Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 06 lis 2013, 14:31

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2010, 14:05
Posty: 119
GG: 0
Lokalizacja: PL

http://www.word.katowice.pl/index.php?i ... 7520874552

MAN TGL 12.250 4x2 BL

Witam. Planuje zrobić kurs na kat E do C.
Czy w tych nowych pojazdach egzaminacyjnych jest skrzynia biegów tzw z połówkami?
Nigdy tym nie jeździłem i chciałem się dowiedzieć jak to się obsługuje. Wytłumaczy mi ktoś? O co chodzi z tymi pół biegami?
2. Ma ktoś zdj i opis czynności kontrolno obsługowych tego pojazdu?
3. Cofanie po łuku z przyczepą jest trudne? Jakieś wskazówki, może temat był już na forum poruszany, to zapoda ktoś linka to sobie poczytam. Może jakies filmiki gdzies ktoś ma. Dzieki za pomoc.


Post Wysłano: 06 lis 2013, 17:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 wrz 2013, 17:51
Posty: 19
Samochód: iveco
Lokalizacja: Krosno

viewtopic.php?f=47&t=40946 opis łuku
w tym manie jest skrzynia 8 biegowa,dolna i górna czyli 4 biegi 1,2,3,4 na dolnej i 5,6,7,8 na górnej
na lewarku masz przełącznik .jeszcze wyswietlacz pokazuje na której skrzyni jedziesz.
http://www.youtube.com/watch?v=6AXvOpiR ... _detailpag
http://www.youtube.com/watch?v=7Z4I8nB7 ... detailpage
http://www.youtube.com/watch?v=EIDZeKQL ... detailpage
http://www.youtube.com/watch?v=iWoc44fN ... detailpage
wiecej nie chce mi sie szukac ale jest tego dużo na necie


Post Wysłano: 06 lis 2013, 20:01

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2010, 14:05
Posty: 119
GG: 0
Lokalizacja: PL

A masz gdzieś filmik o tych pól biegach?


Post Wysłano: 06 lis 2013, 20:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 wrz 2013, 17:51
Posty: 19
Samochód: iveco
Lokalizacja: Krosno

w tym manie nie ma półbiegów, to są "całe" biegi tak jak w osobówce, po 4 przełączasz na górne skrzynie ,i znowu tam gdzie 1 jest teraz 5 itd.bardzo prosta sprawa , parę minut i juz kumasz o co chodzi


Post Wysłano: 06 lis 2013, 20:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 wrz 2013, 17:51
Posty: 19
Samochód: iveco
Lokalizacja: Krosno

no jak sie uparłes ba te połówki to masz filmik,tam tez pokazuje jak te biegi chodza,tylko ciebie nie obchodza półbiegi ,bo w manie tgl ich nie ma!
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... cokqFwLRXj


Post Wysłano: 06 lis 2013, 20:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 mar 2013, 0:02
Posty: 65
GG: 502603
Samochód: Sam jesteś samochód.
Lokalizacja: Szczecin

Post Wysłano: 06 lis 2013, 20:18

Tylko na egzaminie będziesz musiał zapewne robić tak jak pseudofachowcy egzaminatorzy wymagają czyli ruszać prawie pustym autem z 1 biegu i po kolei zmieniać biegi co w przypadku jazdy po mieście daje w p**e. Z tego to mi się zawsze śmiać chce :lol: Ruszamy z 1 biegu. Z 2 nie wolno, chyba, że ktoś chce płacić za sprzęgło :lol: Przychodzisz na egzamin i zanim do auta wejdziesz to mają Cię za debila :lol:


Post Wysłano: 06 lis 2013, 20:38

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 wrz 2013, 17:51
Posty: 19
Samochód: iveco
Lokalizacja: Krosno

to zależy tez od egzaminatora,ja na placu,na górce ,na mieście ruszałem z 2,i ani słowa że zle robie,no i egzamin pozytywnie za 1 razem ,a na miescie to sie zagapiłem i przejechałem podwójną ciągła,to wtedy wydał okrzyk "co pan robi przeciez miejsca jest duzo z prawej strony" po tym sam włączyłem kierunek na word ,bo myśle po egzaminie, a ten "co Pan robi był bład ale nie przerywam jechać prosto" także spoko egzaminator to połowa sukcesu.


Post Wysłano: 06 lis 2013, 22:57

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 paź 2013, 19:32
Posty: 2

Nie wiem jak jest teraz ale gdy chodziłem na kurs to mój instruktor twierdził ze półbiegi nie powinny mnie obchodzić - niby nie było ich w programie nauczania ;) Ale zdawałem na C 3 lata temu ;)

Natomiast co do wajchowania na egzaminie - biegi wybierałem tak jak chciałem, egzaminator dał mi pełne pole do popisu ;)


Post Wysłano: 07 lis 2013, 11:01

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2010, 14:05
Posty: 119
GG: 0
Lokalizacja: PL

Czyli w tych egzaminacyjnych pojazdach niema połówek? Jest tylko skrzynia dolna i górna. Razem 8 biegów? Chce wrzucić 5 to przełączam guzik i mam skrzynie górną. To rozumie.
Ale tych połówek to nie kumam, film kdtruck obejrzałem i powiem wam ze nie wiem o co chodzi z tymi połówkami. Cos gadał że jedzie na dolnej skrzyni na biegu 7? Przecież bieg 7 to już jest górna skrzynia, dolna ma 4 biegi a góra ma 5,6,7,8 wyjaśnijcie mi te pol biegi.

Panowie żółty przewód jest sterujący a czerwony to pneumatyczny(powietrze)? Tak pan na filmiku wyjasnil, ale co miał na myśli sterujący to nie wiem. W jakiej kolejności się podłączna i odłącza jest to istotne?
Kolejna rzecz mamy 10 minut na sprzęgnięcie pojazdu z przyczepą i 7 minut na rozprzęgnięcie pojazdu z przyczepą po wykonaniu zadań w ruchu drogowym? Podczas podjazdu pod przyczepe można kilkakrotnie razy wychodzić?


Post Wysłano: 07 lis 2013, 12:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sty 2013, 22:32
Posty: 50

Odnośnie biegów to ci u nas w word man tgl ma 8 biegów na górnej i dolnej skrzyni czyli po 4 w każdej na egzaminie był wymóg ruszamy tylko z 1 samowolnie tego nie możesz zmienić ale egzaminatorzy czasem na mieście mówią może pan ruszać z 2 i wtedy sobie możesz ruszać z 2. Jeśli zrobisz tak bez pozwolenia masz pierwszy błąd.

Sprzeganie czas 10 minut stoper powinien ruszyć w momencie kiedy ruszysz nie kiedy wsiądziesz do kabiny kolejność kabli to żółty czerwony ABS elektryczne. Możesz wysiadać ile razy chcesz ale po pierwszym razie nie musisz zapinać pasów.

Rozprzęganie 7 minut kolejność kabli to ABS elektryczne czerwony żółty. Caly czas w pasach.

Silnik wyłączony ale stacyjka w pozycji zapłon w czasie podłączania i odłączania kabli. za każdym razem kiedy wysiadasz zaciągasz ręczny


Post Wysłano: 07 lis 2013, 12:27

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2010, 14:05
Posty: 119
GG: 0
Lokalizacja: PL

Zapoda ktoś jakieś rozporządzenie żebym wiedział dokładnie co mnie na placu i na mieście czeka?
Czyli najpierw podłącza się przewody żółty , potem czerwony od ABS tak i na końcu elektryka?
A rozprzęgając najpierw odłączamy elektrykę, potem czerwony i na końcu żółty? Dobra kolejność?


Post Wysłano: 07 lis 2013, 12:34

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sty 2013, 22:32
Posty: 50

Kolego masz 5 kabli, w Manie na którym ja zdawalem egzamin jest 5 jeśli chcesz to wiedzieć na 100% jak będzie w twoim to niech twój instruktor wejdzie na plac manewrowy Wordu i go obejrzy zrobi ci zdjęcia i będziesz wiedział dokładnie jak to wygląda.
Kolejność jest sprzęganie:
kabel zólty potem czerwony potem kabel ABS potem elektryczne dwa obojętnie który najpierw jeden ma wtyczke męską drugi żeńską.

Rozpzęganie zaczynasz od ABS potem dwa elektryczne potem czerwony potem zółty

Kolejność pochodzi z instrukcji obsługi MANA TGL i to jest obowiązującą wykładnią w naszym WORD


Post Wysłano: 07 lis 2013, 13:48

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2010, 14:05
Posty: 119
GG: 0
Lokalizacja: PL

Czy kolejność podłączania i odłączania przewodow rozni się jeżeli chodzi o przyczepe lub naczepę?
Na placu jest parkowanie skośne, prostopadle i ruszanie na wzniesieniu no i oczywiście łuk,tak?!


Post Wysłano: 07 lis 2013, 17:22

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 wrz 2013, 17:51
Posty: 19
Samochód: iveco
Lokalizacja: Krosno

w przyczepie i naczepie jest ta sama kolejność.
i jeszcze parkowanie prostopadłe tyłem tzw.garaż
"Ale tych połówek to nie kumam" no i nie musisz bo na egzaminie nie potrzebna jest Ci ta wiedza.


Post Wysłano: 08 lis 2013, 1:03
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 lip 2008, 15:18
Posty: 542
GG: 6150050
Samochód: zielony

Cytuj:
Tylko na egzaminie będziesz musiał zapewne robić tak jak pseudofachowcy egzaminatorzy wymagają czyli ruszać prawie pustym autem z 1 biegu i po kolei zmieniać biegi co w przypadku jazdy po mieście daje w p**e. Z tego to mi się zawsze śmiać chce :lol: Ruszamy z 1 biegu. Z 2 nie wolno, chyba, że ktoś chce płacić za sprzęgło :lol: Przychodzisz na egzamin i zanim do auta wejdziesz to mają Cię za debila :lol:
Na jazdach ruszałem z "1", ale tylko po to żeby się nie zapomnieć w razie czego - normalnie szło ruszyć z "2" lub "3", chociaż ta druga opcja zdaniem instruktora zdawałaby egzamin w solówce, natomiast z przyczepą to już "nie bałdzo" :P

Co do egzaminu - nie pytałem z którego biegu ruszać, bo mamy karteczkę w środku wywieszoną że ruszamy z "1" - owszem, czasem egzaminator zezwala na start z "2" podobno, ale ja się z takim wcześniej (kat. C) nie spotkałem. Za to myk jest inny - na egzaminie pomijałem biegi, dokładnie nie powiem jakie ale z pewnością tak się działo - na bank z "1" wrzucałem "3", potem chyba od razu na górną skrzynię "5" i potem już normalnie... Tyle że z życiem to nasze egzaminy za dużo wspólnego nie mają... :roll:

A tak w ogóle co do przewodów to trochę dziwne żeby nowe auto nie miało Duo-matic'a, wtedy nie ma problemu z kolejnością - spinamy najpierw pneumatykę, potem elektrykę i rozpinamy w odwrotnej kolejności. A jeszcze z innej beczki to odnoszę wrażenie że ta kolejność to ma znaczenie na egzaminie, a w życiu to byle by wszystko dobrze podłączyć.

_________________
A/B/BE/C/CE/D/DE :twisted:
Star 244/Atego 1223/F2000 32.403/FH13 440/TGA 18.480/TGS 18.440/Axor 1840/Stralis 450
Solbusy/SOR-y/Setry
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje


Post Wysłano: 08 lis 2013, 10:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2010, 14:05
Posty: 119
GG: 0
Lokalizacja: PL

Coś się stanie jak się w złej kolejności przewody podłączy?
Która kat jest cięższa do zdania według was E do C czy kat D?


Post Wysłano: 08 lis 2013, 11:09

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sty 2013, 22:32
Posty: 50

Nic się nie stanie jak źle podłączysz to masz tylko i wyłącznie błąd i druga próba sprzęgania.


Post Wysłano: 08 lis 2013, 12:13

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2010, 14:05
Posty: 119
GG: 0
Lokalizacja: PL

Czyli trzeba w czasie całego egzaminu pojazd rozprzęgać 2 razy? Raz jak zaczynamy i 2 raz jak przyjedziemy z egzaminu w ruchu drogowym? Jest gdzieś ten man tutaj na forum opisany, gdzie co jest tzn plyny, światła, itp.?


Post Wysłano: 08 lis 2013, 13:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 sty 2013, 22:32
Posty: 50

Rozprzęganie odbywa odbywa się raz po po placu manewrowym u nas zostawiasz pojazd tym samym gotowy do sprzęgania dla osoby która wsiada po tobie ostatni kursant rozprzęga pojazd instruktor idzie wpisać wyniki egzaminu na placu a tym w czasie mechanik sprzęga pojazd i ustawia zestaw na stanowisku do wyjazdu na miasto


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Pawel_Elblag i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: