wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

[Ogólne] Automatic Differential Break i inne
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=2490
Strona 1 z 1

Autor:  kobietka2 [ 15 lut 2006, 22:59 ]
Tytuł:  [Ogólne] Automatic Differential Break i inne

Błagam Was, czy ktoś mógłby mi powiedzieć gdzie moge znaleźć dokłądne zasady działania systemów: ADB, BA, CBC,
EBD, EVA, HDC, MSR, SLS, najlepiej wraz z jakimiś rysunkami. Znacie moze jakąś literaturę, którą moglibyście mi polecić? Dodam , ze potzrebne mi to wszystko do pracy inż. Z góry bardzo serdecznie dziękuję.

Autor:  Cyryl [ 15 lut 2006, 23:13 ]
Tytuł: 

1 adb czyli Automatic Differential Break jest to automatyczna blokada tylnego mostu, chociaż mpowinno się naywać mechanizmu róznicowego i dotyczy to osi napędowej.
jedno z wcześniejszych zastosowań tego mchanizmu miały Mercedesy 124 z połowy lat '80-tych.
mechanizm te w razie poślizgu jednego koła i unieruchomieniu drugiego (chodziło o ruszanie na lodzie i śniegu), co uniemożliwiało ruszenie, blokował bez ingerencji kierowcy mechanizm róznicowy i obydwa koła zostawały równo napędzane niezależnie od położa.

ciąg dalszy nastąpi...

Autor:  Pazdz [ 15 lut 2006, 23:26 ]
Tytuł: 

EBD - to jest elektroniczny podział sił hamowania. Skrót EDB oznacza Electronic Brake Force Distribution. Celem tego systemu jest skrócenie drogi hamowania. System ten automatycznie reguluje siłę hamowania przednich i tylnich kół oraz prawych i lewych. Skraca droge hamowania a auto nawet podaczas gwałtownego hamowania pozostaje stabilne.

Autor:  HitmaN [ 15 lut 2006, 23:32 ]
Tytuł: 

BA z ang. Brake Assistant (pomocnik hamowania). System działającywe współpracy z układem ABS. Służący do zmaksymalizowania skuteczności układu hamulcowego podczas hamowania awaryjnego (gwałtownego). Umieszczony pomiędzy pedałem hamulca a pompą hamulcową czujnik wykrywa gwałtowność ruchu stopy kierowcy (a więc sytuację awaryjną, wymagającą - co sugeryje nagłość wciśnięcia pedału) i wywołuje na drodze elektronicznej maksymalne ciśnienie w układzie hamulcowym. Pomysł systemu to efekt badań, z których wynika, iż większośc kierowców nawet w styuacji awaryjnej naciska na pedał hamulca ze zbyt małą siłą by droga hamowania osiągnęła minimalną odległość. dzięki BA jej droga może skrócić się od 20 do (w skrajnych przypadkach) nawet 30 procent.

Autor:  Cyryl [ 16 lut 2006, 7:06 ]
Tytuł: 

BA ma w zasadzie klika nazw w zależności od producenta samochodów. może być:
1. BA - Brake Assist,
2. BAS - Brake Assists System,
3. EBA - Elektronic Brake Assist.
jest to Awaryjne Wspomaganie Hamowania, System Wspomagania Nagłego Hamowania.
zadaniem systemu jest zapewnienie jednakowego funkcjonowania układu hamulcowego, a więc takich samych warunków bezpieczeństwa wszystkim kategoriom kierowców.
system ten, dzięki czujnikowi mierzącemu prędkość z jaką wciskany jest pedał hamulca, rozpoznaje sytuacje drogowe gwałtownego hamowania. Specjalny wzmacniacz wytwarza dodatkowe ciśnienie w układzie hamulcowym, uzupełniające ciśnienie uzyskane poprzez wciśnięcie pedału hamulca przez kierowcę, co pozwala na dużo szybsze wykorzystanie pełnej mocy układu hamulcowego i wcześniejsze włączenie regulacji ciśnienia systemu ABS.
jest on (ten system) montowany we wszystkich samochodach klasy wyższej począwszy od Citroena C5. dodatkowo ma automatyczną sygnalizację gwałtownego hamowania światłami awaryjnymi.
czyli jeżeli gwaltownie naciśniemy pedał hamulca system wzmacnia siłę hamowania i włącza światła awaryjne - auto staje dęba, a nieszczęsny posiadacz Poloneza jadący za nami rozwala nam kufer.
ciąg dalszy nastąpi...

[ Dodano: Czw, 16.02.2006, 6:14 ]
o EBD napisał już kolega Paździoch, ja dodam tylko:
że układ EBD (elektronicznego rozdziału siły hamowania) optymalizuje działanie systemu ABS, w zasadzie nie stosuje się go tam gdzie nie ma ABS.
czujniki prędkości, znajdujące się przy wszystkich czterech kołach, wykrywają, że jedno lub więcej z nich może się zablokować. System natychmiast oblicza, które koło powinno zahamować, a w którym należy zwolnić nacisk na hamulec. informacja ta jest następnie przekazywana do siłownika, który odpowiednio rozdziela siłę hamowania na wszystkie koła. efekt: stabilne, bezpieczniejsze hamowanie, niezależnie od tego, czy samochód jedzie prosto czy skręca.
i znowóż system jest stosowany w opcjach lub w autach z górnej półki (czy Ty nie masz za dużo pieniędzy?) np. Lexus. tutaj moja rada jeżeli chcesz jakiś rysunek musisz się udać do salonu Mercedesa, Toyoty, Vovlo, lub Saaba, może coś dostaniesz, ubierz się lepiej, żeby potraktowali Ciebie poważnie.
ciąg dalszy nastąpi...

[ Dodano: Czw, 16.02.2006, 6:22 ]
i jak zwykle EVA – system zwiększający ciśnienie w układzie hamulcowym w czasie gwałtownego hamowania (skraca drogę hamowania) jest montowany w opcji, lub jest w standarcie w autach powyżej 200 000 zł. musimy poważnie porozmawiać na temat tej kasy.
ciąg dalszy nastapi...

[ Dodano: Czw, 16.02.2006, 6:33 ]
jeszcze jest CBC (Cornering Break Control) – układ rozdzielający siłę hamowania poszczególnych kół w zakręcie, zapobiegający wpadnięciu w poślizg na łuku. w działaniu podobny do EBD, ale jedo działanie ma inny cel. najlepiej wyjaśnic to na przykładzie zestawu z naczepą, które również bywają wyposażone w takie systemy; jeżeli na zakręcie taki zestaw zaczyna się "składać" czyli jechać tak jak nie powinien, system analizuje to i wyhamowując odpowiednie koło, czy koła usiłuje doprowadzić do wyprostowania zestawu.
ciąg dalszy nastapi...

[ Dodano: Sob, 18.02.2006, 7:09 ]
HDC (Hill Descent Control) – układ kontroli zjazdu, stosowany w pojazdach terenowych, ułatwiający zjazd autem w dół z dużej pochyłości i zachowanie bezpiecznej prędkości. system ten automatycznie uruchamia hamulce, by utrzymać stałą prędkość i zapewnić kontrolowany zjazd. działa zarówno na biegu terenowym jak i drogowym, podczas jazdy do przodu i cofania.
ciąg dalszy nastapi...

[ Dodano: Sob, 18.02.2006, 7:11 ]
samochody terenowe często wyposażane są w jeszcze jeden gadżet:
dynamiczną kontrolę stabilności (DSC), która została tak pomyślana, aby zapewnić kierowcy pełną kontrolę nad samochodem w każdych warunkach. układ rozpoznaje i koryguje niestabilne zachowanie samochodu dostosowując moc silnika oraz kontrolując siłę hamowania poszczególnych kół za pomocą systemu ABS. umożliwia wyłączenie systemu DSC np. podczas jazdy w głębokim piasku.
ciąg dalszy nastapi...

[ Dodano: Sob, 18.02.2006, 7:15 ]
system optymalizacji przyczepności podczas hamowania silnikiem MSR system ten zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, w sytuacji wykorzystania momentu obrotowego silnika do zmniejszania prędkości pojazdu (tzw. hamowania silnikiem). jeżeli podczas jazdy po śliskiej nawierzchni kierowca włączy zbyt niski bieg lub zdejmie nogę z gazu, samochód może wpaść w poślizg ze względu na zbyt wysoki moment obrotowy. system MSR rozpoznaje to zagrożenie i natychmiast zmniejsza moment hamujący silnika, aby przekazać na koła więcej mocy. jest on dostępny nawet w autach dla prawdziwych biedaków, bo nawet Skoda Oktavia ma takie coś.
ciąg dalszy nastapi...

[ Dodano: Sob, 18.02.2006, 7:20 ]
SLS jest to system poziomowania zawieszenia w samochodach wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne i hydrauliczno-pneumatyczne. dotyczy to aut terenowych i tych droższych.
jedynie powszechny jest w pojazdach ciężarowych i chyba nie ma specjalnej nazwy.
i to chyba już koniec.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/