Początki działalności
1 kwietnia 1928 r. Hub van Doorne utworzył niewielką firmę konstruktorską 'Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting'. Firma rozpoczęła od zatrudnienia czterech pracowników w małym warsztacie, którego specjalnością było spawanie, kucie i prace konstruktorskie. Wielki Kryzys w latach trzydziestych ubiegłego wieku zmusił młodą firmę - w której zarządzaniu współuczestniczył teraz młodszy brat Huba, Wim van Doorne - do poszukiwania nowych możliwości. Podjęto wówczas decyzję o rozpoczęciu produkcji przyczep i naczep. W roku 1933, kiedy elektryczne spawanie ciężkich konstrukcji nośnych było wciąż w powijakach, firma podjęła się montażu podwozi metodą spawania.
Przyczepa DAF
W roku 1936 lekka przyczepa opracowana na potrzeby załadunku i rozładunku kontenerów kolejowych w transporcie drogowo-kolejowym była gotowa do produkcji. Ten unikalny wynalazek uczynił firmę DAF jednym z pierwszych dostawców przyczep kontenerowych na świecie. Wtedy też nazwę firmy zmieniono na "Van Doorne's Aanhangwagen- fabriek" ("Fabryka przyczep Van Doorne'a").
Początek produkcji seryjnej
Pod koniec II Wojny światowej DAF ukończył prace projektowe nad nową przyczepą oraz, co ważniejsze, skonstruował trzy prototypy prawdziwego samochodu ciężarowego. W latach powojennej odbudowy w Holandii panował olbrzymi popyt na sprzęt transportowy. Rozpoczęto seryjną produkcję przyczep i naczep, dział konstrukcyjny pracował nad pierwszymi autobusami, zaś przygotowania do budowy fabryki samochodów nabierały rozmachu. Pierwsza część nowej fabryki produkującej podwozia została wybudowana na terenie położonym wzdłuż Geldropseweg, w miejscu gdzie fabryki DAF znajdują
Pierwszy pojazd komercyjny
We wrześniu 1949 r. ruszyła produkcja pojazdów komercyjnych. Początkowo były to trzy modele: trzytonowy A30, pięciotonowy A50 oraz sześciotonowy A60. Samochody te były napędzane silnikami benzynowymi Hercules oraz jednostkami wysokoprężnymi Perkinsa. Podwozia, elementy hamulców oraz piasty kół produkowano na miejscu. Na Europejskim Pokazie Transportu Drogowego RAI w roku 1950 zadebiutował jednotonowy furgon A10, na bazie którego opracowano następnie pick-up A107. Oferta pojazdów rozrastała się w szybkim tempie: konstruktorzy DAF opracowali specjalne podwozia dla śmieciarek i wywrotek oraz pełną gamę pojazdów wojskowych.
Własna produkcja silników
Aby zapewnić wysoką jakość stosowanych jednostek napędowych, w roku 1956 firma zdecydowała się uruchomić produkcję silników. Fabrykę silników otwarto w roku 1957 i podjęto w niej licencyjną produkcję motorów Leylanda. Wkrótce potem DAF opracował swoje własne wersje silników, np. jako jeden z pierwszych producentów zastosował turbosprężarki w silnikach Diesla przeznaczonych do samochodów ciężarowych.
Początkowo produkcję kabin pozostawiano firmom z zewnątrz, jednak w roku 1951 zakłady DAF rozpoczęły produkcję kabiny własnej konstrukcji. Pierwsze serie wyróżniały się atrapą chłodnicy z siedmioma poziomymi chromowanymi paskami. 3 maja 1955 roku linię produkcyjną opuściło 10-tysięczne podwozie DAF.
Prekursor międzynarodowego transportu drogowego
W roku 1957 DAF wprowadził nową linię ciężkich samochodów - serię 2000. Rok później rozpoczęła się produkcja osi, na potrzeby której w połowie lat sześćdziesiątych wybudowano i wyposażono nową fabrykę w Oevel, w pobliżu Westerlo w Belgii. W roku 1962 DAF zaprezentował "Euronaczepę" o jednolitym aluminiowym nadwoziu. Tego samego roku świat transportu poznał ciężarówkę z kabiną wyposażoną w leżankę - DAF 2600. Model ten został nazwany "matką międzynarodowego transportu drogowego" i zapewnił firmie DAF pozycję lidera w dziedzinie zapewniania komfortu pracy kierowcy. Do lipca 1964 roku wyprodukowanych zostało 50 000 podwozi.
Uchylne Kabiny
W roku 1970 DAF wprowadził zupełnie nową generację ciężarówek z odchylanymi kabinami (modele F 1600 - F 2200). Dzięki temu rozwiązaniu obsługa silnika stała się łatwiejsza i mniej czasochłonna. Trzy lata później, w modelu 2800 zastosowano o 20 cm szerszą kabinę, co okazało się jednym z największych sukcesów firmy. Wyposażony w kabinę z pełnowymiarowym podwójnym łóżkiem oraz w potężną jednostkę napędową o pojemności 11,6 litra, model 2800 był wspaniałym następcą słynnego modelu 2600. W modelu tym DAF jako pierwszy producent ciężarówek zastosował turbosprężarkę w połączeniu z chłodnicą międzystopniową ('intercooler'), dzięki czemu silnik mógł dostarczać większą moc oraz większy moment obrotowy już od najniższych obrotów silnika, przy korzystnym zużyciu paliwa.
Lider w dziedzinie komfortu jazdy
Sukces w segmencie ciężkim, jaki DAF osiągnął dzięki modelom 2800 oraz późniejszym 3300 i 3600, nabrał jeszcze większego rozmachu, gdy wprowadzono model DAF 95. Stylizacja kabiny modelu 95 opracowana została przez znanego włoskiego stylistę Giugiaro, zaś szkielet kabiny samochodu został opracowany we współpracy z hiszpańską firmą Enasa (Pegaso). Podobnie jak jego poprzednicy, DAF 95 był również dostępny w wersji z dodatkowo powiększoną kabiną, nazwaną SpaceCab. Model ten zdobył tytuł "Międzynarodowej Ciężarówki Roku 1988" i cieszył się niesłabnącą popularnością przez dziesięć lat. Podobnie jak seria 95, lżejsze serie 65, 75 i 85, których produkcję uruchomiono w roku 1992, okazały się dużym sukcesem. W roku 1994 DAF zaprezentował model 95 Super SpaceCab, mający jeszcze więcej miejsca w kabinie i oferujący większy komfort kierowcy.
"Ciężarówki Roku"
Niemal dokładnie rok po przejęciu firmy DAF przez PACCAR, jednego z największych producentów samochodów ciężarowych na świecie, DAF przedstawił nowy model 95XF. Był to idealny samochód do transportu ciężkiego i dalekobieżnego. Zdanie to podzieliło również międzynarodowe jury, ogłaszając model 95XF 'Międzynarodową Ciężarówką Roku 1998'. W ciągu ostatnich paru lat DAF po raz kolejny gruntownie odmłodził ofertę. W roku 2001 rozpoczęto produkcję nowego modelu CF przeznaczonego do transportu średniego i ciężkiego oraz serii LF zaprojektowanej z myślą o transporcie dostawczym. Nowy DAF LF został wybrany 'Międzynarodową Ciężarówką Roku 2002". W roku 2002 DAF zaprezentował nowy flagowy model XF.
ŹRÓDŁO:
www.daftrucks.pl