Cytuj:
Czy zgodnie z zapisami rozporządzenia (EWG) nr 3820/85 drogą przebiegu nie przekraczającą 50 km jest:
- pojedynczy kurs wykonywany przez kierowcę w ciągu dnia pracy,
- suma kursów wykonywanych w ciągu jednego dnia pracy, nawet w przypadku, gdy pomiędzy pojedynczymi kursami występują przerwy od 5 minut do 3 godzin?
Zgodnie z postanowieniami art. 4 pkt 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85, rozporządzenie to nie ma zastosowania do przewozów wykonywanych pojazdami przeznaczonymi do przewozu osób wykonywanego w ramach przewozów regularnych, których droga nie przekracza 50 km.
"Droga przebiegu" oznacza trasę pojazdu od przystanku początkowego do przystanku końcowego, tzn. "pojedynczy kurs" w jedną stronę obsługiwanej trasy.
Tachograf: Czy istnieje obowiązek posiadania tachografu w samochodzie ciężarowym (ład. 6 t), wykorzystywanym do przewozu materiałów na użytek własny, tylko na terytorium Polski, w promieniu max 100 km od siedziby firmy? Na podstawie przepisów rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 i 3821/85, przewozy drogowe rzeczy po drogach publicznych pojazdem o dmc powyżej 3,5 tony podlegają obowiązkowi rejestrowania, przy użyciu tachografu oraz wykresówek, czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw w prowadzeniu oraz odpoczynku. Tym samym tachograf powinien być zamontowany w pojeździe.
Jednocześnie, na podstawie art. 13 ust. 1 lit. g rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 wyłączone są z obowiązku stosowania tachografu pojazdy przewożące materiały lub urządzenia na użytek kierowcy w trakcie jego pracy, w promieniu do 50 km od miejsca normalnej bazy pojazdu. Ponieważ przewozy w tym przypadku wykonywane są w promieniu powyżej 50 km, pojazd musi być wyposażony w tachograf, który będzie prawidłowo używany.
Należy pamiętać, że nawet wtedy, kiedy pojazd samochodowy jest wyłączony z przepisów rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85, ale ma fabrycznie zamontowany tachograf, kierowca takiego pojazdu musi mieć przy sobie i okazywać inspektorom kontroli, aktualny i ważny dowód legalizacji urządzenia rejestrującego.
Czy odnosząc się do tej ustawy wykonując transport na potrzeby własne (nie posiadam licencji na transport zarobkowy) w obrębie 50km od siedziby firmy czyli zatrudniony jestem w innym charakterze niż kierowca i potrzebuje przewieźć sobie sprzęt na budowę nie obowiązuje mnie czas pracy kierowcy ?? czy dobrze to rozumiem ? jeśli tak to jakie zaświadczenie powinienem przedstawić w razie jakiejkolwiek kontroli ITD?
Czy będąc właścicielem firmy i jednocześnie kierowcą obowiązują mnie czasy pracy kierowcy tak jakby zatrudniał pracownika ?
Bedę wykonywał kursy "w koło komina" i nie jestem pewien jak rozliczać czas pracy czyli np. jade o 8:00 robie 2h jazdy a później do końca dnia auto jest zaparkowane ja robie inne prace i później wracam tym autem na baze, czy podczas postoju mogę użyć na manipulatorze ustawienia "młoteczków" czy powinienem po 4,5h ustawić sobie pauze a pozniej zmienić na młoteczki ?
Szukałem już na forum odpowiedzi na takie pytania lecz nic konkretnego nie było.
Wojtek