wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=39341
Strona 1 z 1

Autor:  marpiel [ 24 mar 2013, 22:33 ]
Tytuł:  Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

Może ktoś podzielić się ze mną swoją wiedzą na temat ryzyka walutowego na jakie narażone jest przedsiębiorstwo transportowo-spedycyjne?
Z góry dziękuję.

Autor:  zzx [ 24 mar 2013, 23:22 ]
Tytuł:  Re: Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

1. różnica wynikająca z zapłaty za usługę - faktura za transport wystawiona w euro - nabywca zleca transport w euro - wpływ na konto walutowe - konieczność przewalutowania lub zlecenie transportowe wystawione w obcej walucie płatne w/g kursu sprzedaży, kupna, średniego z tabeli nbp z dnia... dokonania sprzedaży.
2. różnice w płatnościach kartami za paliwo
3. nigdy nie wiadomo jaka będzie cena paliwa - obojetnie czy kupowane w kraju czy zagranicą - ceny dyktują monopoliści (koncerny naftowe) z reguły powołując się na zmianę ceny baryłki wyrażanej w usd.
4. opłaty za drogi wyrażane w euro.
5 opłaty za leasingi które mogą być wyrażane w obcej walucie płatne w/g kursu sprzedaży, kupna, średniego z tabeli nbp z dnia... dokonania sprzedaży

Autor:  marpiel [ 25 mar 2013, 19:24 ]
Tytuł:  Re: Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

Dziękuję, może ktoś jeszcze zabierze głos? ;)

Autor:  Cyryl [ 25 mar 2013, 19:34 ]
Tytuł:  Re: Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

ja to bardziej z praktyki:
wypisując faktury musisz spojrzeć w zlecenie transportowe, tam jest cena oraz do faktury dołączyć CMR (list przewozowy) i data rozładunku jest tą datą jaki obwiązuje kurs.
wchodzisz na stronę NBP i stamtąd ściągasz kurs.

odstęp między uzgodnieniem ceny, później potwierdzonej zleceniem, a dniem rozładunku nie jest długi, może upłynąć dwa tygodnie, więc te różnice wynikające z wahania się kursu walut nie są bardzo duże.
jednak jeżeli miesięcznie robi się faktury na powiedzmy na 200 000 euro, to niewielkie wahanie to już spora suma.

Autor:  marpiel [ 30 mar 2013, 17:33 ]
Tytuł:  Re: Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

A jakie są sposoby zapobiegania ryzyku walutowemu w transporcie?

Autor:  zzx [ 30 mar 2013, 19:11 ]
Tytuł:  Re: Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

Może dla dużych podmiotów są ubezpieczenia transakcji, ale dla mniejszych nie ma żadnego zabezpieczenia.
Gdy masz terminy płatności 45-60 dni od daty wykonania usługi(nie dostarczenia dokumentów) to co sobie możesz zabezpieczyć?
Wystarczy że jakiś polityk chlapnie coś i już kurs się zmienia.

Autor:  marpiel [ 16 kwie 2013, 21:16 ]
Tytuł:  Re: Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

Może coś jeszcze przychodzi Wam do głowy? Chodzi mi bardziej o teoretyczne (naukowe) podejście.
Dla przypomnienia. Jakie ryzyko związane z kursem walut ponosi firma zajmująca się transportem, spedycją i np. importem lub eksportem.
Podacie mi przykłady takich firm które trudnią się importowaniem jakiś towarów a w dodatku posiadają własny transport?

Z góry Wam Koledzy dziękuję za pomoc ;)

Autor:  Adam K. [ 16 kwie 2013, 22:48 ]
Tytuł:  Re: Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

Cytuj:
A jakie są sposoby zapobiegania ryzyku walutowemu w transporcie?
Poczytaj o walutowych kontraktach terminowych forward i future.
Przykladowo:
Dostales kontrakt na wykonanie pracy, za ktory dostaniesz zaplate w walucie euro. Kwote za niego ustaliles dzisiaj, kiedy kurs euro wynosi 4,10 zl, jednak zaplate otrzymasz po wykonaniu wszystkiego, czyli zalozmy ze za 3 miesiace. Zalozmy tez, ze za prace otrzymasz 100 000 euro, w przeliczeniu po dzisiejszym kursie bedzie to 410 000 zl co jest kwota ktora Cie satysfakcjonuje na dzien dzisiejszy.
Ryzyko polega na tym, ze za 3 miesiace kurs euro moze spasc i wynosic np. 3,20 zl. 100 000 euro na ktore sie umowiles, to jedyne 320 000 zl ktore nawet nie wystarcza na pokrycie kosztow pracy, nie mowiac o jakimkolwiek zarobku.
Kontakty walutowe, polegaja na tym, ze juz dzisiaj umawiasz sie z bankiem, ze za 3 miesiace sprzedasz im 100 000 euro za 410 000 zl. Niezaleznie od tego, ile wynosil bedzie kurs walutowy za 3 miesiace, Ty masz obowiazek sprzedac im 100 000 euro za 410 000 zl, a oni maja od Ciebie obowiazek je kupic. Nie ryzykujesz, ze stracisz, ale zarazem rezygnujesz z dodatkowego zarobku na wypadek gdyby kurs wzrosl i wynosil np. 5,20 zl.
Analogiczna sytuacja - wiesz, ze w grudniu bedziesz chcial kupic uzywana ciezarowke za granica. Modele ktore Cie interesuja kosztuja tam rowne 30 000 euro, a twoj budzet wynosi nie mniej nie wiecej a 125 000 zl. Dzisiaj idziesz do banku i umawiasz sie z nim, ze w grudniu sprzedadza Ci 30 000 euro za 125 000 zl. Nie ryzykujesz, ze na wypadek wzrostu kursu, nie bedzei Cie stac na zakup wymarzonej ciezarowki za 30 000 euro. Zarazem rezygnujesz z mozliwosci kupienia jej taniej, na wypadek spadku kursu. Bank ma obowiazek sprzedac Ci 30 000 euro za 125 000 zl, a Ty masz obowiazek je kupic, bo tak sie umowiliscie.

Mam nadzieje, ze rozwialem troche watpliwosci, chociaz szczerze powiem, ze nie znam zadnej firmy transportowej ktora stosuje kontakty walutowe. Pewnie dlatego, ze branza transportowa to jedno wielkie wariactwo i w duzej czesci partyzantka ... A przynajmniej ta, ktora ja znam.

Autor:  marpiel [ 17 kwie 2013, 18:45 ]
Tytuł:  Re: Informacje dot. ryzyka walutowego w transporcie

Dziękuję za pomoc.
Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś przykłady będę wdzięczny jeżeli się nimi podzieli.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/