wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
2 koła zapasowe (?) http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=14635 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | HW HOFFMANN [ 28 kwie 2008, 7:33 ] |
Tytuł: | 2 koła zapasowe (?) |
Witam wszystkich! Mam pytanie odnośnie kół zapasowych. Czy istnieje jakiś zapis w prawie mówiący o obowiązku wożenia 2 kół zapasowych na zestaw ciężarowy?Szukałem i nic nie mogę znaleźć. Pozdrawiam. |
Autor: | sosna119 [ 28 kwie 2008, 9:26 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe??? |
Wg mnie nie ma takiego zapisu. W dawnej firmie ojca (cementowozy) woziło się tylko 1 koło zapasowe (od naczepy-leżało na ramie ciągnika) i wielokrotne kontrole ITD (aut było ok.50, więc te kontrole zdarzały się często) nie przyczepiły się do tego. A gdy któreś auto łapało "kapciocha" to kierowca albo kombinował jak zjechać na wulkanizacje, albo Kangoo z 2 mechaniorami i kołem na pace leciało za autem. |
Autor: | ciucma102 [ 28 kwie 2008, 16:43 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Do mojego starszego na Słowacji sie przyczepili ze ma tylko jeden zapas |
Autor: | TomVol [ 28 kwie 2008, 22:35 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Do mojego starszego na Słowacji sie przyczepili ze ma tylko jeden zapas
Jeżeli jedna zapasówka pasuje do całego zestawu (w co wątpię) to raczej nie powinni.
|
Autor: | adamrak23 [ 30 kwie 2008, 7:20 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Jeżeli jedna zapasówka pasuje do całego zestawu (w co wątpię) to raczej nie powinni.
Kolego czy ty widziałeś kiedyś zestaw z bliska??Na oś napędową masz inne opony, podobnie na oś przednią a nie wspomnę o osiach naczepy. Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy ale o kształt bieżnika, co prawda można jechać mając założoną oponę naczepową na oś przednią ale nie polecam tej przyjemności U nas w firmie każdy zestaw ma 2 koła zapasowe i przeważnie jest 1 naczepowe i 1 które można założyć na ciągnik i jakoś dokulać się do najbliższego wulkanizatora. |
Autor: | TomVol [ 30 kwie 2008, 11:21 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Koło zapasowe z definicji ma służyć do sprowadzenia zestawu do bazy\warsztatu\wulkanizacji i niema znaczenia jaki masz bieżnik ani nawet szerokość opony chodzi o felgę jeżeli jeden rozstaw (oraz odsadzenie felgi od piasty oraz otwór na piastę) śrub pasuje do naczepy i konia to jesteś wstanie kontynuować jazdę. Rozumując twoim tokiem myślenia to trzeba by było wozić trzy koła zapasowe a to zajmuje miejsce i swoje waży chyba lepiej wozić o100 litrów paliwa więcej niż tachać komplet kół zapasowych z których korzystać będziesz raczej rzadko. |
Autor: | pawcio [ 30 kwie 2008, 18:33 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Wg. polskich przepisów obowiązek posiadania koła zapasowego dotyczy tylko autobusów |
Autor: | ego [ 30 kwie 2008, 18:56 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Wg. polskich przepisów obowiązek posiadania koła zapasowego dotyczy tylko autobusów
Oraz ADR
|
Autor: | misiun2 [ 30 kwie 2008, 20:49 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Cytuj:
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy |
Autor: | ego [ 30 kwie 2008, 21:23 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Cytuj: Cytuj:
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy |
Autor: | Piotrekk [ 30 kwie 2008, 22:40 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: wozić trzy koła zapasowe
Czemu 3 1 do naczepy i 1 do ciągnika chyba że ma szerokie opony na przodzie to 3
|
Autor: | TomVol [ 01 maja 2008, 2:55 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Cytuj: Cytuj:
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy Cytuj: Cytuj: wozić trzy koła zapasowe
Czemu 3 1 do naczepy i 1 do ciągnika chyba że ma szerokie opony na przodzie to 3 Cytuj: Na oś napędową masz inne opony, podobnie na oś przednią a nie wspomnę o osiach naczepy.
Cytuj: Kolego czy ty widziałeś kiedyś zestaw z bliska??
Czy ktoś z forum zechciał by mi go narysować? Czasem mam wątpliwości i wtedy zerkał bym sobie na niego. A niech se dynda w kabinie (powieszę na szybie) będzie weselej.
|
Autor: | adamrak23 [ 01 maja 2008, 8:47 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Kolego radzę czytać ze zrozumieniem i wszystko bo takie cytowanie fragmentów i wybiórcze traktowanie postu jest, moim zdaniem, uwłaczające poziomowi inteligencji średnio zaawansowanego wytresowanego szympansa, a nie jeżeli dobrze zrozumiałem, kierowcy. A co do różnic opon w zestawie to chodziło mi bardziej o kształt bieżnika. Niewiem jak się zapatrujesz na kwestię wykształcenia kierowców ale powinieneś wiedzieć tyle że bieżnik w oponie nie służy tylko do ozdoby |
Autor: | enriu [ 27 lis 2008, 2:43 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Cytuj: Cytuj:
Nie chodzi tylko o rozmiar bo ten akurat jest a bynajmniej powinien byś jednakowy Kolega chyba tez za dużo nie widział. A może widział coś takiego co się nazywa bliźniaki tak jak na napędowej na naczepach też bywają a na przyczepach bardzo bardzo często. Ciągniki to nie jedyne pojazdy na drogach A co do 3 kół dopuszcza się zastosowanie koła z przedniej osi na napędowej. Więc u mnie w zestawie wystarczy 1 zapas wszędzie mam 315/80/22,5 i całe szczęści. A co do przedniego koła 385/65/22,5 to można na czas dojazdu do wulkanizatora założyć 315/80/22,5 bo raczej nikt nie ma w zapasie takiego koła z felgą o takim osadzeniu. |
Autor: | Cyryl [ 27 lis 2008, 7:19 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Wg. polskich przepisów obowiązek posiadania koła zapasowego dotyczy tylko autobusów
to chyba jakaś pomyłka.o wyposażeniu pojazdów mówi Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw 32). paragraf 11. ustęp 5, 6 i 7. akurat tylko motocykle i autobusy miejskie nie muszą mieć w świetle przepisów koła zapasowego. natomiast służby czeskie i słowackie trzeba traktować z przymróżeniem oka. ponieważ oni mają swoją logikę nie zawsze pokrywającą się ze sposobem myślenia przeciętnego europejczyka. w całej Europie są dopuszczone do użytku opony bieżnikowane i stosuje się je powszechnie. sam karkas, czyli opona na którą nakłada się nowy bieżnik może być obojętnej marki, jednak na tej samej osi musi być ten sam bieżnik. i tak firma w której pracuję stosowała opony bieżnikowane przez znaną firmę BOSS, która swój znaczek umieszczała na boku opony. jednak nadal na oponach są oznaczenia producenta i na jednej osi bywają opony różnych firm, Michelin, Barum, Goodyear itp. i o to zwykle czepiali się słowaccy pogranicznicy jeszcze za czasów granic. nie znam przepisów słowackich, ale musza być one spójne z europejskimi i gdy któregoś razu, gdy zatrzymali naszego kierowce (żądając parę koron na piwo) zadzwoniłem do polskiej ambasady do Bratysławy. interwencja była szybka i skuteczna, na rok mieliśmy spokój. |
Autor: | Marix [ 27 lis 2008, 8:04 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Rozdział 10 Warunki dodatkowe dla samochodu ciężarowego przystosowanego do przewozu osób 7) ogumione koło zapasowe; koło to może być umieszczone na powierzchni ładunkowej, jeżeli konstrukcja samochodu przewiduje umieszczenie tam tego koła; Cytuj: paragraf 11. ustęp 5, 6 i 7.
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu. 7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5: 1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3; 2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi: a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne, b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem; 3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych; 4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3; 5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę; 6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi. edit: Mam niedoparte wrażenie, że "pomysł" iż poj. cięzarowy nie musi mieć koła zapasowego nie wziął się znikąd. Teraz już sam nie wiem, ale świta mi coś z kursu na ten temat. Chyba faktycznie coś było o kole, "ale że głupotą by było nie wozić...", a że w odniesieniu do autobusów trzeba... Nie wiem skad mi sie to wzielo ale faktycznie cos takiego dzieś zasłyszałem, ale nie ma co wprowadzać zamętu, zresztą i tak chyba nikt nie zamierza jeździć bez koła;-) |
Autor: | GRZEGORZ [ 27 lis 2008, 10:12 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Cytuj: Cytuj: wozić trzy koła zapasowe
Czemu 3 1 do naczepy i 1 do ciągnika chyba że ma szerokie opony na przodzie to 3 |
Autor: | Użytkownik usunięty [ 27 lis 2008, 13:26 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
A co powiecie na to: jeździłem kilka razy solówką. Man z izotermą z 2000r. Fabrycznie auto jest bez koła zapasowego. Co w takim przypadku? |
Autor: | Cyryl [ 27 lis 2008, 16:38 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
pojazdy, które według polskiego prawa mają obowiązek posiadać koło zapasowe to: - autobus, - przyczepa rolnicza, - pojazd ciężarowy przystosowany do przewozu osób, taksówka, - samochód ciężarowy, - przyczepa rolnicza przystosowana do przewozu osób, - pojazd do nauki jazdy i egzaminowania, - pojazd podczas przewożenia materiałów niebezpiecznych ADR. |
Autor: | enriu [ 28 lis 2008, 20:40 ] |
Tytuł: | Re: 2 koła zapasowe (?) |
Czyli reasumujące to co Cyryl napisał ciągnik musi posiadać ale naczepa już nie. A co groźi za brak koła zapasowego ? Bo to że ciągnik to rozumiem żeby było w razie czego ściągnąć zestaw z drogi. A co jeśli ze względów ekonomicznych uważam że koło zapasowe jest mi nie potrzebne, bo po co mi dodatkowy balast ? I jak mieć zapas w ciągniku przy dwóch wielkich zbiornikach ? Czy jeśli będę go miał w naczepie czy też niebieski lub krokodyl do tego się doczepi. Wiem że narazie nikt tego się nie czepia bo w większości i tak o tym nie wiedzą ale co może być za rok lub dwa. Przecież to zawsze może być w razie czego jak nic nie znajdzie w stanie technicznym. |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |