Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 29 maja 2011, 9:56

Cytuj:
Bardzo ciekawe stwierdzenie dotyczące zasad występowania i samej idei momentu obrotowego... Duży silnik (np. 16 litrowy) o wysokiej mocy nominalnej (np. 730KM) ma automatycznie wyższy moment obrotowy (np. 3500Nm), ale osiągany przy tych samych obrotach co jednostki mniejsze (np. 13 litrowe - 440KM - 2300Nm). Normą dziś jest występowanie maksymalnych wartości momentu obrotowego w przedziale od ok. 1000 do 1400 obr/min bez względu na pojemność skokową jednostki. Wartością osiąganą przy wyższych obrotach jest moc maksymalna, a tych dwóch pojęć mylić nie można, choć często tak się dzieje...
Rzeczywiście, mój błąd, przecież obecnie momenty osiągane są płasko w szerokim zakresie obrotów, tak jak mówisz, pomyliłem krzywą mocy z krzywą momentu obrotowego.

Tym niemniej, wydaje mi się, że moja teoria jest prawdziwa, tutaj wykresy silnika, 730 konnego :
http://www.scania.pl/_system/img/highre ... 27-001.jpg

a tutaj, "standardowy" silnik
http://www.scania.pl/_system/img/highre ... 21-002.jpg

Przy "standardowych" obrotach rzędu 1100, silnik 730 konny generuje około 390 kw mocy (530 koni :shock: ) oraz 3500 nm momentu obrotowego. Z tego co nawet widzę, nie powinno być problemem podróżowanie przy 1000 obrotów, silnik i tak wytwarza maksymalny moment obrotowy i około 490 koni mechanicznych.

Natomiast 440 konna jednostka również przy obrotach rzędu 1100 ma 2300 nm i jakieś 353 koni mechanicznych. Gdybyśmy pragnęli zejść do 1000 mamy "tylko" 326 koni mechanicznych. Silnik ten, nigdy nie osiągnie takiej mocy, jak nasza 730 konna jednostka a do tego jest mniej elastycznym silnikiem. Jeżeli przyjmiemy, że poruszamy się tylko, gdy mamy maksymalny moment obrotowy (a więc w obu motorach 1000 - 1300). To silnik 730 konny jest w stanie na jednym biegu zmienić swoją moc z 490 km na 666 ( :twisted: ) koni. Gdzie słabsza jednostka jest w stanie "zaledwie" 325 - 430. Dzięki temu, możemy podróżować na bardzo wysokim biegu, a każda chęć pokonania wzniesienia będzie wymagała od nas tylko lekkiego dociśnięcia pedału gazu, dopiero naprawdę strome podjazdy będą wymagały zejścia o bieg czy dwa. Dlatego wysuwam swoją śmiałą teorię, że jest to właśnie przyszłość silników montowanych w ciężarówkach. Silniki te są tak fenomenalnie elastycznie (swoją drogą, dopiero analizując te wykresy zaobserwowałem jak bardzo) iż jest to chyba kierunek rozwoju motoryzacji. Pozostaje jedynie pytanie, kiedy każdy przedsiębiorca będzie mógł sobie na taki samochód pozwolić, a także jak może wyglądać eksploatacja ich. Już samo zastosowanie silnika V niesie pewne dodatkowe koszta, a już nawet 620 nie była pozbawiona wad.


Odnośnie wykorzystania mocy na płaskim podłożu. Skłaniałbym się do tego samego o czym mówi Misiek. Mamy przecież doczynienia z EDC (electronic diesel control), które to zarządza całym motorem i pozwala na naprawdę zminimalizowanie zużycia paliwa. Silniki starej generacji jak np. Mack 560 wkładany do Renault Magnum były kompletnie oderwane od rzeczywistości i cechowały się dużym zużyciem paliwa, wysoką awaryjnością i tak potworną mocą, że dyferencjały tego nie wytrzymywały. Potrzebowaliśmy wiele lat, aby silniki o takich mocach zostały udoskonalone do tego stopnia, że mogą z powodzeniem zastąpić słabsze jednostki.

Dobra, koniec przynudzania :D


Post Wysłano: 01 cze 2011, 13:27
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2005, 23:22
Posty: 2454
Samochód: Scania
Lokalizacja: Jelcz Laskowice

Cytuj:
Cytuj:
Na trasach mniej wymagających - płaskich, silnik taki będzie zbędny i nie będzie różnicy w spalaniu w stosunku do, np. 400 konnej jednostki
Wcale się z Tobą nie zgadzam. Z doświadczenia wiem, że mając mocniejszy motor nie ważne czy to na płaskim czy na górzystym terenie, spalanie mocniejszego będzie mniejsze niż słabszego.
Wracając raz z Austrii na pusto z kolegą (jego MAN 440KM), ja jechałem (MAN'em 540). Na tej samej trasie i odcinku, mój spalił 21,3l/100km, a jego 28,1l/100km dodam jeszcze, że mój zestaw na pusto ważył 22 tony, a jego 16.
Nie ma reguły czy takowy motor (mowa o Scanii R730), będzie jeździł tylko po górach czy po płaskim terenie to i tak jego spalanie będzie mniejsze niż takiego 400 - 480KM.
W obecnych czasach jeśli motor mocniejszy, spalanie spada. Może kiedyś tak było, że im mocniejszy tym spalanie wzrastało, ale to sporo lat wstecz (są jeszcze ludzie, którzy tak myślą, niestety...) :wink:
Idąc takim tokiem rozumowania, to po co kupować pod gabaryty ciągniki o mocy 500, 600 czy 730? Jeśli można kupić 400 (tańszy), przecież też pociągnie i pojedzie, tylko trzeba wziąć pod uwagę, że słabszy spali więcej, wolniej podjedzie pod wzniesienia i szybciej nadejdzie jego kres.
Co do wyników spalania - pogratulować, sam nie wiem któremu z Was, ale tak czy siak - pogratulować :wink: (tak na marginesie - ja ostatnio z kółka PL - NL - PL, przywiozłem MANem TGA 26.440XXL spalanie rzędu 26,1l (w obie strony ok. 12 ton ładunku), podobnie FH440E5, którym jeżdżę na co dzień, ale to tylko taka mała odskocznia...)
Pod gabaryty owszem - i właśnie do takich zastosowań buduje się jednostki o tak wysokiej mocy...
Cytuj:
Tym niemniej, wydaje mi się, że moja teoria jest prawdziwa, tutaj wykresy silnika, 730 konnego
Jak najbardziej jest prawdziwa... ale dopiero teraz, po małym sprostowaniu i tego nikt się nie czepia :wink:
Cytuj:
Odnośnie wykorzystania mocy na płaskim podłożu. Skłaniałbym się do tego samego o czym mówi Misiek. Mamy przecież doczynienia z EDC (electronic diesel control), które to zarządza całym motorem i pozwala na naprawdę zminimalizowanie zużycia paliwa. Silniki starej generacji jak np. Mack 560 wkładany do Renault Magnum były kompletnie oderwane od rzeczywistości i cechowały się dużym zużyciem paliwa, wysoką awaryjnością i tak potworną mocą, że dyferencjały tego nie wytrzymywały. Potrzebowaliśmy wiele lat, aby silniki o takich mocach zostały udoskonalone do tego stopnia, że mogą z powodzeniem zastąpić słabsze jednostki.
MACK EE9 również wyposażony był w system elektronicznego sterowania pracą...

A co do całej reszty wywodów odnoszących się do spalania, zaznaczam raz jeszcze - podczas jazdy pod niewielkim obciążeniem lub po trasach płaskich, zużycie paliwa jednostek o mniejszej pojemności skokowej będzie mniejsze, z prostego względu - żadna jednostka nie będzie tutaj wykorzystana w 100%, a niewielka liczba rozpędzeń pojazdu przemówi na korzyść mniejszej pojemności... Z prostej przyczyny - do utrzymania stałej prędkości jazdy zestaw potrzebuje ok. 60KM mocy, a zużycie jednostkowe paliwa przez silnik o dużej pojemności ciągle jest większe, nawet pomimo zastosowania EDC (które już przecież żadną nowością nie jest)... Duże silniki stają się bardziej ekonomiczne dopiero wtedy, kiedy mogą w pełni wykorzystać swój potencjał.

Co do przyszłości... wydaje mi się, że klucz do sukcesu tkwi w... downsizingu i inteligentnym wykorzystywaniu turbosprężarek, podobnie jak to ma miejsce w przypadku samochodów osobowych :wink:


Post Wysłano: 22 cze 2011, 21:28
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 21 cze 2011, 15:33
Posty: 11
GG: 0
Samochód: Volvo FH
Lokalizacja: Kowno Litwa

Obrazek


New Scania R, catch it in Holland

_________________
http://www3.picturepush.com/photo/a/722 ... G-1551.jpg


Post Wysłano: 23 cze 2011, 13:46

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lis 2006, 5:54
Posty: 120
Lokalizacja: GDYNIA,Chwaszczyno (GWE)

Cytuj:
Obrazek


New Scania R, catch it in Holland
Charter Urszulin :D swoja droga z*****ie mi sie podoba wlasnie w takiej kombinacji kolorystycznej.


Post Wysłano: 23 cze 2011, 20:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 31 maja 2011, 18:27
Posty: 6
GG: 36122033
Samochód: R500
Lokalizacja: Espańa+TJE

Zgadza sie made in Charter,mają troche skandynawek.Kolor osobiście nie przemawia do mnie(jest ich sporo,taki martwy),a zestawienia to ja nie widze ładnego,ale każdy ma swój gust i typ,a nie dyskutujemy o tym.POzdr

_________________
od gulgotu V8 mam palpitacje -ta z fotki nie moja


Post Wysłano: 26 cze 2011, 21:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 lis 2007, 21:16
Posty: 96
GG: 2073976
Lokalizacja: Koszalin

Z tego co widziałem dużo erek śmiga po europie,zwłaszcza Niemcy.Z czego 90% to erki highline najczęściej białe.Może mi ktoś wytłumaczyć popularność highline nad topline?
Czy ktoś z was też zauważył taki stan rzeczy?

_________________
elo elo


Post Wysłano: 26 cze 2011, 21:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 lis 2008, 16:00
Posty: 448

Cytuj:
Z tego co widziałem dużo erek śmiga po europie,zwłaszcza Niemcy.Z czego 90% to erki highline najczęściej białe.Może mi ktoś wytłumaczyć popularność highline nad topline?
Czy ktoś z was też zauważył taki stan rzeczy?
Kolego w 80% to nie są rki tylko scanie G. Są tańsze więc jest ich więcej. :wink:

_________________
MM Models - Modele w skali 1/87


Post Wysłano: 27 cze 2011, 16:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 lis 2007, 21:16
Posty: 96
GG: 2073976
Lokalizacja: Koszalin

Masz racje kolego to scanie "G",Ale co w nich jest takiego że są tak popularne? (oprócz ceny) przecież to seria typowo budowlana.

_________________
elo elo


Post Wysłano: 27 cze 2011, 16:36

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 lis 2008, 16:00
Posty: 448

Cytuj:
Masz racje kolego to scanie "G",Ale co w nich jest takiego że są tak popularne? (oprócz ceny) przecież to seria typowo budowlana.
W poprzedniej generacji typowo budowlana, teraz Scania wprowadziła G również jako ciągnik siodłowy.

_________________
MM Models - Modele w skali 1/87


Post Wysłano: 27 cze 2011, 21:12

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lis 2006, 5:54
Posty: 120
Lokalizacja: GDYNIA,Chwaszczyno (GWE)

Cytuj:
Cytuj:
Masz racje kolego to scanie "G",Ale co w nich jest takiego że są tak popularne? (oprócz ceny) przecież to seria typowo budowlana.
W poprzedniej generacji typowo budowlana, teraz Scania wprowadziła G również jako ciągnik siodłowy.

Jest to chyba logiczne ze jesli firma bierze jedna lub wiecej nowych ciezarowek a w tym przypadku jest to 10 tys roznicy pomiedzy R a G to proste ze wezma ta tansza... pozatym nie rozni ich duzo, z tego co sie nie myle, to jest to troche mniej przestrzeni zyciowej dla kierowcy i troszke inne rozwiazanie techniczne bo np najmocniejszy silnik w seri G to 480 km.


Post Wysłano: 06 lis 2011, 9:57

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 26 sie 2006, 9:55
Posty: 402
GG: 12223752
Lokalizacja: Suwałki (DK8)

Black and white :)
Obrazek
Obrazek

_________________
http://www.flickr.com/photos/dk8/


Post Wysłano: 20 lis 2011, 0:45
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 21 gru 2005, 16:35
Posty: 829
Samochód: Ciężarowy
Lokalizacja: Wronki

Jeździ ktoś może R480 bez Ad Blue? Szukam konkretnych opinii na temat tych silników, głownie zależy mi na wypowiedziach użytkowników. Nieraz słyszałem, że ten silnik pali więcej niż R500 V8 z Ad Blue.


Post Wysłano: 21 lis 2011, 22:45
Awatar użytkownika

Moderator

Offline

Offline

Moderator

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 lut 2007, 16:06
Posty: 2140
GG: 6845711
Samochód: prawo fotelowiec
Lokalizacja: Gryfino

http://www.youtube.com/watch?v=MnyKNquOI88 brzydkie, brzydkie i jeszcze raz brzydkie.

_________________
www.flickr.com/marekjastrzebski


Post Wysłano: 21 lis 2011, 22:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 sie 2005, 9:17
Posty: 399
GG: 0

Cytuj:
http://www.youtube.com/watch?v=MnyKNquOI88 brzydkie, brzydkie i jeszcze raz brzydkie.
Jakiś dobry grafik przerobił nowego Actrosa :U


Post Wysłano: 22 lis 2011, 0:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 26 cze 2008, 10:53
Posty: 512
GG: 12345722

Nie no zdjęcia i projekty zawsze tak jakoś gorzej wychodzą... Mam nadzieje :mrgreen:


Post Wysłano: 01 sty 2012, 15:26
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 21 gru 2008, 19:03
Posty: 1314
Samochód: TGL / A4
Lokalizacja: SKL

No i mamy w Polsce czwartą R730, w troszkę innej konfiguracji... :wink:

http://forum.trucksfoto.pl/index.php?ac ... 0167;image


Post Wysłano: 01 sty 2012, 17:01

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lis 2006, 5:54
Posty: 120
Lokalizacja: GDYNIA,Chwaszczyno (GWE)

Chyba czwarta, 1-PTZ, 2,3-Polmack 4-Chlechowicz.


Post Wysłano: 01 sty 2012, 17:07
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 21 gru 2008, 19:03
Posty: 1314
Samochód: TGL / A4
Lokalizacja: SKL

Cytuj:
Chyba czwarta, 1-PTZ, 2,3-Polmack 4-Chlechowicz.
Tak, tak. Zapomniałem o drugiej eRce w Polmacku.


Post Wysłano: 15 kwie 2012, 12:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 lut 2006, 16:55
Posty: 1362
Samochód: Duży
Lokalizacja: WLKP

http://etransport.pl/wiadomosc,18656,no ... cania.html

Ciekawi mnie,czy te nowe diodówki do jazdy dziennej nie będą mniej widoczne od tych obecnych.Jak myślicie?

_________________
Fan Transportu

Nowe spodnie - 300zł,
Nowy telefon - 1500zł,
Obecność na WC - bezcenne...


Post Wysłano: 20 kwie 2012, 21:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 maja 2010, 12:11
Posty: 406
GG: 6451835
Samochód: Crafter
Lokalizacja: Strzegom/Jaroszów [DK5]

Cytuj:
Cytuj:
Chyba czwarta, 1-PTZ, 2,3-Polmack 4-Chlechowicz.
Tak, tak. Zapomniałem o drugiej eRce w Polmacku.
Chyba jednak mamy 5 egzemplarzy R730. :wink: Dziś widziałem.

Biała, z czarnym grillem, z czarną firanką Krone. Coś pięknego. Ale nie miała żadnych oznaczeń. :/
W każdym razie blachy ciągnika i naczepy DB - wałbrzyskie. Czyli gdzieś z moich okolic.

Właśnie googluje, kto to może ją mieć.

_________________
ford transit/volvo fh.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: