Autor
Wiadomość
Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 15 sty 2021, 22:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 maja 2008, 10:01
Posty: 236
Lokalizacja: D-85xxx

Zajrzyj w dowód i podaj wartości z pozycji F.3 i O.1.
Na moje oko musiałbyś mieć F.3 = 33000kg a O.1 = 18000kg lub więcej żeby to zagrało.

_________________
Witam. Nazywam się Ziutomir. Tak, jestem Anonimowym Frustratem.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 16 sty 2021, 17:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Cytuj:
Dzięki za, jak zwykle, precyzyjną odpowiedź.
Najbliżej co stoi obok odpowiedzi na moje pytanie, to jest to:
Cytuj:
4. Dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów uczestniczącego w ruchu drogowym ustala się dla:
1) samochodu ciężarowego lub samochodu specjalnego z przyczepą - na podstawie sumy dopuszczalnych mas całkowitych pojazdu ciągnącego i przyczepy; tak ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej określonej dla tego zespołu pojazdów w ust. 1;
2) samochodu ciężarowego lub samochodu specjalnego z przyczepą ze sztywnym dyszlem (łącznie z przyczepą z osią centralną) - na podstawie sumy dopuszczalnych mas całkowitych pojazdu ciągnącego i przyczepy ze sztywnym dyszlem, pomniejszonej o wyższą wartość dopuszczalnego pionowego obciążenia sprzęgu pojazdu ciągnącego lub dopuszczalnego pionowego obciążenia sprzęgu przyczepy ze sztywnym dyszlem, a przy takich samych wartościach, o tę wartość; tak ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej określonej dla tego zespołu pojazdów w ust. 1;
3) ciągnika siodłowego z naczepą - na podstawie sumy dopuszczalnych mas całkowitych ciągnika siodłowego i naczepy, pomniejszonej o wyższą wartość dopuszczalnego pionowego obciążenia sprzęgu ciągnika siodłowego lub dopuszczalnego nacisku naczepy na siodło ciągnika, a przy takich samych wartościach, o tę wartość; tak ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej określonej dla tego zespołu pojazdów w ust. 1.
5. W przypadku gdy dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów uczestniczącego w ruchu drogowym, określona w dokumencie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego, jest mniejsza niż dopuszczalna masa całkowita ustalona w sposób wskazany dla tego zespołu w ust. 4, za dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów należy przyjąć masę określoną w dokumencie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego.
Ale nie bardzo w tym widzę odpowiedź na moje pytanie.
Cytuj:
Zajrzyj w dowód i podaj wartości z pozycji F.3 i O.1.
Na moje oko musiałbyś mieć F.3 = 33000kg a O.1 = 18000kg lub więcej żeby to zagrało.
W dowodzie tymczasowym F3 mam pustą rubrykę, O1 jest 15t. Na tabliczce znamionowej jest DMCZ=33t, więc wszystko się zgadza. 33-18=15.

Logika wskazuje, że można ciągnąć przyczepę do 15t RMC, ale w przepisach które cytuje jest mowa o DMC, a nie RMC, więc może być problem. Więc jak jest? Można ciągnąć tą przyczepę tym samochodem?


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 16 sty 2021, 19:01

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

w paragrafie 3 tego przepisu masz jeszcze cos takiego:

3. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust. 1, są wartości rzeczywiste wymienionych mas.
4. Dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów uczestniczącego w ruchu drogowym ustala się dla:
1) samochodu ciężarowego lub samochodu specjalnego z przyczepą - na podstawie sumy dopuszczalnych mas całkowitych pojazdu ciągnącego i przyczepy; tak ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej określonej dla tego zespołu pojazdów w ust. 1;
2) samochodu ciężarowego lub samochodu specjalnego z przyczepą ze sztywnym dyszlem (łącznie z przyczepą z osią centralną) - na podstawie sumy dopuszczalnych mas całkowitych pojazdu ciągnącego i przyczepy ze sztywnym dyszlem, pomniejszonej o wyższą wartość dopuszczalnego pionowego obciążenia sprzęgu pojazdu ciągnącego lub dopuszczalnego pionowego obciążenia sprzęgu przyczepy ze sztywnym dyszlem, a przy takich samych wartościach, o tę wartość; tak ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej określonej dla tego zespołu pojazdów w ust. 1;

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 16 sty 2021, 21:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

No i co z tego wynika?
"Podstawa sprawdzenia wymagań", czyli po mojemu podczas kontroli ważny jest wynik rzeczywisty z wagi, a nie zapisany w dowodzie. Ale być może źle interpretuję.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 16 sty 2021, 21:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 maja 2008, 10:01
Posty: 236
Lokalizacja: D-85xxx

Na to jednak wychodzi. Przeczytaj pkt. 4. 1) potem 5 a na końcu 3. Brzmi to wtedy jakby jaśniej.

_________________
Witam. Nazywam się Ziutomir. Tak, jestem Anonimowym Frustratem.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 0:39

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Na co jednak wychodzi?


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 3:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 maja 2008, 10:01
Posty: 236
Lokalizacja: D-85xxx

Na to:
Cytuj:
ważny jest wynik rzeczywisty z wagi, a nie zapisany w dowodzie
Czyli że wolno ci targać przyczepę o dmc 18t załadowaną do 15t rmc. W F.3 powinieneś mieć wbite 33000kg.

Generalnie temat jest niejasny i wałkowany na kilku forach w sieci. Mało sensownych wypowiedzi. Niepasujące definicje. Np. O.1. - maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem - brak rozróżnienia rzeczywistej od dopuszczalnej, opisana jako techniczna podana przez producenta. Masa ciągnięta TM - podana tylko w homologacji bez jasno określonego odpowiednika w dowodzie rejestracyjnym, może pochodzić z jakiejś normy EN. Generalnie wszystko jest tłumaczone z dyrektywy WE i do niej dopasowane, ale sama dyrektywa jest niejasno napisana. Do mamy tego polski wynalazek F.3, nieprzewidziany w dyrektywie.

Szkoda że to kolejna fachowa dyskusja do której nie ma zbyt wielu chętnych.

_________________
Witam. Nazywam się Ziutomir. Tak, jestem Anonimowym Frustratem.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 8:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

jak raz O-1 służy do wpisania masy w przypadku pojazdu osobowego, w przypadku ciężarówek każda przyczepa jest z hamulcem.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 12:27

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Temat przyczep w ogóle jest problematyczny, bo i mało popularny. Większość dotyczy przyczepek do osobówek. Problem jest też z większymi przyczepami, np. 4 osiowymi - z tego co kojarzę, u nas w ogóle ustawodawca nie przewidział faktu istnienia takowych i chyba są rejestrowane na DMC=24t :shock:

Chyba znalazłem. F3 nie mam wpisane, więc nie mam DMC zestawu, które mogłoby być potraktowane jako suma DMC samochodu + przyczepy . Za to mam O1 - to nie jest, jak sądziłem do tej pory DMC przyczepy, lecz "O1 - maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg)". W tej definicji nie ma słowa o DMC i dalej są... schody.
https://eurzad.szczecin.pl/files/CAC342 ... _kodow.pdf

Znalazłem co prawda takie coś:
Cytuj:
Aby holowanie przyczepy konkretnym autem odbywało się zgodnie z przepisami, muszą być spełnione następujące warunki:

DMC przyczepy (F.2) musi być mniejsze niż wartość z pola O.1 lub O.2 dowodu rejestracyjnego auta (w zależności czy nasza przyczepa posiada hamulec najazdowy, czy nie).
Suma wartości DMC przyczepy (F.2) i DMC pojazdu (F.2) musi być mniejsza niż wartość z pola F.3 dowodu rejestracyjnego auta.
https://www.autodna.pl/blog/holowanie-przyczepy/
Ale moim zdaniem autor się myli, bo nigdzie w przepisach nie ma informacji, że F2 przyczepy musi być mniejsze niż O2. Poza tym ja nie mam F3 wpisane, więc nawet lepiej. Zresztą, w komentarzach dalej toczy się dyskusja na ten temat i zdania są podzielone.

Poszukałem dalej i trafiłem na pierwszy z brzegu temat. Niektórzy policjanci traktują MMC jako DMC, ale ktoś tam z ITD niby twierdził, że to bardziej trzeba traktować jako RMC.
https://forum.autokacik.pl/index.php?/t ... przyczepy/

Znalazłem chyba ten artykuł o którym pisałeś i faktycznie jest tutaj sugestia, że MMC to pojęcie, które wynika z błędnego tłumaczenia (k****, kto w tym kraju tworzy prawo...). Oni co prawda twierdzą, że to należy traktować jako DMC, ale nie dość, że to nie jest w prawie zaznaczone, to jeszcze przeczy logice.
https://warsztat.pl/artykuly/analiza-wy ... zdow,57660


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 13:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

cytat który przytoczyłeś dalej dotyczy osobówek.

poza tym daj sobie spokój z wszelkiej maści artykułami, które piszą osoby nie mające lub mające mgliste pojęcie o temacie pozostań przy suchych przepisach.

w przytoczonym przeze mnie przepisie masz wyraźnie napisane w tym samym paragrafie 3 o dmc przyczep o ilości osie 3 i większej jest to cały czas 24 tony - inaczej idąc twoim tokiem rozumowania zawodnik kupuje przyczepę 5 osi i ma dmc przyczepy 40 ton ( nie mówimy o przyczepie specjalnej) dodatkowo masz jeszcze określoną DMC dopuszczalna i ta już jest zależna od ilości osi ale nie większa niż 36 dla zestawu 4 osie i 40 dla zestawu 5 osi.

to wszystko co napisałem jest w tym przepisie.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 14:13

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 maja 2008, 10:01
Posty: 236
Lokalizacja: D-85xxx

Cytuj:
Znalazłem chyba ten artykuł o którym pisałeś
Nie pisałem o nim bo nie go nie znalazłem, choć muszę przyznać że na pierwszy rzut oka wygląda na napisany przez kogoś z pojęciem. Przeczytałem po prostu dyrektywę w oryginale po angielsku. A reszta to domniemania oparte o lata życia na zachodzie. Generalnie podejście do prawa jest tu dosyć luźne i jeśli coś nie jest dokładnie opisane to sąd musi orzec na korzyść obywatela. I pod tą zasadę pisze się prawo.
Cytuj:
jest tutaj sugestia, że MMC to pojęcie, które wynika z błędnego tłumaczenia (k****, kto w tym kraju tworzy prawo...).
Cytuj:
ale nie dość, że to nie jest w prawie zaznaczone, to jeszcze przeczy logice.
No wiesz, brat cioteczny szwagra ministra studiował dietetykę. Nie oczekujesz od niego zbyt wiele?

_________________
Witam. Nazywam się Ziutomir. Tak, jestem Anonimowym Frustratem.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 14:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Dobra, to możesz teraz jasno odpowiedź jak to się ma do ciężarówek? I czym się różnią przepisy dla osobówek do tych dla ciężarówek? Wiem, że hamulec jest tu pewnym rozróżnieniem, ale MMC jest takie samo dla małych i dużych, różnią się wartości.
Te przepisy, które cytowałem niczego nie wyjaśniają.

Przecież DMC 24t dla 4 osiowych i większych przyczep to absurd. Normalnie rejestrujesz taką przyczepę jak na zdjęciu poniżej na 32t + odpowiednie auto + odpowiednie zezwolenie i wozisz ciężkie maszyny budowlane. O wiele praktyczniejsze niż specjalny zestaw ciągnik + naczepa.
Obrazek


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 14:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

przyczepa ze zdjęcia co ma w dowodzie? 32 t dmc? (ile waży na pusto)
no dobra załaduj na nią do pełnej wartości i spróbuj pociągnąć to odpowiednim pojazdem czyli np. wywrotka o dmc 25 ton tez załadowanego zresztą ile na pusto waży wywrotka 12 ton -15 ton (nie wiem bo nigdy nie miałem) i juz w takiej konfiguracji masz zestaw ponadnormatywny z samej wagi rzeczywistej o długości nawet nie wspominam ( ma pewnie więcej jak 18,75).
dodatkowo dochodzi przepis z tego samego paragrafu 3:
2. Udział masy na oś lub osie napędowe pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25% ich rzeczywistej masy całkowitej.
policz to tak na piechotę..

to że ktoś wyprodukował i zarejestrował tak pojazd to przy dobrej kontroli traci dowód.

nie musisz sie wcale ze mną zgadzać, ale przeczytaj jeszcze raz cały przepis z linku.

specjalnie sprawdzałem swój dowód z mercedesa i tak:
F.1 - 18000 KG
F.2 - 18000 KG
F.3 - 40000 KG
G - 9630 KG
O.1 - 3500 KG
O.2 - 750 KG
na tych wartościach ciągam 2 osiowy tandem który ma wpisane :
F.1 - 18000 KG
F.2 - 18000 KG

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 15:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Zostawmy tą przyczepę. Niemcy to produkują i tego używają. To, że nasze przepisy są ułomne, nie znaczy, że sam sprzęt nie ma sensu.
"2. Udział masy na oś lub osie napędowe pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25% ich rzeczywistej masy całkowitej."
Ciekawe jakie to ma zastosowanie w gabarytach.

No ale przecież Ty nic konkretnego nie napisałeś, żebym mógł się z Tobą zgadzać, albo i nie. Mogę takim autem ciągać taką przyczepę, czy nie? I czy pustą, czy obciążoną do RMC 15t? Nie znalazłem definicji MMC w polskim prawie, więc nie ma się do czego tutaj odnieść.

Nic mi nie dają twoje dane z dowodu, bo masz wpisane F3 (w sumie z jakiej paki akurat 40t, a nie 42/44, żeby stworzyć zestaw 2+3 (18+24t)?) i z jakiegoś dziwnego powodu masz wpisane w O1 3500 kg, przecież masz przyczepę z hamulcem i powinieneś mieć wpisane ze 24t. Rubryka O1 jest uniwersalna i nie ma rozróżnienia czy to auto osobowe, czy ciężarowe. Kto ci to wpisywał? Dodam jeszcze, że moje to salon polska, a twoje import Niemcy i w tym miejscu mogły powstać rozbieżności.
Muszę jeszcze sprawdzić dowód od Scanii, tam też chyba jest F3 wpisane i wpisali 40, zamiast 44. Mieli wpisać 44t technicznej w adnotacjach, na co mam papier z SKP, ale urzędnik wiedział lepiej i jest 40t. A samochód mam 26+przyczepę 18, więc kierując się tym, co mam w dowodzie też bym nie mógł ciągnąć tej przyczepy. Patologia.
Muszę jutro sprawdzić co mam w O1 w Scanii. F1 przyczepy jest 19, F2=18.


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 16:30
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 sie 2007, 23:29
Posty: 1617
GG: 0
Lokalizacja: wielkopolska

ZZX - masz babola w dowodzie i nie powinieneś ciągać tego co ciągniesz - liczy się O1 a F3 może to ograniczyć ewentualnie.

Luka jak masz O1 15t - no to lipa - przyczepa 15t RMC (nie DMC)

O1 wyznacza producent pojazdu a nie prawa danego państwa. ZZX dla Ciebie ratunek to wyciąg z homologacji lub jak auto kupowałeś z zachodu w briefie miałeś w adnotacjach na 101% podpunkt do O1(bo w samej rubryce mogło być 3,5 t - 80% aut tak ma które importuje) z większą masą i trzeba by udać się do wydziału komunikacji, dokumenty odszukać i zrobić zmianę na stacji diagnostycznej.

Wczoraj robiłem pierwszy przegląd ciągnika TGX 4x4 - miał w O1 26,5 t i w briefie i wyciągu homologacji - i u nas też będzie to miał mimo, że nawet belka nie jest do haku przystosowana (cienka i bez dziur do haka) - ale O1 to MMC i to określa producent i nikt tego podważyć nie może
Przykładowe foto briefu hakowca 6x2
Obrazek

_________________
---------------------------------------
7xMAN 1xIVECO 1xVOLVO
---------------------------------------


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 18:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

tak samo było w niemieckich dokumentach.
w poprzednim samochodzie miałem tak samo i nigdy i nigdzie nie było problemu.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 19:49
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 sie 2007, 23:29
Posty: 1617
GG: 0
Lokalizacja: wielkopolska

Ale tak być nie może - widocznie nikt się tego nie dopatrzył przy kontroli itp Jak w moim hakowcu ( i wielu innych które importowałem) inne O1 było w adnotacjach. Przeglądy może robisz u tego samego diagnosty i on adnotacji nie widzi ... bo co go to obchodzi ...

_________________
---------------------------------------
7xMAN 1xIVECO 1xVOLVO
---------------------------------------


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 20:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

przejrzałem jeszcze raz wszystkie papiery co mam w domu i faktycznie w oryginalnych dokumentach i później w tłumaczeniach jest adnotacja zarówno o o wartości O.1 -24000 kg jak i o przyczepie ze sztywnym dyszlem wtedy wartość O.1 wynosi 18000 kg i co więcej jest wpis o transporcie kombinowanym wtedy dmc pojazdu jest ustalone na 42000 kg(czy 44000 kg już nie pamiętam a nie chce mi się kolejny raz sprawdzać).
jutro będzie dym na razie telefonicznie w urzędzie i na SKP w zależności kto zawinił.

sprawdziłem sobie jeszcze stronę CEPIK-u no i wyszło że mam wpisany pojazd bez katalizatora, a w osobówce jest wpis że to nadwozie hatchback gdzie cały świat wie że model volvo v-50 to kombi i tam tez nie mam wpisanego katalizatora generalnie burdel na kółkach.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 21:32
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 sie 2007, 23:29
Posty: 1617
GG: 0
Lokalizacja: wielkopolska

Nie było innej opcji. U nas się boją cokolwiek w adnotacjach wpisać jak diabeł święconej wody, ale na zachodzie to norma i są one ważniejsze jak tabelki wyżej.
Katalizatorów się nie wpisuje - ewentualnie normę spalin jak poprosisz w WK - bynajmniej u nas.

_________________
---------------------------------------
7xMAN 1xIVECO 1xVOLVO
---------------------------------------


Tytuł: Re: Przyczepa
Post Wysłano: 17 sty 2021, 22:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Cytuj:
Luka jak masz O1 15t - no to lipa - przyczepa 15t RMC (nie DMC)
Czyli Twoim zdaniem mogę ciągnąć przyczepę o DMC 18t załadowaną do RMC 15t?


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: speed291 i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: