wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://serwis.wagaciezka.com/

Zmiana biegów, płyn hamulcowy w ciężarówce.
http://serwis.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=29264
Strona 1 z 2

Autor:  lukasz2 [ 22 sty 2011, 20:22 ]
Tytuł:  Zmiana biegów, płyn hamulcowy w ciężarówce.

Witam, ponieważ do tej pory jeździłem ciężarówką w której biegi przebijało się na górną skrzynie w prawo , natomiast na egzaminie będą samochody z tym przełącznikiem i moje pytanie dotyczy tego że jeśli będę jechał już na 4biegu i będę chciał zmienić na wyższy to czy będę mógł przełączyć ten przełącznik już na 4biegu czy dopiero na luz i wtedy przełączyć na wyższą skrzynie??

Autor:  Pazdz [ 22 sty 2011, 20:24 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Jeden czort. Najwygodniej i najszybciej to przełącz sobie już na 4. biegu i potem dopiero sprzęgło i wrzuć 5.

Autor:  m.gawel89 [ 22 sty 2011, 21:01 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

mnie uczono trochę inaczej. jadąc na 4. biegu najpierw sprzęgło, luz, przełącznik, 5. bieg, puścić sprzęgło

Autor:  MAN [ 22 sty 2011, 21:14 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:
mnie uczono trochę inaczej. jadąc na 4. biegu najpierw sprzęgło, luz, przełącznik, 5. bieg, puścić sprzęgło
Szkoda na to czasu, nie wspominając o spadku prędkości podczas podjazdu pod górę załadowanym zestawem.
Na włączonym biegu przygotuj sobie przełącznik i po włączeniu sprzęgła zmieniaj tylko sam bieg

Autor:  Maciek_Karsin [ 22 sty 2011, 22:44 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Moim zdaniem jesteś w lepszej sytuacji jednak przycisk jest lepsza sprawą ja miałem ostatnio odwrotnie bo zdawałem na przebijanej i to jeszcze musiałem użyć niemałej siły żeby przebić na górną :mrgreen:

Autor:  m.gawel89 [ 23 sty 2011, 11:23 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

nigdy się tak nie bawiłem, czyli nic się nie stanie jeśli jadąc na włączonym biegu wcisnę przełącznik bez wciskania wcześniej sprzęgła? dobrze rozumiem? 4. bieg - przełącznik - sprzęgło - 5. bieg - sprzęgło?

Autor:  MAN [ 23 sty 2011, 11:37 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:
nigdy się tak nie bawiłem, czyli nic się nie stanie jeśli jadąc na włączonym biegu wcisnę przełącznik bez wciskania wcześniej sprzęgła? dobrze rozumiem? 4. bieg - przełącznik - sprzęgło - 5. bieg - sprzęgło?
Dobrze rozumiesz nic się nie stanie

Autor:  qlukaszp [ 23 sty 2011, 11:38 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:
mnie uczono trochę inaczej. jadąc na 4. biegu najpierw sprzęgło, luz, przełącznik, 5. bieg, puścić sprzęgło


tak się powinno robić bo inaczej mogą cię oblać za nie umiejętność posługiwania się mechanizmami pojazdu ....

Autor:  Marix [ 23 sty 2011, 12:00 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Na egzaminie musisz się wykazać znajomością przede wszystkim zwyczajów w danych ośrodkach i nie dyskutując wpasować się w te zwyczaje :)

Mnie też uczono powolnej zmiany biegów, sprzęgło, luz, przełącznik, bieg.

Zresztą jeden z moich instruktorów twierdził, ze w innym wypadku może dojśc do "zablokowania skrzyni", acz nie wiem ile w tym prawdy.

Autor:  m.gawel89 [ 23 sty 2011, 12:06 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:
Na egzaminie musisz się wykazać znajomością przede wszystkim zwyczajów w danych ośrodkach i nie dyskutując wpasować się w te zwyczaje :)

Mnie też uczono powolnej zmiany biegów, sprzęgło, luz, przełącznik, bieg.

Zresztą jeden z moich instruktorów twierdził, ze w innym wypadku może dojśc do "zablokowania skrzyni", acz nie wiem ile w tym prawdy.
mi mówiono to samo, powoli zmieniać bieg żeby nie zblokować skrzyni :) zwłaszcza przy przechodzeniu na górną skrzynię (po wciśnięciu przełącznika) było słychać taki cichy, charakterystyczny zgrzyt (MAN TGA) i dopiero potem 5. bieg wchodził gładko - na początku wrzucałem 5. bieg nie czekając na ten zgrzyt przejścia na wyższą skrzynię (nawet nie wiedziałem że go słychać) i wtedy skrzynia zawsze zgrzytała przy wbijaniu "piątki"

Autor:  Marix [ 23 sty 2011, 12:16 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Powód jest prosty, to jest zwykła przekładnia mechaniczna, (można to odnieść do przedniej i tylnej przerzutki w rowerze).

Nie wystarczy użyć przełącznika, musisz chwilę poczekać.

Generalnie we wszystkich ciężarówkach, nawet w takich, gdzie masz jeden zakres przełożeń biegi należy zmieniać powoli, aby uniknąć zgrzytów.

Można to odczuć nawet w dostawczakach. Generalnie do wyścigów są osobówki ;)

Autor:  Harry_man [ 23 sty 2011, 13:10 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:
mi mówiono to samo, powoli zmieniać bieg żeby nie zblokować skrzyni :)
Mity szerzone przez OSK i WORDy. Od czasów ursusa C-330, żuków i jelczów trochę czasu minęło i osobiście jeszcze nigdy nie słyszałem o jakiś przypadkach zakleszczenia czy tam zablokowania skrzyni. A ludzie biegi zmieniają w cały świat.

Nie mniej na egzaminie trzeba na to uważać, bo na podstawie takiego mitu mogą kogoś oblać.

Autor:  MAN [ 23 sty 2011, 13:30 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

A mi wmawiano na egzaminie żeby nie kręcić kierownica w miejscu bo pognę drążki kierownicze :lol: , ponoć tak się stało w punto jak zdawała kursantka
Co to za różnica kiedy wy ten przełącznik przełączycie skoro zmiana nastąpi tylko w momencie kiedy lewarek ustawicie w pozycje neutralną. Przy włączonym biegu czy wciśniętym sprzęgle nie przyłączysz skrzyni z dolnej na górną i odwrotnie.
Co do Mana to ma specyficzną zmianę biegów gdyż tam występuje wspomaganie włączania biegów "Servo Sift" i to siłownik pneumatyczny włącza bieg. Dlatego jak szybko zmieniasz biegi to lewarek stawia opór jak poczekasz i przytrzymasz lewarek to sam bieg wskoczy na swoje miejsce.
Poza tym czego uczą na kursie z reguły różni się z codzienną praktyką. Na kursie uczą jak zdać egzamin a nie jak jeździć :evil:

Autor:  GranTurismo [ 23 sty 2011, 17:21 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

warto tez wziac pod uwage, ze skrzynie w pojazdach egzaminacyjnych czesto sa juz zmeczone zyciem. jadac na czworce przelacz sobie pstryczkiem na gorna i po chwili wcisnij pedal sprzegla wbijajac piatke na spokojnie

Autor:  lukasz2 [ 23 sty 2011, 18:51 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Ok dzięki panowie ,ale nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie czy egzaminatorzy pytają cię o płyn hamulcowy w ciężarówce skoro hamulce są pneumatyczne?

Autor:  Użytkownik usunięty [ 23 sty 2011, 18:55 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:
Ok dzięki panowie ,ale nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie czy egzaminatorzy pytają cię o płyn hamulcowy w ciężarówce skoro hamulce są pneumatyczne?
Jeśli ktoś się zestresuje i zacznie tego szukać, to egzaminator w szybki sposób może przejść do następnego egzaminowanego :>

Autor:  Marix [ 23 sty 2011, 18:55 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

W ciężarówkach jest ten płyn, z tym, że pełni inną rolę. To zbiornik płynu sterowania sprzęgłem. Układ sterowania jest bowiem pneumatyczno-hydrauliczny.

W pojazdach gdzie są hamulce hydrauliczne (myśle o osobówkach i dostawczakach), a sprzęgło nie jest sterowane linką, nie ma takowego zbiornika, gdyż układ jest połączony z układem hamulcowym i ten sam płyn jest również uzywany do pracy wysprzęglika.

Autor:  korni8808 [ 23 sty 2011, 19:01 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:

W pojazdach gdzie są hamulce hydrauliczne (myśle o osobówkach i dostawczakach), a sprzęgło nie jest sterowane linką, nie ma takowego zbiornika, gdyż układ jest połączony z układem hamulcowym i ten sam płyn jest również uzywany do pracy wysprzęglika.
Gdzie widziałeś takie cudo??? żeby sprzęgło i hamulce były jednym układem??
Podaj przykład auta, a najlepiej fotki.

Autor:  Evil [ 23 sty 2011, 19:05 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:
Ok dzięki panowie ,ale nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie czy egzaminatorzy pytają cię o płyn hamulcowy w ciężarówce skoro hamulce są pneumatyczne?
Jak ja robiłem prawo jazdy kat. C to instruktor posiadał karty z pytaniami do obsługi technicznej samochodu takie same jak mają egzaminatorzy i było tam również pytanie: "Proszę wskazać zbiorniczek z płynem hamulcowym oraz powiedzieć ile musi się go tam znajdować". A z tego co mówił ludzie się potrafią na to złapać. Z tym, że na egzaminie losuje się tylko dwa pytania z obsługi samochodu. Egzamin był w WORD Kalisz.

Autor:  MAN [ 23 sty 2011, 19:20 ]
Tytuł:  Re: Zmiana biegów !!

Cytuj:
Cytuj:

W pojazdach gdzie są hamulce hydrauliczne (myśle o osobówkach i dostawczakach), a sprzęgło nie jest sterowane linką, nie ma takowego zbiornika, gdyż układ jest połączony z układem hamulcowym i ten sam płyn jest również uzywany do pracy wysprzęglika.
Gdzie widziałeś takie cudo??? żeby sprzęgło i hamulce były jednym układem??
Podaj przykład auta, a najlepiej fotki.
To się dobrze przyjrzyj zbiorniczkowi wyrównawczemu płynu hamulcowego gdzie jest wysprzęglik hydrauliczny zamiast linki sprzęgła to zobaczysz że z tego zbiorniczka wychodzi przewód do pompki nad pedałem sprzęgła
Cytuj:
Cytuj:
Ok dzięki panowie ,ale nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie czy egzaminatorzy pytają cię o płyn hamulcowy w ciężarówce skoro hamulce są pneumatyczne?
Jak ja robiłem prawo jazdy kat. C to instruktor posiadał karty z pytaniami do obsługi technicznej samochodu takie same jak mają egzaminatorzy i było tam również pytanie: "Proszę wskazać zbiorniczek z płynem hamulcowym oraz powiedzieć ile musi się go tam znajdować". A z tego co mówił ludzie się potrafią na to złapać. Z tym, że na egzaminie losuje się tylko dwa pytania z obsługi samochodu. Egzamin był w WORD Kalisz.
Też cię zaskoczę na egzaminie na kat D właśnie oto pytał egzaminator i wyobraź sobie ze znajduje się taki zbiorniczek z płynem hamulcowym który służy do wspomagania sprzęgła, to samo jest w ciężarówce. Więc nie mów że niema takiego zbiorniczka w pojeździe chyba że to automat.
Można jeszcze spotkać ciężarówki z hamulcami hydrauliczno-pneumatycznymi gdzie powietrze wspomaga układ hydrauliczny hamulców np w Starze

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/