wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Amerykanskie stare skrzynie biegów
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=37015
Strona 1 z 1

Autor:  JelczRally [ 20 wrz 2012, 0:28 ]
Tytuł:  Amerykanskie stare skrzynie biegów

Powiedzcie na jakiej zasadzie działa tzw Double shifting ?
http://www.youtube.com/watch?v=xCQj68cd ... =endscreen

Autor:  Użytkownik usunięty [ 20 wrz 2012, 1:20 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Za pierwszą skrzynią biegów umieszczona jest druga. Pierwsza skrzynia ma od 4 do 10 przełożeń (najczęściej), druga 2-4. Czyli wyciągasz do 40 biegów. Pierwsza ma normalnie lewarek w skrzyni, druga jest sterowana poprzez linki. Zaczynasz od położenia 1-1. Zmieniasz biegi na skrzyni drugiej (aux gearbox). Dochodzisz do ostatniego tam biegu. Wrzucasz 2 na pierwszej i od nowa. Oczywiście obie skrzynie bez synchronizacji. Jak wybiłeś obie skrzynie na luz w tym samym momencie to już nic nie dało się zrobić - od nowa trzeba się było zatrzymać i wachlować. Co jeszcze, do dzisiaj się to stosuje - za normalnymi 18-tkami zapina się drugą skrzynię, wtedy masz od groma biegów, szczególnie w tych specjalistycznych pojazdach.

Jak coś to pisz, sam wiele nie wiem, ale mam kontakt z ludźmi którzy tak jeździli. Niektórzy narzekali, niektórzy chwalili sobie (jak już się rozpędziłeś to wystarczyło zmieniać biegi na ostatniej skrzyni tak naprawdę). Grzało się to nie miłosiernie, więc często zmieniali przełożenie z 3-4, na 4-3. 4-4 (najczęściej były to 2 skrzynie 4 biegowe), to było przełożenie tak szybkie, że ciężarówki latały grubo ponad 100 mil na godzinę. Wiadomo, zależało też od dyfrów, ale po to właściwie się tego używało - tak wtedy latali.

Aha, do zestawu były dorzucone też czasami dyfry ze zmiennymi przełożeniami. W połączeniu z Cumminsem KTA 600 (600 koni na DŁUGO przed jakimś tam Manem), czy Caterpillarem 3408 ... powiem tak, są piosenki o wyczynach tych ludzi :mrgreen:

Autor:  kraz [ 20 wrz 2012, 15:14 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJp ... plpp_video
Tutaj to fajnie widać, szacunek dla kierowcy za płynną jazdę tym wynalazkiem.

Autor:  MAN F8 19.361 [ 20 wrz 2012, 19:47 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Dawno temu w Trailer Magazine byłą przedstawiona stara Scania LBS76 i były tam dwie wajchy do zmiany biegów, więc nie wiem czy to ten sam patent czy jeszcze inny wynalazek...

Autor:  sebotrucker [ 20 wrz 2012, 23:16 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Skrzynie bez synchronizacji czyli biegi włączali bez użycia sprzęgła po za pierwszym oto dowód :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=w7d6OZs8 ... re=related
Mix :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=hjJ8n1aQ ... re=related

Autor:  transbol [ 22 wrz 2012, 16:38 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Cytuj:
http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJp ... plpp_video
Tutaj to fajnie widać, szacunek dla kierowcy za płynną jazdę tym wynalazkiem.
Zwróćcie uwagę na jego ruchy nogą :D Szacuneczek :twisted:

Autor:  nyta [ 25 wrz 2012, 22:35 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Ciekawa sprawa z ta podowjna skrzynia. Nigdy czegos takiego nie widzialem ani tez nie wiedzialem ze w ogole takie cos istnieje. Jedno jest pewno - nikt to tego nie ogarnia na pewno takiego samochodu nie zaje.ie :D

Autor:  Kapsiu [ 25 paź 2012, 14:32 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTv ... ature=plcp
:shock:

Tylko Chuck Norris używa 4 "patyków"

Ale tak na poważnie, gościu jest dobry. :]

Autor:  Użytkownik usunięty [ 25 paź 2012, 14:59 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

To akurat podpucha jest, teraz mało kto je wkłada, zwłaszcza w W900 ciągnącym chłodnie. Jedna skrzynia to zakres góra-dół, druga to połówki, a trzecia to bieg właściwy, tak to można jeździć, to tylko jedna skrzynia.

Autor:  Lukassz [ 25 paź 2012, 17:33 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Wie ktoś może, jaki jest sens wkładania wajchy sięgającej aż do podsufitki? Chyba nigdy nie ogarne tej amerykańskiej myśli technicznej....

Autor:  Kapsiu [ 25 paź 2012, 17:37 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Na tym filmie chyba najlepiej widać ten amerykański styl tuningu. Blenda na pól szyby, siedzenie nisko jak w ferrari, oczy na wysokości kierownicy i wysoki patyk.

https://www.youtube.com/watch?v=KIw_ZfM26Hw

Autor:  5eba [ 19 lut 2013, 23:20 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Cytuj:
Cytuj:
http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJp ... plpp_video
Tutaj to fajnie widać, szacunek dla kierowcy za płynną jazdę tym wynalazkiem.
Zwróćcie uwagę na jego ruchy nogą :D Szacuneczek :twisted:
Kazdy kierowca liaza tak robil jak i innych sprzetow ze skrzynia nie synchronizowana.

Autor:  PIRS-BT [ 19 lut 2013, 23:47 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

skrzynie w stanach do tej pory nie maja synchronizacji, sam woziłem kompletne skrzynie i części do skrzynek Eaton-a (Eaton Fuller czy jakoś tak)

Można dwa razy wysprzęglać, lub w ogóle bez sprzegła wrzucać bieg obrotami. Czasami tak jeździłem osobówką na długiej trasie jak mi się nie chciało nogi podnosić:P

Autor:  Cyryl [ 20 lut 2013, 8:40 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

aby sobie zrozumieć jak to działa proszę sobie wyobrazić, że w zwykłym aucie ciężarowym mamy dwa lewarki: na jednym biegi, a na drugim przełączanie górna-dolna skrzynia + półbiegi.
czyli zamiast jednego lewarka z dwoma przełącznikami klawiszowymi, dwa lewarki.
to tak w przybliżeniu działa, chodzi o to, aby przy małej ilości położeń na jednym lewarku uzyskać większą liczbę przełożeń.

dla leciwego Amerykanina, który jeździł tylko z podwójnymi skrzyniami, europejska standardowa ZF to ciemna magia trudna do zrozumiena.

trzeba pamiętać, że za wielką wodą ciężarówki pracują inaczej, mniej jest jazdy po miastach, a dystanse między miejscowościami są jak na nasze warunki gigantyczne, więc jak już się dojdzie do biegu docelowego, to mozna na nim spędzić dniówkę.

na drugim filmiku fajny jest lewarek długości masztu na średnim jachcie. u nas po jednej dniówce kierowcy omdlałaby ręka od niedokrwienia przez trzymanie w górze, a tam 2 minut wyjazdu i jazda po prostym.

Autor:  fulki [ 26 lut 2013, 15:33 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

hehe ja tak mam w traktorze robionym zrobione 2 skrzynie z żuka i tylny most z żuka silnik z daci 1300cm3 istny szatan :D na początku było sie głupio przyzwyczaic a teraz z zamkiniętymi oczami to smiało moge do usa jechac furgać ich furami :P

Autor:  Rossi [ 03 mar 2013, 23:32 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

ObrazekTaka ciekawostka; skrzynia biegów z połówkami w osobowym Mitsubishi.

Autor:  fulki [ 04 mar 2013, 14:18 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

Cytuj:
ObrazekTaka ciekawostka; skrzynia biegów z połówkami w osobowym Mitsubishi.
ja tam połówek nie widze

Autor:  Cyryl [ 04 mar 2013, 16:14 ]
Tytuł:  Re: Amerykanskie stare skrzynie biegów

jeździłem takim autem, masz 4 biegi na lewym lewarku. prawy to tak jakby połówki, do każdego biegu może być szybsze (położenie do tyłu) i wolniejsze, ale mocniejsze przełożenie (położenie do przodu).

czyli w sumie 8 biegów do przodu.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/