wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Historia marki Scania
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=16657
Strona 1 z 1

Autor:  TuSiek [ 16 wrz 2008, 14:41 ]
Tytuł:  Historia marki Scania

  • Historia
  • Firma została założona w roku 1900 pod nazwą Maskinfabriks AB Scania w Malmö. Nazwa firmy pochodzi od krainy Skåne w Szwecji. W 1911 roku przedsiębiorstwo połączyło się z innym koncernem motoryzacyjnym (Vagnsfabriks Aktiebolaget i Södertälje) tworząc AB Scania-Vabis. W 1969 roku doszło do połączenia z firmą SAAB i kolejnej zmiany nazwy - tym razem na Saab-Scania AB. Wspólnym stał się także znak firmowy, którym sygnowane były zarówno ciężarówki oraz autobusy, jak i samochody osobowe. Kiedy w 1995 koncerny rozdzieliły się, część produkująca pojazdy użytkowe otrzymała nazwę Scania AB, którą nosi do dziś.

    Od 1916 roku głównym akcjonariuszem firmy była rodzina Wallenbergów. W późniejszym czasie sprawowała kontrolę nad firmą za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego "Investor AB". W ostatnich latach kilka koncernów motoryzacyjnych próbowało przejąć kontrolę nad Scanią skupując jej akcje. Próba podjęta przez Volvo AB została zablokowana przez urząd antymonopolowy UE. W późniejszym czasie pakiety akcji przejęły koncerny MAN oraz Volkswagen, blokując sobie nawzajem możliwość przejęcia kontroli. W marcu 2008 r. Volkswagen, który miał 20,89 proc. akcji Scanii, dających prawo do niemal 38 proc. głosów, odkupił od "Investor AB" i fundacji Wallenbergów pakiet akcji. W ten sposób zwiększył udziały do 37,73 proc. akcji z prawem do 68,6 proc. głosów. Ponieważ Volkswagen posiada część akcji koncernu MAN oraz fabrykę ciężarówek w Brazylii, najprawdopodobniej będzie je chciał połączyć w jedną grupę przemysłową specjalizującą się w produkcji ciężarówek, autobusów i silników diesla.
  • Samochody Ciężarowe
  • Samochody ciężarowe Scanii mogą być wyposażone w jeden z 5 rodzajów kabin:
    kabiny sypialne (Topline, Highline) cechują się największym komfortem pracy oraz wypoczynku kierowcy. Wyposażenie tej serii kabin jest najbogatsze. W tej kabinie kierowca może przyrządzić sobie posiłek, obejrzeć film , rozłożyć przenośne urządzenia biurowe i zaplanować trasę przejazdu. Pomocne w utrzymaniu porządku są liczne schowki. Kabina Highline jest mniejsza od Topline.
    kabiny dzienne (CP16, CR16) są tak zaprojektowane, by oferowały największą przestronność wnętrza. Typ P jest niżej osadzony na podwoziu, dzięki czemu udało się zmniejszyć ilość stopni wejściowych.
    kabina krótka (CP14) zapewnia maksymalne wydłużenie przestrzeni ładunkowej kosztem długości kabiny. Jest często stosowana w pojazdach budowlanych - betonomieszarkach, wywrotkach.
    kabiny załogowe (CP28,CP31) umożliwiają przewóz większej ilości osób, stosowane na przykład w pojazdach straży pożarnej i służb komunalnych.
    kabina Longline - najbardziej prestiżowa kabina sypialna, której długość jest taka sama jak kabiny typu T (z silnikiem przed kabiną). Dzięki temu przestrzeń we wnętrzu zwiększyła się prawie dwukrotnie.

    Modele kabin Scanii:

    Seria R - najnowszy, stosowany jako pojazd dalekobieżny w transporcie drogowym
    Seria H - najsłynńejszy model kabiny stosowany juz w seri "2" i "3"
    Seria P - mniejsza wersja Scanii R, stosowana w dystrybucji lub transporcie na małe odległości, są też przystosowane do specyficznego transportu dalekiego np. na zabudowach typu lohra, przez 1 kierowce
    Seria T - z silnikiem przed kabiną (Scania już nie produkuje tej serii)
    Seria M - najmniej spotykany typ kabiny
    Seria G - Jest to kompromis pomiędzy serią P i R, który ma wypełnić lukę i dotrzeć do klientów wymagających konkretnych rozwiązań. Seria G zbudowana jest z używanych już do produkcji elementów, dlatego więc projektowanie tej ciężarówki trwało nie wiele czasu. Kabina Scanii G zamontowana jest wyżej niż serii P, ale niżej od serii R.
    Seria L - ImageCiągnik siodłowy z naczepą to typowy przedstawiciel Scania klasy L. Ciągniki siodłowe Scania budowane w oparciu o ramy o normalnej wysokości N, obniżonej L lub bardzo niskiej E mogą tworzyć zestawy o masie całkowitej do 60 ton, moce od 300 do 580 koni
    Seria D - Scania klasy D to pojazdy dystrybucyjne przeznaczone do transportu krajowego realizowanego na krótkich dystansach.
    Seria C - ImageScania klasy C to nowa generacja samochodów przeznaczona do bardzo ciężkich warunków pracy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów w tej klasie wynosi 150 ton.


http://www.wikipedia.pl


Jak macie jakies informacje o Scani to bardzo proszę

Autor:  marcinp1985 [ 19 wrz 2008, 14:48 ]
Tytuł:  Re: Historia marki Scania

SCANIA AB

Obrazek

(c) http://www.wikipedia.pl

Autor:  Żwirek [ 21 wrz 2008, 20:41 ]
Tytuł:  Re: Historia marki Scania

Wczoraj w Szczecinie był picnic Scani i dowiedziałem się ciekawostki, że na samym początku robili rowery :mrgreen:

Autor:  FLYP [ 30 wrz 2008, 19:03 ]
Tytuł:  Re: Historia marki Scania

Może trochę historri przedstawionej w zdjęciach?

Scania -Vabis L76 z roku 1963
Obrazek

http://www.hankstruckpictures.com/pix/t ... mfield.jpg
Obrazek
Scania Vabis
http://www.padborg-express.com/Lastbils ... -2006).JPG
Pierwsze logo
Obrazek
http://farm4.static.flickr.com/3169/260 ... 79.jpg?v=0
Scania Vabis LD7638 z 1965r.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... k_1965.jpg
Tu obrazek z lekka za duży więc link ZDJĘCIE
Autobus
http://farm4.static.flickr.com/3060/255 ... 88.jpg?v=0
Scania Vabis LS7546 Tanker z 1960r.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... r_1960.jpg
Scania Vabis 76
Obrazek

Tu (troszkę niżej) zobaczymy chronologicznie ustawione pojazdy. I daty w których były produkowane.
Tu prócz historii znajdziemy zdjęcia pojazdów które są także poustaw iane chronologicznie.

Źródło dysk i Google.com

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/