Strona 1 z 162 [ Posty: 3235 ] Przejdź na stronę 1 2 3 4 5162 Następna
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 06 kwie 2006, 21:44

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

Witam.

Znalazłem na forum E-transportu streszczoną wersję ustawy o czasie pracy kierowców. Jest ona wg. mnie opisana w łatwy i zrozumiały sposób, jednakże nie wiem czy pisała to osoba kompetentna, która się na tym zna.
Chciałbym aby ktoś kto ma o tym pojęcie (np. Cyryl ;)) przeczytał ten tekst i odpowiedział, czy jest w nim zawarta prawda, czy są to brednie.

Oto ten tekst:
Cytuj:
1. Jazda dzienna 9 godzin (2 razy w tygodniu możesz zrobić 10 gpdz.)

2. Jazda ciągła (bez przerwy) maksymalnie 4 godz. 30 min.

3. Przerwa:
- minimum 45 minut po 4 godz. 30 min. lub
- przerwa dzielona w częsciach po minimum 15 min. w trakcie 4 godz. 30 min.
np: 15+15+15 lub 15+30 lub inna kombinacja. lecz część przerwy musi
wynosić zawsze conajmniej 15 minut.
Rada praktyczna: na każde 5 godzin i 15 minut zapisu na tarczce tachografu
musi być zawsze minimum 45 przerwy.
4. Odpoczynek:

- 11 godzin (norma podstawowa)
- 9 godzin (skrócenie o 2 godz.) można zrobić 3 razy w tygodniu, lecz ten
skrócony odpoczynek należy wyrównać w najbliższym tygodniu
- odpoczynek dzielony (12 godzinny) w kombinacji:
8+4 lub 8+2+2 lub 8+3+1 lub inna kombinacja z czego:
- jedna część musi mieć zawsze 8 godz. a pozostałe (nie więcej niż 2 części)
muszą mieć razem conajmniej 4 godz. tak aby było razem 12 godz. Kolejność
tych części jest dowolna. Z reguły "8" roki się jako ostatnią a te mniejsze
w trakcie dnia (odpoczynek to minimum 1 godz.)

5. W tygodniu można prowadzić pojazd przez maksymalnie 6 okresów jazdy
dziennej lub przez maksymalnie 6 dni. Czym to się różni:
- okres jazdy dziennej jest to okres pomiędzy dwoma prawidłowyni
odpoczynkami
- dzień (24 godzinna doba)
Przykład: kierowca zaczyna jazde o godz. 6.00. Prowadzi pojazd przez 4 godz.
następnie robi przerwe 50 minut (jest godz. 10.50), i prowadzi przez następne
4 godz. (jest godz. 14.50), dojechał do celu. Wykonuje 11 godzinny
odpoczynek (jest godz. 1.50). Wykonał prawidłowy odpoczynek i może zacząć
nowy okre jazdy dziennej.
Doba dla kierowcy zaczyna się momentu rozpoczęcia jazdy - czyli w powyższym
przypadku od godz. 6.00.
Przekładając to na język bardziej normalny, od momentu jazdy - w 24 godz. należy wykonać jazdę przepisową (nie przekroczyć norm) i w tych 24 godzinach musi się zmieścić wymagany odpoczynek. Jeżeli zrobimy to wcześniej to możemy zacząc jechać na "nowo"

6. Czas jazdy w dwóch tygodniach 90 godzin (jeżeli w pierwszym tygodniu będzie
kierowca prowadził pojazd maksymalnie czyli 2x10 godz, + 4x9 godz. co daje
56 godzin to w następnym do 90 czyli 34 godz.

7. Odpoczynek tygodniowy najpóźniej po sześciu okresach jazdy dziennej (jeżeli
wykożystał czas wskazany powyżej) lub najpóżniej po sześciu dniach (dobach)
nawet jeżeli prowadził mniej godzin.
wymiar odpoczynku tygodniowego:
- 45 godzin
- 36 godzin (skrócenie z oddaniem najpóźniej w trzecim nastepnym tygopdniu)
Obydwa te odpoczynki w miejscu zamieszkania lub miejscu postoju pojazdu
- 24 godziny (w trasie - wyrównanie jak wyżej)

Dla załogi dwuosobowej doba wynosi 30 godzin a odpoczynek obydwu kierowców jednocześnie conajmniej 8 godzin.
Pozdrawiam i z góry dziękuję za fatygę :)

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 06 kwie 2006, 22:23

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 sty 2006, 21:45
Posty: 35
Lokalizacja: KALISZ

ja tu raczej zlego nic nie widze przeczytalem na szybko i raczej ok :D zeby tylko wszyscy tak mieli wyrysowane tacho to by bylo dobrze


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 18:37

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

czyli doba dla kierowcy trwa nie 24h tylko 21,5 bądź 22,5 godziny? (9h lub 10h jazdy + przerwa 1,5h + 11h odpoczynku)?

Z tekstu powyżej zrozumiałem ze po tych 21,5h lub 22,5h kierowca może na nowo rozpocząc "dobę pracy" i nie musi czekać do zakończenia doby zegarowej czyli tych 24 godzin? Krótko mówiąc jeżeli kierowca w poniedzaiłek ruszył 0 7:00 rano, to we wtorek nie musi czekać znowu do 7:00 tylko może ruszyć już o 5:30 lub o 4:30 tak?

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 19:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 paź 2005, 14:33
Posty: 326
Lokalizacja: Suwałki, Dublin

Powiem, że mój tata robi pauzy po jeździe 9h 9cio godzinne a po jeździe 10h 10cio godzinne czyli tak jak np. w Niemczech obowiązuje(chyba) i miał kontrole ITD juz kilka razy i wszystko było OK...

Czyli jak startuje o 7 rano to w tej samej dobie może ruszyć już o 2 rano ewentualnie po 10h jazdy o 4 rano...

_________________
International Haulage


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 19:33

mnie złapala ITD za płytki bo przekroczyłem prędkość i zapłaciłem 500 zł. bo dwa dni temu przed zatrzymaniem ITD wyjołem bezpiecznik od ogranicznika bo jechałem A4 i 125 na liczniku :D :D :D


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 19:38

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 wrz 2005, 19:45
Posty: 256
Lokalizacja: Chełm

Cytuj:
mnie złapala ITD za płytki bo przekroczyłem prędkość i zapłaciłem 500 zł. bo dwa dni temu przed zatrzymaniem ITD wyjołem bezpiecznik od ogranicznika bo jechałem A4 i 125 na liczniku

A jak to się ma do temtu?? NIJAK :!:



Co do czasu pracy kierowców, to dobrze że jest w końcu taki temat, zawsze się przyda wypisane wszystko w kupie i w jednym miejscu :) :) :)

_________________

...:::Podpisy nie oddają całej prawdy... zawsze jest jakaś granica niepowodzenia :::...


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 20:05
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6330
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
czyli doba dla kierowcy trwa nie 24h tylko 21,5 bądź 22,5 godziny? (9h lub 10h jazdy + przerwa 1,5h + 11h odpoczynku)?
nic bardziej mylnego.
czas pracy to nie tylko jazda, ale załadunek i wyładunek (na selektorze kwadrat przekreślony), oraz naprawa np. wymiana koła (na selektorze skrzyzowane młoteczki).

więc według przepisów od rozpoczęcia pierwszej jazdy do ostatniej nie powinno upłynąć więcej niż 13h, jednak do 15-16h nikt ani ITD, ani BAG nie zrobi człowiekowi krzywdy. dodatkowo BAG i ITD przymyka oko na czas załadunku/rozładunku. jeżeli w danym dniu kierowca się ładował, a jedzie standartowym zestawem wioząc np. płytę gipsowo-kartonową, to każdy kontrolujący zdaje sobie sprawę, że załadunke nie trwał 15 min, tylko minimum 1,5h jednak nigdy nie spotkałem się w całej swojej karierze, aby kontrolujący jakiegokolwiek kraju upomniał się o zmianę typu pracy selektorem w tachografie.
o upomnieniach ustnych podczas wymiany koła słyszałem, jednak nie spotkałem nikogo aby twierdził, że został za takie coś ukarany.


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 22:08

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

Cytuj:
więc według przepisów od rozpoczęcia pierwszej jazdy do ostatniej nie powinno upłynąć więcej niż 13h, jednak do 15-16h nikt ani ITD, ani BAG nie zrobi człowiekowi krzywdy
wybacz Cyryl, ale mam dzisaj słaby dzień i nie zrozumiałem powyższego stwierdzenia. Możesz mi to wytłumaczyć bardziej "łopatologicznie"?

Czyli czas załadunku liczy się normalnie do czasu pracy.. czyli (jak ja to rozumię) jeżeli załądunek trwał np. 2 godziny, to odpowiednio mniej mam czasu przeznaczonego na jazdę tzn 8 lub 7 godzin - czy dobrze zrozumiałem?

Dziękuję za zainteresowanie tematem.

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 22:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 paź 2005, 14:33
Posty: 326
Lokalizacja: Suwałki, Dublin

Ja popwiem tak wstajemy z rana o 7 i ruszamy w droge ujechalismy np 100 km bo brakowało nam tyle do załadunku i zajeżdżamy pod załadunek, stajemy pod rampe a czas pracy leci nam ciagle od godziny 7...Czyli jak już ruszyliśmy z rana o 7 to mamy czas do 23(16 h pracy) i w tych 16 h pracy mamy 9-10 h na jazde...Jak zaczniemy czas pracy z rana(ruszeniem) i bedziemy później pod załadunkiem stać np 10 h to zostaje nam tylko 6 jazdy...

Jeśli np. zajechalismy w nocu odrazu na miejsce załadunku i z rana nie ruszamy samochodu tylko nas zaczętko ładować bez ruszania samochodu to nie liczy nam się czas pracy bo tacho nie zostało ruszone...

Pewine mnie nie zrozumiałeś tir5 ale może...

_________________
International Haulage


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 22:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

Cytuj:
Pewine mnie nie zrozumiałeś tir5 ale może...
nie jest tak źle, dużo mi wyjaśniłeś... ale nie mogę dojść do tego skąd te
Cytuj:
jak już ruszyliśmy z rana o 7 to mamy czas do 23(16 h pracy)
Dlaczego 16 h? :roll:

Idę spać, moze z rana na świeży uymysł zakumam oco chodzi :wink:
Pozdrawiam

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 22:45

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 paź 2005, 14:33
Posty: 326
Lokalizacja: Suwałki, Dublin

Cytuj:
R620 napisał:
jak już ruszyliśmy z rana o 7 to mamy czas do 23(16 h pracy)


Dlaczego 16 h?


Dlatego...
Cytuj:
więc według przepisów od rozpoczęcia pierwszej jazdy do ostatniej nie powinno upłynąć więcej niż 13h, jednak do 15-16h nikt ani ITD, ani BAG nie zrobi człowiekowi krzywdy



Mój tata też zawsze przeciąga do 16 h pracy i to nie jest karalne ;)

_________________
International Haulage


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 22:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

A ja chyba skapowałem o co tu chodzi teraz bo też śledziłem ten temat i sie dziwiłem.
Czyli praktycznie możemy pracować 13 h, ale i tak maksymalny czas nieprzerwanej jazdy może wynieść 2x 4,5h, 9 h jazdy + przerwa 45 min to jest mocno zaokrąglając 10 h a te 3 można poświęcić na np. załadunek lub prace przy pojeździe (wymiana kół lub OC). A potem to już tylko 11 godzinny odpoczynek.
Dobrze to pojąłem bo już sam nie wiem ?

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 22:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6330
Lokalizacja: Wrocław

czas pracy kierowcy to nie tylko czas jazdy, ale również czas przerw i innych czynności (za i rozładunek, oraz naprawy).
gdyby nie było określonego czasu pracy to kierowca mógłby pracować w nieskończoność, czyli: jechałby 10 min, potem 1h przerwy i tak w kółko co dałoby pracę ciągłą przez kilka dni.
w ustawie nie ma bezpośrednio określonego czasu pracy, jednak określając 11h odpoczynku na dobę, pośrednio określono dopuszczalny czas pracy, czyli od pierwszego ruszenia do ostatniego. i tak można nie mieć możliwości wykorzystania 9h jazdy w ciągu jednej dniówki.
z ustawy wynika, że czas ten to 13h, jednak ze swojego doświadczenia wiem, że do 15-16h żadna policja w Europie nie miała obiekcji, powyżej bywa już różnie.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł:
Post Wysłano: 07 kwie 2006, 23:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 paź 2005, 14:33
Posty: 326
Lokalizacja: Suwałki, Dublin

Cytuj:
Dobrze to pojąłem bo już sam nie wiem ?
Dobrze pojąłeś :D Tylko całkowity czas pracy mozemy przeciągnąć z 13 do 16 h :)

_________________
International Haulage


Tytuł:
Post Wysłano: 08 kwie 2006, 14:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

No panowie teraz zrozumiałem juz oco tu chodzi :D :D

Czyli mamy każdego dnia czas przeznaczony na pracę około te 13 do 16 godzin. W tym okresie możemy załadować się, wymieniać koło jechać 9 godzin, odpoczywać 1,5 h itp rzeczy - czy tak? ie jestem jednak pewien tylko co do jednej rzeczy:
Cytuj:
wstajemy z rana o 7 i ruszamy w droge ujechalismy np 100 km bo brakowało nam tyle do załadunku i zajeżdżamy pod załadunek, stajemy pod rampe a czas pracy leci nam ciagle od godziny 7
założmy, ze te 100 km jechaliśmy godzinę, a załadunek trwał 2 godziny. Czy to jest jakoś zaznaczone na tachografie? Bo wnioskuję ze np z tych 13 h czasu pracy w ciagu dnia zostało nam 8 h jazdy - czy tak. Czy czas załadunku też się liczy do czasu jazdy?

Pozdrawiam

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 08 kwie 2006, 14:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

tir5 w dziale transport jest na samej górze przewodnik do czytania wykresówek i tam jest wszystko napisane i pokazane. Najlepiej zgłoś się do Paździocha to Ci go prześle.

[ Dodano: Sob, 08.04.2006, 15:00 ]
Tu masz link: viewtopic.php?t=2657

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Tytuł:
Post Wysłano: 08 kwie 2006, 15:45

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 paź 2005, 14:33
Posty: 326
Lokalizacja: Suwałki, Dublin

Cytuj:
założmy, ze te 100 km jechaliśmy godzinę, a załadunek trwał 2 godziny. Czy to jest jakoś zaznaczone na tachografie? Bo wnioskuję ze np z tych 13 h czasu pracy w ciagu dnia zostało nam 8 h jazdy - czy tak. Czy czas załadunku też się liczy do czasu jazdy?
Nie czas załadunku nie liczy się do jazdy i w tym przypadku zostaje nam jeszcze 8 h jazdy jak napisałeś...

_________________
International Haulage


Tytuł:
Post Wysłano: 08 kwie 2006, 18:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

Jeszcze mam jedną niepewność odnośnie tego:
Cytuj:
Odpoczynek:
11 godzin (norma podstawowa)
- 9 godzin (skrócenie o 2 godz.) można zrobić 3 razy w tygodniu, lecz ten
skrócony odpoczynek należy wyrównać w najbliższym tygodniu
Jak to się ma do tych 16h ktore kierowca przeciaga sobie jako całkowity czas pracy? Nikt się nie czepia gdy kierowca nie odpoczywał tych przepisowych 11 h?
I oco chodzi z tym wyrónywaniem? co będzie jak tego nie zrobię?
HitmaN dzieki za linka :)

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 08 kwie 2006, 19:42
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6330
Lokalizacja: Wrocław

Panowie!
tu nie chodzi o skrócenie czasu odpoczynku.

powiedzmy że zaczynamy o 7:00 i wykorzystujemy czas jazy w 7h, ale mamy załadunek, oczekiwanie na papiery i przerwy.
o 8:00 dojeżdżamy do załadunku, ładują nas do 11:00, dostajemy WZ-kę, a po właściwie papiery musimy podjecha pół godziny, mamy już 11:30 na dokumenty czekamy do 15:30, wię możemy jechać tylko do 22:00 zostaje nam 6h jazdy z półgodzinna przerwą.
stajemy o 22:00 i musimy robić 11h pauzy, aby zacząć nowy cykl.

możemy również przejśc w tak zwany 24-godzinny tryb, w którym musi być 8h nieprzerwanej pauzy, więc oczekując na papiery czekamy aż wyjdzie 8h, czyli do 19:30 i możemy następnie pracować do 7:00 rano następnego dnia, ale z zachowanie 9h jazdy czyli - 1,5h jakie już przejechaliścmy. tryb 24-godzinny musi być poprzedzony i po nim nastepuje 11h pauza.


Tytuł:
Post Wysłano: 09 kwie 2006, 11:57

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

Cytuj:
wykorzystujemy czas jazy w 7h
czemu tylko 7h a nie 9h lub 10h
Cytuj:
zaczynamy o 7:00
Cytuj:
o 8:00 dojeżdżamy do załadunku
Cytuj:
po właściwie papiery musimy podjecha pół godziny
Cytuj:
zostaje nam 6h jazdy
czemu zostało nam 6h? Z moich obliczeń wynika, że zostało nam 5,5h

Sorry Cyryl, ze tak wypunktowałem Twoją wypowiedź, ale chcę się po prostu upewnić, czy wszsytko dobrze pojąłem.

Drugie pytanie: jeżeli pracodawca zmusza kierowcę do przeginania tacho i jazdy ponad czas pracy, to kto (pracodawca czy kierowca) ponosi większą odpowiedzialnosć za naruszenie tych przepisów w przypadku kontroli ITD lub BAG? Jakie konsekwencje ponosi kierowca?

Pozdrawiam

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 162 [ Posty: 3235 ] Przejdź na stronę 1 2 3 4 5162 Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: