wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

[Ogólne] Pytanie o Webasto
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=17533
Strona 1 z 1

Autor:  draivers77 [ 13 lis 2008, 17:56 ]
Tytuł:  [Ogólne] Pytanie o Webasto

Mam pytanko,wiem że nietypowe.otóż dostałem zmiennika dużo starszego wiekiem który twierdzi iż jazda na włączonym vebaśćie nawet przy dodatnich temperaturach a nawet cały rok jest jak nabardziej wskazana.(motor 420kM,rzędówka,mercedes)argumentuje to iż DIESEL lubi wysoką temperature,a ona w czasie jazdy nieraz spada przy wolniejszej jeździe np.więc automatycznie vebasto się załancza i go dogrzewa.Pozatym stwierdził że silnik wtedy mniej spala paliwa.
Wiem że to Totalna Bzdura ale nie umiem ,tzn On z racji tego iż jest dużo starszy mnie ignoruje,wytłumaczyć.
Prośba by może któryś z kolegów fachowo wytłumaczył do czego tak naprawde służy vebasto.

pozdrowienia,szerokości

Autor:  hans_quattro [ 13 lis 2008, 18:27 ]
Tytuł:  Re: dotyczy jazdy na załączonym vebaście

jezeli webasto jest mokre to teoretycznie ma racje ale w ciezarowkach nie stosuje sie mokrego webasto wiec to jest poprostu przejaw bezmyslnosci lub kompletny brak znajomosci zasad dzialania i budowy tych urzadzen

Autor:  sebotrucker [ 13 lis 2008, 18:35 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

Właśnie jezeli masz webasto suche to nie dogrzejesz silnik w żaden sposów. Natomiast webasto mokre pomocne jest przy minusowych temperaturach gdzie rozgrzeje nam silnik przed odpaleniem. Webasto mokre ma jedną dużą wadę po włączniu go na całą noc po nocy obowiązkowe jest odpalenie auta ponieważ pompka wodna pobiera bardzo dużo prądu i może się okazać, że rano auto nam poprostu nie odpali :wink:

Autor:  hans_quattro [ 13 lis 2008, 18:38 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

nie spotkalem sie z webastem mokrym ktore moze chodzic dluzej niz 2h. takie webasta sa standardowo montowane w nowych dieslach w dostawczakach i osobowkach i uruchamiane sa automatycznie po odpaleniu silnika zeby go dogrzac. ingerujac troche w sterowanie mozna z takiego dogrzewacza zrobic ogrzewanie postojowe

Autor:  Marix [ 13 lis 2008, 18:45 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

Chce tylko podpowiedzieć, ze temat może dotyczyć autokaru (patrz: samochód)

Autor:  draivers77 [ 13 lis 2008, 20:55 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

dokładnie ,chodzi o autokar marki Setra!
móżecie wyjaśnić bliżej pojęcie webasto mokre i suche?

Autor:  Marix [ 13 lis 2008, 21:09 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

chodzi o wodne/powietrzne

Cytuj:
Webasto - samochodowe ogrzewanie powietrzne

Komfortowe agregaty powietrzne ogrzewają wnętrze pojazdu (kabinę kierowcy, przestrzeń pasażerską czy też ładunkową), zapewniając optymalne ciepło przy cichej pracy, niskim poborze prądu i wysokiej mocy grzewczej.
Cytuj:
Webasto - samochodowe ogrzewanie wodne

Ogrzewanie wodne znane ze swojej wysokiej efektywności i niezawodności, grzeje zarówno wnętrze pojazdu jak i jego silnik. W układ chłodzenia silnika podłącza się urządzenie, które działa na zasadzie centralnego ogrzewania. Płyn w układzie chłodzenia zostaje podgrzany poprzez nagrzewnicę ogrzewa wnętrze pojazdu a następnie silnik.

źródło: http://www.termotrans.com.pl/webasto.html

Autor:  Cyryl [ 13 lis 2008, 21:36 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

dla tego pana jest proste lekarstwo: niech raz sam zapłaci za paliwo.

nie znam silników współczesnych, które nie byłyby dogrzane nawet w zimie przy umiarkowanych temperaturach do -15 st.

od utrzymania temperatury płynu chłodzącego odpowiedzialne są dwa urządzenia termostat i wentylator włączający się przy odpowiedniej temperaturze.
termostaty w pojazdach ciężarowych i autobusach są w trzech różnych przedziałach temperatury. wymieniając termostat można tą temperaturę pracy minimalnie podwyższać lub obniżać.
jeżeli więc w silniku naszym mamy wsadzony termostat na 78-80 st i taka będzie temperatura płynu chłodzącego podczas pracy pojazdu, jak podgrzejemy płyn chłodzący do wyższej temperatury to zaraz termostat się otworzy na duży obieg i włączy wentylator, aby obniżyć ją i zgubi to ciepło.
za to ciepło zaś my zapłacimy paliwem nic w zamian nie osiągając.

temperatura pracy silnika spaliowego bardziej wynika z własności płynu chłodzącego i silnikach z chłodzeniem cieczą wynosi między 80 a 90 st.

jednak w silnikach (Tatra, Robur, a benzynowych Malucha) z chłodzeniem powietrzem ta temperatura wynosi około 130 - 140 st i jest OK.

nie mniej jednak podgrzewanie płynu chłodzącego ogrzewaniem postojowym ma taki sam sens jak dolewanie wody do muszli klozetowej. tyle co jest zostanie, a nadmiar zostanie wyrzucony na zewnątrz.

co do ogrzewania, w suchym i mokrym ogrzewaniu paliwo spalane jest w zamkniętej puszce, spaliny zaś wyrzucane sa na zewnątrz. puszka ta jest użebrowana i ogrzewa, w suchym - powietrze wtłaczane do wnętrza pojazdu (kabiny), w mokrym - płyn chłodzący i poprzez nagrzewnice działa jak tradycyjne ogrzewanie.

natomiast w autobusach jest jeszcze jedno niekorzystne zjawisko.

silnik będzie sobie pracował utrzymując stałą temperaturę płynu chłodzącego, silnik i chlodnica są z tyłu, ale w zimie ten płyn aby ogrzać kierowcę musi dotrzeć do przedniej nagrzewnicy około 11m. w starszych autobusach - Jelcz PR110, gdzie rury te były nieizolowane i autobus słabo zabudowany od dołu bywało tak, że płyn wychodząc z silnika miał te 80 st, jednak nim dotarł do przodu miał już tylko 40 st i kierowca marzł. jednak to było w czasach gdy nie było jeszcze ogrzewania postojowego na wyposażeniu autobusów, więc nie ma sprawy.
we współczesnych autobusach przewody z płynem idą do przodu:
w miejskich tuż pod podlogą zaizolowane - zabudowane,
w turystycznych pod podłogą, nad kuframi, też zaizolowane.

Autor:  hans_quattro [ 13 lis 2008, 23:30 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

dodac trzeba jeszcze ze ogrzewanie postojowe mokre nagrzewa plyn chlodzacy do temperatury 40-50 st C i dzieki temu jest mozliwosc poprzez standardowe ogrzewanie auta nagrzac wnetrze. suche to poprostu nagrzewnica z nadmuchem cieplego powietrza do kabiny osobnym kanalem powietrznym.
jezeli termostat w silniku jest uszkodzony to praca na okraglo ogrzewania postojowego wodnego moze ta temperature podwyzszyc nieznacznie ale bardziej zauwazalne bedzie zwiekszone zuzycie paliwa. srednie zuzycie paliwa przez ogrzewanie postojowe to od 1.5 do 2 litrow na godzine w przypadku suchego. w przypadku mokrego moze byc wyzsze ale nie jestem w stanie powiedziec ile

Autor:  huberto [ 14 lis 2008, 0:43 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

Cytuj:
srednie zuzycie paliwa przez ogrzewanie postojowe to od 1.5 do 2 litrow na godzine w przypadku suchego
Obecne urządzenia grzewcze suche, zazwyczaj Webasto, Eberspaecher zużywają około 0,25l/h. Mam na myśli diesla, spalanie przy silnikach benzynowych jest nieznacznie wyższe, o ile dobrze pamiętam.

Autor:  ego [ 14 lis 2008, 0:50 ]
Tytuł:  Re: dotyczy jazdy na załączonym vebaście

Cytuj:
jezeli webasto jest mokre to teoretycznie ma racje ale w ciezarowkach nie stosuje sie mokrego webasto wiec to jest poprostu przejaw bezmyslnosci lub kompletny brak znajomosci zasad dzialania i budowy tych urzadzen
Nie stosuje się webasta mokrego w ciężarówkach? A to coś nowego.. Chętnie prześlę zdjęcia DAF-ów XF gdzie takie właśnie urządzenia, zamontowane z tyłu za kabiną, grzeją płyn chłodzący.A dmucha ciepłym powietrzem po przekręceniu pokrętła wentylatora w kabinie.

Autor:  draivers77 [ 14 lis 2008, 15:42 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

Dzięki Panowie za opinie,Ja powiem tak i mam nadzieję że większość mnie przyzna rację.

Ogrzewanie wodne ,czyli popularne Webasto od nazwy firmy produkującej to urządzenie,to ni9c innego jak piec w którym spala się ropa poprzez rozbryz,świece płomieniową i wentylator pchający powietrze do prawidłowego cyklu spalania.Płaszcz pieca jest podwójny,w środku płaszcza przepływa płyn (woda ,borygo) która nagrzewa się i poprzez pompe zostaje tłoczony do układu chłodzenia silnika.Ogrzewanie jest wpięte przed termostat,(krótki obieg)aby ogrzać płyn w układzie chłodzenia silnika.Ogrzewanie to automatycznie rozłancza sie po osiągnięciu temp.80 stopni. w układzie chłodzenia.
Przy bardzo dużych spadkach temperatur -15 , -20 stopnigdy silnik pracuje na wolnych obrotach i przy włączonym ogrzewaniu,(mówimy o autokarze)gdzie gdzie płynu chłodzącego jest ok 70l stosuje sie włanczanie webasta aby wspomóc ogrzewanie,ale jest to mało efektywne ,dlatego iż webasto dostarcza niewiele większą ilość ciepła jak cylinderpracujący w silniku.Generalnie odbiór ciepła poprzez nagrzewnice jest tak duży że trudno zagrzać płyn do tem 80 stopni.Natomiast przy normalnych temperaturach plusowych temperatura silnika i całego układu chłodzenia przy prawidłowo działających termostatach silnika i właczniku wentylatora chłodnicy.jest odpowiednia ok 80 stopni i układ ten zato odpowiada.Dlatego włanczanie webasta podczas jazdy jest totalnym bezsensem i świadczy o całkowitej nieznajomości zasad mechaniki.Mało tego powoduje zwiększone zużycie paliwa ok 2 litrów na godzine.Chciałbym widzieć tego właściciela pojazdu który toleruje taką bezmyślność kierowcy.
Niema takiej możliwości aby inżynierowie mercedesa koonstruując silnik stworzyli jego niedogrzanie (poprzez zbyt wydajną popmpe,termostaty,wentylator,układ chłodzenia,chłodnice)

To moja opinia-kierowcy z 10letnim stażem na liniowym autokarze międzynarodowym.
Tylko jak mam do tego przekonać zmiennika!!!

Autor:  Cyryl [ 14 lis 2008, 20:00 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

nie bardzo rozumiem ostatni post.
w pierwszym pytasz o fachową poradę, w ostatnim wyjaśniasz działanie ogrzewania postojowego (dość mętnie, ale właściwie).

więc po co to nasze pisanie?

ps. ogrzewanie postojowe zużywa max do 0,25l/h jak wspomniał kolega Huberto. jednak ogrzewanie mokre potrzebuje trochę więcej prądu ze względu na zasilanie elektrycznej pompy tłoczącej płyn chłodzący.
tutaj trzeba dodać, że w czasie pracy silnika obieg płynu powoduje pompa wodna napędzania paskiem/paskami klinowymi i nie jest to prędkość jednostajna tylko wprost proporcjonalna do obrotów silnika. natomiast elektryczna pompa wodna ogrzewania pcha płyn cały czas z jednostajną prędkością i raz przyspiesza, a raz spowalnia odpowiedni przepływ płynu dla silnika.

Autor:  dominik 2004 [ 15 lis 2008, 8:14 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

ogrzewanie takie jak w autobusie może spokojnie spalić 2 litry na h

Autor:  AwizoR [ 23 lis 2008, 16:10 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

Kolego: troszke zagmatwales sprawe, nie podajac wyraznie ze chodzi o AUTOBUS !!! Ogrzewanie stacjonarne w AUTOBUSIE nawet dobrej firmy i nowej generacji spala min. 2 litry oleju napedowego na godzine.( monoż to przykladowo przez 10 godzin!)W tego typu AUTOBUSIE - Setra z silnikiem mercedesa, za utrzymanie wlasciwej temp. pracy silnika odpowiada tylko i wylacznie termostat i wlaczany elektrycznie wentylator chlodnicy.Dogrzewanie silnika webastem przypomina wlewanie wody do pelnego wiadra!!! Gratulujemy Twojemu zmiennikowi pomyslowow, jak naciac szefa na kase!!! Jego pomysl by dogrzewac silnik webastem sprowadza sie do globalnego ocieplenia klimatu. Moze jako argumentu uzyj klucza do koł :lol:

Autor:  Wojti38 [ 23 lis 2008, 16:20 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

Witam znawcow, z tym dogrzewanie silnika to totalna bzdura!!!!30 lat jezdze autobusami i podobnego idiotyzmu nie slyszalem, Gratuluje zmiennika, p.s Moze lepiej zrobic dziure w baku???straty beda porownywalne!!!pozdrawiam

Autor:  majster106 [ 25 gru 2008, 18:46 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

powiedz twojemu zmiennikowi ze szkolil sie chyba na t34 madrzy ludzie wymslili po to takie urzadzenie jak termostat zeby utrzymac temperature silnika a webasto sluzy tylko do rozgrzania silnika przed jego uruchomieniem w niskich temperaturach uruchomione webasto podczas jazdy powoduje zwiekszenie zurzycia paliwa chyba ze szkli szefa i paliwko sprzedje

Autor:  Marix [ 25 gru 2008, 18:55 ]
Tytuł:  Re: [Ogólne] Pytanie o Webasto

No ale wtedy zwiekszone spalanie tez niebyłoby mu na ręke ;-)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/