przy zasilaniu gazem silników wysokoprężnych można wyróżnić trzy rozwiązania:
-
monofuel – polega na przerobieniu silników wysokoprężnych na niskoprężne
-
dual fuel – olej napędowy podawany jest w ilości umożliwiającej inicjację samozapłonu w cylindrze (5-30%), a resztę energii podaje się w paliwie gazowym. Takie rozwiązanie oprócz montażu instalacji zasilania LPG wymaga systemu ograniczającego dawkę oleju napędowego
-
diesel gaz – wzbogacenie zasysanego powietrza.
obecnie najpopularniejsze rozwiązanie jest Dual Fuel.
w systemie tym gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON. Zastosowanie systemu DEGAmix pozwala na zmniejszenie zużycia ON od 20 do 30 procent, przy podaniu w jego miejsce LPG (około 20 – 30 procent), który jest znacznie tańszy od oleju napędowego.
rozwiązanie to nie wymaga ingerencji w dieslowski układ zasilania zarówno w część mechaniczną (wysokociśnieniową) jak i sterownik elektroniczny. W systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON.
podstawowa dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś dodatkowa porcja gazu - do układu dolotowego. Jej zapłon inicjuje ulegająca samozapłonowi dawka oleju.
system ten nie podaje gazu na biegu jałowym, przy hamowaniu silnikiem oraz na wysokich obrotach.
tyle co ja wiem to trochę teorii, bo nigdy nie miałem do czynienia z pojazdem z LPG w transporcie z prawdziwego zdarzenia, dane są ze źródeł producentów tych instalacji.