Cytuj:
rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holująceg
Czy coś się zmieniło w tej materii?
Byłem przekonany, że nie ma takich regulacji, pamiętam na naszym forum dyskusję o osławionym filmiku na youtube (omega ciągnie ciągnik siodłowy). Wydaje mi się, że nawet Ty mówiłeś wtedy, że nie ma żadnych regulacji jaki pojazd może ciągnąć kierowca pojazdu holującego. Mogę się jednak mylić
Pozwolę sobie dodać fragment aktualnego kodeksu odnośnie holowania
Cytuj:
RUCH DROGOWY
Rozdział 5 - Ruch pojazdów
Oddział 9 - Holowanie
Art. 31.
1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;
[odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.] <odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.>
Nowe brzmienie pkt 7 w ust. 1 w art. 31 wchodzi w życie z dn. 19.10.2012 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 222, poz. 1321).
2. Zabrania się holowania:
pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
pojazdem z przyczepą (naczepą);
na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Wniosek:
Przepis ten dotyczy tylko holowania w sposób wykluczajacy potrzebe kierowania nim lub użycia hamulców. Czyli mogę ciągnąć zestaw ciągnik z naczepą, załadowany, swoim mondeo, jeśli ten będzie miał powietrze i o ile ruszę
Mam jeszcze takie pytanie, o jakich sprawnych układach hamulcowych myśli ustawodawca?
Czy są to po prostu dwa niezależne układy, czyli np ręczny w osobówce i nożny? Co z ciężarówkami? Tam ręczny nie jest już całkowicie osobnym układem. Czy jest to powód dla którego pojazdy ciężarowe musza być holowane na sztywnym holu? Bo innego powodu nie widzę.