wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
[Ogólne] Manualna skrzynia 12 lub 16 biegowa http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=2168 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | tir5 [ 05 sty 2006, 23:26 ] |
Tytuł: | [Ogólne] Manualna skrzynia 12 lub 16 biegowa |
Jak w temacie. Chodzi mi o skrzynie montowane w starszych cięzarowkach, gdzie nie było mowy o zadnej elektronice i automatach. Wszystkie biegi wrzucało się wajchą. Napisze mi ktoś jak w takiej skrzynce zmienia się biegi? Slyszalem coś o podwójnym H z dolną i górną skrzynią. Rozumiem, ze do pewnego biegu (np do 6) zmienia się biegi tak jak np. w samochodzie osobowym. No, ale co dalej?? Jak sie sie zmienia skrzynie z gornej na dolną i odwrotnie... Trochę lamerskie to pytanie, ale kto pyta nie błądzi Pozdrawiam |
Autor: | Pazdz [ 05 sty 2006, 23:35 ] |
Tytuł: | |
Takich skrzyń używa się do dziś. Zazwyczaj skrznia posiada 8 biegów + połbiegi i dzieli się na skrzynię małą (1-4) i dużą (4-8 ). Różnicę polegają w tym, że niektóre skrzynie mają przełącznik przy lewarku na skrzynię małą/dużą w innych jak np. ZF wszystko operujesz leawrkiem. Tak na chłopski rozum. Ekspertem od skrzyń nie jestem... Zmieniasz biegi tak samo jak w osobowym tylko aby przekoczyć powyżej biegu do skrzni dużej (w ZF- przebitka) to musisz użyć większej siły, (w skrzyni z przełącznikiem jest przełącznik przy lewarku) pchnąć w prawo (na biegu jałowym hehe) i przechodzisz do skrzni dużej. Zmiana biegów zależy od sutyacji tak więc nie zawsze używasz wszystkich biegów (np. biegu 1 - zazwyczaj mozna ruszac z 3). Nie raz przeskakujesz półtora albo 2 biegi do góry... tak więc różnie to wygląda... Co do połówek to jak np. jedziesz na biegu 7 i chcesz dac pół biegu niżej to przełaczasz guzik/pstryczek przy lewarku i naciskasz sprzegło i jesteś na biegu 6,5 (czy jak kto woli na małej siódemce). Jak chcesz z powrotem przełączyć na 7 to robisz to samo. Jak jedziesz i chcesz dać na 7,5 (małą ósemkę) to przełączasz pstryczek i włączasz ósmy bieg. Wbrew pzorom to jest bardzo porste... I oczywiście róznią się te skrzynie od tych któr były parę lat temu bo technika idzie do przodu, ale metoda zmiany jest ta sama... A tu masz układ biegów ZF (np. Starlis, czy MAN F2000) i układ biegów w TGA: |
Autor: | HitmaN [ 06 sty 2006, 0:11 ] |
Tytuł: | |
<<Paździoch>> Ci to z zgrubsza wytłumaczył ale jakbyś nie zrozumiał to ja dodam coś od siebie. Podwójne H czyli masz 4 biegi które przerzuczas tak samo jak np. w maluchu, a potem następuje zmienia zakresu przełożeń (góra dół) na dole masz biedi 1 2 3 4 a na górze 5 6 7 8 sposoby są albo przebitka albo przłącznik 8 biegów już mamy teraz zostają pół biegi najlepiej jest to wytłumaczyć mówiąc o ogólnej budowie skrzynie biegów w autach cieżarowych o dużej ilości biegów która składa się z trzech "bloków" od silnika jest zakres przełożeń (ZP) 4 zbębatki dwie na wałku sprzęgłowym a dwie na pośrednim zębatki tworzą pary w zależności która para tych koł napędza dalszą cześć skrzyni rozróżniamy górę i dół. Potem jest ta właściwa skrzynia biegów którą sie obsługuje ruchami lewarka zmieny biegów (w przypadku 12 biegów są tam tylko 3 biegi a w przypadku 16 biegowej 4 biegi) a za skrzynią właściwą jest trzeci blok rozpiętości przełożeń które potocznie nazywane są pólbiegami obsługuje się je na różne sposoby w Scani np. jest przycisk a jak jest w innych dokładnie to nie wiem wiem żę w starych magnum jak sie dwa razy nisnęło sprzęgło to wlączony był pólbieg ... |
Autor: | tir5 [ 06 sty 2006, 1:17 ] |
Tytuł: | |
Czyli generalnie skrzynia ma 8 biegów + połbiegi = 16 biegow tak? Napisze Wam jak ja to zrozumiałem: rozpedzamy ciezarowke 1,2,3,4 normalnie jak w samochodzie osobowym. I teraz tak - wciskamy przycisk na lewarku i jedziemy dalej wajchą - 5,6,7,8 tak jabysmy wrzucali znowu biegi od 1 do 4 tak? Teraz sprawa z tymi polbiegami - rozumiem, ze te polbiegi nie wrzucamy juz operując dżwignia biegow, tylko wciskamy jakis przycisk - czy tak? Nie rozumię co to jest ta przebitka... czy to jest jakiś określony ruch wajchy zmiany biegów? Pozdrawiam |
Autor: | HitmaN [ 06 sty 2006, 10:03 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Czyli generalnie skrzynia ma 8 biegów + połbiegi = 16 biegow tak?
tak jesli mówimy o skrzyniach ZF montowanych w Magnum TGA XF Actrosach ... Bo Scania i Volvo mają szweckie skrzynie 12 biegowe 6 biegów + połówki po 3 na zakres Półbiegów używa się jak ciężarówka jest mocno obciążona i działa to tak że wrzucasz jedynke rozpędzasz się wlanczasz półbieg i masz już 1,5 potem wrzucasz 2 bieg dalej jedziesz i znowu półbieg i jest 2,5 itd. a jak dokłądnie jest z tą przebitką to Ci nie powiem bo nie jeździłem ale to trzeba wykonąc ruch lewarkiem do siebie lub od siebie ze znaczną siła, w ten chwili przebitke wybierają przełączyniki które sterują odpowiednim siłownikiem który załacza odpowiedni zakres |
Autor: | Pazdz [ 06 sty 2006, 10:19 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: rozpedzamy ciezarowke 1,2,3,4 normalnie jak w samochodzie osobowym. I teraz tak - wciskamy przycisk na lewarku i jedziemy dalej wajchą - 5,6,7,8 tak jabysmy wrzucali znowu biegi od 1 do 4 tak?
tak jest w skrzynii z przełącznikiem (np. TGA, Volvo) Cytuj: Teraz sprawa z tymi polbiegami - rozumiem, ze te polbiegi nie wrzucamy juz operując dżwignia biegow, tylko wciskamy jakis przycisk - czy tak?
tak przy skrzynii jest przycisk (taki pstryczek ) do półbiegówCytuj: Nie rozumię co to jest ta przebitka... czy to jest jakiś określony ruch wajchy zmiany biegów?
Skrzynia z przebitką, to skrzynia ZF (F2000, czy Stralis) (na zdjęciu jest błąd w podpisie - mianowicie skrzynia z przełącznikiem jest w TGA).Tak więc wrzucasz normalnie biegi 1-4 i aby przeskoczyć do dużej skrzyni musisz użyć większej siły i pchnąć lewarek w prawo i wskakujesz do H, czyli biegi 5-8. |
Autor: | tir5 [ 06 sty 2006, 13:52 ] |
Tytuł: | |
dzieki panowie za szczegolowe wyjasnienie sprawy. Teraz juz jest wszystko dla mnie jasne Pozdrawiam |
Autor: | mario [ 06 sty 2006, 14:06 ] |
Tytuł: | |
Biegu 1 prtaktycznie się nie uzywa chyba że w pojazdach budowlanych albo gdy mamy na pace coś naprawdę ciężkiego, na pusto startuje się z trójki lub "małej " czwórki i zmienia co przełożenie lub półtora, mam nadzieję że nie zamieszałem Ci za bardzo;) |
Autor: | Denis [ 06 sty 2006, 14:30 ] |
Tytuł: | |
[quote="mario"]na pusto startuje się z trójki lub "małej " czwórki[\quote] Z tego co ja wiem przyważnie rusza się od dwujki a jak samochód pusty to od niskiej trojki. Na czwórke szkoda sprzęgła. |
Autor: | Pazdz [ 06 sty 2006, 15:00 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Z tego co ja wiem przyważnie rusza się od dwujki a jak samochód pusty to od niskiej trojki. Na czwórke szkoda sprzęgła.
Jak jest 8 stopniowa przekładnia to zazwyczaj z trójki. A np. już z brata Volvo to z 2, bo jest 6 stopniowa. To jeszcze zależy od kierowcy... |
Autor: | mich89 [ 06 sty 2006, 17:34 ] |
Tytuł: | |
tir5 żebyś zobaczył jak wyglądają te przełączniki to zapodam ci fote (akurat Mana TGA) |
Autor: | Pazdz [ 06 sty 2006, 17:40 ] |
Tytuł: | |
OK. Ten przełącznik na dole (pionowy) służy właśnie do przejścia ze skrzynii małej na dużą i na odwrót. Ten trochę wyżej służy do płówek a ten guzik przy gałce nazywa się Comfort Shift i jest to przycisk sterujący automatyczną pracą sprzęgła (jest to technologia stosowana we wszystkich pojazdach TGA). |
Autor: | tir5 [ 06 sty 2006, 21:31 ] |
Tytuł: | |
przyznam sie ze wygląda to troche zamieszanie.. tu przelacznik, tu przycisk - mam nadzieję ze w praktyce obsluga tej wajchy jest prostsza, ze tak powiem intuincyjna własciwie jak i kiedy uzywa się tego przycisku sterującego automatyczna pracą sprzegla? i co to za wajcha ta mniejsza z prawej strony? dzięki za foto poglądowe |
Autor: | Pazdz [ 06 sty 2006, 21:35 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: przyznam sie ze wygląda to troche zamieszanie.. tu przelacznik, tu przycisk - mam nadzieję ze w praktyce obsluga tej wajchy jest prostsza, ze tak powiem intuincyjna
W praktyce to jest proste i intuicyjne. Ta mniejsza wajha to hamulec ręczny.. obok niego jest zaślepka na hamulec naczepowy...własciwie jak i kiedy uzywa się tego przycisku sterującego automatyczna pracą sprzegla? i co to za wajcha ta mniejsza z prawej strony? dzięki za foto poglądowe ComfortShifta można używać cały czas, oprócz ruszania i cofania. Uzywasz go zamiast sprzęgła. Czyli zamiast sprzęgła podczas zmiany przełożenia naciskasz ten przycisk przy gałce.. |
Autor: | mario [ 06 sty 2006, 21:37 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Z tego co ja wiem przyważnie rusza się od dwujki a jak samochód pusty to od niskiej trojki. Na czwórke szkoda sprzęgła.
przy trzybiegowej skrzyni napewno ale jak jest czwórak i duża moc to można spokojnie na małej czwórce chyba że górka albo coś
|
Autor: | tir5 [ 06 sty 2006, 23:56 ] |
Tytuł: | |
jeszcze tylko gwoli pewnosci... polbiegi 'wrzucamy' tym przełacznikiem na dźwigni, ale czy ze sprzeglem, czy bez? pozdrawiam |
Autor: | Pazdz [ 10 sty 2006, 22:36 ] |
Tytuł: | |
Połówki wrzucasz ze sprzęgłem albo (w TGA) z przyciksiem Comfort Shift. Tu masz przykładowe skrzynki z przełącznikiem. |
Autor: | tir5 [ 10 sty 2006, 23:02 ] |
Tytuł: | |
Fajne zdjęcia, dzięki. czyli rozumiem ze w takim np. Man-ie gdy jedziemy z obciązoną naczepą wrzucamy najpierw jedynke wajchą, potem polbieg przełacznikiem, potem dwojke wajchą, polbieg przelacznikiem itd... - czy dobrze skumałem wszystko? PS. co to za bieg oznaczony literą C na tym zdjęciu wyzej? pozdrawiam |
Autor: | HitmaN [ 10 sty 2006, 23:14 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: czyli rozumiem ze w takim np. Man-ie gdy jedziemy z obciązoną naczepą wrzucamy najpierw jedynke wajchą, potem polbieg przełacznikiem, potem dwojke wajchą, polbieg przelacznikiem itd... - czy dobrze skumałem wszystko?
Dokładnie tak jak piszesz Litera C oznacza bieg pełzający czyli taki który nie pozwala na poślizg kół Scania i Volvo mają coś takiego |
Autor: | tir5 [ 11 sty 2006, 0:02 ] |
Tytuł: | |
dzięki a kiedy używa się tego biegu pełzającego? Przy ruszaniu na grząskim terenie? |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |