wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=47506 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Luka [ 24 sty 2018, 22:40 ] |
Tytuł: | Re: Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 |
Wystarczyło poszukać, bo większość już została opisana, tylko na nowszym przekładzie. Symbole się nie zmieniły. viewtopic.php?f=11&t=47396&hilit=blokad%2A Napędy załączasz w kolejności 2-5. 2 nie daje rady, dopinasz 3, itd. Nie bez powodu jest to po sobie umieszczone. Reduktor, to reduktor. Zblokowane mosty, zarówno przedni, jak i tylny - unikasz skręcania. Na tylnym możesz jeszcze na śliskim/miękkim delikatnie skręcać, bo grunt pozwoli na uślizg kół, ale przy blokadzie przedniego nie skręcasz kierownicą w ogóle. Przełącznik 6, to prawdopodobnie gaz ręczny, ale ręki sobie nie dam uciąć. |
Autor: | sawic [ 25 sty 2018, 10:52 ] |
Tytuł: | Re: Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 |
Widziałem ten temat. Mimo tego, po jego lekturze, dalej miałem(mam) wątpliwości. Pokrętło niejako zabezpiecza przed załączeniem napędów w "nieprawidłowy" sposób. Skoro mogę załączać napędy dowolnie to chciałem wiedzieć w jakiej kolejności. To już wiem. W przykładzie na pokrętle jest blokada centralnego mechanizmu różnicowego. U mnie natomiast jest inaczej. Czy powinienem założyć, że centralnego mechanizmu różnicowego, między przednią i tylną osią, nie posiadam ? W takim razie wykluczało by to jazdę na zapiętej przedniej osi po asfalcie. Kolejną niejasną dla mnie rzeczą jest dołączenie drugiej tylnej osi - czyli przycisk nr 3. Kropka między osiami jest pełna, co sugerowało by o zblokowaniu jakiegoś mechanizmu różnicowego. Jak się to ma zatem do przycisku nr 4, który właśnie ewidentnie sugeruje o blokadzie mechanizmu różnicowego tylnej osi. Wydawało mi się, że MAN obrazuje dołączanie kolejnych osi poprzez kropkę bez wypełnienia, a blokowanie mechanizmów różnicowych poprzez kropkę pełną. Nie posiadam instrukcji. Nie mogę znaleźć nic sensownego na internecie. Jest to o tyle istotne, że o ile napędy są dość mocne i tak łatwo się nie uszkodzą, to opony terenowe są dość kosztowne i z pewnością mogą się bardzo szybko zużyć - jakby jeździć na nieprawidłowych blokadach. Pozdrawiam |
Autor: | Luka [ 25 sty 2018, 12:36 ] |
Tytuł: | Re: Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 |
Przełącznik obrotowy wyeliminował ewentualnie pomyłki, natomiast te przełączniki również są ułożone "po kolei". Dokładnie w tej kolejności masz załączać napędy jak ponumerowałeś przełączniki. Nie doczytałem, ale źle zakładasz odnośnie 3 i 4. 3 - blokada wzdłużna mostu. 4 - blokada poprzeczna mostu/mostów Na podstawie filmiku: https://youtu.be/8nWLZwZS4C0?t=120 Widać, że samochód stoi nierówno. Oś 2 jest dociążona, a ostatnia jest w powietrzu. Cała "para" z silnika idzie na oś/koło które ma najlżej, bo tak działa mechanizm różnicowy. Po dopięciu blokady wzdłużnej, zablokował ze sobą oba mosty i wyszedł. Natomiast sytuacja mogła się jeszcze tak rozwinąć, że zasypane lewe koła, mogły postawić taki opór, że prawe zaczęłyby się kręcić w miejscu, bo by miały lżej niż lewe. Wówczas trzeba dopiąć blokadę poprzeczną, tak żeby prawa i lewa strona szły równo. Tak naprawdę nigdy nie jeździłem samochodem z żadną blokadą Więc może ktoś poprawi ewentualne błędy. Dla mnie pozostają 2 pytania. - Czy przełącznik 4 załącza blokadę poprzeczną na jednym czy na obu mostach? Przypuszczam, że na obydwu. - Czy przełącznik 5 jest dwupozycyjny? Bo, jeśli się nie mylę, powinno się dać zapiąć blokadę wzdłużną między przednim, a tylnymi mostami. Jeśli są 2 pozycje na tym przełączniku, możliwe, że pierwsza pozycja dopina most wzdłużnie, a druga poprzecznie. Mam jeszcze wątpliwości odnośnie przełącznika nr 2. Na tym zdjęciu jest wyraźna pozycja blokady między przednimi, a tylnymi mostami. U Ciebie takiego nie ma, ale nie wydaje mi się, żeby przełącznik nr 2 miał tą pozycję zastępować, bo oznaczenia są inne. https://www.fotosik.pl/zdjecie/a88a24229d404e1a |
Autor: | sawic [ 25 sty 2018, 14:08 ] |
Tytuł: | Re: Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 |
Przełącznik 5 jest jednopozycyjny. Można go załączyć dopiero jak wszystko inne jest załączone, w przeciwnym przypadku nic się na nim nie zaświeca. Nie ma żadnego brzęczyka. Jest to starsza wersja napędu niż ta z kółkiem, więc wypada chyba założyć, że brak jest centralnego mechanizmu różnicowego i dołączenie przedniej osi nie powinno być wykonywane na dobrze przyczepnych nawierzchniach jak asfalt, bo skutkować to będzie szybkim zużywaniem się opon. Tak jak ma to miejsce w terenówkach z dołączanym napędem. W znakomitej większości nie można jeździć z zapiętym przednim napędem po asfalcie, bo mechanizm różnicowy międzyosiowy zwyczajnie nie występuje. Spróbuję dotrzeć do jakiejś instrukcji obsługi. Może coś więcej się wyjaśni. Dociekam tak, bo napędy owszem działają, ale chciałbym je eksploatować zgodnie z założeniem producenta, żeby nie prowokować żadnej niepotrzebnej awarii. Pozdrawiam |
Autor: | Luka [ 25 sty 2018, 16:13 ] |
Tytuł: | Re: Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 |
Opony są najmniejszym problemem, trzeba uważać, żeby nie uszkodzić napędów. Na twardym generalnie nie trzeba zapinać żadnych napędów, później włączasz po kolei. Najbardziej wymagającymi są blokady poprzeczne, bo nie działa mechanizm różnicowy i przy skręcaniu można co nieco uszkodzić. |
Autor: | Dolar [ 25 sty 2018, 18:55 ] |
Tytuł: | Re: Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 |
Przycisk nr 6 to taki kaganiec. Wciskasz ten guzik, następnie memory na manetce od tempomatu i auto nie pojedzie szybciej jak zadana prędkość. |
Autor: | marek 62 [ 26 sty 2018, 19:15 ] |
Tytuł: | Re: Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 |
[quote="Luka"]Wystarczyło poszukać, bo większość już została opisana, tylko na nowszym przekładzie. Symbole się nie zmieniły. viewtopic.php?f=11&t=47396&hilit=blokad%2A Napędy załączasz w kolejności 2-5. 2 nie daje rady, dopinasz 3, itd. Nie bez powodu jest to po sobie umieszczone. Reduktor, to reduktor. ja w wątpliwym terenie od razu zapinam między mostowe bo jak staniesz zagrzebiesz i dopiero wtedy zaczniesz dopinać napędy to może być już wtedy za późno |
Autor: | marassuk [ 30 sty 2018, 0:06 ] |
Tytuł: | Re: Proszę o rozszyfrowanie przycisków załączania napędów i blokad MAN 6x6 |
3 - blokada wzdłużna mostu. 4 - blokada poprzeczna mostu/mostów to napewno jak wyżej |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |