wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

STAR 266
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=24221
Strona 1 z 3

Autor:  Madziar [ 04 lut 2010, 14:52 ]
Tytuł:  STAR 266

witam ponownie;]postanowiłem poruszyć temat naszej chyba najbardziej znanej maszyny wojskowej;]Stara 266;] osobiscie uwazam go za bardzo udana konstrukcje,w terenie sobie klawo radzi no i blokada mostów ktora wyciągnie go z (prawie) kazdego bagna;]a tu pare infomacji :
W 1968 roku rozpoczęły się prace konstrukcyjne nad nowym polskim ciężarowym samochodem terenowym. Pierwsze prototypy zaprezentowano rok później. W latach 1970-1973 trwały prace badawcze oraz przygotowawcze do wprowadzenia modelu do produkcji.

Samochód został wyposażony w silnik S-359 (od 1983 roku S-359M) o mocy maksymalnej 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 432 Nm, pracujący z 5-biegową zsynchronizowaną skrzynią biegów S5-45 produkowaną w Polsce na licencji firmy ZF. Star 266 posiadał również 2-biegowy reduktor SR-380M załączany dźwignią z miejsca kierowcy. Na wyposażeniu pojazdu znajduje się również jednobębnowa lub dwubębnowa wyciągarka.

Model ten posiada wagonową kabinę typu 641 (nieznacznie zmodernizowaną w 1985 roku) z dwoma włazami w dachu oraz odchylanymi oknami przednimi.

Star 266 posiada możliwość pokonywania brodów bez przygotowania o głębokości do 120 cm, natomiast z przygotowaniem do 180 cm. Istnieje również możliwość przeprowadzania auta po dnie, po wcześniejszym przygotowaniu go. Model ten może sprawnie działać przy wilgotności wynoszącej nawet 98% oraz zapyleniu wynoszącym 1,5 g/cm³.
Star 266, który wziął udział w Rajdzie Paryż-Dakar

Pojazdy te używane są przez Wojsko Polskie m.in. w wielu misjach pokojowych, a także jako podwozia dla śmieciarek, taboru asenizacyjnego i wielu innych odmian. Star 266 ukończył morderczy Rajd Paryż-Dakar. Prowadzony był wtedy przez Jerzego Franka i Tomasza Sikorę.

Pojazd ten oprócz armii polskiej wykorzystywany jest/był w armiach: Angoli, Birmy, Jemenu (od 1999 roku), Libii, Węgier a także ZSRR.

Po przejęciu fabryki w Starachowicach przez koncern MAN opracowano nowe modele terenowe Star 944 oraz Star 1466, jednak nie posiadają one takich możliwości jak model 266.

Produkcję zakończono w grudniu 2000 roku, po wprowadzeniu do oferty modelu 1466.
# pokonywanie wzniesień (I bieg terenowy/szosowy) 76 / 41%,
# prędkość maksymalna 90 km/h,
# zuzycie paliwa 27 l/100 km,
# zasięg maksymalny 1040 km.

przy zuzyciu paliwa chciałbym dodac od siebie z podane tutaj 27l/100 km to chyba wynik na pusto po szosie poniewaz zwykle spalal on wiecej w ciezkim terenie z ladunkiem potrafil "zjesc"40litrów;]

Autor:  zyzyx [ 04 lut 2010, 23:37 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Więc rozwinę temat o kolejne dane taktyczno-techniczne modeli tego Stara i jego następców. Dużo się nie różnią od pierwotnej wersji ale zawsze jakieś porównanie. W kolejności będzie podawane:

1. Podwozie
2. Długość (mm)
3. Szerokość (mm)
4. Wysokość (mm)
5. Prześwit (mm)
6. Masa całkowita (kg)
7. Masa dopuszczalna szosa/teren (kg)
8. Masa przyczepy (kg)
9. Silnik (typ)
10. Moc silnika (kW)
11. Moment obrotowy (obr./min)
12. Prędkość maks. (km/h)
13. Zasięg (km)
14. Zużycie paliwa (l/100)
15. Pokonywane wzniesienia (st.)
16. Pochylenie poprzeczne (st.)
17. Głębokość brodzenia (m)

266
1. 6x6
2. 6820
3. 2500
4. 2690(?) /3155
5. 325
6. 7300
7. 12350/ 10850
8. 4000
9. Star 359M
10. 110
11. 432/1800
12. 90
13. 1050
14. 27
15. 76
16. 41
17. 1,2 (1,8)

520/266
1. 6x6
2. 6680
3. 2500
4. 2680
5. 325
6. -
7. -/11370
8. -
9. Star 359M
10. 110
11. 432/1800
12. 86
13. 1050
14. 27
15. -
16. -
17. 0,9

786/266
1. 6x6
2. 7170
3. 2660
4. 3200
5. 325
6. -
7. -
8. -
9. Star 359M
10. 110
11. 432/1800
12. 85
13. 1050
14. 27
15. -
16. -
17. 1,2

266M
1. 6x6
2. 6900
3. 2540
4. 3220
5. 330
6. 7100
7. 12000/10600
8. 4000
9. MAN D0824 LFL09
10. 114
11. 580/1600
12. 93
13. 650
14. 24
15. 78
16. 41
17. 1,2

1466
1. 6x6
2. 7400
3. 2500
4. 3300
5. 350
6. -
7. 14000
8. 8500
9. MAN D0824 LFL09
10. 162
11. 820/1500
12. 86
13. 600
14. -
15. -
16. -
17. 1,2

514/1466
1. 6x6
2. 7200
3. 2500
4. 3200
5. -
6. -
7. 14000
8. -
9. MAN D0824 LFL09
10. 162
11. 820/1500
12. 85
13. -
14. -
15. -
16. -
17. 1,2


Star 266:
Obrazek

Star 266, który wziął udział w rajdzie Paryż-Dakar:
Obrazek
Stary te spisywały się o wiele lepiej od Jelczy, które też brały udział.

Star 266M:
Obrazek

Star 944:
Obrazek

Star 1466:
Obrazek

Autor:  igoR84 [ 05 lut 2010, 17:55 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Dwa flagowe Stary 266 plutonu w którym służyłem. Silnik w 266 jest umieszczony wyżej niż w 200, przez co hałas w kabinie jest większy. Leżanka która jest na zdjęciu akurat złożona, może nie była zbyt wygodna, ale do ucięcia sobie krótkiej drzemki podczas zmiany warty była w sam raz, w poziomie trzymały ją aby dwa paski z materiału, jeżeli były od nowości w aucie to np. pod moim ciężarem lubiły się zrywać, wtedy na tunel kładło się apteczkę techniczną, lub kanister 5L które były na wyposażeniu auta i można było delektować się chwilką snu. Te auta w jednostce w której byłem w 90% były wykorzystywane do przewozu osób. Jednak pierwotnie, były przeznaczone do wyciągania z hangarów i holowania na pas startowy samolotów Su-22. Dodam że w terenie te auto naprawdę wiele potrafi, reduktor, napęd 6x6 i blokaty wszystkich mostów robią swoje.

Autor:  zyzyx [ 05 lut 2010, 18:44 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Cytuj:
Dodam że w terenie te auto naprawdę wiele potrafi, reduktor, napęd 6x6 i blokaty wszystkich mostów robią swoje.
Dokładnie. Zakopać się nim graniczy z cudem i trzeba być na prawdę zdolnym :) Albo nie umieć włączyć blokady dyferencjału... niestety widziałem kiedyś taki przypadek :/

Autor:  Kamil [ 06 lut 2010, 12:53 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Obrazek

Obrazek

Autor:  Madziar [ 06 lut 2010, 18:26 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

ogolnie propo's rajdu Payz-Dakar wiem ze startowała z Polski także ekipa Jelcza która radziła sobie o wiele wiele gorzej.
Podobno Jelcze nie dojechały nawet do mety co Starowi sie udało mimo za duzej ilości spóżnien na punktach kontrolnych co zablokowało Stara w wejściu do klasyfikacji

Autor:  karakan [ 28 mar 2010, 14:28 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

ObrazekObrazekObrazek

Autor:  Borek [ 29 mar 2010, 8:16 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Karakan pierwszy Star to nie 266 tylko 244 a to całkiem inny pojazd.

Autor:  kraz [ 29 mar 2010, 10:08 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Pojazd bardzo dobry oprócz silnika. Silnik 359M ma niestety niską trwałość, jak na dzisiejsze czasy za niską. W wojsku to nie przeszkadza bo się mało jeździ.

Autor:  karakan [ 29 mar 2010, 10:12 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

rzeczywiście moj błąd ,ale w dobrej wierze

Autor:  arkadiusz tasior [ 29 mar 2010, 12:29 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Mam pytanie, czy w wojskowych jednostkach WSP czyli Wojskowej Straży Pożarnej sa na wyposażeniu Stary 266, jeśli tak można prosić o ich fotografie, z góry dziękuję.

Autor:  starex [ 31 mar 2010, 1:03 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Przecież sam służyłeś w WSP w MW. Mylę się?

Autor:  arkadiusz tasior [ 31 mar 2010, 9:03 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

nie w MW ale w samej WSP przez jakiś czas, ale u nas na wyposażeniu jednostki był Jelcz 005 GBA 2,5/16 na podwoziu stara 244, a włąśnie pytam czy są albo były stary 266 na wyposażeniu wojskowych straży.

Autor:  Madziar [ 17 kwie 2010, 1:26 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Z tego co udało mi się dowiedzieć niestety Starów 266 w WSP nie było;-(

Autor:  pt47-106 [ 28 lip 2010, 17:50 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

pare fotek 266 z szczecińskiego
http://www.garnek.pl/technika/3302639/star266
http://www.garnek.pl/technika/3692134
http://www.garnek.pl/technika/3692135
http://www.garnek.pl/technika/5690211/gryfino
http://www.garnek.pl/technika/5690352
http://www.garnek.pl/technika/10471244/przeclaw

Autor:  pabllo maraton [ 03 sie 2010, 21:50 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

witam nie wiecie może czy star 266 jest lepszy w terenie od tatry t815 lub 813?

Autor:  arkadiusz tasior [ 06 sie 2010, 11:15 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

STAR 266 jest wagowo pojazdem średnim- w kategorii np pojazdów pożarniczych, zaś tatra 815/813 już ciężka, więc wiadomo że masa robi swoje prawda .Poza tym star 266 wszędzie wjedzie.

Autor:  Borek [ 07 sie 2010, 0:32 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Cytuj:
STAR 266 jest wagowo pojazdem średnim- w kategorii np pojazdów pożarniczych, zaś tatra 815/813 już ciężka, więc wiadomo że masa robi swoje prawda .Poza tym star 266 wszędzie wjedzie.
Wagowo? A mi się zdawało, że podział na lekkie, średnie i ciężkie zależy od pojemności zbiorników na wodę/pianę (mowa o typowych gaśniczych), sprzęcie ratunkowym (np. SLRt) oraz masie pojazdu i jego zdolnościach (np SCRd).

Autor:  ikarusfan [ 20 mar 2011, 11:31 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Ma ktoś rysunki techniczne stara 266? Czy ktoś z użytkowników jest druchem m OSP posiadającej stara 266 w zabudowie BoCar/Bonex/Dragon:?:

Autor:  vastolorde [ 25 mar 2011, 20:49 ]
Tytuł:  Re: STAR 266

Cytuj:
Ma ktoś rysunki techniczne stara 266? Czy ktoś z użytkowników jest druchem m OSP posiadającej stara 266 w zabudowie BoCar/Bonex/Dragon:?:
Trzymaj :)

Obrazek

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/