wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=18542
Strona 1 z 1

Autor:  Cyryl [ 24 sty 2009, 11:41 ]
Tytuł:  Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

W dniach 21 – 22 stycznia firma Test i Trening przeprowadziła szkolenie kierowców na swoim torze w ośrodku szkolenia w Bednarach. Jest to szkolenie nieobowiązkowe, które pracodawca wykupił dla swoich kierowców celem podniesienia ich umiejętności. Szkolenie to składa się z kilku stopni trudności po sobie następujących. Pierwszego dnia grupa kierowców przeszła szkolenie podstawowe w drugim dniu drugi stopień szkolenia. Szkolenie to prowadzili austriaccy instruktorzy, a trzech polskich instruktorów techniki jazdy (w tym ja) przy nich miało doskonalić swoje umiejętności na austriackich standardach.
Grupa kierowców została podzielona na dwie części, z których pierwsza została po rozpoczęciu na sali wykładowej a druga pojechała na tor na zajęcia praktyczne.
Na sali wykładowej instruktor przedstawił zachowanie się pojazdu ciężarowego podczas hamowania i podczas poślizgu. Na tablicy przedstawił, w jaki sposób wygląda kierowanie pojazdem w sytuacjach krytycznych, w jaki sposób rozpoznawać sytuacje krytyczne, jak im zapobiegać i jak nie doprowadzać do tego, aby zmieniały się w sytuacje awaryjne kończące się wypadkiem. Sporą część wykładu została poświęcona psychologicznej charakterystyce osobowości kierowcy omówieniu jego pozytywnych i negatywnych cech.
Na torze do szkolenia zostały użyte ciągniki: Mercedes Actros 1841, Iveco Stralis 440 i MAN 18.530 Oraz naczepy pladnekowe tak obciążone, aby zestaw ważył około 30 ton. Ciągniki Iveco i MAN były wyposażone w siodła ze sworzniem zapewniającym przechył siodła na boki Jedna z naczep miała boczne koła zapobiegające wywróceniu na bok oraz ekrany na bokach pokazujące prędkość zestawu. Każda naczepa podczas ćwiczeń była sprzęgana specjalną liną do ciągnika zabezpieczającą przed całkowitym złożeniem się zestawu i rozbiciem ciągnika o naczepą. Pojazdy miały możliwość odłączenia systemów elektronicznych ABS i ESP.
W pierwszym ćwiczeniu kierowcy awaryjnie hamowali ciągnikami siodłowymi na płycie poślizgowej z prędkości 20 i 40km/h, aby przekonać się, że podwojenie prędkości równa się zwiększeniu drogi hamowania czterokrotnie.
Następnie zapoznawali się z różnicą hamowania na śliskiej nawierzchni z wyłączonym i włączonym układem ABS. Ćwiczyli również hamowanie, gdy pojazd jechał kołami jednego boku na płycie poślizgowej, a kołami drugiego boku na przyczepnej nawierzchni.
Kolejnym ćwiczenie było obijanie przeszkody na płycie poślizgowej samymi ciągnikami. To ćwiczenie dokonuje się z włączonym układem ABS z szybkościami od 30 do 50km/h.
Kolejnym ćwiczeniem była jazda wokół ronda, aby przekonać się, przy jakiej szybkości sytuacja staje się awaryjna. Do tego został użyty ciągnik w wyłączonym systemem ESP, z naczepą wyposażoną w boczne koła, oraz boczne ekrany pokazujące prędkość pojazdu, kierowca miał zakryty licznik, więc prędkość utrzymywał na podstawie własnej oceny.
Kierowcy zaczynali jeździć wkoło ronda o średnicy około 25m z szybkości około 10km/h stopniowo zwiększając prędkość. Przy szybkości 26km/h naczepa kładła się na boku. Ostatnim ćwiczeniem była jazda samymi ciągnikami po płycie poślizgowej posiadającej dwa zakręty pierwszy w parowo drugi w lewo. Kierowcy mogli się przekonać, że ciągnik siodłowy w jednym zakręcie może zachować się jak pojazd podsterowny, natomiast na drugim jak nadsterowny.

Drugiego dnia awaryjne hamowania na płycie poślizgowej były ćwiczone już ciągnikiem z naczepą z włączonym ABS. Przy omijaniu przeszkody większość kierowców potrafiła już powrócić do pierwotnego toru jazdy po ominięci przeszkody. Na drugim stanowisku kierowcy przejeżdżali przez łuk ciągnikiem siodłowym z naczepą z bocznymi podporami. Przy wyłączonym układzie ESP naczepa wychodząc z łuku przy szybkości 35km/h kładła się na boku. Następnie układ ESP był włączany i obserwujący z boku mogli zaobserwować jak układ elektroniczny włącza hamulec w tylnych zewnętrznych względem łuku, kołach, aby utrzymać stabilność zestawu. W kolejnym ćwiczeniu kierowcy określali według swojej oceny długość drogi hamowania przed przeszkodą z prędkości 50km/h. W wyznaczonym miejscu pojazd zaczynał hamowanie awaryjne i zatrzymywał się bezpośrednio przed przeszkodą. Jeżeli jednak prędkość została podwyższona o 10km/h droga hamowania wydłużała się o około 5m, jednak pojazd przejeżdżał miejsce przeszkody z prędkością 34km/h. W kolejnym ćwiczeniu kierowcy przejeżdżali podwójny zakręt na płycie poślizgowej ciągnikiem siodłowym z naczepą z włączonymi układami elektronicznymi. Pojazd zaczynał hamowanie awaryjne i zatrzymywał się bezpośrednio przed przeszkodą. Jeżeli jednak prędkość została podwyższona o 10km/h droga hamowania wydłużała się o około 5m, jednak pojazd przejeżdżał miejsce przeszkody z prędkością 34km/h. W kolejnym ćwiczeniu kierowcy przejeżdżali podwójny zakręt na płycie poślizgowej ciągnikiem siodłowym z naczepą z włączonymi układami elektronicznymi.
Na koniec wszyscy mogli się przekonać jak wygląda dachowanie. Specjalna maszyna wyposażona w kabinę pojazdu ciężarowego miała możliwość obrócenia jej o 360 stopni. Każdy kierowca wsiadał zapinał specjalny pas biodrowy do tego standardowe pasy i kabina obracała się. W tym ćwiczeniu można było się przekonać na własnej skórze, że pas tradycyjny to jest absolutne minimum zapewniające względne bezpieczeństwo kierującemu i pasażerom.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autor:  duży mobil [ 24 sty 2009, 12:30 ]
Tytuł:  Re: Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

Fajna sprawa przejść takie szkolenie,sprawdzić jak pojazd zachowuje sie w określonej sytuacji,sprawdzić swoje umiejętności.Z drugiej strony jest to zabawa dla dużych chłopców.Na pewno takie szkolenie daje dużo nowych umiejeności i uświadmomienie co dzieje sie z pojazdem w ekstremalnych sytuacjach,ale niestety tor to nie zatłoczona ,wąska droga ,tu każdy najmniejszy poslizg może sie skończyć tragicznie.

Autor:  Cyryl [ 24 sty 2009, 14:43 ]
Tytuł:  Re: Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

Obrazek

Obrazek

Obrazek

na ostatnim zdjęciu widać wyraźnie na ekranie z boku naczepy prędkość i na pewno ona jest za duża do pokonania tego łuku.

Autor:  Michal-EPD [ 24 sty 2009, 16:43 ]
Tytuł:  Re: Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

Ile kosztuje taki kurs dla jednej osoby ??

Autor:  ciucma102 [ 24 sty 2009, 18:22 ]
Tytuł:  Re: Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

Sadze ze dla jednej osoby są to zbyt duże koszta aby sama mogla sobie za sponsorować tego typu kurs. Najlepsza opcja jest pokazanie szefowi na czym to polega i może się skusi ale jeśli pracownik jest w firmie tylko numerkiem to raczej szanse są małe


I pytanie do Cyryla

Czy tak będzie wyglądała części Kwalifikacji wstępnej

Autor:  Cyryl [ 24 sty 2009, 19:26 ]
Tytuł:  Re: Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

ceny nie potrafię podać, bo wykupiła to pewna korporacja dla wszystkich swoich kierowców Polsce, a nie jestem pewien czy nie w całej UE.

natomiast na pewno niektóre części elementów takiego szkolenia będą wchodziły w skład kwalifikacji wstępnej i kwalifikacji okresowej.

Autor:  marcinABCEuk [ 24 sty 2009, 20:13 ]
Tytuł:  Re: Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

Może i będzie wchodziła w skład Kwalifikacji Okresowej,ale tylko w teorii bo przecież nie ma żadnej praktyki.

Autor:  Cyryl [ 25 sty 2009, 7:34 ]
Tytuł:  Re: Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

Cytuj:
Może i będzie wchodziła w skład Kwalifikacji Okresowej,ale tylko w teorii bo przecież nie ma żadnej praktyki.
dyrektywa o szkoleniu okresowym kierowców, w tym kwalifikację wstępną i okresową przyjęły państwa UE, więc Polska też.

u nas określa to rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 2 lipca 2008 o szkoleniu okresowym kierowców w trnasporcie drogowym.

problem tkwi w tym, że to co jest określone w ustawie jest niezwykle trudne w realizacji właśnie z powodu tej praktyki.
ustawa mówi o części praktycznej szkolenia okresowego, czyli 16h jazdy w ruchu i 4h jazdy w warunkach specjalnych, czyli na torze. tor ma być wyposażony w/g ustawy w dwie maty poślizgowe do jazdy na wprost i do jazdy po łuku, a pojazd na którym ma odbywać się szkolenie ma być wyposażony w układy ABS i ESP z obowiązkową możliwością odłączania.

ponieważ takich torów z płytami poślizgowymi dla pojazdów C, C+E i D w Polsce jest nie więcej jak 5, z czego dopuszczonych pewnie 2, koszt pojazdu przystosowanego do takiego szkolenia jest bardzo wysoki i brak jest instruktorów potrafiących takie szkolenie przeprowadzić - właśnie w praktyce cały czas w ministerstwie toczą się dyskusje jak to rozporządzenie przystosować do naszych warunków.

pierwszym instruktorom doskonalenia techniki jazdy uprawnienia nadawano, ale tylko bardzo niewielka ich część (jak ja) ma możliwość praktykowania i czerpania doświadczenia z firm zachodnich zajmujących się szkoleniem kierowców od ponad 20 lat.

a przecież przyjdzie instruktorowi wsiąść z zestaw i pokazać te manewry, oraz przejechać z kierowcą i po rondzie i po łuku wprowadzając pojazd w poślizg.

natomiast do wiadomości kolegów z UK: na tamtym terenie najbardziej doświadczona jest firma Minding Driving Limited Driver Development
(http://www.mindingdrivingltd.co.uk/), która przymierzała się do wejścia na polski rynek w związku z szkoleniem okresowym kierowców już w 2006 roku.

Autor:  Cyryl [ 26 sty 2009, 20:20 ]
Tytuł:  Re: Nieobowiązkowe szkolenie dla kierowców pojazdów ciężarowych

nawadnianie płyty poślizgowej:
Obrazek

siodło z możliwością przechyłu na boki:
Obrazek

lina zabezpieczająca zestaw przed całkowitym złożeniem się:
Obrazek

ekran na boku naczepy, który wyświetla aktualną prędkość:
Obrazek

pojazd do prób:
Obrazek

pojazd do prób w szczegółach:
Obrazek

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/