jednym z manewrów na egzaminie na kategorię prawa jazdy c+E jest łuk tyłem.
aby wykonać prawidłowo ten manewr trzeba pamiętać o dobrym ustawieniu zespółu pojazdów w pozycji wyjściowej: zespół pojazdów wyprostowany, blisko prawej krawędzi.
najlepiej aby cały ten zakręt zespół pojazdów przejechał zgięty pod jednym kątem, jednak nie ma możliwości aby zespół pojazdów utrzymał ten sam kąt przy jednym położeniu kierownicy.
żeby utrzymać tak zespół pojazdów trzeba kręcić w lewo i prawo naprzemian.
jednak większość kursantów nie wie jak to zrobić, czego się trzymać. podam więc dość prostą metodę.
aby prawidłowo wykonać ten manewr trzeba trzymać się prawej i prowadzić koła blisko prawej linni.
wyznaczamy sobie jakiś punkt odniesienia (tutaj wyznaczyłem belkę na przedniej burcie przyczepy):
gdy zespół zaczyna się łamać czekamy aż punkt odniesienia wyrówna nam się z prawą burta pojazdu i kręcą w lewo i prawo utrzymujemy taki kąt złamania zespółu pojazdów do końca łuku i na prostej wyprostowujemy zespół.
proszę zwrócić uwagę na skręt kół przednich, aby tak jechać wystarczy kręcić w obie strony nie więcej jak pół obrotu kierownicy.
większość kursantów kręci dość zawzięcie w rezultacie przód pojazdu jeździ od lewej do prawej ledwo mieszcząć się między wyznaczonymi liniami, a koła przednie zostawiają ślad na asfalcie jak dwie komplenie pijane dżdżownice. jeżeli wykonamy ten manewr moim sposobem zespół pojazdów mieści się na łuku dla kat C z pokaźnym luzem.
nie ma znaczenia jaki punkt odniesienia sobie znajdziemy, jednak musimy wiedzieć w jaki sposób utrzymać zespół pojazdów w jednym "zgięciu".