Cytuj:
Cytuj:
Oczywiście, głównym założeniem silników rodziny OM była ich modułowa konstrukcja pozwalająca budować silniki V6, V8 i V10, także 360 konna, ponad 18 litrowa i wolnossąca jednostka OM423 nie jest tu wyjątkiem.
Dzięki za info
A tak z ciekawości - Te silniki były pózniej jeszcze rozwijane? Mam na myśli np. turbodoładowanie etc etc.. Temat tych silników V10 bardzo mnie ciekawi bo to swego rodzaju ciekawostka jeśli chodzi o mercedesa, no i ogólnie więcej NG/SK było z silnikami V8..
Może inaczej, my bardziej bardziej kojarzymy NG/SK z silnikami V8, gdyż były to konstrukcje znacznie nowsze, które po upowszechnieniu turbodoładowania, wyparły cięższe, mniej ekonomiczne i mniej elastyczne silniki V10, które stanowiły szczyt palety silnikowej SK zaraz po jego wejściu na rynek.
Zgodnie z tym co powiedziałem, w latach 80'tych V8 z turbosprężarkami (bywały także w układzie bi) zastąpiły motory V10 pod kabinami ciężarowych Mercedesów.
Oczywiście koncepcje silników V10 rozwijano dalej, ale nie były już używane do napędzania ciężarówek, np. motor OM443 (V10 z turbo o mocy do 560KM) stosowany jako silnik przemysłowy (np. do maszyn budowlanych lub jako generator).
Mercedes produkował także jednostki V12, które wykorzystywane były w podobnych celach (np. OM424).