Spróbuje wyjaśnić w prosty sposób czas odpoczynku:
1. Rozporządzenia UE są podstawą do rozliczenia czasu pracy kierowcy
- tydzień jest od 00:00 poniedziałek do 24:00 niedziela
- jazda dzienna
a) standard 9 godzin;
b) 2 razy w tygodniu można wydłużyć do 10 godzin
- odpoczynek dzienny dla jednego kierowcy
a) standard 11 godzin;
b) musi być wykonany wciągu 24 godzin odkąd zaczynam pracę
c) 3 razy w tygodniu można skrócić do 9 godzin pod warunkiem, że przed upływem następnego tygodnia otrzymam równoważny okres odpoczynku, stanowiący rekompensatę.
Rekompensata za skrócenie dziennego okresu odpoczynku musi być dołączona do innego odpoczynku, co najmniej ośmiogodzinnego i będzie udzielona na żądanie w miejscu parkowania lub w miejscu zamieszkania
d) tzw. podzielony odpoczynek na dwie lub trzy części tj. jeden nieprzerwany 8 godzin i uzupełnienie do 12 godzin (tzn. 8+4=12; 8+3+1=12; 8+2+2=12)
- odpoczynek dla załogi
a) standard 8 godzin
b) musi być wykonany w ciągu 30 godzin odkąd załoga zaczęła pracę
- odpoczynek tygodniowy
a) standard 45 godzin
b) skrócony do 36 godzin - jeżeli będzie on odbierany w miejscu normalnej bazy pojazdu lub w miejscu zamieszkania kierowcy,
c) skrócony do 24 godzin - jeśli jest odbierany gdzie indziej.
Każdy skrócony odpoczynek tygodniowy będzie rekompensowany równoważnym okresem odpoczynku odbieranym łącznie przed upływem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, określonym.
Rekompensata za skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku musi być dołączona do innego odpoczynku, co najmniej ośmiogodzinnego i będzie udzielona na żądanie w miejscu parkowania lub w miejscu zamieszkania.
Np..
I tydzień
1 - 7
Poniedziałek – 10 godzin jazdy 9 godzin odpoczynku –
skrócony o 2 h odpoczynek
Wtorek – 8 godzin jazdy 9 godzin odpoczynku –
skrócony o 2 h odpoczynek
Środa – 9 godzin jazdy 9 godzin odpoczynku –
skrócony o 2 h odpoczynek
Czwartek – 10 godzin jazdy 11 godzin odpoczynku
Piątek – 9 godzin jazdy 11 godzin odpoczynku
Sobota - 8 godzin jazdy 24 godziny odpoczynku –
skrócony o 21 h odpoczynek
II tydzień
8 – 14
Poniedziałek – 7 godzin jazdy 13 godzin odpoczynku
– odebrane skrócenie 2 h (11+2)
Wtorek – 8 godzin jazdy 9 godzin odpoczynku
– skrócony o 2 h odpoczynek
Środa – 9 godzin jazdy 9 godzin odpoczynku –
skrócony o 2 h odpoczynek
Czwartek – 10 godzin jazdy 11 godzin odpoczynku
Piątek – 5 godzin jazdy
19 godzin odpoczynku – odebrane skrócenia
(11+2+2+2+2)
Sobota - 8 godzin jazdy 36 godziny odpoczynku –
skrócony o 9 h odpoczynek
III tydzień
15 – 21
IV tydzień
22 – 28 w tym tygodniu muszę wykonać tą rekompensatę za I tydzień tj. 21 h dołączoną do innego odpoczynku a także swój tygodniowy odpoczynek
[ Dodano: Sob, 10.06.2006, 18:15 ]
Normy czasu pracy nie zmieniły się.
NOWE ROZPORZĄDZENIE, KTÓRE ZMIENI NORMY CZASU PRACY (pełny tekst można znaleźć na stronie http://www.netpolska.com/ue/rozporzadze ... 1_2006.pdf)
art 29 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006
Niniejsze rozporządzenie wchodzi
w życie dnia 11 kwietnia 2007 r., z wyjątkiem
art. 10 ust. 5, art. 26 ust. 3 i 4 oraz art. 27, które wchodzą w życie dnia 1 maja 2006 r. Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
tj.
art. 10 ust. 5
"5. a) Przedsiębiorstwa transportowe używające pojazdów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia
i wyposażonych w urządzenia rejestrujące zgodne z załącznikiem IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85:
i) zapewniają wczytywanie danych z jednostki pojazdowej oraz karty kierowcy z częstotliwością określoną przez Państwo Członkowskie oraz wczytywanie odpowiednich danych częściej, tak aby zapewnić wczytanie danych dotyczących wszystkich działań podejmowanych przez to przedsiębiorstwo lub dla niego;
ii) zapewniają, aby wszystkie dane wczytane zarówno z jednostki pojazdowej jak i z karty kierowcy, były przechowywane przez co najmniej dwanaście miesięcy po ich zarejestrowaniu oraz, na żądanie funkcjonariusza służb kontrolnych, były dostępne, bezpośrednio albo na odległość, na terenie tego przedsiębiorstwa.
b) Do celów niniejszego ustępu pojęcie „wczytywanie danych” jest rozumiane zgodnie z definicją określoną
w załączniku IB, rozdział I lit. s) rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85.
c) Komisja może, zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 24 ust. 2, określić maksymalny okres, w którym zgodnie z lit. a) ppkt i) należy wczytać odpowiednie dane."
Artykuł 26 ust. 3 i 4 wprowadza w rozporządzeniu (EWG) nr 3821/85 następujące zmiany:
Art. 26 ust 3
"3. Artykuł 14 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. Przedsiębiorstwo przechowuje wykresówki i wydruki w każdym przypadku sporządzenia wydruków zgodnie z art. 15 ust. 1, w porządku chronologicznym oraz czytelnej formie, przez co najmniej rok po ich użyciu oraz wydaje ich kopie zainteresowanym kierowcom, na ich wniosek. Przedsiębiorstwo wydaje także zainteresowanym kierowcom na ich wniosek kopie danych wczytanych z kart kierowców oraz ich wydruki na papierze. Wykresówki, wydruki, oraz wczytane dane okazuje się lub doręcza na żądanie każdego upoważnionego funkcjonariusza służb kontrolnych.”."
Art. 26 ust 4
"4. W art. 15 wprowadza się następujące zmiany:
— w ust. 1 dodaje się akapit w następującym brzmieniu:
„Gdy karta kierowcy ulegnie uszkodzeniu, jest niesprawna lub nie jest w posiadaniu kierowcy, kierowca:
a) na początku trasy drukuje dane prowadzonego przez siebie pojazdu i wpisuje na tym wydruku:
i) dane umożliwiające identyfikację kierowcy (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy kierowcy), wraz z podpisem;
ii) okresy, o których mowa w ust. 3 tiret drugie lit. b), c) i d);
b) na końcu trasy drukuje on informacje odnoszące się do okresów zarejestrowanych przez urządzenie rejestrujące, zapisuje wszystkie okresy innej pracy, dyspozycyjności i odpoczynku od chwili sporządzenia wydruku na początku trasy, które nie zostały zarejestrowane przez tachograf oraz zaznacza na tym dokumencie dane umożliwiające identyfikację kierowcy (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy kierowcy), wraz z jego podpisem.”,
— w ust. 2 akapit drugi otrzymuje następujące brzmienie:
„Jeżeli w wyniku oddalenia się od pojazdu kierowca nie jest w stanie używać urządzeń zainstalowanych w pojeździe, to okresy, o których mowa w ust. 3 tiret drugie lit. b), c) i d): a) jeśli pojazd wyposażony jest w urządzenie rejestrujące zgodnie z załącznikiem I, wprowadza się na wykresówkę, ręcznie, w drodze automatycznej rejestracji lub innym sposobem, czytelnie i nie brudząc karty; lub
b) jeśli pojazd wyposażony jest w urządzenie rejestrujące zgodnie z załącznikiem IB, wprowadza się na kartę kierowcy przy użyciu urządzenia do ręcznego wprowadzania danych, w jakie wyposażone jest urządzenie
rejestrujące. Jeśli pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące zgodnie z załącznikiem IB jedzie więcej niż jeden kierowca, kierowcy ci upewniają się, że ich karty kierowcy zostały włożone w odpowiednie
otwory tachografu.”,
— w ust. 3 lit. b) i c) otrzymują następujące brzmienie:
„b) ‘inna praca’ oznacza wszelkie czynności inne niż prowadzenie pojazdu, zgodnie z definicją z art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (*), a także wszelkie prace wykonywane dla tego samego lub innego pracodawcy w sektorze transportowym lub poza nim; są one rejestrowane pod symbolem ;
c) ‘okresy gotowości’ zdefiniowane w art. 3 lit. b) dyrektywy 2002/15/WE są rejestrowane pod symbolem (*) Dz.U. L 80 z 23.3.2002, str. 35.”,
— skreśla się ust. 4,
— ustęp 7 otrzymuje następujące brzmienie:
„7 a) Jeśli kierowca prowadzi pojazd wyposażony w urządzenie rejestrujące zgodnie z załącznikiem I, kierowca ten musi być w stanie okazać, na każde żądanie funkcjonariusza służb kontrolnych:
i) wykresówki z bieżącego tygodnia oraz wykresówki używane przez kierowcę w ciągu poprzednich 15 dni;
ii) kartę kierowcy, jeśli ją posiada; oraz
iii)
wszelkie zapisy odręczne i wydruki sporządzone w ciągu bieżącego tygodnia oraz poprzednich 15 dni zgodnie z wymaganiami niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Jednakże
po dniu 1 stycznia 2008 r. okresy, o których mowa w ppkt i) oraz iii),
obejmują bieżący dzień i poprzednie 28 dni.
b) Jeśli kierowca prowadzi pojazd wyposażony w urządzenie rejestrujące zgodnie z załącznikiem IB, kierowca musi być w stanie okazać, na każde żądanie funkcjonariusza służb kontrolnych:
i) kartę kierowcy, której jest posiadaczem;
ii) wszelkie zapisy odręczne i wydruki sporządzone w ciągu bieżącego tygodnia oraz poprzednich 15 dni zgodnie z wymaganiami niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz
iii) wykresówki odpowiadające okresowi, o którym mowa w poprzednim akapicie, w trakcie którego prowadził on pojazd wyposażony w urządzenie rejestrujące zgodnie z załącznikiem I.
Jednakże
po dniu 1 stycznia 2008 r. okresy, o których mowa w ppkt. ii),
obejmują bieżący dzień i poprzednie 28 dni.
c) Upoważniony funkcjonariusz służb kontrolnych może sprawdzić przestrzeganie przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006, analizując wykresówki, wyświetlone lub wydrukowane dane zapisane przez urządzenie rejestrujące lub przez kartę kierowcy, lub, jeśli ich brak, analizując wszelkie inne dokumenty pomocnicze, usprawiedliwiające nieprzestrzeganie przepisów, takie jak określone w art. 16 ust. 2 i 3.”."
"Artykuł 27
W rozporządzeniu (WE) nr 2135/98 wprowadza się następujące zmiany:
1. Artykuł 2 ust. 1 lit. a) otrzymuje następujące brzmienie:
„1. a) Od dwudziestego dnia po dniu opublikowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego i zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98 (*) pojazdy dopuszczone do ruchu po raz pierwszy będą wyposażane w urządzenie rejestrujące zgodnie z wymaganiami załącznika IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85. (*) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, str. 1.” L 102/12 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 11.4.2006
2. Artykuł 2 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. Państwa Członkowskie zastosują środki niezbędne dla umożliwienia im wydania kart kierowców najpóźniej w dwudziestym dniu od dnia publikacji rozporządzenia (WE) nr 561/2006.”.[/b]
Proponuję dobrze czytać najnowsze akty prawne.
NIE MA PRZERYWANEGO ODPOCZYNKU DZIENNEGO NA 3 RAZY GDZIE JEDEN Z ODCINKÓW MUSI WYNOSIĆ MIN 8 GODZ
Rozporządzenie mówi jednoznacznie:
- odpoczynek dzienny winien wynosic 11 godz lub w przypadku skrócenia to 9 godz ale przy zachowaniu zasady 9 godz + 3 godz.
Nie wprowadzajcie zamieszania
Pozdrawiam
Janusz Golinkiewicz
Opole 602681789[/url][/list][/list][/code]
Wiele osób tutaj wprowadza zamieszanie. Nie mylcie i nie mieszajcie przepisów starych i nowych.