Cytuj:
Czy ktoś może podac jakąś podstawę prawna?
Bo jest tylko rozporządzenie w sprawie zasad egzaminowania.
Czy na pewno weszły dzisiaj jakiekolwiek inne zmiany?
Z tego co mi wiadomo, to w życie wchodzi obecnie rozporządzenie dotyczące zmiany zasad egzaminowania. A pozostałe kwestie poruszane w artykule Onetu, nie zostały wprowadzone w życie. Jest wątek na ten temat na innym forum: tj.
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... c&start=30
gdzie moderator pisze:
Cytuj:
Opierając się na artykule onetu:
PRAWDA (lub prawie prawda):
Onet.pl napisał:
Weszły w życie zmienione przepisy dotyczące egzaminowania kandydatów na kierowców, które służyć mają usprawnieniu procesu zdobywania upragnionego dokumentu.
Ze względu na wydłużający się czas oczekiwania na pierwszy i ewentualnie kolejne terminy egzaminów, wprowadzonych zostało sporo zmian, które pozwolić mają na dotrzymywanie ustawowego okresu wyznaczenia pierwszego terminu, czyli maksymalnie 30 dni. Zdający po raz drugi i kolejny będą niestety musieli na kolejną próbę czekać dłużej niż miesiąc.
Dotychczas egzamin praktyczny z jazdy po mieście musiał trwać 40 minut, po zmianach będzie to nawet 25 minut, jeśli w tym czasie egzaminator uzna, że kandydat na kierowcę posiada niezbędne umiejętności.
Zmiany objęły także obowiązek wskazania podstawowych zbiorników i sposobu kontroli poziomu płynów. Teraz kandydat na kierowcę będzie losował zestaw dwóch elementów, które musi omówić w ciągu 5 minut, a nie jak do tej pory – wszystkie.
BZDURA:
Onet.pl napisał:
W życie wchodzi również obowiązek posiadania odpowiedniego prawa jazdy na skutery i quady, co ograniczyć ma liczbę wypadków z udziałem dzieci.
Powraca "zielony listek", który świeżo upieczeni kierowcy będą musieli naklejać na szyby samochodu przez pierwsze dwa lata okresu próbnego. Dwukrotne złamanie przepisów w tym czasie spowodują przedłużenie okresu próbnego o kolejne dwa lata oraz skierowanie na badania psychologiczne i doszkalanie, kosztujące 200 zł. Trzy wykroczenia, bądź niedopełnienie wspomnianych obowiązków po dwóch wykroczeniach, skutkuje odebraniem uprawnienia.
Jeśli chodzi o punkty karne, to pierwsze 24 zebrane nie spowodują odebrania prawa jazdy, a jedynie skierowanie na kurs i badania, następnie przez pięć kolejnych lat każde zebrane 24 punkty spowodują utratę uprawnienia.
Ograniczenia wiekowe obejmą poszczególne kategorie. Motorowerami (kat. AM) pojadą już 14-latkowie, quadem lub motocyklem o pojemności do 125 cm3 (kat. A1 i B1) 16-latkowie, natomiast kategoria B bez zmian – limit to 18 lat. Duża liczba wypadków z udziałem niedoświadczonych motocyklistów spowodowała podniesienie limitu wiekowego na najmocniejsze ścigacze. 18-latkowie mogą ubiegać się o kategorię A2, natomiast "prawko" na mocne jednoślady otrzymają 24-latkowie lub 20-latkowie posiadający od 2 lat kategorię A2. Do prowadzenia dużych pojazdów trzeba będzie mieć 20 lat (kategoria C), bądź 24 lata (kategoria D).
Część teoretyczną kursu na prawo jazdy będzie można zrealizować z domu, przez internet, natomiast egzaminy zdawane będą już w odpowiednim ośrodku szkolenia.
Dokumenty wydawane kierowcom będą miały specjalny chip i ważność określoną standardowo na 15 lat w przypadku kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E oraz T. Kierowców kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E nowe przepisy zmuszą do wymiany dokumentu co 5 lat, przy czym każdorazowo obowiązkowe będą badania psychologiczne.
Powyższe regulacje nie weszy jeszcze w życie, ale są rozpatrywane, więc nie są zupełnie wyssane z palca. Część przepisów będzie związana z przystosowywaniem polskiego praw do unijnej dyrektywy np. prawo jazdy terminowe.