Cytuj:
Odpowiem tylko uzupełniająco na to pytanie:
W przypadku ciężarówek nie tyle moc silnika, co jego moment obrotowy ma największe znaczenie.
Wyraża się go w Nm (niutonometrach) w Europie i funtostopach w USA. To właśnie moment obrotowy decyduje o tym jaki ciężar jest w stanie uciągnąć maszyna.
Skromny przykład: Mazda MX5 Miata, 1.8L (kodowe oznaczenie BP) (1994), 130KM i - jeśli mnie pamięć nie myli - 150Nm.
A teraz silnik Cummins (model ISLe4 400 6 cyl.), znany z wielu ciężarówek w tym amerykańskich. Skromne 400KM oraz 1700Nm.
Mam nadzieję że widać różnicę w stosunku moc -> moment obrotowy.
Moc to nic innego jak zdolność silnika do spalenia określonej ilości energii w jednostce czasu. Ma się do osiągów jak Polska do autostrad, czyli tylko na pierwszy rzut oka
Wiem że dla większości to oczywista oczywistość ale przeczytałem to pytanie po raz wtóry postanowiłem więc doprecyzować.
Tym samym pragnę się przywitać swoim pierwszym postem.