W grudniu br. w Szczecinie postawiono do pionu najwyższą suwnicę bramową w Europie. Asystowały przy tym - potężna "winda wciągająca" Mammoet, żurawie CC-2800 Sarens & samojezdne Grove GMK 7450 Fahrenholxz & Terex AC 350-6 Gotowski. Dodatkowo do tej operacji zostały wykorzystane specjalistyczne platformy samojezdne Goldhofer typu PST. W styczniu 2016 bramownica stanie na (2x) 250 tonowych czołownicach - specjalne układy jezdne.
Zapraszam na film HD: https://www.youtube.com/watch?v=PsdYnncIU1c
Cytuj:
120-metrowa suwnica bramowa stoi przy nabrzeżu Ostrowa Brdowskiego w Szczecinie. Choć montaż jeszcze trwa, to olbrzymi żuraw jest już widoczny z niemal każdego miejsca w Szczecinie. To najwyższa suwnica w Europie.
Operacja montażu suwnicy to skomplikowany proces. Pierwsze części konstrukcji łączone były jeszcze na placu składowym. Najbardziej widowiskowy etap montażu koncentrował się na wciągnięciu najwyższej części dźwigu na górę (z prędkością 7 m na godzinę) i ustawienia pod nim czterech nóg suwnicy. W sumie prace te trwały ponad tydzień – ze względu na silny wiatr i kwestie bezpieczeństwa musiały być kilka razy przekładane.
Teraz konstrukcja jest już gotowa. Suwnica bramowa stoi w części lądowej pirsu do montażu i załadunku konstrukcji stalowych, na torowisku o długości ok. 300 m. Obecnie między nogami suwnicy a jej najwyższą częścią – dźwigarem - montowane są kratownice łączące. Ostatnim etapem będzie posadowienie nóg suwnicy na dwóch czołownicach - specjalnych wózkach, po których ogromna suwnica będzie mógł jeździć po torach, wjeżdżać na wodną część podtorza i wprowadzać na barki gotowe elementy wyprodukowanych fundamentów.
Po wszystkich testach i odbiorach technicznych suwnica ma być gotowa do pracy w marcu 2016 roku.
120-metrowa suwnica bramowa będzie najwyższym punktem Szczecina. To wyżej o ok. 30 m od charakterystycznych, żółtych suwnic Famak w Stoczni Szczecińskiej, wieży Katedry św. Jakuba i dwa razy więcej niż wysokość masztów największego żaglowca szkolnego - Siedowa.
Suwnica wykorzystywana będzie w końcowych etapach produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych na Ostrowie Brdowskim. Suwnica będzie niezbędna do stawiania do pionu gotowych elementów i wprowadzania ich na barki, którymi fundamenty (na stojąco) będą transportowane do klienta.
Suwnica w liczbach:
- w 8 częściach przypłynęła do Szczecina
- 80-340 t waga poszczególnych elementów suwnicy
- ok. 1800 t całkowity ciężar (uwzględnia on dwie czołownice, po 250 t każda)
- 120 m wysokość suwnicy
- 100 m wysokość podnoszenia
- 48 m rozpiętość pomiędzy nogami suwnicy
- do 1400 t zdolność udźwigu