Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 08 lip 2015, 15:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

Witam

MAN TGL 7.150, 2007 , po przekreceniu kluczyka wywala bład 03519-00 , po przekroczeniu 40 km/h wyskakuja bledy 03107 (00 i 09) i 03109-02.
Mam zrobiony nowy komplet hamulców tarcze klocki i 3 czujniki abs wymienione ( 2 z pol roku temu przy robocie zwrotnic stare sie uwalily mechankowi -2 nowe przody w zamienniku ) teraz przy wymianie tarcz z tylu byl wymieniony lewy czujnik , bo byla przytopiona izolacja przez palinik i dostawala sie woda , co powodowalo w deszczowe dni brak abs.
Tak więc od pol roku nie mam abs i calkowice sprawnego ukladu hamulcowego,sadzilem ze po wymianie tego 3 czujnika , bedzie dobrze , no ale nie jest.
Gdzie szukac przyczyny i co sprawdzic, co zmierzyc aby nie szukac po omacku, mechanik twierdzi ze to wina zalamanych kabli gdzies na ramie, ktore ida do kompa ebs lub jakiegos czujnika???
Prosze o porade

ps. mocniejsze hamowanie skutkuje zablokowaniem kol glownie przednich, juz sa w 2-3 miejscach mocno pozabkowane, szkoda mi opon .


Post Wysłano: 08 lip 2015, 15:30
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 lut 2012, 11:06
Posty: 3213

A może trzeba zrobić kalibracje czujników?


Post Wysłano: 08 lip 2015, 16:03
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Na początku sprawdź odległość czujników od zębatek, być może masz za słabo dokrecone łożyska i podczas jazdy odległość zwiększa się między czujnikiem a zebatką

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 08 lip 2015, 18:27

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

a ile powinna wynosić szczelina pomiedzy czujnikiem a bieżnią , czy tył tak samo jak przód
w sumie jeden mam jeszcze oryginalny to mogę na nim sprawdzić

jak zmieniałem hamulce z przodu po zdemontowaniu ,zacisku z jarzmem i tarczy hamulcowej , gdy została już sama piasta łożysko, gdy wtedy obracałem piasta ,w bieżni w środku jakby coś haczyło lub latało , myślałem że jakiś brud , nie wiem może gość jak robił piasty i "popsuł" czujniki to żeby je zdemontować lub wyciągnąć np.przewiercił je i wpadły strugi lub coś tam wpadło jakaś pozostałość starego czujnika , w sumie nie wiem , byłem z reklamacją i wymienił na inny nowy i tak samo, tylko miałem jeszcze ten z tyłu który szwankował i czekałem do teraz z tym wszystkim , teraz wymyśla kable !
tylko czego dotycza dokładnie te błedy bo z kodów man dla mnie za ogólnie , nic nie wynika
autocom :
3109 -komputer sterujący , wyjścia cyfrowe 2-6 , test właczania ;
-zbyt małe lub sygnał nieprawidłowy
3107- czujnik koła lewej przeniej osi - nieprawidłowość ( a wymieniany już 2 razy)

:?:


Ostatnio zmieniony 08 lip 2015, 22:40 przez dymianek, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 08 lip 2015, 18:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Jak dobrze pamiętam to 0,35 mm
Autocomem nie sugeruj się bo tam często są źle przetłumaczone kody błędów
Wypnij kabel od czujnika, podłącz miernik i kręc piastą.
Chyba że masz zębatkę uszkodzoną mechanicznie musisz ją obejrzeć

Poza tym autocomem możesz sprawdzić wartości jakie pokazują czujniki i będziesz widział na którym kole jest uwalony czujnik

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 09 lip 2015, 9:36

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

no tył zmierze szczelinomierzem przerwe bo jest dostep a przod to trzeba zrzucac wszystko nawet piaste ,odkrecac lozysko??
czy jest inny sposob ??


Post Wysłano: 09 lip 2015, 10:07
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Jak przód jest podobnie jak w tga to wystarczy czujnik lekko dobić młotkiem, on tam siedzi w takiej tulejce metalowej.
Jak masz tego autocoma wejdź w opcje diagnostyki hamulców w zakładkę prędkość obrotowa koła i kręć i zobacz jakie wartości pokazuje czujnik.
Miałem podobny przypadek tyle że z tylnym kołem podczas wymiany czujnika ABS łożysko było za słabo dokrecone i podczas jazdy na dziurach zapalał się ABS.
Co do samych kabli to to samo wtyczka jest wpieta w modulator od ABSu a do kabiny modulatora idzie przewód CAN . Jeśli by był problem z tym kablem to byś miał też inne błędy.

Takie tam tłumaczenie z niemieckiego

Błąd moduł sterowania przedni lewy koła pierścień impulsów czujnik ciśnienia w lewo 03107
Wyświetlacz Błąd: Ostrzeżenie światło STOP Centralna (H111) świeci się na żółto.
Błąd Efekt: przez MAN-cats® II, prędkości kół oraz
Luka Granicznej przeczytać. Po zmieszaniu opony lub różnice zużycia są
Średnica opon. Podane limity 0,8 do 1,2 nie może unterbzw tutaj.
zostać przekroczone.
Po diagnozowania żółte światło gaśnie światło STOP Środkowej (H111) ostrzeżenie w razie
wystarczającym sygnałem (v> 20 km / h) na wszystkich czujników prędkości (czujnik prędkości koła przedniego
lewa (B119), z przodu czujnika prędkości w prawo (B120), czujnik prędkości lewego tylnego (B121)
i czujnik prędkości tylny prawy (B122)) jest mierzony (funkcja pamięci).
Rozwiązywanie problemów: Aby umożliwić koło magnesu, zanieczyszczenia z cząstek zawierających metale
Polak koła za szkody (brak zębów)
Polak koła za szkody (kołysanie <0,3 mm) i
Koło magnesem są sprawdzane pod kątem właściwej liczby zębów i skoku błędów.
Styków komponentów i elektroniczna jednostka sterująca EBS (A402) jest
patrz schemat elektryczny EBS.
Funkcja awaryjnego (Funkcja Poziom 6): ciśnienie hamowania w kanale sterowania wpływa
regulowany zadana elektryczne (przez system hamulca elektropneumatycznego EPB). Gdy Zwalczania
Lock system hamowania (ABS), koła z czujnikiem prędkości obrotowej koła tak wadliwe Vorderrachse
traktowany tak, jakby to działać odblokowany na drodze o wysokim współczynniku tarcia.
Ciśnienie w układzie hamulcowym jest do zasad dotyczących warunków kanału osi lub kontroli ciśnienia w IRM
(Zmodyfikowana regulowana indywidualnie) skorygowane. Kontroli poślizgowi kół (ASR) możliwości
(Hamulców i kontroli silnika) są wyłączone. Ciągła moc hamowania nie jest
napędzane.

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 09 lip 2015, 20:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

Dzieki Wielkie za wskazówki, sobota wolna będe kombinował , jak zrobie dam znać co i jak .


Post Wysłano: 13 lip 2015, 22:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

zabawe z abs zostwilem sobie na koniec soboty i udalo mi sie tylko podpiac autocoma i sprawdzic jak reaguja czujniki na obrot kolem i wynika z tego ze kazdy czujnik reaguje pokazuje w miare realne odczyty , kaze kolo m/w kreciłem podobnie ,odczyt dochodził do 10 km/h , choc wskazania byly nie od zera , gdy koła przednie sie nie obracaly autocom pokazywał chyba 1,40 km/h
a tylne chyba 1,18 km/h .
Dlaczego od razu po przekreceniu kluczyka wyskakuje blad 3519-00 i zolta kontrolka abs ?
pozniej znowy 3107- nieznany symptom usterki ; 3201- obwod przerwany ,3109-02

a jakby zamienic strony ,przepiac wtyczki z prawej na lewa od czujnikow abs?


Post Wysłano: 16 lip 2015, 0:33
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

wrzuć screen z opisami błędów z autocoma.

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 16 lip 2015, 8:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

3519 to czujnik obrotów koła, błąd podczas ostatniego cyklu połączenia, czyli podczas ostatniej jazdy.
Jeśli wszystko jest dobrze to po przekroczeniu 20km/h błąd automatycznie znika i podczas kolejnego uruchomienia silnika już się nie pojawia.

Tak jak pisałem dokręć przednie łożysko do oporu jeśli masz luz większy niż 0,3 mm to może wywalać błąd 3107 uszkodzona zębatka


03519 OBD, Radrehzahlsensor, Fehler während des letzten Anschaltzyklus
Fehleranzeige: Zentrale Warnleuchte STOP (H111) leuchtet dauernd gelb.
Fehlerauswirkung: Keine.
Fehlerursache: Memoryfunktion der Drehzahlsensierung.
Fehlerbehebung:
1) Vorliegen des ursächlichen Fehlers prüfen: Anfahren bis Geschwindigkeit größer ist als 7 km/h.
2) Alle Fehler im Fehlerspeicher (betreffend Drehzahlsensierung) überprüfen und beheben bis
nach erneutem Durchführen von 1) Memoryfunktion nicht mehr vorliegt.

03107 Druckregelmodul Vorderachse links, Impulsringfehler Radsensor links
Fehleranzeige: Zentrale Warnleuchte STOP (H111) leuchtet gelb.
Fehlerauswirkung: Mit Hilfe von MAN-cats® II werden die Radgeschwindigkeit und der
Grenzspalt ausgelesen. Bei Mischbereifung bzw. durch Verschleiß treten Unterschiede der
Reifendurchmesser auf. Die angegebenen Grenzwerte von 0,8 bis 1,2 dürfen dabei nicht unterbzw.
überschritten werden.
Nach der Fehlerbehebung erlischt die gelb leuchtende Zentrale Warnleuchte STOP (H111), wenn
ein ausreichendes Signal (v > 20 km/h) an allen Drehzahlfühlern (Drehzahlfühler Vorderachse
links (B119), Drehzahlfühler Vorderachse rechts (B120), Drehzahlfühler Hinterachse links (B121)
und Drehzahlfühler Hinterachse rechts (B122)) gemessen wird (Speicherfunktion).
Fehlerbehebung: Es sollen das Polrad auf Verschmutzung mit metallhaltigen Partikeln,
das Polrad auf Beschädigung (fehlende Zähne),
das Polrad auf Beschädigung (Taumelschlag < 0,3mm) und
das Polrad auf richtige Zähnezahl und Teilungsfehler überprüft werden.
Die Anschlussbelegung der Komponenten und des elektronischen Steuergerätes EBS (A402) ist
dem elektrischen Schaltplan EBS zu entnehmen.
Notfunktion (Funktionsebene 6): Der Bremsdruck im betroffenen Regelkanal wird nach dem
elektrischen Sollwert geregelt (durch die Elektro-Pneumatische-Bremsanlage EPB). Beim Anti-
Blockier-System (ABS) wird das Rad mit dem defekten Drehzahlfühler Vorderrachse so
behandelt, als würde es unblockiert auf der Fahrbahn mit hohem Reibwert laufen. Der
Bremsdruck wird nach den für die Achse bzw. Druckregelkanal geltenden Bedingungen von IRM
(Individualregelung modifiziert) eingeregelt. Die Antriebs-Schlupf-Regelung (ASR)-Funktionen
(Brems- und Motorregelung) sind abgeschaltet. Der Dauerbremsen-Ausgang wird nicht
angesteuert.

03201 Druckregelmodul Hinterachse links, Unterbrechung, Kurzschluss Radsensor links
Fehleranzeige: Zentrale Warnleuchte STOP (H111) leuchtet gelb.
Fehlerauswirkung: Der Sensor-Widerstand sollte zwischen 950Ω und 1930Ω liegen (von Y264
Pin 1/2 nach Y264 Pin 1/1 zu messen). Dieser Fehler wird dann angezeigt, wenn am
Drehzahlfühler Hinterachse links eine Spannung < 1V oder > 4V gemessen wird.
Sobald es zu einer Leitungsunterbrechung kommt, wird dies durch die gelb leuchtende Zentrale
Warnleuchte STOP (H111) angezeigt. Nach der Fehlerbehebung erlischt die Zentrale
Warnleuchte STOP, wenn ein ausreichendes Signal (v > 20 km/h) an allen Drehzahlfühlern
(Drehzahlfühler Vorderachse links (B119), Drehzahlfühler Vorderachse rechts (B120),
Drehzahlfühler Hinterachse links (B121) und Drehzahlfühler Hinterachse rechts (B122))
gemessen wird. (Speicherfunktion).
Fehlerbehebung: Die Kabel und Steckverbinder zwischen Druckregelmodul Hinterachse (Y264)
und Drehzahlfühler Hinterachse links (B121) sind auf Kabelbruch oder Kurzschluss zu überprüfen
(B121: Leitung braun - Y264: Pin 1/2 und B121: Leitung schwarz - Y264: Pin 1/1).
Die Anschlussbelegung der Komponenten und des elektronischen Steuergerätes EBS (A402) ist
dem elektrischen Schaltplan EBS zu entnehmen.
Notfunktion (Funktionsebene 6): Der Bremsdruck im betroffenen Regelkanal wird nach dem
elektrischen Sollwert geregelt (durch die Elektro-Pneumatische-Bremsanlage EPB). Beim Anti-
Blockier-System (ABS) wird das Rad mit dem defekten Drehzahlfühler Hinterachse links so
behandelt, als würde es unblockiert auf der Fahrbahn mit hohem Reibwert laufen. Der
Bremsdruck wird nach den für die Achse bzw. Druckregelkanal geltenden Bedingungen von IRM
(Individualregelung modifiziert) eingeregelt. Die Antriebs-Schlupf-Regelung (ASR)-Funktionen
(Brems- und Motorregelung) sind abgeschaltet. Der Dauerbremsen-Ausgang wird nicht
angesteuert.

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 17 lip 2015, 3:53
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Mi wygląda na bierznie.

Wysłane z mojego LT26i przy użyciu Tapatalka

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 17 lip 2015, 9:20

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

te łożysko mam na siłe foll dokręcić , nie usmaży sie potem?


Post Wysłano: 17 lip 2015, 10:17
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Oficjalnie 500 Nm, jest to łożysko razem z piastą, jak je dokręcisz do oporu nic mu się nie stanie. W tym łożysku nie reguluje się nakrętką luzu w łożysku. Na końcu piasty masz pierścień impulsatora.
To przy okazji możesz zwalić tarczę i zacisk i ściągnąć cała piastę i obejrzeć sobie ten pierścień czy niema ubytków lub opiłków metalu.
Też miałem niby dokrecone do oporu łożysko, ale po jednej trasie łożysko się ułożyło i musiałem dokręcić o nie cały obrót nakrętke, wtedy właśnie wywalało błąd ABS.
Łożysko ściągnąłem bo musiałem wymienić czujnik od ABSu bo się kabel urwał

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 03 sie 2015, 22:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

W sobote było troche czasu, wiec rozebralem lewe przednie kolo, sciagłem piaste z lozyskiem, bieżnia byla z nalotem rdzawym ale wedlug mnie cala, czujnik jakby byl za daleko wiec go dobiłem m/w żeby nie ocierał , przeczyscilem

Obrazek<br>Obrazek<br>Obrazek

Teraz po przekreceniu kluczyka nie wyswietla sie od razu zolta kontrolka abs , dopiero jak przekroczy sie te m/w 30-40 km/h ,
pojawia sie abs i takie bledy :
ObrazekObrazek

Z tyłu prawy oryginalny nie ruszany czujnik ma 0.40 odstepu od bieżni , lewy ma 0,45 na sile by weszlo 0,50
Gość przednie czujniki podlaczal na starych wtyczkach,oryginalnych, kable na skretke zrobiłi, zaizolował, czy ma znaczenie + na - lub na odwrót , biegunowość ??
Jak uważacie? Co tu jeszcze zrobić ?

Autocoma z czytam i wrzuce bledy ,ale musze podjechac i sztrom-220V podlaczyc, bo bateria dead , jak bedzie kiedyś wiecej czasu .


Post Wysłano: 12 sie 2015, 0:18

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

tak jeszcze spytam,sama bieżnie można z przodu wymienic, bo widze ze np.w intercarsie sa dostepne tylko bieznie do tyłu
przód tylko cała piasta?
jak wyregulowac odpowiednia przerwe miedzy przednia piasta a czujnikiem?


Post Wysłano: 12 sie 2015, 7:12
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Bieżnia jest razem z łóżkiem jako jedna całość.
Czujnik siedzi w takiej metalowej tulejce i jest on tam po prostu wbity młotkiem w tą tulejkę.
Jak chcesz zmniejszyć odległość czujnika to go musisz delikatnie dobić młotkiem żeby czasem za daleko się nie przesunął

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 02 wrz 2015, 8:43

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 sie 2015, 6:51
Posty: 2

kazdy czujnik reaguje pokazuje w miare realne odczyty ,
sbobet777


Post Wysłano: 02 wrz 2015, 9:18

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

od kilku dni jest tak , czasami jest git nie pali się abs , żadne błędy się nie wyświetlają , czasami wyświetla się błąd EBS 3107-00 naciskam ok ,błąd znika ale abs się na razie nie zapala
Doszło do tego w taki sposób , wyciągłem czujniki przód tył lewa strona , tylny czujnik wbiłem do bieżni przez szczelinomierz 0,40 ,przedni na maxa .
więc coś było na rzeczy z odległością od bieżni,choć przy hamowaniu miedzy 65-40 km/h czuje lekkie bicie pedału, abs coś łapie, czyli jeszcze coś mu przeszkadza trochę , może odległość jeszcze jest nie zadowalająca dla abs-u , albo bieżnia nie równa ???

ps. po drodze do tego stanu kombinowałem z różnymi rozwiązaniami ,potem mi wyskakiwały miliony dziwnych błędów , nawet w książce kodów nie umiałem się ich doszukać , dotyczyły nawet przyczepy której oczywiście nie mam, dlatego nie wrzucałem screna z błedami z autocoma


Post Wysłano: 16 wrz 2015, 21:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 maja 2009, 21:55
Posty: 79
GG: 0
Samochód: MAN TGL

no właśnie było git abs działał do póki nie oddałem auta mechanikowi , przy robocie zwrotnic zepsuł oryginalne czujniki , dorobił zamienniki, nie wiadomo co z łożyskiem jest bo cały czas wyskakuje błąd lewej bieżnii i wykręca kota ogonem że to okablowanie które było w porządku przed robotą zwrotnic.

Zresztą zwrotnice musiał robić drugi raz bo się rozsypały po 4 miesiącach i nie jest to pierwszy mechanik który spartolił robotę i więcej popsuł niż naprawił ,byli inny i inne auta, dlatego choć nie jestem mechanikiem dużo rzeczy wole robić mozolnie sam

Do tego firma gdzie jeżdzę niechętne daje wolne , a auto trzeba zostawić przynajmniej na 1-2 dni o braku zarobku nie mówiąc

Jakbym wiedział że tak będzie oddał bym do serwisu , nie wiele więcej bym zapłacić a myśle że było by zrobione jak trzeba.
Zresztą chyba tak się skończy bo już pomysłu nie mam , kombinowałem z kilkoma ustawieniami czujnik -bieznia, bieznie czyscilem już papierem do czystej blachy , łożysko dowalone na max. a dalej błąd ebs 3107-00 codziennie ,


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 27 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: