wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Manewrowanie zestawem podstawy.
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=35122
Strona 1 z 1

Autor:  ctr_tomi [ 25 mar 2012, 14:29 ]
Tytuł:  Manewrowanie zestawem podstawy.

Witam!
Może to głupie pytanie laika, ale przed zapisaniem się na prawo jazdy chciałbym mniej więcej się zorientować w temacie.
Czy są jakieś opisy, w jaki sposób łamie się zestaw, jak obracać kierownicą, jakieś symulacje, filmik z wnętrza kabiny pokazujący manewry kierowcy?
Jednym słowem chce się zorientować w która stronę kręcić kierownicą żeby pojechać w prawo itd.
Za wszelką pomoc i linki dziękuję z góry.
Pozdrawiam.

Autor:  DamLen [ 25 mar 2012, 14:32 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Cytuj:
Jednym słowem chce się zorientować w która stronę kręcić kierownicą żeby pojechać w prawo itd.
Z takim pojęciem, to Ty sobie lepiej odpuść to prawko, bo jeszcze zrobisz komuś krzywdę. :shock:

Po to jest kurs, żeby się tego nauczyć, ale pewne rzeczy są na logikę.

Autor:  Pawełeczek [ 25 mar 2012, 15:27 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Wsiądziesz, ruszysz, zobaczysz i się nauczysz ;)
Tego obrazkowo nie da się wytłumaczyć :P Trzeba patrzeć w lusterka jak teściowa idzie i korygować ją ;) Logiczne jest to, że jak fajerą kręcisz w prawo to przyczepka idzie w lewo i na odwrót :)

Autor:  cumulus_xD [ 25 mar 2012, 15:36 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Cytuj:
Cytuj:
Jednym słowem chce się zorientować w która stronę kręcić kierownicą żeby pojechać w prawo itd.
Z takim pojęciem, to Ty sobie lepiej odpuść to prawko, bo jeszcze zrobisz komuś krzywdę. :shock:

Po to jest kurs, żeby się tego nauczyć, ale pewne rzeczy są na logikę.
Aleś go pocieszył...

Ciekawe czy ty tak od razu wszystko wiedziałeś. Teraz jesteś mądry bo jeździsz zawodowo to podstawy masz w paluszku ale mógłbys sie podzielić. Jest takie forum gosc chce sie czegoś dowiedzieć przed kursem pewnie C, CE to dlatego pyta chyba normalne. Fakt zadał pytanie jakby nigdy nie miał z tym stycznosci bo moze nie jest z rodziny kierowców co ciezarówki koło domu stoją ale np cofanie ciągnikiem z naczepą nie jest takie łatwe na początku.

Kolego ctr_tomi jaką kategorie chcesz teraz zrobic? Jeżeli pytasz o łamanie zestawu czyli pewnie robisz kat.CE. Chyba ze dopiero C to tym jest łatwiej bo mniejszy, a do tego dorabiasz KW i tez mozesz jeździc ciezarówką zarobkowo różnego typu, np.chłodnia, wywrotka itd.
Jeśli o kategorie CE to w tym przypadku występuje łamanie zestawu przy skręcaniu ostrzejszym na pewno trzeba szerzej przejechac na zakręcie lub przy skręcie na skrzyzowaniu zeby nie najechać przyczepą/naczepą na krawężniki i inne przeszkody. Cofając z naczepą/przyczepą też jest trudniej niz samą ciężarówką wiadomo ze trzeba więcej miejsca i cały czas kontrolować przyczepe/naczepe w lusterkach. Na logikę można tłumaczyć sobie cofając ciągnikiem z naczepą tak, że tylna oś ciągnika jest skrętna dla naczepy tylko trzeba odpowiednio ciągnik obrócić czyli cofając zestawem w prawo kręcimy kierownicą w lewo.
Wszystko jest do nauczenia. Najpierw musisz zrobić kat. C juz podczas tego kursu poznasz gabaryty samochodu czy to manewrując na placu czy jeżdżąc po drogach. Później sam zdecydujesz czy chcesz robic E czy nie ale jak pójdziesz do dobrej szkoły to wszystko ci tam pokażą od tego są bo za to płacisz.
powodzenia

Autor:  DamLen [ 25 mar 2012, 16:47 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
Jednym słowem chce się zorientować w która stronę kręcić kierownicą żeby pojechać w prawo itd.
Z takim pojęciem, to Ty sobie lepiej odpuść to prawko, bo jeszcze zrobisz komuś krzywdę. :shock:

Po to jest kurs, żeby się tego nauczyć, ale pewne rzeczy są na logikę.
Aleś go pocieszył...

Ciekawe czy ty tak od razu wszystko wiedziałeś. Teraz jesteś mądry bo jeździsz zawodowo to podstawy masz w paluszku ale mógłbys sie podzielić. Jest takie forum gosc chce sie czegoś dowiedzieć przed kursem pewnie C, CE to dlatego pyta chyba normalne. Fakt zadał pytanie jakby nigdy nie miał z tym stycznosci bo moze nie jest z rodziny kierowców co ciezarówki koło domu stoją ale np cofanie ciągnikiem z naczepą nie jest takie łatwe na początku.
No sorry, ale tak jak już wspomniałem, wystarczy ruszyć głową, żeby wiedzieć w którą stronę trzeba kręcić kierownicą, jeśli mówimy o cofaniu zestawem. Niektórzy chcą żeby im wszystko podać od razu na tacy, zero swojego wkładu. Ja też nie mam kierowcy w rodzinie i do wszystkiego doszedłem na kursie, oraz w pracy.

No a jeśli już mówimy o praktycznych radach dla kompletnego laika, to nie ma na to konkretnego sposobu, wszystko trzeba samemu wyczuć. Jest za to kilka prostych zasad. Np. nie zawsze trzeba cofać na skręconych kołach, żeby łamać zestaw, im więcej będziesz kombinował, tym bardziej się w tym zamotasz, więcej osi = mniej kręcenia.
Naczepa wolniej reaguje na ruchy kierownicą, przyczepa centralnoosiowa praktycznie od razu.
W miejsce do którego cofasz, nie celujesz końcem ściany, tylko ostatnią osią.
Naczepa bardziej zachodzi, niż przyczepa i trzeba brać z nią większy łuk, gdy już przejdzie pierwsza oś naczepy, to reszta też.

Z takich najprostszych rzeczy, które znam z autopsji i jakie akurat przyszły mi do głowy.

Autor:  krzysiekjx1 [ 25 mar 2012, 16:50 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
Jednym słowem chce się zorientować w która stronę kręcić kierownicą żeby pojechać w prawo itd.
Z takim pojęciem, to Ty sobie lepiej odpuść to prawko, bo jeszcze zrobisz komuś krzywdę. :shock:

Po to jest kurs, żeby się tego nauczyć, ale pewne rzeczy są na logikę.
Aleś go pocieszył...

Ciekawe czy ty tak od razu wszystko wiedziałeś. Teraz jesteś mądry bo jeździsz zawodowo to podstawy masz w paluszku ale mógłbys sie podzielić. Jest takie forum gosc chce sie czegoś dowiedzieć przed kursem pewnie C, CE to dlatego pyta chyba normalne. Fakt zadał pytanie jakby nigdy nie miał z tym stycznosci bo moze nie jest z rodziny kierowców co ciezarówki koło domu stoją ale np cofanie ciągnikiem z naczepą nie jest takie łatwe na początku.

Kolego ctr_tomi jaką kategorie chcesz teraz zrobic? Jeżeli pytasz o łamanie zestawu czyli pewnie robisz kat.CE. Chyba ze dopiero C to tym jest łatwiej bo mniejszy, a do tego dorabiasz KW i tez mozesz jeździc ciezarówką zarobkowo różnego typu, np.chłodnia, wywrotka itd.
Jeśli o kategorie CE to w tym przypadku występuje łamanie zestawu przy skręcaniu ostrzejszym na pewno trzeba szerzej przejechac na zakręcie lub przy skręcie na skrzyzowaniu zeby nie najechać przyczepą/naczepą na krawężniki i inne przeszkody. Cofając z naczepą/przyczepą też jest trudniej niz samą ciężarówką wiadomo ze trzeba więcej miejsca i cały czas kontrolować przyczepe/naczepe w lusterkach. Na logikę można tłumaczyć sobie cofając ciągnikiem z naczepą tak, że tylna oś ciągnika jest skrętna dla naczepy tylko trzeba odpowiednio ciągnik obrócić czyli cofając zestawem w prawo kręcimy kierownicą w lewo.
Wszystko jest do nauczenia. Najpierw musisz zrobić kat. C juz podczas tego kursu poznasz gabaryty samochodu czy to manewrując na placu czy jeżdżąc po drogach. Później sam zdecydujesz czy chcesz robic E czy nie ale jak pójdziesz do dobrej szkoły to wszystko ci tam pokażą od tego są bo za to płacisz.
powodzenia
jak ktoś nie wie i jego wyobraźnia nie obejmuje zachowania się zestawu C.S.+npa to można sobie kupić w zabawkowym taki zestaw i poćwiczyć w domu na dywanie :D

Autor:  Marix [ 25 mar 2012, 16:52 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Co tu można powiedzieć...

Pewnie zostanę zrównany z ziemią, ale co nieco można się nauczyć grając w gry. To nie ma żadnego znaczenia, czy w grze, czy w kabinie. Można sobie zaszczepić, w którą stronę się kręci i wiedzieć mniej więcej jaka jest "fizyka" takich manewrów. Niektórzy mogą mi nie wierzyć, ale po takich "naukach" w dzieciństwie, na najróżniejszych ciężarówkowych symulatorach, bez najmniejszego doświadczenia z przyczepami w praktyce (nawet małą, do osobówki) poprowadziłem za pierwszym strzałem, na pierwszej godzinie placu na kat. C+E zestaw solówka+przyczepa na wstecznym jak po sznurku, a instruktor nie wierzył, twierdził że to nie możliwe bez zadnego doświadczenia, a przecież nie powiem mu, że grałem w gry:)

W czasie tego pierwszego pobytu na placu udało mi się też samodzielnie przejechać łuk tyłem, choć oczywiście nie za pierwszym, ani za trzecim razem, nie ukrywam też że tutaj potrzebna była nieoceniona pomoc instruktora. Wykonałem też w trakcie pierwszego pobytu wszystkie zadania oprócz parkowania prostopadłego tyłem, które według mnie jest trudniejsze niż jazda po łuku, a instruktor zostawił tę próbę, na następne godziny nauki.

Wniosek jest taki, że czas spędzony przy takich "ogłupiających grach" nie jest czasem straconym, pomimo, że wiele rzeczy jest w nich nierealne. Jednak do zaszczepienia w umyśle nowej zdolności (manewrowania z przyczepą) to wystarczy. Potem pozostaje przełożyć to na praktykę.

Tak więc..... odpal sobie King of the Road bądź coś z serii 18WOS i zobaczysz "z czym to się je".

W zasadzie, to gdyby każdy tak zrobił przed kursem, było by mniej nerwów i zmarnowanych godzin na "nauce kręcenia".

Autor:  DamLen [ 25 mar 2012, 16:53 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Cytuj:
jak ktoś nie wie i jego wyobraźnia nie obejmuje zachowania się zestawu C.S.+npa to można sobie kupić w zabawkowym taki zestaw i poćwiczyć w domu na dywanie :D
Lub zagrać w Hard Trucka, ETS, czy inną grę gdzie występują zestawy. :P :lol:

Autor:  Użytkownik usunięty [ 25 mar 2012, 17:15 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Moim zdaniem manewrowanie tirem jest banalnie, bo chyba ta niebieska tabliczka z napisem TIR nie jest zbyt ciężka? Co innego manewrowanie np. ciągnikiem siodłowym z naczepą. Raczej nie da się tego napisać skręć tak lub tak. Potrzeba trochę wyobraźni i przede wszystkim praktyki nie wspominając o podstawej wiedzy, którą łatwo można zdobyć jeśli tylko się chce.

Autor:  kraz [ 25 mar 2012, 20:33 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Tu masz fajnie pokazane cofanie zestawem
http://www.youtube.com/watch?v=bMlY_68j-7w
albo tu
http://www.youtube.com/watch?v=i8sJnVZPnSM

Autor:  Mr.X [ 25 mar 2012, 21:57 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Nie nauczysz się jeździć czytając forum. Zaczniesz kurs, to sam się dowiesz "jak tą kierownicą krecić, zeby jechac w prawo", bo - cholera, sa pewne rzeczy, których umiejętności wykonywania zdobywa się na bieżąco, w praktyce, a nie wkuwając teorię. Chodzić na dwóch nogach też cię nikt nie uczył, sam się tego nauczyłeś.


Ludzie, internet nie nauczy was jak srać, czy poprawnie nabierać zupę łyżką :/ Żenada


Najpierw zacznij ten kurs, zacznij praktykę i ćwicz. Jak coś nie wychodzi, to pytaj instruktora i dopiero tutaj szukaj rady.

Autor:  Radhezz [ 26 mar 2012, 0:38 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Ja bym zaczął od tego czy nasz kolega ma w ogóle prawo jazdy kat. B :mrgreen:

Jeśli ma, to jest coś co daje względne pojęcie jak się zachowuje, ale tandem - niech pożyczy kiedyś busa od znajomego (byle by nie było widoczności innej jak w lusterkach; ew. okna pozasłaniać) i przyczepkę, a potem pojedzie na jeden z ogólnodostępnych placów manewrowych (nie wierzę że nie ma takich, jeśli u mnie są) i sobie popróbuje. Jakby nie miał możliwości załatwienia takiego "sprzętu" to do szkoły jazdy że chce sobie dodatkowe godziny na B+E wykupić i wio :)

No a jeśli nie ma to zostają gry :D

Ja jeszcze zanim zrobiłem C jeździłem osobówką z przyczepką o długości 6m paka + 1m dyszel. Przyczepka jedno- i do tego centralnoosiowa, oczywiście lekka (z hamulcem najazdowym :twisted: ). Pierwszy raz zawracałem tym 12-metrowym "zestawem" korzystając z dróżek osiedlowych dobre 15 minut :lol: Tak samo wjazd w bramę z ulicy tyłem (czyli tak jakby łuk ;) ) trwał jakieś dobre 10 minut i wycisnął ze mnie trochę potu... Ale jak to mawiają - praktyka czyni mistrza, i później już wjeżdżałem i zawracałem na "jeden strzał" :U

Autor:  Travis [ 26 mar 2012, 11:35 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Hehe... Symulacje :mrgreen:

Nie no są symulatory czasem w ośrodkach szkolenia kierowców, jak masz kasę możesz sobie wykupić godzinkę, ale to się nie opłaca moim zdaniem. Co do samych manewrów - po prostu cofając wpierw skręcasz delikatnie kierownicą w przeciwną stronę, niż tą w którą chcesz faktycznie skręcić (w ten sposób ustawiasz przyczepę), a potem jak już przyczepa zaczyna się łamać, wtedy ustawiasz auto, w miarę możliwości starasz się złapać taki kąt, aby uniknąć zbędnego kręcenia kółkiem, ot cała różnica. Na egzaminie przysługują korekty, więc luz. W ogóle manewry czy to na placu, czy już pod rampą, to imho akurat najmniejszy pryszcz w tym zawodzie... Jazda do przodu po beznadziejnych, polskich drogach jest wg. mnie dużo większym problemem;)

Autor:  Cyryl [ 26 mar 2012, 12:54 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

żeby wogóle mówić o manewrowaniu zespołem pojazdów musiałbyś miec chciaż odrobiny doświadczenia na własnej skórze, nawet jak wspomniał któryś z kolegów auto osobowe z przyczepką.
inaczej może to przypominać korespondencyjny kurs seksu.
dopiero posiadając pewne doświadczenia można doskonalić umiejętności.
nalezy to robić z głową, bo można urwać dyszel lub światła w przypadku przyczepy lub uszkodzić ciągnik o naczepę lub utracić stateczność naczepy.

Autor:  nicek90 [ 27 mar 2012, 19:31 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

ja swoje szlify od dzieciństwa zaczynałem na traktorze z przyczepką. i chyba to trochę pomogło przy takim obeznaniu się co i jak.

Autor:  Klimek99 [ 27 mar 2012, 20:06 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Cytuj:
ja swoje szlify od dzieciństwa zaczynałem na traktorze z przyczepką. i chyba to trochę pomogło przy takim obeznaniu się co i jak.
Sporo polskich kierowców zawodowych zaczynało od traktora, widać to często po stylu jazdy.

Autor:  nicek90 [ 27 mar 2012, 20:19 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie tirem podstawy.

Cytuj:
Cytuj:
ja swoje szlify od dzieciństwa zaczynałem na traktorze z przyczepką. i chyba to trochę pomogło przy takim obeznaniu się co i jak.
Sporo polskich kierowców zawodowych zaczynało od traktora, widać to często po stylu jazdy.
co masz na myśli?

Autor:  !Tommy [ 27 mar 2012, 20:52 ]
Tytuł:  Re: Manewrowanie zestawem podstawy.

http://www.gry-online.pl/S026.asp?ID=10368&GRA=16660

widok z kabiny i na lusterka. niby gra itp ale cos zawsze

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/