Strona 1 z 6 [ Posty: 102 ] Przejdź na stronę 1 2 3 4 5 6 Następna
Autor
Wiadomość
Tytuł: MAN F90
Post Wysłano: 15 cze 2005, 21:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

Panowie, piszecie o F2000 i TG-A, ale zapominacie o jednej z najważniejszych ciężarówek w historii tego monachijskiego producenta. Oczywiście chodzi mi o serię F90 popularnie nazywaną "dwójką". Pozwolicie, że przybliżę Wam jej historię.

A sięga ona roku 1986 roku , kiedy to pojawia się długo oczekiwany MAN F90. Opłacało się czekać, gdyż pojazd cechował wielki wybór jednostek napędowych. Palętę otwierał mały, 5 cylindrowy, 10 litrowy silnik o mocy od 270 do 320 KM. Kolejnym silnikiem był sławny D2866. Charakteryzował się 6 cylindrami w rzędzie, 12 L pojemności i mocą od 360 do 420 KM. Był to motor najczęściej stosowany w ciągnikach siodłowych dalekiego zasięgu. Wyposażono go dodatkowo w turbodoładowanie i chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler). Spełniał normę Euro 1. Największym zaawansowaniem cechował się silnik V10. Miał on 10 cylindrów umieszczonych widlasto, 18,3L pojemności i moć 500 KM oraz gigantyczny moment obrotowy (2350Nm) osiągany już od 900 obr/min. To ten właśnie silnik rozpoczął wyścig w uzyskiwaniu wielkich mocy i sam jako pierwszy wstąpił do tzw. "klubu 500". Z tymi motorami współpracowały 13 lub 15 biegowe skrzynie Fuller lub 16 biegowy ZF. W MANie F90 po raz pierwszy zastosowano hamulce tarczowe przedniej osi. To własnie w tym modelu w latach 90tych zaczęto przymierzać się do stosowanie satelitarnego systemu łączności serwisowej. Ponadto w 1987 roku model 19.362 został uznany "ciężarówką roku". Seria F90 w 1995 roku została zastąpiona typoszeregiem F2000, wtedy też zakończono ostatecznie produkcję tego niezwykle udanego modelu.
Wozy można spotkać do dziś, po naszych drogach porusza się bardzo wiele F90 ciągając głównie naczepy wywrotki.

Obrazek

Źródło: http://www.bilnorge.no


Tytuł:
Post Wysłano: 15 cze 2005, 21:52

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 mar 2005, 16:23
Posty: 359
Lokalizacja: Łódź

Cytuj:
Wozy można spotkać do dziś, po naszych drogach porusza się bardzo wiele F90 ciągając głównie naczepy wywrotki.
To prawda, sam dzisiaj widziałem kilka F90 z wywrotkami. Naprawdę udana ciężarówka, z resztą tytuł ITOY o czymś świadczy.
Cytuj:
To ten właśnie silnik rozpoczął wyścig w uzyskiwaniu wielkich mocy i sam jako pierwszy wstąpił do tzw. "klubu 500".
Legendarny "Klub 500"... Kiedyś to był prestiż, dzisiaj właściwie norma... Zobaczcie jak wielkie zmiany zaszły w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w dziedzinie transportu drogowego, jak bardzo technika poszła do przodu...


Tytuł:
Post Wysłano: 15 cze 2005, 21:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

Dziś mamy "Klub 600", który zresztą też otworzył Man ;)


Tytuł:
Post Wysłano: 16 cze 2005, 5:58
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
Cytuj:
To ten właśnie silnik rozpoczął wyścig w uzyskiwaniu wielkich mocy i sam jako pierwszy wstąpił do tzw. "klubu 500".
Legendarny "Klub 500"... Kiedyś to był prestiż, dzisiaj właściwie norma... Zobaczcie jak wielkie zmiany zaszły w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w dziedzinie transportu drogowego, jak bardzo technika poszła do przodu...
niestety 500 MAN-a V10 była konstrukcja nieudaną. awarie były na porządku dziennym i to nie jakieś gówienka kosmetyczne, ale poważne uszkodzenia silnika.
w firmie z 8 lat temu kupiliśmy jednego takiego MAN-a F90 19.502 i po paroletniej drodze krzyżowej z nim (w finale dwa korbowody wylazły bokiem przez kadłub) został wymieniony cały zespół napędowy-silnik-sprzęgło skrzynia biegów na standartowy 6 rzędowa.
dzieki temu egzemplarzowi poznaliśmy większość bolączek tego silnika.


Tytuł:
Post Wysłano: 16 cze 2005, 8:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 lut 2005, 0:53
Posty: 111
Lokalizacja: Warszawa/Suwałki

Przynajmniej poznaliście dogłębnie budowę silnika :wink:
Pewnie przez takie wady połowa zarobionych pieniędzy przez tego mana szło na naprawy co :?: :?:

_________________
Witam po latach przerwy! ;)


Tytuł:
Post Wysłano: 31 gru 2005, 23:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2005, 23:35
Posty: 2
Lokalizacja: BRZEG

powiem wam tyle mój dziadek jezdził MANem F90 z 420 konnym silnikiem i z 16 biegową skrzynią mówił ze to super maszyny i dziwił sie czemu tyle ludzi zachwala scanie czy volva a nawet teraz w niektórych cięzarówkach są słabsze silniki np: volvo fh12 380 a ten man mojego dziadka to był rocznik 1993 i miał 420 8)


Tytuł:
Post Wysłano: 01 sty 2006, 12:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

A moim zdaniem ocenienie ciężarówek po mocy silnika jest... głupie. To tak jakby mówić, że np. 470 konna Skoda Xena jest lepsza od 420 konnego Volvo Fh12 :lol:


Tytuł:
Post Wysłano: 29 mar 2006, 19:46

Mihu fajnie ze opisałeś i te starsze modele mana sam posiadam mana f90 19-422 ciągam nim naczepe wywrotke .przez cztery lata zrobiłem nim ok 300,000 km i spisuje mi się b.dobrze dzieki za opis i pozdrawiam piotrek z oleśnicy 7351 8) :lol:


Tytuł:
Post Wysłano: 29 mar 2006, 19:54

I szczerze mówiąc była to mocno wysłużona 90. Później już był F2000 i po nim już tylko Volvo.


Ostatnio zmieniony 02 lut 2008, 23:58 przez użytkownik usunięty, łącznie zmieniany 1 raz.

Tytuł:
Post Wysłano: 29 mar 2006, 20:05

Tak patrząc na to zdjęcie już pomijając sam zestaw to zastanawiam się, z którego roku jest owo zdjęcie. Taki mały ruch i to na niemieckich autostradach. Oj nie wrócą już te czasy, nie wrócą.


Tytuł:
Post Wysłano: 29 mar 2006, 20:09

fotka jest najprawdopodniej z 88 roku kiedy wyszedł man f90 trzeba zapytac sie miha on powinien wiedzieć 8)


Tytuł:
Post Wysłano: 29 mar 2006, 21:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

Zdjęcie pochodzi z roku 1987...


Tytuł:
Post Wysłano: 30 mar 2006, 18:16

Tak sobie myślę, co by było, gdyby kierowcę, który jeździ np F90 nagle oderwał od kółka, zakazał mu udzielania jakichkolwiek informacji na temat transportu (chodzi mi o nowinki techniczne) i od razu posadził na taką Scanię czy też Volvo. Te w najnowszej specyfikacji.
Może i post trochę nie w temacie, ale właśnie to stare zdęcie mnie ruszyło i zacząłem się zastanawiać.


Tytuł:
Post Wysłano: 08 maja 2006, 22:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 kwie 2006, 12:28
Posty: 106
GG: 12479927
Samochód: MAN TGL 12.240 LX
Lokalizacja: Trzcianka

Moj Father i za razem wujek sthil-mila jezdzi solówka F90 ma troche mało mocy bo tylko 270 koni ale i tak jedzie dobrze jak na swoja moc!! Nie ma "kagańca" wiec nie ma najmniejszych problemow z wyprzedzaniem <chyba ze pod górke:P > Jechalismy nim 115km/h wiec to sporo mysle<3tony na pace>!! ahaaa i chcialbym jeszcze pozdrowic Miha!! jestes moim idolem hehe :P


ps. tatko ma dostac teraz nowego mana F2000 500 koni wiec jest dobrze[/img]


Tytuł:
Post Wysłano: 08 maja 2006, 23:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 lut 2006, 16:55
Posty: 1364
Samochód: Duży
Lokalizacja: WLKP

Ja ogólnie też darzę dużą sympatią MAN-a F90.Pierwszy raz miałem nim okazję jechać podczas gdy jechałem z tatą za granicę i trzeba się było przesiąść przed granicą,żeby nie było scen.... :D Wtedy jechał z nami od Poznania kolega taty MAN-em F90 19.422 Commander(wysoka kabina...).Po przejściu z VOLVO F12 Globetrotter 400 do kabiny MAN-a i przejechaniu nim około 30 km do pierwszej stacji benzynowej stwiedziłem,że MAN ma dużo większą kabinę w środku i jest cichszy od VOLVO....!!!Wogóle bardzo mi się w MAN-ie spodobał dużo niższy tunel niż w F12 i dobre przeszklenie kabiny...Mam na myśli przezrocysty szyberdach i te okienka po bokach u góry kabiny-nadaje to fajny klimat podczas jazdy w nocy... :D Spodobał mi się też prosty(na początku trochę mi się nie podobał...) nie zabierający cennej przestrzeni kokpit,oraz zegary lekko zwrócone ku sobie... :lol: Nie podobała mi się za to pozycja za kierownicą,z małą regulacją pochylenia jej...Ogólnie ciekawa maszyna i moim zdaniem była na wyrównanym poziomie co VOLVO,czy SCANIA w tamtych czasach a nawet w niektórych dziedzinach je przewyższała....Ale moim zdaniem po serii F2000 VOLVO,czy SCANIA już wyrazniej rysowały się w transporcie...Teraz po serii TG-A znowu możemy zauważyć tendencje wzrostową w przypadku MAN-a....Nowe silniki z serii D08 i D20,nowa kabina XLX do TG-A,nowy TG-M,TG-L,a widać już pierwsze zdjęcia nowego TG-A(narazie szpiegowskie,ale do wrześniowych targów sądzę,że wszystko się wyjaśni... :D )...... :lol:

_________________
Fan Transportu

Nowe spodnie - 300zł,
Nowy telefon - 1500zł,
Obecność na WC - bezcenne...


Tytuł:
Post Wysłano: 10 maja 2006, 14:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 30 lis 2005, 17:01
Posty: 487
Lokalizacja: kędzierzyn-koźle

Miałem okazje jeździć F90 wersją duńską z skrzynią fuller. Jest bardzo szybki i ekonomiczny nie wiem jak wersje z ZF-ą się sprawuje. Ale ten co nim jeździłem był niezawodny.


Tytuł:
Post Wysłano: 13 maja 2006, 16:44

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 lut 2006, 16:55
Posty: 1364
Samochód: Duży
Lokalizacja: WLKP

Co do tego czy Jelon by uciągnął te 36ton to jestem przekonany,że tak bo gdy pracowałem w STARBAG-u przy budowie autostrady A2,to woziło dla nas kilka Jelonków i jeden był sołówka 3 osiowy i zawsze ponad 20 ton woził, drugi to był ciągnik siodłowy z silnikiem o mocy 320km i wysokim dachem i woził masę asfaltową z odległosci około 30 km w jedną stronę i były tam ze 3 co prawda nie za długie(700m,kilometr...),ale strome górki, i on zawsze woził około 30 ton,a raz nawet mu sie zdarzyło 39 ton wieść i dojechał bez problemów....A co do MAN-ów to tez ich trochę było na budowie(żadne 4 ośki nie wchodziły dalej niż MAN-y z ONYKS-u... :D ) i było tez kilka ciągników siodłowych o mocach od 370 poprzez 400 do 460km i każdy ładował na swoje maszyny ponad 30 ton,a nawet raz mi się zdażyło przyjmowac ładunek 44t masy,który przywiózł MAN 19.463+nówka naczepa Bodex...Ogólnie MAN-y to wóły robocze i nikt raczej nie narzekał na nie(co innego ACTROS-y budowlane.... :/ ) i sądząc po tym,że pełno ich jest w straży pożarnej,policji,wojsku i na budowach to naprawdę muszą być wytrzymale auta...Sam się o tym nieraz przekonałem.... :D

_________________
Fan Transportu

Nowe spodnie - 300zł,
Nowy telefon - 1500zł,
Obecność na WC - bezcenne...


Tytuł:
Post Wysłano: 17 cze 2006, 23:12
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 kwie 2006, 18:26
Posty: 206
Samochód: Cytryna c4
Lokalizacja: EPJ

A oto jedna fotka F90
Obrazek
(c)lkw-infos.net


Tytuł:
Post Wysłano: 28 sie 2006, 21:08
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 cze 2006, 1:13
Posty: 59
GG: 0
Lokalizacja: Łódź

Wiadomo ze Manem sie jezdziło, jeździ i bedzie zawsze wspaniale jezdzilo nie ma wątpliwości :D :D
A tak na powaznie Many TGA coraz bardziej są doceniane przez rozne powazne firmy ( np. JAS , Pawtrans czy Rico ), zaskakują nas jak zawsze :D :D, moze jeszcze czyms zaskoczą :lol: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Daf XF105

WAJHA TEAM


Tytuł:
Post Wysłano: 29 sie 2006, 8:19

Ja jestem zdania, że starsze MAN-y to można powiedzieć, że to takie "niemieckie jelcze". Nie do zajechania, trochę topornie wykonane (najbardziej w F2000 denerwował mnie bardzo mały zakres ustawienia kierownicy). Tyle, że właśnie owe "toporne wykonanie" dawało im przewagę w postaci długich przebiegów, niskiej awaryjności. A o to w transporcie głównie chodzi.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 6 [ Posty: 102 ] Przejdź na stronę 1 2 3 4 5 6 Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: