówce. Więc nie mów że niema takiego zbiorniczka w pojeździe chyba że to automat.
Można jeszcze spotkać ciężarówki z hamulcami hydrauliczno-pneumatycznymi gdzie powietrze wspomaga układ hydrauliczny hamulców np w Starze

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: