Cytuj:
Do kierowcy należy udokumentowanie, że wykonywany przewóz drogowy jest w celu niehandlowym – prywatnym. Nie ma jednak dokumentów wskazanych wyraźnie przepisami prawa.
Niby na jakiej podstawie do kierowcy należy udokumentowanie? Przewóz nie był zarobkowy, nie wydałem paragonu, ba, nawet nie prowadzę działalności gospodarczej, więc jak mam udowodnić, że jej nie prowadzę?
Głupia gadka. Na szczęście jest coś takiego, jak konstytucja, która wyraźnie mówi o domniemaniu niewinności i jeśli ktoś nam zarzuca, że robiliśmy coś, czego nie robiliśmy, to ten ktoś ma obowiązek nam udowodnić naszą winę, a nie my swoją niewinność.
Cytuj:
Zgodnie z art. 3 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 561/2006 tachograf nie jest wymagany w przewozie drogowym wykonywanym pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 t w niehandlowym przewozie rzeczy – prywatnym, niezwiązanym z działalnością gospodarczą. Dopiero prowadząc pojazd o dmc powyżej 7,5 tony powinien Pan przestrzegać norm czasu pracy kierowców zawartych w powyższym rozporządzeniu.
No, żeby funkcjonariusze popełniali takie podstawowe błędy i mieszali "tachograf nie jest wymagany" razem z "przestrzegać norm czasu pracy kierowców", to już porażka.
Ale dobra. Znamy obowiązki oraz wyłączenia z tychże zawarte w 561. Mówią nam o tym artykuły 2 i 3. Jednak już wcześniej, w artykule 1 jest coś ciekawego...
Cytuj:
Artykuł 1
Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące czasu
prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku kierowców
wykonujących przewóz drogowy rzeczy i osób w celu
ujednolicenia warunków konkurencji pomiędzy poszczególnymi
rodzajami transportu lądowego, zwłaszcza
w odniesieniu do sektora transportu drogowego oraz w celu
poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa drogowego.
Niniejsze rozporządzenie ma na celu także przyczynienie się
do polepszenia metod monitorowania i egzekwowania przepisów
przez Państwa Członkowskie oraz poprawy warunków
pracy w transporcie drogowym.
I tu już według mnie mogą zacząć się nieprzyjemne schody prawne.
Przejazd prywatnym pojazdem nie ma prawa być kojarzonym z konkurencją, transportem drogowym oraz warunkami pracy. I to już według mnie może anulować całe rozporządzenie w stosunku do prywatnego przejazdu.
Nie jestem jednak prawnikiem i być może się mylę. Gdybym miał szerszą wiedzę z zakresu funkcjonowania i wprowadzania aktów prawnych, to bym się pobawił i powytaczał kilka spraw sądowych z tego zakresu.