Strona 1 z 1 [ Posty: 9 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 29 gru 2004, 12:29

Turbocompound dodaje silnikowi mocy przez odzyskanie "straconej" energii spalin.

Zasady działania turbocompound wydają się przeczyć prawom fizyki, ponieważ urządzenie to wytwarza energię "z niczego". Urządzenie to odzyskuje energię, która w przeciwnym razie zostałaby utracona lub wydalona jako produkt uboczny. Jest to klasyczny przykład recyklingu. Zamiast wydalać "zużytą" energię przez układ wydechowy, następuje jej odzysk za pomocą drugiej turbiny umieszczonej za turbosprężarką.
Druga turbina (turbodoładowarka) obraca się z prędkością ok. 50.000 obr/min. Ruch ten przekazywany jest przez system przekładni i sprzęgło hydrokinetyczne na rozrząd, a następnie na wał korbowy. W wyniku zmniejszania się prędkości obrotowej powstaje pożyteczny wzrost momentu obrotowego, który po przeniesieniu na koło zamachowe silnika powoduje zwiększenie jego pędu. Jest to dodatkowa siła napędowa uzyskana bez wzrostu zużycia paliwa.
Ekonomiczny "zielony" zakres obrotów obejmuje szeroki zakres prędkości obrotowych silnika, ułatwiając pracę kierowcy. Silnik wykazuje dużą elastyczność. Obroty wału korbowego, do którego stale doprowadzany jest dodatkowy napęd w wyniku procesu turbocompound, pomagają w wyrównywaniu rytmicznych pulsacji ciśnienia wywoływanych wskutek spalania. Dzięki temu praca silnika jest bardziej płynna.



1. Dolot spalin z kolektora przy temperaturze ok. 700°C.
2. Spaliny służą do napędu tradycyjnej turbosprężarki. Uzyskiwana w ten sposób energia wykorzystywana jest do zwiększenia mocy i momentu obrotowego w wyniku procesu spalania. Następnie, zamiast wydalenia spalin na zewnątrz, kierowane są one do zespołu turbocompound
3. Dostające się do zespołu turbocompound spaliny mają nadal wysoką temperaturę(około 600°C). Zawarta w nich energia wykorzystywana jest do nadania drugiej turbinie prędkości obrotowej do 55.000 obr/min. Po przekroczeniu tego punktu temperatura spalin spada poniżej 500°C i zostają one wydalone przez tradycyjny układ wydechowy z tłumikiem.
4. Obroty turbiny są stopniowo zmniejszane przez przekładnie mechaniczne i sprzęgło hydrokinetyczne. Sprzęgło to dokonuje wyrównywania obrotów koła zamachowego i turbiny zespołu turbocompound.
5. W chwili dotarcia siły napędowej do wału korbowego prędkość obrotowa wynosi już tylko ok. 1 900 obr/min.
6. Wzrasta napęd koła zamachowego, a jego obroty wyrównują się i stają się bardziej stabilne.


Tytuł:
Post Wysłano: 03 sty 2005, 16:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 gru 2004, 16:30
Posty: 64
GG: 9348516
Lokalizacja: lubelskie

ja też dam mały artykuł: :D

TURBOCOMPOUND - jednym z najnowszych rozwiązań, jakie wprowadziła Scania jest turbocompound czyli turbowspomaganie. Jego budowa przypomina turbosprężarkę i jest z nią czasem mylone. Turbocompound zademonstrowany został po raz pierwszy na targach w Brukseli w 2001r. i stanowił on... :D



(C) http://www.pkmc.prv.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 21 mar 2005, 16:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 mar 2005, 16:23
Posty: 359
Lokalizacja: Łódź

To naprawdę ciekawe rozwiązanie i o ilę się nie mylę to Scania wprowadziła je jako pierwsza.Czytałem , że Turbocompound daje 50 KM " gratis" :D


Tytuł:
Post Wysłano: 23 mar 2005, 15:13

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 mar 2005, 15:56
Posty: 134
Lokalizacja: Jaworzno

Kurde super rozwiązanie . Pierwszy raz o tym słysze . Warto czytać to forum :wink: POZDRAWIAM

_________________
Szerokości Wszystkim Życze :wink:
Lepiej jeździć na ropę bryczką niż na LPG zapalniczką. :D
Choć nie jestem detektywem zawsze znajdę budkę z piwem :)
Scania "Królowa Szos" :wink:
Kocham kurczaka z rożna i dziewczyny z Jaworzna :D


Tytuł:
Post Wysłano: 23 mar 2005, 16:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 26 lut 2005, 22:18
Posty: 87
Lokalizacja: Gorzów Wlkp (Deszczno)

no a 50km to tak nie mało

_________________
Paliwo zalej i po mieście szalej


Tytuł:
Post Wysłano: 06 maja 2005, 23:37

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 kwie 2005, 21:40
Posty: 11
Lokalizacja: sochaczew

dobre to jest masz scanie 520km i jeszcze to ci dodaje 50km ladnie :)

_________________
jeszcze 4 lata :P


Post Wysłano: 07 mar 2015, 17:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 31 lip 2013, 21:03
Posty: 32

Witam
Czy Turbocompound jest kłopotliwe w eksploatacji ?


Post Wysłano: 08 mar 2015, 0:35
Awatar użytkownika

Moderator

Offline

Offline

Moderator

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 lut 2007, 16:06
Posty: 2140
GG: 6845711
Samochód: prawo fotelowiec
Lokalizacja: Gryfino

MISTRZ ! Po prawie 10 latach odkop w temacie :D

_________________
www.flickr.com/marekjastrzebski


Post Wysłano: 08 mar 2015, 0:46
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 mar 2011, 20:10
Posty: 654
Lokalizacja: Poznan

Marecki funkcja szukaj zadziałała :D

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=7ryGYWs ... r_embedded


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 9 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: