Cytuj:
A jak wygląda sytuacja ze zdolnością do za- lub wykopywania się? Jak pracuje zawieszenie, czy pneumatycznie nie utrudnia jazdy w lekkim terenie, z możliwością zakopania się? Pytam, bo był kiedyś taki temat, tylko o zawieszeniach 2 lub 4-miechowych.
Pneumatyczne to duża korzyść w sytuacji gdy trzeba zwiększyć prześwit lub obniżyć samochód z wysokości? Chodzi oczywiście o regulacje zawieszenia do wjeżdżania w konkretne miejsca, a nie "przelotu" drogą.
jeżeli przyjrzymy się ofercie Volvo FMX, to mamy 4 wysokości, a te większe prześwity uzyskiwane są asymetrycznymi zwolnicami, którymi w autobusach obniża się podłogę, czymś w tym rodzaju:
http://www.kojot4x4.pl/news-72.
jeżeli chodzi o oś przednią Volvo oferuje cztery rodzaje zawieszenie pneumatyczne jest tylko dla ram niskich i średnio niskich o nacisku do 9t, a zawieszenie mechaniczne dla wszystkich wysokości i nacisku na oś 10t.
gdy w samochodzie tym zastosujemy pojedynczą oś tylną zawieszenie pneumatyczne jest oferowane tylko w konfiguracji 4x2, a mechaniczne 4x2 i 4x4.
przy osiach wielokrotnych zawieszenie pneumatyczne nie jest oferowane w najcięższych wersjach.
ogólnie Volvo dla samochodu FMX oferuje 18 typów tylnych osi do samochodów o większej ilości osi niż 2.
czyli wynika z tego, że do najcięższych pojazdów, przeznaczonych do większych obciążeń i najtrudniejszych warunków zawieszenie pneumatyczne nie jest oferowane.
mieliśmy tu dyskusję o jakości Kamaza jako auta do pracy w terenie posiadające dwie ramy, jeden silnik i jedną skrzynię biegów.
ja na kwalifikacji wstępnej pytam uczestników: czy kupowanie ciężarówki jest frajdą?
najbardziej rozentuzjazmowanego uczestnika sadzam z kartką i długopisem z zadaniem skonfigurowania pojazdu na budowę pokazując ofertę Volvo na prezentacji PowerPoint.
jak wspominałem mamy:
4 wysokości ramy,
4 osie przednie,
4 osie przednie konfiguracji 2 osiowej,
18 osi tylnych w konfiguracji wieloosiowej,
2 typy belki holowniczej (do mocowania zaczepu),
dowolna ilość zbiorników paliwa od 150 do 900 litrów o łącznej pojemności max 1480l,
4 zbiorniki AdBlue od 32 do 90l,
jeżeli ma być to ciągnik siodłowy pod wywrotkę, to oferuje się 3 wysokości siodła,
8 dodatków do układu hamulcowego,
2 typy układu kierowniczego,
8 silników (4 o pojemności 11l i 4 pojemności 13l od 330 do 540KM),
3 typy skrzyni I-Shift, każda z 4 pakietami oprogramowania,
2 typy skrzyni PowerTronic, każda z 3 pakietami oprogramowania,
7 skrzyń manualnych,
8 mostów napędowych,
3 przystawki odbioru mocy od silnika,
7 przystawek odbioru mocy od skrzyni,
kilka kabin,
kilka wlotów powietrza (różne wysokości),
4 typy tapicerki,
2 typy foteli,
2 typy klimatyzacji,
6 typów wyposażenia,
2 typy koła kierowniczego (średnica 450 i 500mm),
skończymy na 850 odcieniach koloru kabiny.
na końcu gość ma powiedzieć co wybrał i tak jak w każdej firmie umieć to uzasadnić przełożonemu.
pokazując całą ofertę pojazdu widzimy, że jeżeli samochody na budowie zakopują się, to raczej jest winą złego skonfigurowania pojazdów lub niewłaściwego ich użycia.