Strona 1 z 1 [ Posty: 9 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 24 mar 2013, 22:33
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 mar 2008, 13:50
Posty: 107
GG: 8694441

Może ktoś podzielić się ze mną swoją wiedzą na temat ryzyka walutowego na jakie narażone jest przedsiębiorstwo transportowo-spedycyjne?
Z góry dziękuję.

_________________
SENS ICH ISTNIENIA - także i mój! :)


Post Wysłano: 24 mar 2013, 23:22

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

1. różnica wynikająca z zapłaty za usługę - faktura za transport wystawiona w euro - nabywca zleca transport w euro - wpływ na konto walutowe - konieczność przewalutowania lub zlecenie transportowe wystawione w obcej walucie płatne w/g kursu sprzedaży, kupna, średniego z tabeli nbp z dnia... dokonania sprzedaży.
2. różnice w płatnościach kartami za paliwo
3. nigdy nie wiadomo jaka będzie cena paliwa - obojetnie czy kupowane w kraju czy zagranicą - ceny dyktują monopoliści (koncerny naftowe) z reguły powołując się na zmianę ceny baryłki wyrażanej w usd.
4. opłaty za drogi wyrażane w euro.
5 opłaty za leasingi które mogą być wyrażane w obcej walucie płatne w/g kursu sprzedaży, kupna, średniego z tabeli nbp z dnia... dokonania sprzedaży

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 25 mar 2013, 19:24
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 mar 2008, 13:50
Posty: 107
GG: 8694441

Dziękuję, może ktoś jeszcze zabierze głos? ;)

_________________
SENS ICH ISTNIENIA - także i mój! :)


Post Wysłano: 25 mar 2013, 19:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6327
Lokalizacja: Wrocław

ja to bardziej z praktyki:
wypisując faktury musisz spojrzeć w zlecenie transportowe, tam jest cena oraz do faktury dołączyć CMR (list przewozowy) i data rozładunku jest tą datą jaki obwiązuje kurs.
wchodzisz na stronę NBP i stamtąd ściągasz kurs.

odstęp między uzgodnieniem ceny, później potwierdzonej zleceniem, a dniem rozładunku nie jest długi, może upłynąć dwa tygodnie, więc te różnice wynikające z wahania się kursu walut nie są bardzo duże.
jednak jeżeli miesięcznie robi się faktury na powiedzmy na 200 000 euro, to niewielkie wahanie to już spora suma.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 30 mar 2013, 17:33
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 mar 2008, 13:50
Posty: 107
GG: 8694441

A jakie są sposoby zapobiegania ryzyku walutowemu w transporcie?

_________________
SENS ICH ISTNIENIA - także i mój! :)


Post Wysłano: 30 mar 2013, 19:11

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

Może dla dużych podmiotów są ubezpieczenia transakcji, ale dla mniejszych nie ma żadnego zabezpieczenia.
Gdy masz terminy płatności 45-60 dni od daty wykonania usługi(nie dostarczenia dokumentów) to co sobie możesz zabezpieczyć?
Wystarczy że jakiś polityk chlapnie coś i już kurs się zmienia.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 16 kwie 2013, 21:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 mar 2008, 13:50
Posty: 107
GG: 8694441

Może coś jeszcze przychodzi Wam do głowy? Chodzi mi bardziej o teoretyczne (naukowe) podejście.
Dla przypomnienia. Jakie ryzyko związane z kursem walut ponosi firma zajmująca się transportem, spedycją i np. importem lub eksportem.
Podacie mi przykłady takich firm które trudnią się importowaniem jakiś towarów a w dodatku posiadają własny transport?

Z góry Wam Koledzy dziękuję za pomoc ;)

_________________
SENS ICH ISTNIENIA - także i mój! :)


Post Wysłano: 16 kwie 2013, 22:48

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 lip 2006, 14:51
Posty: 50
GG: 0
Lokalizacja: DW

Cytuj:
A jakie są sposoby zapobiegania ryzyku walutowemu w transporcie?
Poczytaj o walutowych kontraktach terminowych forward i future.
Przykladowo:
Dostales kontrakt na wykonanie pracy, za ktory dostaniesz zaplate w walucie euro. Kwote za niego ustaliles dzisiaj, kiedy kurs euro wynosi 4,10 zl, jednak zaplate otrzymasz po wykonaniu wszystkiego, czyli zalozmy ze za 3 miesiace. Zalozmy tez, ze za prace otrzymasz 100 000 euro, w przeliczeniu po dzisiejszym kursie bedzie to 410 000 zl co jest kwota ktora Cie satysfakcjonuje na dzien dzisiejszy.
Ryzyko polega na tym, ze za 3 miesiace kurs euro moze spasc i wynosic np. 3,20 zl. 100 000 euro na ktore sie umowiles, to jedyne 320 000 zl ktore nawet nie wystarcza na pokrycie kosztow pracy, nie mowiac o jakimkolwiek zarobku.
Kontakty walutowe, polegaja na tym, ze juz dzisiaj umawiasz sie z bankiem, ze za 3 miesiace sprzedasz im 100 000 euro za 410 000 zl. Niezaleznie od tego, ile wynosil bedzie kurs walutowy za 3 miesiace, Ty masz obowiazek sprzedac im 100 000 euro za 410 000 zl, a oni maja od Ciebie obowiazek je kupic. Nie ryzykujesz, ze stracisz, ale zarazem rezygnujesz z dodatkowego zarobku na wypadek gdyby kurs wzrosl i wynosil np. 5,20 zl.
Analogiczna sytuacja - wiesz, ze w grudniu bedziesz chcial kupic uzywana ciezarowke za granica. Modele ktore Cie interesuja kosztuja tam rowne 30 000 euro, a twoj budzet wynosi nie mniej nie wiecej a 125 000 zl. Dzisiaj idziesz do banku i umawiasz sie z nim, ze w grudniu sprzedadza Ci 30 000 euro za 125 000 zl. Nie ryzykujesz, ze na wypadek wzrostu kursu, nie bedzei Cie stac na zakup wymarzonej ciezarowki za 30 000 euro. Zarazem rezygnujesz z mozliwosci kupienia jej taniej, na wypadek spadku kursu. Bank ma obowiazek sprzedac Ci 30 000 euro za 125 000 zl, a Ty masz obowiazek je kupic, bo tak sie umowiliscie.

Mam nadzieje, ze rozwialem troche watpliwosci, chociaz szczerze powiem, ze nie znam zadnej firmy transportowej ktora stosuje kontakty walutowe. Pewnie dlatego, ze branza transportowa to jedno wielkie wariactwo i w duzej czesci partyzantka ... A przynajmniej ta, ktora ja znam.


Post Wysłano: 17 kwie 2013, 18:45
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 mar 2008, 13:50
Posty: 107
GG: 8694441

Dziękuję za pomoc.
Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś przykłady będę wdzięczny jeżeli się nimi podzieli.

_________________
SENS ICH ISTNIENIA - także i mój! :)


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 9 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 26 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: