wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://serwis.wagaciezka.com/ |
|
STAR 266 http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=24221 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | Madziar [ 04 lut 2010, 14:52 ] |
Tytuł: | STAR 266 |
witam ponownie;]postanowiłem poruszyć temat naszej chyba najbardziej znanej maszyny wojskowej;]Stara 266;] osobiscie uwazam go za bardzo udana konstrukcje,w terenie sobie klawo radzi no i blokada mostów ktora wyciągnie go z (prawie) kazdego bagna;]a tu pare infomacji : W 1968 roku rozpoczęły się prace konstrukcyjne nad nowym polskim ciężarowym samochodem terenowym. Pierwsze prototypy zaprezentowano rok później. W latach 1970-1973 trwały prace badawcze oraz przygotowawcze do wprowadzenia modelu do produkcji. Samochód został wyposażony w silnik S-359 (od 1983 roku S-359M) o mocy maksymalnej 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 432 Nm, pracujący z 5-biegową zsynchronizowaną skrzynią biegów S5-45 produkowaną w Polsce na licencji firmy ZF. Star 266 posiadał również 2-biegowy reduktor SR-380M załączany dźwignią z miejsca kierowcy. Na wyposażeniu pojazdu znajduje się również jednobębnowa lub dwubębnowa wyciągarka. Model ten posiada wagonową kabinę typu 641 (nieznacznie zmodernizowaną w 1985 roku) z dwoma włazami w dachu oraz odchylanymi oknami przednimi. Star 266 posiada możliwość pokonywania brodów bez przygotowania o głębokości do 120 cm, natomiast z przygotowaniem do 180 cm. Istnieje również możliwość przeprowadzania auta po dnie, po wcześniejszym przygotowaniu go. Model ten może sprawnie działać przy wilgotności wynoszącej nawet 98% oraz zapyleniu wynoszącym 1,5 g/cm³. Star 266, który wziął udział w Rajdzie Paryż-Dakar Pojazdy te używane są przez Wojsko Polskie m.in. w wielu misjach pokojowych, a także jako podwozia dla śmieciarek, taboru asenizacyjnego i wielu innych odmian. Star 266 ukończył morderczy Rajd Paryż-Dakar. Prowadzony był wtedy przez Jerzego Franka i Tomasza Sikorę. Pojazd ten oprócz armii polskiej wykorzystywany jest/był w armiach: Angoli, Birmy, Jemenu (od 1999 roku), Libii, Węgier a także ZSRR. Po przejęciu fabryki w Starachowicach przez koncern MAN opracowano nowe modele terenowe Star 944 oraz Star 1466, jednak nie posiadają one takich możliwości jak model 266. Produkcję zakończono w grudniu 2000 roku, po wprowadzeniu do oferty modelu 1466. # pokonywanie wzniesień (I bieg terenowy/szosowy) 76 / 41%, # prędkość maksymalna 90 km/h, # zuzycie paliwa 27 l/100 km, # zasięg maksymalny 1040 km. przy zuzyciu paliwa chciałbym dodac od siebie z podane tutaj 27l/100 km to chyba wynik na pusto po szosie poniewaz zwykle spalal on wiecej w ciezkim terenie z ladunkiem potrafil "zjesc"40litrów;] |
Autor: | zyzyx [ 04 lut 2010, 23:37 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Więc rozwinę temat o kolejne dane taktyczno-techniczne modeli tego Stara i jego następców. Dużo się nie różnią od pierwotnej wersji ale zawsze jakieś porównanie. W kolejności będzie podawane: 1. Podwozie 2. Długość (mm) 3. Szerokość (mm) 4. Wysokość (mm) 5. Prześwit (mm) 6. Masa całkowita (kg) 7. Masa dopuszczalna szosa/teren (kg) 8. Masa przyczepy (kg) 9. Silnik (typ) 10. Moc silnika (kW) 11. Moment obrotowy (obr./min) 12. Prędkość maks. (km/h) 13. Zasięg (km) 14. Zużycie paliwa (l/100) 15. Pokonywane wzniesienia (st.) 16. Pochylenie poprzeczne (st.) 17. Głębokość brodzenia (m) 266 1. 6x6 2. 6820 3. 2500 4. 2690(?) /3155 5. 325 6. 7300 7. 12350/ 10850 8. 4000 9. Star 359M 10. 110 11. 432/1800 12. 90 13. 1050 14. 27 15. 76 16. 41 17. 1,2 (1,8) 520/266 1. 6x6 2. 6680 3. 2500 4. 2680 5. 325 6. - 7. -/11370 8. - 9. Star 359M 10. 110 11. 432/1800 12. 86 13. 1050 14. 27 15. - 16. - 17. 0,9 786/266 1. 6x6 2. 7170 3. 2660 4. 3200 5. 325 6. - 7. - 8. - 9. Star 359M 10. 110 11. 432/1800 12. 85 13. 1050 14. 27 15. - 16. - 17. 1,2 266M 1. 6x6 2. 6900 3. 2540 4. 3220 5. 330 6. 7100 7. 12000/10600 8. 4000 9. MAN D0824 LFL09 10. 114 11. 580/1600 12. 93 13. 650 14. 24 15. 78 16. 41 17. 1,2 1466 1. 6x6 2. 7400 3. 2500 4. 3300 5. 350 6. - 7. 14000 8. 8500 9. MAN D0824 LFL09 10. 162 11. 820/1500 12. 86 13. 600 14. - 15. - 16. - 17. 1,2 514/1466 1. 6x6 2. 7200 3. 2500 4. 3200 5. - 6. - 7. 14000 8. - 9. MAN D0824 LFL09 10. 162 11. 820/1500 12. 85 13. - 14. - 15. - 16. - 17. 1,2 Star 266: Star 266, który wziął udział w rajdzie Paryż-Dakar: Stary te spisywały się o wiele lepiej od Jelczy, które też brały udział. Star 266M: Star 944: Star 1466: |
Autor: | zyzyx [ 05 lut 2010, 18:44 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Cytuj: Dodam że w terenie te auto naprawdę wiele potrafi, reduktor, napęd 6x6 i blokaty wszystkich mostów robią swoje.
Dokładnie. Zakopać się nim graniczy z cudem i trzeba być na prawdę zdolnym Albo nie umieć włączyć blokady dyferencjału... niestety widziałem kiedyś taki przypadek
|
Autor: | Kamil [ 06 lut 2010, 12:53 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Autor: | Madziar [ 06 lut 2010, 18:26 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
ogolnie propo's rajdu Payz-Dakar wiem ze startowała z Polski także ekipa Jelcza która radziła sobie o wiele wiele gorzej. Podobno Jelcze nie dojechały nawet do mety co Starowi sie udało mimo za duzej ilości spóżnien na punktach kontrolnych co zablokowało Stara w wejściu do klasyfikacji |
Autor: | karakan [ 28 mar 2010, 14:28 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Autor: | Borek [ 29 mar 2010, 8:16 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Karakan pierwszy Star to nie 266 tylko 244 a to całkiem inny pojazd. |
Autor: | kraz [ 29 mar 2010, 10:08 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Pojazd bardzo dobry oprócz silnika. Silnik 359M ma niestety niską trwałość, jak na dzisiejsze czasy za niską. W wojsku to nie przeszkadza bo się mało jeździ. |
Autor: | karakan [ 29 mar 2010, 10:12 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
rzeczywiście moj błąd ,ale w dobrej wierze |
Autor: | arkadiusz tasior [ 29 mar 2010, 12:29 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Mam pytanie, czy w wojskowych jednostkach WSP czyli Wojskowej Straży Pożarnej sa na wyposażeniu Stary 266, jeśli tak można prosić o ich fotografie, z góry dziękuję. |
Autor: | starex [ 31 mar 2010, 1:03 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Przecież sam służyłeś w WSP w MW. Mylę się? |
Autor: | arkadiusz tasior [ 31 mar 2010, 9:03 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
nie w MW ale w samej WSP przez jakiś czas, ale u nas na wyposażeniu jednostki był Jelcz 005 GBA 2,5/16 na podwoziu stara 244, a włąśnie pytam czy są albo były stary 266 na wyposażeniu wojskowych straży. |
Autor: | Madziar [ 17 kwie 2010, 1:26 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Z tego co udało mi się dowiedzieć niestety Starów 266 w WSP nie było;-( |
Autor: | pt47-106 [ 28 lip 2010, 17:50 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
pare fotek 266 z szczecińskiego http://www.garnek.pl/technika/3302639/star266 http://www.garnek.pl/technika/3692134 http://www.garnek.pl/technika/3692135 http://www.garnek.pl/technika/5690211/gryfino http://www.garnek.pl/technika/5690352 http://www.garnek.pl/technika/10471244/przeclaw |
Autor: | pabllo maraton [ 03 sie 2010, 21:50 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
witam nie wiecie może czy star 266 jest lepszy w terenie od tatry t815 lub 813? |
Autor: | arkadiusz tasior [ 06 sie 2010, 11:15 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
STAR 266 jest wagowo pojazdem średnim- w kategorii np pojazdów pożarniczych, zaś tatra 815/813 już ciężka, więc wiadomo że masa robi swoje prawda .Poza tym star 266 wszędzie wjedzie. |
Autor: | Borek [ 07 sie 2010, 0:32 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Cytuj: STAR 266 jest wagowo pojazdem średnim- w kategorii np pojazdów pożarniczych, zaś tatra 815/813 już ciężka, więc wiadomo że masa robi swoje prawda .Poza tym star 266 wszędzie wjedzie.
Wagowo? A mi się zdawało, że podział na lekkie, średnie i ciężkie zależy od pojemności zbiorników na wodę/pianę (mowa o typowych gaśniczych), sprzęcie ratunkowym (np. SLRt) oraz masie pojazdu i jego zdolnościach (np SCRd).
|
Autor: | ikarusfan [ 20 mar 2011, 11:31 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Ma ktoś rysunki techniczne stara 266? Czy ktoś z użytkowników jest druchem m OSP posiadającej stara 266 w zabudowie BoCar/Bonex/Dragon:?: |
Autor: | vastolorde [ 25 mar 2011, 20:49 ] |
Tytuł: | Re: STAR 266 |
Cytuj: Ma ktoś rysunki techniczne stara 266? Czy ktoś z użytkowników jest druchem m OSP posiadającej stara 266 w zabudowie BoCar/Bonex/Dragon:?:
Trzymaj |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |