Turbocompound dodaje silnikowi mocy przez odzyskanie "straconej" energii spalin.
Zasady działania turbocompound wydają się przeczyć prawom fizyki, ponieważ urządzenie to wytwarza energię "z niczego". Urządzenie to odzyskuje energię, która w przeciwnym razie zostałaby utracona lub wydalona jako produkt uboczny. Jest to klasyczny przykład recyklingu. Zamiast wydalać "zużytą" energię przez układ wydechowy, następuje jej odzysk za pomocą drugiej turbiny umieszczonej za turbosprężarką.
Druga turbina (turbodoładowarka) obraca się z prędkością ok. 50.000 obr/min. Ruch ten przekazywany jest przez system przekładni i sprzęgło hydrokinetyczne na rozrząd, a następnie na wał korbowy. W wyniku zmniejszania się prędkości obrotowej powstaje pożyteczny wzrost momentu obrotowego, który po przeniesieniu na koło zamachowe silnika powoduje zwiększenie jego pędu. Jest to dodatkowa siła napędowa uzyskana bez wzrostu zużycia paliwa.
Ekonomiczny "zielony" zakres obrotów obejmuje szeroki zakres prędkości obrotowych silnika, ułatwiając pracę kierowcy. Silnik wykazuje dużą elastyczność. Obroty wału korbowego, do którego stale doprowadzany jest dodatkowy napęd w wyniku procesu turbocompound, pomagają w wyrównywaniu rytmicznych pulsacji ciśnienia wywoływanych wskutek spalania. Dzięki temu praca silnika jest bardziej płynna.
1. Dolot spalin z kolektora przy temperaturze ok. 700°C.
2. Spaliny służą do napędu tradycyjnej turbosprężarki. Uzyskiwana w ten sposób energia wykorzystywana jest do zwiększenia mocy i momentu obrotowego w wyniku procesu spalania. Następnie, zamiast wydalenia spalin na zewnątrz, kierowane są one do zespołu turbocompound
3. Dostające się do zespołu turbocompound spaliny mają nadal wysoką temperaturę(około 600°C). Zawarta w nich energia wykorzystywana jest do nadania drugiej turbinie prędkości obrotowej do 55.000 obr/min. Po przekroczeniu tego punktu temperatura spalin spada poniżej 500°C i zostają one wydalone przez tradycyjny układ wydechowy z tłumikiem.
4. Obroty turbiny są stopniowo zmniejszane przez przekładnie mechaniczne i sprzęgło hydrokinetyczne. Sprzęgło to dokonuje wyrównywania obrotów koła zamachowego i turbiny zespołu turbocompound.
5. W chwili dotarcia siły napędowej do wału korbowego prędkość obrotowa wynosi już tylko ok. 1 900 obr/min.
6. Wzrasta napęd koła zamachowego, a jego obroty wyrównują się i stają się bardziej stabilne.
TURBOCOMPOUND - jednym z najnowszych rozwiązań, jakie wprowadziła Scania jest turbocompound czyli turbowspomaganie. Jego budowa przypomina turbosprężarkę i jest z nią czasem mylone. Turbocompound zademonstrowany został po raz pierwszy na targach w Brukseli w 2001r. i stanowił on...
Rejestracja:20 mar 2005, 15:56 Posty: 134
Lokalizacja: Jaworzno
Kurde super rozwiązanie . Pierwszy raz o tym słysze . Warto czytać to forum POZDRAWIAM
_________________ Szerokości Wszystkim Życze
Lepiej jeździć na ropę bryczką niż na LPG zapalniczką.
Choć nie jestem detektywem zawsze znajdę budkę z piwem
Scania "Królowa Szos"
Kocham kurczaka z rożna i dziewczyny z Jaworzna
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 13 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę