Większość silników Euro 4/5 bez AdBlue pracuje mniej więcej jak Euro 1-2 - tu mowa oczywiście o Euro 4/5 realizujących tę normę w oparciu o SCR, czyli właśnie z dodatkowym czynnikiem AdBlue.
Są oczywiście również silniki Euro4 oparte na technologii EGR, czyli nie wymagające AdBlue. Euro5 na samym EGR na razie nikt nie wprowadził do powszechnego użytku, ale zapewne Scania (a może i MAN) takie silniki zaprezentują.
Cytuj:
Dziwne, wydaje sie, ze to nowa technologia silnika a bez tego mocznika mialaby spelniac norme co najwyzej euro 1,2.. , sadzilem caly czas ze bez tej cieczy emisja spalin konczy sie na E3.
Konstruktorzy po prostu założyli, że nikt nie będzie używał auta Euro4 SCR bez AdBlue. A dlaczego sam silnik bez AdBlue spełnia tylko Euro1 czy 2, a nie np. Euro3? Otóż silniki spełniające normę Euro1,2 zużywają mniej paliwa, niż silniki Euro3. W Euro3 osiągnięcie norm emisyjnych realizowane było m.in. wyższą temperaturą spalania, do której potrzebne były większe dawki paliwa (na pierwszy rzut oka wydawało się to paradoksem - więcej paliwa, a spalin mniej, ale tak poniekąd było, bowiem więcej paliwa = wyższa temperatura = lepsze spalanie najbardziej niebezpiecznych związków). Założenie układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR pozwoliło na "cofnięcie" się do Euro1 czy 2 - co znowu dało silnikom Euro4 SCR wyższą moc i mniejsze spalanie, niż takie same jednostki Euro3 albo Euro4 EGR - mam nadzieję, że nie zamotałem za bardzo
Cytuj:
Jesli to prawda, ze mozna kupic E5 bez ukladu mocznika.. to jak wyglada oplata za winiety np w niemczech?Jest ona zapewne rowna co do E3?
Opłata zależy od normy, a nie od tego jak jest ona realizowana. Czyli jeśli będzie silnik E5 nie wymagający AdBlue, to Maut za niego będzie taki sam, jak za silnik E5 z AdBlue - czyli znacznie mniej, niż za Euro3